T1010 i.c.m K12Linux LTSP

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119060

Topicstarter
Ik ben er al een tijdje mee bezig, maar het wil nog niet helemaal lukken.

Ik heb een server ingericht met K12Linux en LTSP
Als ik nu een Thin client start met PXE, dan werkt alles perfect.
Nu is het zo dat ik ook nog een Compaq T1010 als Thin client heb staan. Het enige probleem is dat er geen PXE ondersteuning in zit, dus connecten met de server zit er niet in.
Ik heb het inmiddels voor elkaar gekregen om (een versie van) Knoppix te laden op de T1010 (Dankzij de site http://winterm.gaast.net). Het principe is als volgt:

- Je flasht de Compaq T1010, zodat deze gaat zoeken naar een USB stick om van te booten.
- Op de USB stick staat de rest van het OS (knoppix in dit geval)

Ik heb nu dus Linux op de T1010, maar nog steeds geen verbinding met de LTSP server.

Is het mogelijk om de USB stick zo aan te passen dat het mogelijk is om PXE te gebruiken?
Of is het anders mogelijk om via knoppix verbinding te maken met de LTSP server? (ik kan de server nu al wel pingen).
of....is er nog een hele andere manier?

p.s. Ik ben een Linux N00b, dus als ik commando's in moet tikken, graag de volledige command's doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 19:10

smokalot

titel onder

voor zover ik weet is PXE alleen een manier om te booten, en kun je dus niet vanuit een draaiend OS PXE gebruiken. Je kunt echter wel de LTSP server aanspreken, ik ken dat ding niet zo goed, maar volgens mij draait ie gewoon een X display manager, en is het enige wat je dus hoeft te doen:
X -query $IP_van_server

...en dat wil je natuurlijk in de startup scripts van je terminal gaan verwerken.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Hee, écht leuk dat ik zoiets weerns langs zie komen, ik had er een tijdje al een topic over, zal hem ns zoeken :)

edit: Topic waar ik het over had: [rml][ CE] Compaq T1010 Thin Client, zelf firmware bakken[/rml]
Ander topic wat op dit moment loopt, ook iets met TC's te maken: Thin vs Thick clients

[ Voor 67% gewijzigd door DarthPlastic op 06-07-2006 11:01 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat topic was juist de reden ;)

Maar is het je inmiddels ook gelukt om de T1010 te gebruiken i.c.m. LTSP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Anoniem: 119060 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 11:04:
Dat topic was juist de reden ;)

Maar is het je inmiddels ook gelukt om de T1010 te gebruiken i.c.m. LTSP?
Nee, dat helaas niet, 0% linuxkennis he ;)
Denk ook niet dat zoiets gaat werken.
Aangezien ik nog nooit iets gehoord heb van LTSP kan ik het mis hebben, maar omdat je zei dat dit iets met PXE te maken had (wat de client niet ondersteunt) zal het waarschijnlijk dus niet gaan.

Waarom mail je de maker trouwens niet? Ik heb tijdens het andere topic ook vaak gemaild en hij wist veel te vertellen, misschien is het dus tóch mogelijk ;)
Hij staat iig geregistreerd op GoT onder username lintux :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de maker al een mailtje gestuurd, maar hij wist me ook niet te vertellen of en hoe het mogelijk was om de T1010 aan de praat te krijgen.
smokalot schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 10:46:
voor zover ik weet is PXE alleen een manier om te booten, en kun je dus niet vanuit een draaiend OS PXE gebruiken. Je kunt echter wel de LTSP server aanspreken, ik ken dat ding niet zo goed, maar volgens mij draait ie gewoon een X display manager, en is het enige wat je dus hoeft te doen:
X -query $IP_van_server

...en dat wil je natuurlijk in de startup scripts van je terminal gaan verwerken.
Ik heb het bovenstaande commando uitgevoerd en krijg dat de volgende foutmelding:

X : unable to open wrapper config file /etc/X11/Xwrapper.config
X : /tmp/.X11-unix has suspicious mode (not 1777) or is not a directory

de file Xwrapper.config bestaat inderdaad niet
de directory .X11-unix bestaat wel (hidden)

Hoe kan ik de bovenstaande foutmeldingen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 16:42

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Ik denk dat je niet goed op LTSP.org hebt gekeken er is een link naar http://www.rom-o-matic.net/5.4.2/
kan je PXE bootvan vanaf grub linux dos floppies. iso's

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
daft_dutch schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:35:
Ik denk dat je niet goed op LTSP.org hebt gekeken er is een link naar http://www.rom-o-matic.net/5.4.2/
kan je PXE bootvan vanaf grub linux dos floppies. iso's
Site ken ik, maar in een T1010 thin client gaan geen floppys, cd's of wat dan ook. Dus als ik de ROM van USB stick kan booten, dan is dat ook goed, maar dat is mij tot nu toe nog niet gelukt.

De T1010 staat het standaard ook niet toe dat er van USB geboot wordt. Om bij de USB stick te kunnen heb ik de T1010 al moeten flashen met een linux image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is me inmiddels gelukt om via SSH verbinding te maken met de server.

Hoe kan ik nu verder?
Als ik een grafische applicatie op wil starten, dan krijg ik de melding dat Xserver al gestart is op Display 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 19:10

smokalot

titel onder

ik denk dat het handig is als je hier en daar wat meer documentatie leest, anderen kunnen niet zoveel met die melding, vooral omdat je helemaal niet zegt wat je precies doet, en wat ie precies zegt.

Ik heb dan ook geen idee wat er mis gaat, maar ik kan je wel vertellen hoe X hoort te werken.

X is opgedeeld in clients en een server. X clients zijn programmaas, en de X server stuurt uiteindelijk je beeldscherm aan. De clients en de server draaien meestal op dezelfde machine, maar dat hoeft niet. Let wel dat als je een X terminalserver hebt, de X server juist op de X terminalclient draait, de programmaas zijn immers de Xclients die via de Xserver iets laten zien op het beeldscherm van de client.

Je kunt programmaas vertellen welke Xserver ze naartoe moeten connecten, dat doe je met de $DISPLAY environment variable. Als je gewoon 1 Xserver draait op je lokale machine, is je $DISPLAY localhost:0. Het localhost gedeelte mag je weglaten. Je $DISPLAY kan dus ook de waarde 192.168.0.1:0 hebben, dan gebruikt ie de eerste Xserver die op machine met IP 192.168.0.1 draait. Natuurlijk mag niet iedereen zomaar windows tekenen op een willekeurige machine, dus daarvoor heb je het bestand ~/.Xauthority. Je kunt ook met het xhost commando aangeven welke andere machines mogen verbinden naar de X server.

En dan heb je nog 2 speciale gevallen: ssh met X forwarding, en XDMCP. ssh met X forwarding betekent dat je tijdens het maken van een ssh verbinding ook meteen een tunnel opzet voor het X verkeer. Stel dat je machine A en B hebt, A is de machine waar jij achter zit (met de Xserver dus) en je ssht naar B. Voor de programmaas op B is het alsof de X server zich op B bevindt, daar luistert ssh namelijk naar, en die stuurt het door naar A (door de beveiligde tunnel). Voor de X server op A is het ook weer alsof de X programmaas op A draaien.

XDMCP is een manier om niet 1 programma te starten op een andere host, maar een hele desktop, inclusief display manager. Om xdmcp te gebruiken moet je op de X terminal server een display manager gebruiken, xdm, gdm of kdm. Die moet je configureren zodat hij ook luistert op het netwerk. Op de X terminal client start je dan X met dit commando: X -query $IP_terminal_server. Op die manier krijg je het login scherm van je server te zien.

Wat jij waarschijnlijk nu hebt gedaan, is nog een keer een X server willen starten. Dat kan wel, maar dat wil jij helemaal niet. Het kan door bij het X commando de parameter :1 te geven. Maar wat jij wilt is 1 Xserver die gestart wordt met XDMCP.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1