Videoplank of beeldkanon kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:47
Ik heb hele rare en vage verschijnselen rond mijn beeld de laatste tijd...

Videokaart: Sapphire ATI Radeon 9800 Pro
Monitor: Hyundai ImageQuest QV770

Het begon met zo nu en dan lichter en donkerder worden van mijn scherm (CRT), ik dacht dat dit te wijten was aan het scherm zelf, welke op zich nog niet erg oud is, maar wel veel wordt gebruikt.

Ik heb verder niks hieraan gedaan, omdat ik eigenlijk nooit zeker kon zeggen wanneer dit probleem zich zo optreden (soms heel vaak, andere uren/dagen nooit), ik dacht dat dit wel eens aan de videokaart zou kunnen liggen.

Vervolgens werd het probleem een beetje erger, ik kreeg zwarte banen over het beeld (het hele beeld), deze gingen soms binnen een seconde weer weg, maar het hield soms wat langer aan.

Vorige week is het weer een stapje erger geworden en valt het beeld regelmatig een paar seconden helemaal weg, de monitor blijft wel aangeven dat er signaal wordt gegeven.

Maar nu gebeurde het zonet weer en kwam het beeld zelfs helemaal niet meer terug. Ik heb op de power knop gedrukt van de pc, de pc ging uit, maar de monitor gaf nog steeds aan dat er een signaal was. ik heb toen de voeding uitgeschakeld van de pc, wat hierin geen verandering bracht. Als derde heb ik geprobeerd om de VGA kabel los te halen, normaal geeft mijn scherm dan weer dat er geen input signal is (met een dansend blokje over het scherm), maar deze bleef (helaas) uit. Kan ik hieruit concluderen dat mijn scherm aan het overlijden is (hij doet het nu weer)?

Ik heb als het goed is nog wel garantie op het scherm (3 jaar), maar de garantie op mijn videokaart is afgelopen.

Bij voorbaat dank

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Dat sluit nog steeds de videokaart niet helemaal uit, maar je kunt er wel voorzichtig van uit gaan ja ;) Heb je geen ander scherm / videokaart om het mee te testen dan? Dat lijkt me de enige manier om het zeker te weten.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 09:45

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Als je weer last krijgt van dit soort dingen dan gewoon meteen een print screen maken. Als daarop nits te zien is dan ligt het voor 99% zeker aan je monitor. Is het ook te zien op de Printscreen afbeelding dan ligt het 100% zeker aan je videokaart.

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:41
Tweak-Freak schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:08:
Is het ook te zien op de Printscreen afbeelding dan ligt het 100% zeker aan je videokaart.
Ben ik niet zo zeker van, PrtScr gebeurd intern in windows, en videokaart artifacts worden dus niet meegenomen op de printscreen...
Wat je wel kan proberen: als het scherm nog een down-periode kent, probeer dan het menu van het scherm te openen. Zie je daarop dezelfde problemen, ligt het aan je scherm. Wordt het menu perfect gerendert, zoek het probleem dan bij je grafische kaart of je OS...

succes, maleadt

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:47
Ik heb nog wel een oude pc staan die even dienst zou kunnen doen, maar dan nog, de problemen komen niet met regelmaat terug, ik ga igg proberen het menu te openen, zien wat dat oplevert.

Hoe moet je zo'n probleem trouwens aan de shop uitleggen, je kunt het niet zomaar naproduceren :S