verschil Router & Accespoint ??

Pagina: 1
Acties:
  • 318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mieg_1981
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-03-2024
Hoi allemaal,

ik wil graag mijn internetverbinding draadloos maken met een draadloze router. Nu heb ik een Speedtouch 706 VOIP Modem staan. Ik zat te denken aan een router/acces point van Linksys omdat ik hier goede verhalen over heb gehoord. Wat is het verschil tussen deze 2 apparaten en welke kan ik beter nemen ?

Linksys Wireless-G Broadband Router (Retail, WRT54G)
of
Linksys Wireless-G Access Point (Retail, WAP54G)

alvast bedankt ! :D

Verwijderd

Het grote nadeel van de speedtouch is dat het ook gelijk een modem/router is. Een modem wordt 9 van de 10 keer in de meterkast geplaatst of in de hoek van een woning. Om het beste bereik te krijgen met wireless moet je het accespoint in het midden van een ruimte plaatsen vandaar dat dan een losse accespoint beter is qua performance. Je kunt een speedtouch ook verplaatsen maar dan moet je ook je telefoonlijn en zo verlengen.

Vandaar dat ik een fan ben van een los accespoint (gebruik ik zelf ook terwijl ik het ook in mijn modem heb zitten). Als je echt een power accespoint wilt hebben moet je eens kijken naar een saneo accespoint. Volgens mij kun je deze in een bunker ophangen en dan heb je nog overal bereik. Helaas is dit ook te merken in de prijs.

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Accespoint geeft zelf geen IP adressen door. Moet je voorstellen dat waar de draad ophoudt, de accesspoint t overneemt en als Switch werkt.
Tegenwoordig kunnen echter vele (al niet alle) draadloze routers als accespoint/switch gebruikt worden. Dus als ik jou was, lekker voor de WRT45G gaan. heb ik zelf ook achter een modem+router hangen, en werkt perfect. Wel eerst ff instellen en WEP configureren. Dit kan namelijk niet meer als hij eenmaal als accespoint doenst doet :)

edit: Met Xander op dit punt eigenlijk, gelijk geen forwarding problemen meer, en de accespoint is goedkoper :9

[ Voor 11% gewijzigd door shootguy2 op 05-07-2006 23:47 ]

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:34
Een router sluit je aan op een modem en kan vervolgens je internetverbinding verdelen tussen meerdere computers. In het geval van een wireless router zit er naast een router ook een access point in hetzelfde kastje.

Een access point zorgt alleen voor verbinding met wireless clients en kan verder geen internetverbinding delen. Hier kun je vervolgens zelf gewoon een router hangen.

Gezien je speedtouch al een router is is het niet erg nuttig om een tweede router te kopen (mocht je de routerfunctionaliteit in je wireless router dan ook willen gebruiken zit je met dubbele NAT, niet handig), dus kun je gewoon voor een access point gaan. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Persoonlijk zou ik voor een accesspoint gaan, want 2 routers is gewoon onnodig moeilijk doen, weer een mogelijk extra point of failure enzo.
Tuurlijk is het mogelijk om de wireless router als AP te laten functioneren, maar waarom zou je dan een router kopen?
Dan is imo een AP veel en veel makkelijker.

Dus ga lekker voor de WAP54G, daar is ook het vermogen van op te voeren dmv. hyperwap firmware (zoek even de versie voor de WAP54Gv3 op hun forum)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.