Een nieuw 'van alles wat'-systeem

Pagina: 1
Acties:

• Ramenta
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-01 19:49
Ik ben van plan in de aankomende vakantie zelf een pc te bouwen. Daarom heb ik alvast een lijst met onderdelen samengesteld. Dit is de eerste keer dat ik zelf een pc samenstel, dus daarom vraag ik jullie om advies.

Ik zal deze computer voornamelijk gaan gebruiken voor het spelen van spelen, het kijken van DVD's en het encoderen en branden van video en audio. De computer komt op m'n kamer te staan en aangezien ik ook 's nachts download wil ik de pc tamelijk stil hebben zodat ik ook gewoon kan slapen. Mijn budget is ongeveer 1500 euro.

De volgende lijst heb ik samengeteld aan de hand van computersites als Informatique en Alternate en de productsurveys op tweakers.net:

CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939. 2.0GHz. 2x512KB. TRAY)
MOEDERBORD: Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID)
GEHEUGEN: DDR SDRAM PC3xxx / 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2 (Kingston HyperX)
VIDEOKAART: GeForce 7900GT 256MB
GELUIDSKAART: Creative SoundBlaster Audigy 4 Bulk
SPEAKERSET: Creative Inspire T7900 (7.1)
MONITOR: Samsung SyncMaster 940BF (19", 2ms g>g, D-sub/DVI-D)
HARDE-SCHIJF: Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)
TOETSEBBOORD+MUIS: Logitech Cordless Desktop MX3000 Laser
KAST: Arctic Cooling Silentium T3
DVD-BRANDER: ???
CPU-KOELER: ???

Ik ben niet op de hoogte van de huidige DVD-branders. Daarom zou ik jullie graag willen vragen: Welke DVD-brander zouden jullie erin doen en waarom?

Ook heb ik niet veel verstand van koelers en daarom wou ik vragen welke CPU-koelers van toepassing zijn op mijn systeem en of er misschien nog meer koelers in moeten.

Als iemand verder nog op- of aanmerkingen heeft zou ik die erg graag willen horen.

Alvast bedankt!!! _/-\o_

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

er zit een koele bij je cpu als ie boxed is.
als je deze te luid vindt als je hem werkend hebt kan je altijd nog voor een stillere kijken ;)
ik zou er in ieder geval een in take en een out take fan bijdoen, vooral met dit weer.
en een heleboel mensen zijn tevreden met een NEC dvd brander, maar je kan ook gewoon voor een ander merk kijken want zoveel maakt het niet meer uit.

o, en ik persoonlijk zou een ander merk hd nemen.
het probleem tussen een maxtor 10 en de nforce4 zou opgelost zijn, maar ik hoor toch nog regelmatig problemen tussen die 2 :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

het ziet er mooi uit alleen zou ik uitkijken met die maxtor hdd i.c.m. je Nforce4 mobo, dit geeft/gaf nog weleens problemen (ik weet niet zeker of het nog steeds zo is). En ik zou misschien voor 2gb geheugen gaan inplaats van 1.

edit: sneller leren typen:p

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2006 09:11 ]

• Ramenta
Bedankt voor de replies! _/-\o_

@ chucky666:
Zit er nog geen in- en outtake fan in de Siltentium??

@ chucky666 & eijgeltje:
Ik vond inderdaad dit topic:
Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4
Er schijnen nog steeds fouten op te treden tussen nForce4 en DiamondMax 10. Ik zal dus nog een andere harde-schijf moeten zoeken.

@eijgeltje:
Ik zat zelf ook te twijfelen om toch nog meer geheugen te nemen.
Wat is beter: 1 DIMM van 1 GB of 2 van 512 MB?? En wat is nou precies het voordeel van Dual Channel??

Verwijderd

In plaats van een 300 GB , zou je ook 2x 160GB of 2x120 GB kunnen nemen en deze in raid 0 zetten. Is alles weer iets sneller.

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-12-2025

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Dual channel geeft meer bandbreedte. 2 x 64bit = 128bit breed en dat op 400MHz.

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-02 16:26
Ik heb zelf een maxtor dm10 op een a8n-e en ik heb geen problemen. Wat ik wel opmerk is dat die Maxtor niet erg stil is, mijn twee western digitals zijn een stuk stiller en het fannetje van mijn chipset hoor je behoorlijk. De boxed cooler is best stil als je hem met speedfan op 60% laat draaien, dit houdt mijn processor rond de 34 C idle (als het wat koeler is dan de afgelopen dagen) en, als je niet gaat overklokken kan je die dus wel laten zitten. Maar kijk dus of voor een MB met een passief gekoelde chipset of zet er zelf een koelblokje op met een grote fan die daar weer opblaast.

[ Voor 5% gewijzigd door silencedead op 06-07-2006 09:45 ]

• Oof
  • Laatst online: 26-01 17:17

Oof

Twee van 512 kunnen in dual chanel werken is een performance boost van ongeveer 10% Nadeel is wel dat als je later meer ram wilt. Er al twee geheugen bankjes vol zitten. Ik zou gaan voor 1 keer 1024 en dan later er nog een 1024 bij zetten. Waarom eigenlijk het dure hyper x geheugen? Dit geheugen is alleen leuk als je wilt overclocken. Als je niet gaat overclocken kan je goedkoper geheugen nemen. Merk in prestratie bijna niks van en dan kan je ook 2048 ram nemen.
En als ik jouw was zou ik ook kijken naar socket am2 ipv 939.
Weinig performance verschil maar je kan dan wel langer upgraden. Omdat het een nieuwe socket is.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ik weet niet of er standaard fans in die kast zitten, dan zou je op de website van de maker moeten kijken.
en anders wacht je ff af en kan je ze er altijd nog bijkopen :?

beter is als je gaat encoderen om 2x1gb te nemen.
het is wat je zelf wil: wil je 1gb dan neem je 2x512mb in dual channel omdat het toch net iets sneller is.
je kan ook 1gb plankje nemen en er later nog een 1 gb plankje bijdoen.
ik zou zelf in verband met video encoden en bewerken voor 2x 1gb gaan.

Verwijderd

Als koeling zou ik voor je Cpu een Thermaltake Big Typhoon neme (heb hem zelf ook bevalt goed).
en voor je Gpu een Zalman vf900 nemen of de arctic accelero.
dan heb je het echt stil, maar ik zou ook kijken of je voeding wel een stille is.

• Ramenta
Als ik een moederbord moet AM2 socket neem, dan is het toch ook zo dat ik DDR2 kan gebruiken? Verschilt dit veel van DDR?

@ Oof:
Welk moederbord met AM2 socket komt het dichtst in de buurt van de A8N-E?

edit:
@ chucky666:
Oke, thanx!!

@ stannosss:
Is de koeler die standaard op de GPU zit niet goed genoeg dan?

[ Voor 23% gewijzigd door Ramenta op 06-07-2006 09:55 ]

• Oof
  • Laatst online: 26-01 17:17

Oof

ddr2 is iets sneller. als ik jouw was zou ik een simpel am2 bord staat wel ergens op got. Zou het graag voor je na zoeken maar moet nu gaan.

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-02 16:26
BTW waarom AMD??? Over een paar weekjes komt de conroe uit van Intel en die schijnt nog ff een klap beter te zijn dan de AMD's. Ook zijn die processoren iets goedkoper dan de X2 3800+.

• Ramenta
@ Oof:
Ok. Bedankt voor je tips!

• Ramenta
silencedead schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 09:56:
BTW waarom AMD??? Over een paar weekjes komt de conroe uit van Intel en die schijnt nog ff een klap beter te zijn dan de AMD's. Ook zijn die processoren iets goedkoper dan de X2 3800+.
Zullen die goedkoper zijn?? En is het niet zo dat, omdat de Conroe nieuw is, er meer fouten in zullen zitten?

edit:
Zou de Asus M2N-E een goede vervanging zijn van de A8N-E om toch een AM2 socket en DDR2 geheugen te hebben?

edit:
Ze verschillen nauwelijks van prijs en lijken voor de rest bijna hetzelfde te zijn. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Ramenta op 06-07-2006 10:14 ]

Verwijderd

Ramenta schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 10:01:
[...]

Zullen die goedkoper zijn?? En is het niet zo dat, omdat de Conroe nieuw is, er meer fouten in zullen zitten?
conroe wordt 27 juli gereleased worden, maar het is waarschijnlijk grotendeels een cold-release(zo heettte dat toch :? ) dat betekend dat de conroe amper verkrijgbaar is bij de release, want intel wil ook nog steeds meer pentium 4/D's verkopenen tot het eind van het jaar.

daarbij is 2GB geheugen wel een must bij een systeem als het jouwe, je kan zoiezo wat geld vrij krijgen door gewoon voor CL2.5 geheugen te gaan, je merkt vrij weinig verschil, maar je portemonnee merkt het wel :)

verder is dat fannetje op de A8N-e echt zwaar irritant, en je wilt niet met dat geluid slapen.

en als CPU koeler, een artic freezer 64 pro, voor 15 euro een perfecte koeler

• Ramenta
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 10:13:
[...]

conroe wordt 27 juli gereleased worden, maar het is waarschijnlijk grotendeels een cold-release(zo heettte dat toch :? ) dat betekend dat de conroe amper verkrijgbaar is bij de release, want intel wil ook nog steeds meer pentium 4/D's verkopenen tot het eind van het jaar.

daarbij is 2GB geheugen wel een must bij een systeem als het jouwe, je kan zoiezo wat geld vrij krijgen door gewoon voor CL2.5 geheugen te gaan, je merkt vrij weinig verschil, maar je portemonnee merkt het wel :)

verder is dat fannetje op de A8N-e echt zwaar irritant, en je wilt niet met dat geluid slapen.

en als CPU koeler, een artic freezer 64 pro, voor 15 euro een perfecte koeler
Bedankt. Ik ga er meteen even naar kijken.

edit:
In de productsurvey wordt veel geklaagt over de grote van de Artic Freezer 64 Pro. Weet iemand misschien of ik hiet last van zal krijgen tijdens het inbouwen in de Silentium T3?

[ Voor 11% gewijzigd door Ramenta op 06-07-2006 10:19 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:39

DarkSide

theres no place like ::1

het feit dat de conroe nieuwe is en meer fouten zou hebben, lijkt me niet waarschijnlijk. Tuurlijk weet je nooit waar je tegen aanloopt (denk aan rekenfoutje 1e pentiums) Maar het zal allemaal wel meevallen. De core 2 duo's zien er erg goed uit. En zijn per klok een stuk sneller dan wat er nu op de markt is. En gebruiken nog eens een stuk minder watts. Hoewel echte grote tests met moederbordn en cpu's nog moeten verschijnen. Zijn de voorlopige test zeer veel belovend. En evt wel het wachten waard tot het eind van de maand.
Maar de AMD's zijn ook snel en goed. het is maar wat je wilt. Wachten kan je namelijk altijd wel op iets nieuwers en sneller.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

DarkSide schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 10:16:
het feit dat de conroe nieuwe is en meer fouten zou hebben, lijkt me niet waarschijnlijk. Tuurlijk weet je nooit waar je tegen aanloopt (denk aan rekenfoutje 1e pentiums) Maar het zal allemaal wel meevallen. De core 2 duo's zien er erg goed uit. En zijn per klok een stuk sneller dan wat er nu op de markt is. En gebruiken nog eens een stuk minder watts. Hoewel echte grote tests met moederbordn en cpu's nog moeten verschijnen. Zijn de voorlopige test zeer veel belovend. En evt wel het wachten waard tot het eind van de maand.
Maar de AMD's zijn ook snel en goed. het is maar wat je wilt. Wachten kan je namelijk altijd wel op iets nieuwers en sneller.
op wie reageerde je, want ik kan niemand vinden die bijvoorbeeld een mogelijke FPU bug noemt :?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 10:20:
[...]

op wie reageerde je, want ik kan niemand vinden die bijvoorbeeld een mogelijke FPU bug noemt :?
Ramenta schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 10:01:
[...]

hier reageerde hij op ;)

• Ramenta
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 10:20:
[...]

Ik denk op mij.

@ DarkSide:
Zal er voor de Conroe ook een nieuwe socket op de markt gebracht worden of zullen de huidige sockets hiervoor gebruikt kunnen worden?

• Ramenta
Is de Athlon 64 X2 3800+ voor AM2 socket ook verkrijgbaar zonder koeler? Deze kan ik namelijk nergens vinden.

Verwijderd

Ramenta schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 10:26:
[...]

Ik denk op mij.

@ DarkSide:
Zal er voor de Conroe ook een nieuwe socket op de markt gebracht worden of zullen de huidige sockets hiervoor gebruikt kunnen worden?
socket blijft 775, maar daar heb je internet voor, kan je overal vinden.
ondersteund het trouwens alleen met de 965 en 975 chipset

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ben nog geen am2 proc. tegengekomen zonder koeler.
maar zou wel bulk versie van komen denk ik alleen het scheelt maar 10 euro ofzo.
heb je altijd nog een reserve koeler liggen mocht er wat met de ander gebeuren ;)

• Ramenta
chucky666 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 10:39:
ben nog geen am2 proc. tegengekomen zonder koeler.
maar zou wel bulk versie van komen denk ik alleen het scheelt maar 10 euro ofzo.
heb je altijd nog een reserve koeler liggen mocht er wat met de ander gebeuren ;)
Bij Alternate is het verschil tussen de bulk en de retail versie van die voor de 939 € 100,- en geen €10 :?
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=HHEA08&
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=HHEA09&

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ja ik zie het :?
en bij de 4200+ scheelt het weer 50 euro.
ik zat bij de gewone 64 te kijken en niet bij de x2 :(

• Ramenta
chucky666 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 10:57:
ja ik zie het :?
en bij de 4200+ scheelt het weer 50 euro.
ik zat bij de gewone 64 te kijken en niet bij de x2 :(
:9
Ik denk dat ik toch de versie voor de 939 socket neem, omdat ik dus anders over mijn budget heen ga. Verder ga ik er 2 160GB Hitachi Deskstar T7K250 in zetten.

Dan nog een vraagje over de Dual Channel-kits: zijn dit speciale modules of zijn het gewoon 2 normale modules in een leuk doosje?

Verwijderd

gewoon 2 identieke modules, en dan kan je in de BIOS dual channel activeren

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

zijn 2 normale modules waarbij ze de garantie geven dat ze zonder problemen in dual opstelling draaien.
meestal zijn die kitjes even duur of iets goedkoper als 2 losse dus voor het geld hoef je er niet druk om te maken en zou ik een kitje nemen.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:56

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 09:40:
In plaats van een 300 GB , zou je ook 2x 160GB of 2x120 GB kunnen nemen en deze in raid 0 zetten. Is alles weer iets sneller.
Alleen is het probleem bij die Silentium kast dat er eigenlijk maar 1 harddisk inkan, in een speciale ophanging. Daarbij is raid 0 ook niet echt nuttig/nodig bij een 'van alles wat' pc ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Ramenta
Haan schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 11:31:
[...]

Alleen is het probleem bij die Silentium kast dat er eigenlijk maar 1 harddisk inkan, in een speciale ophanging. Daarbij is raid 0 ook niet echt nuttig/nodig bij een 'van alles wat' pc ;)
Zijn er dan geen extra dempers verkrijgbaar voor een extra harde-schijf?
Pagina: 1