Toon posts:

Extra naam aan server toevoegen

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem. We hebben een server van een klant van ons opnieuw geinstalleerd maar express hebben we gekozen voor een andere server naam.

Nou is het probleem dat er een paar honderd excel bestandjes op de oude server met een verwijzing naar die oude server (dus in excel documenten staat een verwijzing naar \\server\)

Is het mogelijk dat je bij een Small Business Server 2003 een tweede naam toevoegd? Dus dat de server bereikbaar is onder \\srv en srvdc1 of zoiets?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sorry hoor, maar het staat in de Getting Started Guide van SBS2003.

http://www.microsoft.com/...003/plan/gsg/chptr3a.mspx

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik weet niet of ik er heel erg overheen lees maar ik kom het echt niet in die linkt tegen.

Verwijderd

ff een extra dns record toevoegen?

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik geprobeerd maar dat weigert die voorals nog!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:05:
Sorry ik weet niet of ik er heel erg overheen lees maar ik kom het echt niet in die linkt tegen.
important.gif Important
After you install Windows Small Business Server 2003, you cannot change the full DNS name for the internal domain, the NetBIOS domain name, or the computer name. These settings are used to configure Windows Small Business Server tools and applications. To change these names, you must reinstall Windows Small Business Server 2003.
Misschien dat jij wat anders bedoeld, maar geinstalleerd is geinstalleerd en daar kan je weinig meer aan veranderen.

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:13
Meest simpele oplossing lijkt me inderdaad om het in de DNS aan te passen. Lukt dat niet, kun je altijd nog een regel in het hosts bestand opnemen

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

etc\hosts werkt alleen voor tcp/ip naamresolutie, het lijkt mij dat die Exact bestanden resolven op basis van netbios namen. Misschien kun je WINS aanzetten en daar een alias voor de servernaam in opnemen, als die mogelijkheid in SBS zit.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het lijkt me op zich een stuk handiger (en veiliger) als je een macro schrijft die overal de term \\server1 verandert in \\server2
Dat zal ze leren absolute paden te gebruiken >:)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

DeBolle schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:03:

etc\hosts werkt alleen voor tcp/ip naamresolutie, het lijkt mij dat die Exact bestanden resolven op basis van netbios namen. Misschien kun je WINS aanzetten en daar een alias voor de servernaam in opnemen, als die mogelijkheid in SBS zit.
Het hangt van de client af hoe ze resolven.
-DNS zou wel moeten werken.
-evt kan het hosts of lmhosts bestand aangepast op de clients.

• MAX3400

MAX3400

The_Eagle schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:09:
Het lijkt me op zich een stuk handiger (en veiliger) als je een macro schrijft die overal de term \\server1 verandert in \\server2
Dat zal ze leren absolute paden te gebruiken >:)
Absolute paden?

Of ze nou via UNC gaan naar \\server1 of via een absoluut pad via drive-mapping naar H:\Documenten\Excel-Files; bij elke migratie waar iemand niet oplet over namen of drives, loop je weer tegen hetzelfde probleem aan.

offtopic:
Eerlijk gezegd zou ik de server-"installateur" eruit trappen vanwege dit soort grappen...

Verwijderd

Topicstarter
Dit bedrijfis gesplitst en heeft dus eigenlijk gewoon een nieuwe server gekregen terwijl op de oude lokatie de huidige server blijft draaien.

Maar via hosts werkt niet heb ik ook al getest die wordt volgens mij alleen opgepakt door Internet Explorer.

DNS heb ik ook geprobeerd wou ook niet.

Dus denk inderdaad dat de enigste oplossing is om een macro te schrijven... ?

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-02 22:06
Je kunt ook netalias gebruiken.

Network Alias v1.00 (NetAlias.exe) Last Updated: 10/02/2003

Displays, adds or removes NetBIOS names for the Server service. This allows a computer to be accessed using an alias, or a name other than the computer name. The Server service will also announce this alias to the browse list where it will be displayed in apps such as My Network Places and the NET VIEW command. Use 'NetAlias /?' to view the syntax.

NOTE: The new name may not appear in the browse list immediately, it may take up to 48 minutes, depending on the complexity of your network. Likewise, names removed from the network are not immediately removed from the browse list, it may take up to 72 minutes. For more information, see Microsoft Knowledge Base articles 188001, 102878 and 150800.

Je kunt het hier downloaden: http://www.optimumx.com/download/

Ik had exact hetzelfde probleem wat jij beschrijft. Hiermee heb ik het toen opgelost.

[ Voor 10% gewijzigd door Rayzilt op 07-07-2006 15:02 ]

• RutgerDB
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-03-2021
Met WINS kan dit gewoon simpel gefixed worden. Moet je alleen wel installeren want komt naar mijn beste weten niet mee met een standaard SBS installatie.

Wins installeren, even één statical entry maken voor de server, DHCP even aanpassen zodat de DHCP server de WINS server adverteert aan clients en klaar. Zet het nopetype op 0x8. Dit zorgt voor de meest efficiente naamresolutie door clients.

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-02 22:06
Juist. Maar dit probleem wat er in die link staat krijg je niet als je Netalias gebruikt.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Harley538 schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 13:46:
[...]

Juist. Maar dit probleem wat er in die link staat krijg je niet als je Netalias gebruikt.
Neuh als je de oplossing die er genoemd wordt gebruikt ook niet, vandaar dat ik de link vermeldde :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1