Nieuwe PC: Twijfel tussen moederbord en processor koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views sinds 30-01-2008

• Schelte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-02 17:27
Vanavond wil ik mijn toekomstige PC gaan bestellen.

Behuizing: Arctic Silentium T2, Zilver
Moederbord: Asrock 775TWINS-HDTV, Retail
Processor: Intel Pentium D, 820, Socket 775, Boxed
P-koeler: Arctic Freezer 7
Geheugen: 2x TwinMos Memory, 1024 MB
DVD-RW: NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM
Harde-schijf: Maxtor Maxline Plus III, 300 GB, 7200 rpm
TV-kaart: Hauppauge WinTV PVR 150 MCE, PCI

Ik heb echter enkele vragen die ik eigenlijk nergens goed kan vinden.

1. Is dit moederbord een slimme keus?
- Ik wil graag geen geld investeren nog in een PCI-Express videokaart, puur omdat ik geen spellen speel. Wel zal ik dit waarschijnlijk doen als Windows Vista uit komt.

- Het moederbord heeft S-ATA 150 GB/s in plaats van S-ATA 300 GB/s. Merk ik hier verschil of is dit alleen voor de toekomst (ik heb aan 300 GB de komende tijd wel genoeg, als deze harde-schijf optimaal werkt met dit moederbord is er geen man over boord).

- Het moederbord is Windows Vista™ Basic logo Hardware Ready, maar niet Premium. Heeft dit consequenties?

2. De processor koeler, ik heb er wat mijn bedenkingen bij. Ik heb totaal geen idee bij het idee van 0,9 Sone. Als een Zalman (dan moet ik nog nakijken of dat überhaupt wel op het moederbord past) een beter alternatief is, kies ik voor deze. De Arctic Freezer 64 schijnt wel goed uit de tests te komen, vandaar deze keuze.

Verwijderd

ik snap niet wat je bedoeld met dat je geen zin hebt in een pci kaart te kopen :s

sata II is puur marketing, zelfs 2 raptors in raid 0 komen amper bover 100 MB/s
tis trouwens ook 150/300 MB/s, het is wel 1.5/3 Gb/s
300 GB/s is wel heel veel, valt je RAM bij in het niet :Y)

asrock is prima merk, maar je zou een mobo met de 965 of 975 chipset nemen ivm conroe support

artic heeft prima koelers, de beste prijs-prestatie, maar zou toch de pro versie doen(of is dat alleen bij AMD?)

ik zou trouwens de 920 nemen ipv 820, is zelfs nog goedkoper ook :Y)

Verwijderd

Ik zou nu helemaal wachten op Conroe.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bron? Kijk eens naar de benchmarks, s-ata II is toch wel een stuk sneller dan gewoon s-ata hoor :X Hier wat uitleg voor de TS btw..
Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:54:
Ik zou nu helemaal wachten op Conroe.
Ook nog enige onderbouwing ofzo? Afgezien van het standaard zinnetje "Hij is sneller."

• Schelte
Dit moederbord schijnt ook Conroe te ondersteunen, aldus de website van Asrock. Zullen er beperkingen zijn met dit moederbord?

Waarom geen Conroe? Ik ben niet een persoon die iets koop van de eerste lichting. Eerst wil ik even de kat uit de boom kijken. Bovendien (ik neem de Tray variant van de processor van ~ 135 euro) scheelt het ook geld. Later ben ik wel van plan te upgraden (vandaar dit moederbord, deze is aldus Asrock zelf compatible met Conroe processors) als de prijzen (nog meer) zijn gezakt.

En waarom heb ik 'geen zin' heb om een PCI-Express kaart te kopen? Ik zou graag willen wachten tot de videokaarten eerst helemaal Vista compatible zijn (DirectX 10 etc.), zonder bakken vol geld neer te leggen. Een videokaart zal zich uiteindelijk in mijn geval niet zo snel terugverdienen. Zeker niet met Windows XP.

[ Voor 80% gewijzigd door Schelte op 05-07-2006 21:03 ]

• Dazzyon
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10-2024
Schelte schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:40:

- Ik wil graag geen geld investeren nog in een PCI videokaart, puur omdat ik geen spellen speel. Wel zal ik dit waarschijnlijk doen als Windows Vista uit komt.
Dan koop je nu toch eerst een erg simpele (goedkope) pci-express kaart en upgrade deze op het moment dat je wel spellen wilt spelen (zodat je dan ook van dx10 kan profiteren).

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Anders slaat op wat? Als het niet zo zou zijn?

Nuja, de beperking zou dan zijn dat je er geen Intel Conroe processor in zou kunnen hangen, maar aangezien de socket gewoon hetzelfde is.. :)
Dazzyon schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:59:
[...]

Dan koop je nu toch eerst een erg simpele (goedkope) pci-express kaart en upgrade deze op het moment dat je wel spellen wilt spelen (zodat je dan ook van dx10 kan profiteren).
Maar hij speelt geen spellen! Waarschijnlijk wil hij voor Vista een videokaart erin hangen, (glass-effect menus...) waarvoor een 6600GT oid gewoon voldoende is.

[ Voor 55% gewijzigd door TheZeroorez op 05-07-2006 21:03 ]

• Dazzyon
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10-2024
ah.. "dit waarschijnlijk doen" slaat dus op het investeren in een pci-express kaart ipv spellen spelen? Misverstandje ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Dazzyon op 05-07-2006 21:08 ]

• Schelte
Mijn excuses. Ik was nog druk bezig mijn bovenstaande bericht te wijzigen. Jullie zijn blijkbaar sneller dan ik.

Ok, http://www.asrock.com/product/775Twins-HDTV%20R2.0.htm. Dit is de pagina over dit moederbord. Er staat vermeld dat dit bord Conroe ondersteuning heeft. Vandaar deze keuze dus.

The_Zeroorez: Inderdaad, je onderste stukje tekst is helemaal juist.

Verwijderd

TheZeroorez schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:58:
[...]

Bron? Kijk eens naar de benchmarks, s-ata II is toch wel een stuk sneller dan gewoon s-ata hoor :X Hier wat uitleg voor de TS btw..
wat voor snelheidvoordeel dan?
als jij mij een HD kan vertellen die de theoretische snelheid van gewoon SATA ook maar benaderen ben ik daar erg in geintresseerd
zelf 2 raptors of cheetah's trekken die 150 MB/s echt niet.

de enige snelheid die er bij komt is een verdubbeling van de theoretische snelheid, dat heb ik al verteld, maar het gaat erom dat het nu nog niet nodig is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2006 23:04 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:01:
[...]

wat voor snelheidvoordeel dan?
als jij mij een HD kan vertellen die de theoretische snelheid van gewoon SATA ook maar benaderen ben ik daar erg in geintresseerd
zelf 2 raptors of cheetah's trekken die 150 MB/s echt niet.
Waar gaat dit over? Ik trek op dit moment zonder problemen mijn PCI-bus dicht met 130MB/s voor 2 Raptors in RAID0 op onboard-controller. Verder heb ik op GoT veeeel hogere transfers gezien voor 2 schijven maar wel op een aparte PCI-E controller.

Duzze, koop jij vooral geen Raptors maar laat de TS zijn eigen conclusies trekken via:
Western Digital Raptor 150GB
[rml][ Benchmarks] Post hier je RAID0 scores![/rml]

En mijn bus-beperking:
[rml][ Sil 3114] - trage transfer RAID0 Raptors[/rml]

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 05-07-2006 23:07 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

iemand anders kwam in dat topic anders met precies dezelfde pci bus op 140 MB
en daarbij is het totaal niet reeel dat de TS 2 cheeta's in raid gaat zetten.

en daarbij heb ik nog steeds in dat hele topic geen 150MB/s overschrijding gezien, wijs hem dan aub ff aan :)

• MAX3400
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:28:
iemand anders kwam in dat topic anders met precies dezelfde pci bus op 140 MB
en daarbij is het totaal niet reeel dat de TS 2 cheeta's in raid gaat zetten.

en daarbij heb ik nog steeds in dat hele topic geen 150MB/s overschrijding gezien, wijs hem dan aub ff aan :)
Iets met...

_Ernst_ in "Western Digital Raptor 150GB" (Areca controller)
msteggink in "Western Digital Raptor 150GB" (onboard)

(en zoals ik al eerder zei: zowel onboard als via aparte PCI-E kaarten)

PS: Kan je ophouden met je 150MB/s-verhaal of zouden 15K-schijven als de Cheetah ook nooit over de 150MB/s gaan in RAID0 op een SCSI320-controller want dan kan ik morgen 9 SAN's gaan afbreken bij onze klanten...

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 05-07-2006 23:37 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Shaggy
  • Laatst online: 04-02 22:01

Shaggy

Misantroop pur sang

offtopic:
S-ATA II is geen marketing stunt zoals hierboven vermeld. Ik denk dat twixxie iets heeft horen luiden maar niet helemaal weet waar de welbekende klepel hangt.

S-ATA II is in de praktijk niet per definitie sneller, maar ga je snelle schijven combineren met deze interface, of zoals standaard is op moderne MoBo meerdere schijven ( 2, 4, 6 hdd's in RAID 0 0 geloof mij maar dat je dan je 300MB/s aardig benadert ( het praktisch maximum dat wel, maar toch flink wat sneller als S-ATA 150 MB/s )

Als je hier eens zou kijken gaat er waarschijnlijk een werled voor wat mensen open. Daar zie je dat bijv. de Raptortjes, mede dankzij hun 16MB buffer behoorlijke cijfers weten te produceren.
http://tweakers.net/benchdb/test/34

Er is tot op heden nog geen enkele schijf die idd 150 of 300MB/s haalt. Maar een combinatie van schijven in bijv. RAID 0 of 5 kan deze wel degelijk tot het max haalbare voltrekken met de huidige generatie schijven, chipsets en interfaces.

Als TS bijv. 2 van de door hem gekozen Maxtor Maxline Plus III in RAID 0 zou laten draaien zal hij de praktische grens van een 110 tot 130 wel voldraaien. Niet slecht voor zo'n systeempje, en geen raptor die dat beter doet, buiten de acces tijden.

Dus zal hij het verschil merken, met 1 of 2 schijven? niet zozeer nee, wil hij meerder schijven in RAID 0 of mischien 5 dan is een S-ATA 300MB/s wel aan te raden idd.

Veelplezier met shoppen :)

Making an ass of myself since the 70's

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

Schelte schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:40:
- Ik wil graag geen geld investeren nog in een PCI-Express videokaart, puur omdat ik geen spellen speel. Wel zal ik dit waarschijnlijk doen als Windows Vista uit komt.
Er zit een PCIe slot op het bord dus je kunt uitbreiden.
- Het moederbord heeft S-ATA 150 GB/s in plaats van S-ATA 300 GB/s. Merk ik hier verschil of is dit alleen voor de toekomst (ik heb aan 300 GB de komende tijd wel genoeg, als deze harde-schijf optimaal werkt met dit moederbord is er geen man over boord).
Zoek eens naar de verschillen. Wellicht is de Serial ATA FAQ interessant.
- Het moederbord is Windows Vista™ Basic logo Hardware Ready, maar niet Premium. Heeft dit consequenties?
Met de search op de frontpage van Tweakers.net kwam ik het volgende tegen:
Tweakers.net - Meer bekend over 'Vista Premium'-eisenpakket. Wellicht voldoet dit moederbord 'out-of-the-box' niet aan de eisen die waaraan voldoen moet worden alvorens er een mooi 'Premium' logo op mag ;)
2. De processor koeler, ik heb er wat mijn bedenkingen bij. Ik heb totaal geen idee bij het idee van 0,9 Sone. Als een Zalman (dan moet ik nog nakijken of dat überhaupt wel op het moederbord past) een beter alternatief is, kies ik voor deze. De Arctic Freezer 64 schijnt wel goed uit de tests te komen, vandaar deze keuze.
Aan een getal kan ik inderdaad ook niet zo goed horen hoeveel geluid de koeler maakt. Ook al stonden er gewone decibels vermeldt, dan nog is het de vraag hoeveel geluid de koeler zal maken.
Je kunt dus het beste reviews lezen en op basis van ervaringen van anderen (die het product reeds in huis hebben) een keuze maken.
Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:51:
asrock is prima merk, maar je zou een mobo met de 965 of 975 chipset nemen ivm conroe support
Dit klopt niet :o
Dat een moederbord een i975 chipset heeft wil niet zeggen dat de Intel Core 2 Duo processoren er daadwerkelijk op draaien. Er zijn meer onderdelen op een moederbord dan enkel de chipset.
Zo kunnen veel borden wel een compatible chipset hebben (ASRock heeft het zelfs voorelkaar gekregen om een oude i865 chipset samen te laten werken met de Intel Core 2 Duo :o) als VRD11 ontbreekt (en er VRD10.1 opzit) kun je er nog niets mee. De Intel Core 2 Duo heeft VRD11 nodig. VRD11 kan namelijk voltages leveren in stapjes van 6.25mV en VRD10.1 (te vinden op LGA775 borden die de Intel Pentium 4 'Prescott' en Intel Pentium D ondersteunen) kan slechts voltages leveren in stappen van 12.5mV :)

Al met al is dit ook zelf te vinden. In Processors, Mobo's & Geheugen lopen topics:
Conroe (Core 2 Duo) moederborden Deel 2
[rml][ Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon[/rml]
TheZeroorez schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 21:02:
Nuja, de beperking zou dan zijn dat je er geen Intel Conroe processor in zou kunnen hangen, maar aangezien de socket gewoon hetzelfde is.. :)
Dat de processor in het socket past wil niet zeggen dat het werkt. Lees het verhaal hierboven voor verduidelijking ;)
Schelte schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:59:
Dit moederbord schijnt ook Conroe te ondersteunen, aldus de website van Asrock. Zullen er beperkingen zijn met dit moederbord?
Let op!
Als ik op de producten lijst van ASRock kijk zie ik twee versies.
De ASRock 775Twins-HDTV en de ASRock 775Twins-HDTV R2.0. Revisie 2.0 kan wel overweg met de Intel Core 2 Duo processoren.
Eer je de bestelling doet is het dus verstandig om na te vragen of je revisie 2.0 kunt krijgen.
Dazzyon schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:59:
[...]

Waarom een losse kaart aanschaffen als er een ATi Radeon X300 chipset onboard zit?

Schelte, verder gaat dit topic op slot. De vragen over het moederbord zijn zelf te beantwoorden a.d.v. gevonden resultaten. De verschillen tussen S-ATA en S-ATA II zijn ook op te zoeken en ervaringen over processor koelers zijn hoogswaarschijnlijk ook te vinden.
Is dat laatste niet het geval dan zou je een alternatief kunnen zoeken of de specificaties van de site overnemen. (Of kijken naar andere producten van Arctic waarbij ook x.x Sone staat en daar ervaringen m.b.t. geluidsproductie over lezen om een beeld te krijgen van het geluid dat de koeler maakt ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 06-07-2006 05:31 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.