Diagnose? PC start niet meer op, hardware?

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 07:30
Het opstarten van de computer lukt niet meer. Hopelijk kan iemand me helpen.

Symptomen:

Laatste week (weken) loopt de tijd in Windows XP Pro niet synchroon (verschil van vele uren, datum klopt wel).

Gister bij aanschakelen stekkerdoos ging de computer meteen aan, normaal moet ik eerst de aan/uit knop indrukken.

Tijdens het opstarten zag ik het BIOS Boot logo, normaal zie ik het niet. Het opstarten lukte niet en er werd gevraagd om een systeem disk/boot disk of iets degelijks.

In het BIOS zag ik dat de instellingen waren veranderd (defaults?), de tijd bleek begonnen bij 00.00.00 en de datum was verkeerd (ik geloof iets in de 2002). Het leek dat het BIOS was gereset. Tijd weer ingesteld en enkele kleine aanpassingen.

Alle kabels gecontroleerd en de instellingen nagekeken (harde schijven gewoon zichtbaar in BIOS), maar het opstarten bleef weigeren. (blijft een korte tijd hangen tijdens een controle, iets met MAC adress fffff fffffffff etc? Helaas niet in detail opgeschreven.) en vraagt hierna weer om een systeem disk om op te starten.

Op een lege HD heb ik Windows opnieuw geïnstalleerd om vanavond gegevens van mijn normale schijf veilig te stellen.

Ik merkte vanmorgen dat de computer weer meteen aanschakelde na het omzetten van de schakeling op de stekkerdoos., tijd bleek weer gereset in BIOS. Windows startte nu wel normaal op, en passant nog een fout melding ‘cmos checksum error’.

Vraag:

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Oplossing? Ik maak nu gebruik van een andere computer op een andere locatie.

Zie specs hieronder voor mijn systeem.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

als hij telkens gereset is als je hem de volgende dag opstart zal het wel eens kunnen zijn dat de batarij op je mobo leeg is ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Ik denk idd ook aan de bios batterij. Wat je tevens ff moet controleren is of hij je hdd echt goed detecteerd. Als dat zo is ga je naar je boot menu van je bios en kijk je of daar de instellingen goed staan.

En boot je miss van een S-ATA schijf? Kan zijn dat windows op een of andere manier de drivers voor je S-ata controller kwijt is.

Succes Alvast

Carpe Diem

• honey
Ik dacht zelf ook al aan de batterij, maar begrijp dan niet waarom het opstarten niet lukt. In het BIOS zie ik de hardeschijven gewoon, settings lijken me wel goed. Als een batterij niet duur is, zal ik eerst die proberen te varvangen.

Windows hardeschijf staat op een IDE poort, de overige wel s-ata. Zal hier nog naar kijken.

Bedankt voor de suggesties.

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-02 21:37
Harde schijven worden vaak automatisch gedecteerd dus dat maakt niks uit als de batterij leeg is. Batterij is ongeveer 3 a 4 euro dus dat kost je de kop niet.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:35

Theo

moederbord

De hd's worden automagisch gedetecteerd, maar als je batterij leeg is weet je bios niet welke de master is en welke niet. las hij dan telkens de non windows schijf als eerste ziet kan hij daar niet van booten en krijg je een error .
Ook de rare tijden kunnen een gevolg zijn van en lege batterij.

@ hierboven;
3-4 euro voor één 2032 knoopcelbatterij?? Ik weet niet waar jij die dingen haal, maar je wordt dan echt behoorlijk afgezet, ik haal éénmaal per jaar 8 van die dingen voor 3 euro....

Nu met WP, PV, EV en PC

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-02 21:37
Ach, de prijs is maar een indicatie.

En 8 voor 3 euro is wel erg goedkoop, de zwarte markt zit niet naast de deur hier :-)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik denk zelf dat je boot order in je BIOS (C, CDROM, Floppy, USB) een beetje vernacheld is door de lege batterij. Om een of andere reden lijkt het alsof hij via je netwerkkaart wil opstarten (jaja, is ook mogelijk, maar niet zonder netwerk, bootserver, e.d.). Vandaar de foutmelding met het MAC adres..

Als je je boot order goed instelt, moet je dus gewoon van schijf kunnen booten.

dus:

a) batterij vervangen
b) BIOS goed instellen, ook de boot order

Ik denk niet dat het master/slave mode onderdeel van het probleem is. Dat wordt namelijk bepaald door een jumper op je disk en niet door de BIOS.

[ Voor 8% gewijzigd door Standeman op 06-07-2006 16:10 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:05
ik kan ze (die batterijen) kopen voor 30 cent per stuk , bij een officiele winkel :)

Denk dat het idd de batterij is.

[ Voor 29% gewijzigd door maarud op 06-07-2006 16:10 ]

• honey
Bedankt allemaal!

Ik zal een update geven als er een nieuwe batterij in zit (4 euro 50, zal hem zo halen) en de boel weer heb ingesteld. Als het hiermee is opgelost, ben ik reuze blij, ondanks de 'dure' batterij ;)

• honey
Deze update komt van mijn eigen computer _/-\o_

Ik heb de batterij vervangen (2,95) en kreeg hierna dezelfde fout. Alleen tijd e.d. bleef nu wel goed. Bleek bij wat proberen dat inderdaad de boot-order van mijn drie hardeschijven fout was. Ik dacht onterecht dat mijn windows op een bepaalde schijf zat, bleek dus toch een ander.

Dus, batterij bleek na relarief korte periode aan vervanging toe en boot-order hersteld. Alles loopt weer zoals het moet.

Bedankt voor alle adviezen. :)
Pagina: 1