Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Netadapter

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een vraagje: Ik heb een draadloze router waarvan de netadapter kapot is. Het probleem is nu dat ze deze niet meer maken. Nu zou ik dus willen een nieuwe netadapter kopen of maken indien mogelijk die een spanning van 5V en een stroom van 3A (gelijk) levert.

Alvast bedankt,

THDBASED

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

Arioch

<geek>

En wat is het probleem dan? Je geeft zelf namelijk al 2 mogelijke oplossingen.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 20:37

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

bouw een ouwe PC voeding om....
check de lokale elektronikaboer...
check ff op internet wat er zoal te koop is

...of bouw em in je huidige pc....

[ Voor 16% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 05-07-2006 19:19 ]

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ja als je op de polariteit let gaat dat prima werken :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:19
Je kan vaak voedingen kopen die meerder voltages leveren (in te stellen) en ook de polariteit ervan is te veranderen. Media Markt heeft bijvoorbeeld dat soort voedingen.

Maken is natuurlijk ook een optie.

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Graham schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:20:
Je kan vaak voedingen kopen die meerder voltages leveren (in te stellen) en ook de polariteit ervan is te veranderen. Media Markt heeft bijvoorbeeld dat soort voedingen.

Maken is natuurlijk ook een optie.
Die zogenaamde multifunctionele adapters leveren vrijwel nooit 5V ...

www.elecdev.nl

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
-help- schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:32:
Die zogenaamde multifunctionele adapters leveren vrijwel nooit 5V ...
Hoe kom je aan die wijsheid?
Bij ons in de winkel liggen er meerdere van verschillende merken die dat doen hoor :)

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 20:37

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

-help- heeft in zoverre een punt, dat de meeste (vooral hele goedkope) multi-adapters vaak alleen 4,5 en 6 Volt leveren....

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me een schematje geven of een linkje waar men uitlegt hoe men zo een adapter kan bouwen? Die waarden moeten dan wel juist kloppen, anders foutsie, de router. Of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is met de adapters te koop in de winkel is dat de spanning en/of stroom meestal niet overeen komen..Ben ook al gaan rondkijken naar adapters maar meestal is de stroom die deze leveren veel te laag...

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Een 3A stroom zal het meeste problemen opleveren. Dat is flink wat. Ik heb schakelbare voedingen tot 12V maar dan alleen 2A max. Ik heb ze nooit hoger gezien, voor een redelijke prijs. Anders zit je al gelijk aan de zgn 'labvoedingen' en dat is dan weer overkill.

Van welk merk is de router? Meestal zijn de fabricanten niet zo moeilijk als het gaat om dit soort adapters. Misschien dat je verzendkosten moet betalen of zo.

[ Voor 26% gewijzigd door superduper op 05-07-2006 20:15 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Van die adapters met veranderbare spanning kom je niet voorbij de 1 ampere, laat staan 3 ampere. Als je huidige router dus 3A slikt, zou je dit moeten bouwen:

Afbeeldingslocatie: http://circuitsonline.nl/circuits/sch/000033.gif

Ziet er misschien lastig uit, maar als je weet aan welke kant je een soldeerbout vast moet pakken is het echt een eitje om dit te maken.

Wat je als eerste vast moet stellen is de rimpel over condensator C1. De formule om de rimpel over je condensator te berekenen (dus Umin en Umax van C1) is DU = I / 2xFxC, waarbij I de stroom is, F je frequentie is, en C de capaciteit in hele farads.

De formule word bij een condensator van 10000uF (das vrij groot) is dus:
3 / (2x50x0.01) = 3V. Een rimpel van 3V is best veel, maar als je een wat grotere secundaire spanning van je transformator neemt dan levert het geen probleem op omdat je 5V regulator (een 7805 bv) die grotendeels afvlakt op 5V. Als je dus een trafo neemt die 5V + 3V rimpel + 2V dropout van je regulator neemt, heb je dus iets van 10V secundair nodig.

Er is echter een verschil tussen de spanning die een trafo AC levert, en wat er DC gelijkgericht uitkomt. Als je een trafo van 12V neemt en de spanning gelijkricht, dan word de spanning namelijk een wortel2 factor hoger, 12V word dus 16,97V. Vervolgens gaat er 1.4V vanaf, vanwege je gelijkrichter, en uiteindelijk word 12VAC dus 15.5VDC.

Als je dus een 9V trafo kan vinden is dat in principe al genoeg, omdat dat 11.32VDC oplevert wat in principe genoeg zou moeten zijn voor je schakeling. Maar ook een trafo die 12VAC secundair levert is in principe genoeg. Je kan ook een trafo nemen die 2x6V / 3A levert en de windingen in serie zetten.

De diodes die je gebruikt bij je gelijkrichting moeten dus ook 3A aankunnen, maar dat is niet zon probleem om te kopen, maar houd het wel in gedachte. De capaciteit van condensator C1 hadden we dus vastgestelt op 10000uF, C2 en C3 blijven hetzelfde, en vervolgens word weerstand R1 gebruikt om een spanningsval van 0.6V te maken waardoor transistor T1 word opengestuurt.

De formule daarvoor is R = U/I, oftewel als je wilt dat de transistor de boel overpakt bij 200mA dan is de formule 0.6 / 0.2 = 3 ohm weerstand. Neem daarvoor trouwens wel een 3W vermogensweerstand.

dus ja :P mijn uitleg is wat langer geworden dan bedoelt was, maar het is echt makkelijk om zelf zon voeding in elkaar te prutsen. mocht je meer willen weten, feel free to ask :P

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:19
kijk eens bij oude transformators die 5A of meer leveren. Als hij méér dan 5 Volt heeft maak dan een schakeling met een LM317

http://www.comunidadelectronicos.com/proyectos/fuente4.gif

verbeter me als ik fout ben...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
The Widow Maker schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:38:
Van die adapters met veranderbare spanning kom je niet voorbij de 1 ampere, laat staan 3 ampere. Als je huidige router dus 3A slikt, zou je dit moeten bouwen:
van je regulator neemt, heb je dus iets van 10V secundair nodig.

Je kan ook een trafo nemen die 2x6V / 3A levert en de windingen in serie zetten.
12V, dat gelijkgericht levert rustig richting de 20V op. Bij belasting zakt dat natuurlijk wel wat in. Maar om naar 5V te moeten moet er aardig wat verstookt worden in de vorm van hitte.

De moeite / kostprijs vd onderdelen / kostprijs van de benodigde koeling / formaat voeding wegen niet meer op tegen de waarde van het AP.

Voeding pakken van een molex is een stuk handiger/effectiever. Of je gebruikt een andere schakelende voeding. Een USB2 hub met voeding heeft bv vaak een 5V 2A voeding. Kwestie van meten wat ie daadwerkelijk verbruikt, misschien is dat wel genoeg.

daarnaast is zo'n geschakelde voeding kleiner/efficienter dan een trafo. (scheelt rusting richting de 10W aan warmte/rendementsverlies)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Er zijn maar 2 dingen van belang: hoe veel SPANNING heeft het apparaat nodig, en hoe veel STROOM VERBRUIKT het apparaat.

Een adaptortje vinden die de juiste spanning levert is niet zo moeilijk (elektronica kan heel wat hebben, zelfs 9V hubjes die 12V slikken), je moet alleen op letten dat de hoeveelheid stroom die de adaptor kan leveren GROTER is dan de gevraagde stroom, als de adaptor aan zijn max zit te werken kan hij nogal warm worden.

En ik snap de mensen niet die een simpel adaptortje willen vervangen door een complete schakelende voeding... zal wel aan mijn botte bijl-methode liggen om dingen werkend te krijgen.

-edit-
Conrad #51 10 25-60 lijkt mij een goede vervanger met zijn 6V 3A, kleine schakelende netvoeding.
En ik moet de anderen gelijk geven: transformator-netvoedingen zijn moeilijk te vinden.
En als je die 6V niet vertrouwd kan je er altijd een flinke diode tussen hangen, die snoept er weer 0,6V van af. Een BY-550-400 zou goed genoeg moeten zijn (ja, een 400, weet je zeker dat er niets van de netspanning de verkeerde kant op kan gaan als er iets mis gaat, en ook beter voor eventuele storingspulsen)

-edit2-
Hmm... ben aan het verbouwen, en pakte per ongeluk een catalogus uit 2002, zal misschien wel wat veranderd zijn aan de nummers

[ Voor 54% gewijzigd door Resistor op 05-07-2006 23:12 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Oude computervoeding op een rommelmarkt kost niks. 'k Heb zelf een stapel op mijn bureau staan. Bij 5V kunnen ze allemaal 15A leveren. Meer als genoeg dus.
Je moet dan gewoon nog eventjes naar de electronikaboer lopen voor een stekkertje dat in je router past, of je knipt dat gewoon van je vorige transformator af :)
Dat maak je dan vast tussen een zwarte draad van de voeding, en een rode.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
@StijnW4E, en dan is ie 1,5 dag later aan gort, want je belash een schakelende voeding dan verkeerd.

Plus dat pc voedingen nog een rotherrie maken ook...

Zou gewoon de fabrikant mailen, die wat je het beste kan doen.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
@widowmaker:
klopt, maar met die schakeling dissipeer je dan wel 10V-5V=5V*3A = 15Watt in de voeding alleen al! niet echt efficient...

ik had ook laatst een kapotte router adapter en toen kwam ik er achter dat het goedkoper is een nieuwe router+adapter (10 euro) te kopen, dan een nieuwe 5V 3A adapter (15 euro) te kopen.

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

SA007 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:00:
@StijnW4E, en dan is ie 1,5 dag later aan gort, want je belash een schakelende voeding dan verkeerd.

Plus dat pc voedingen nog een rotherrie maken ook...

Zou gewoon de fabrikant mailen, die wat je het beste kan doen.
Je moet eens weten hoe lang ze het al uithouden als labvoeding...
Heb ze gewoon met een 10 ohm weerstand tussen de 0 en +5 stan. (ok, die wordt heel erg warm :P)
Maar draait perfect. En met wat olie enzo kun je al wat bereiken om de voeding stiller te maken. :)

Verwijderd

Topicstarter
The Widow Maker schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:38:

[afbeelding]

Ziet er misschien lastig uit, maar als je weet aan welke kant je een soldeerbout vast moet pakken is het echt een eitje om dit te maken.

Wat je als eerste vast moet stellen is de rimpel over condensator C1. De formule om de rimpel over je condensator te berekenen (dus Umin en Umax van C1) is DU = I / 2xFxC, waarbij I de stroom is, F je frequentie is, en C de capaciteit in hele farads.

De formule word bij een condensator van 10000uF (das vrij groot) is dus:
3 / (2x50x0.01) = 3V. Een rimpel van 3V is best veel, maar als je een wat grotere secundaire spanning van je transformator neemt dan levert het geen probleem op omdat je 5V regulator (een 7805 bv) die grotendeels afvlakt op 5V. Als je dus een trafo neemt die 5V + 3V rimpel + 2V dropout van je regulator neemt, heb je dus iets van 10V secundair nodig.

Er is echter een verschil tussen de spanning die een trafo AC levert, en wat er DC gelijkgericht uitkomt. Als je een trafo van 12V neemt en de spanning gelijkricht, dan word de spanning namelijk een wortel2 factor hoger, 12V word dus 16,97V. Vervolgens gaat er 1.4V vanaf, vanwege je gelijkrichter, en uiteindelijk word 12VAC dus 15.5VDC.

Als je dus een 9V trafo kan vinden is dat in principe al genoeg, omdat dat 11.32VDC oplevert wat in principe genoeg zou moeten zijn voor je schakeling. Maar ook een trafo die 12VAC secundair levert is in principe genoeg. Je kan ook een trafo nemen die 2x6V / 3A levert en de windingen in serie zetten.

De diodes die je gebruikt bij je gelijkrichting moeten dus ook 3A aankunnen, maar dat is niet zon probleem om te kopen, maar houd het wel in gedachte. De capaciteit van condensator C1 hadden we dus vastgestelt op 10000uF, C2 en C3 blijven hetzelfde, en vervolgens word weerstand R1 gebruikt om een spanningsval van 0.6V te maken waardoor transistor T1 word opengestuurt.

De formule daarvoor is R = U/I, oftewel als je wilt dat de transistor de boel overpakt bij 200mA dan is de formule 0.6 / 0.2 = 3 ohm weerstand. Neem daarvoor trouwens wel een 3W vermogensweerstand.

dus ja :P mijn uitleg is wat langer geworden dan bedoelt was, maar het is echt makkelijk om zelf zon voeding in elkaar te prutsen. mocht je meer willen weten, feel free to ask :P
Kan je mij van deze schakeling soms een part-list geven. Denk dat ik dit zal bouwen indien het niet te veel kost aan componenten.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Trafo 9V/3A ringkern: rond de 15 euro
7805: 50 cent
4 1N4002 diodes: 1 euro
Condensator van 10000uF/40V: rond de 8 euro

Verder heb je nog een condensator nodig voor over je regulator, in principe zou ik 100nF bij de uitgang zetten (dus tussen de uitgang van je regulator en de ground) en nog een condensator van 10uF bij de ingang van je regulator, dus tussen de ingang en de ground. Die twee condensators zijn namelijk om de regelaar te beschermen tegen ongewilde oscillaties die mogelijk zouden kunnen optreden. Die condensatoren kosten echt geen drol, misschien 10 cent ofzo.

Als transistor voldoet elke PNP general purpose power transistor, die 3A kan hebben zoals de 2n2955 of mj2955. En verder idd een koelblokje omdat de tor iets van 15W gaat verstoken. Misschien dat je een oud processorkoelblok over hebt dat je kan misbruiken? Anders zul je iets moeten kopen met een *C/W rating van 2 of lager. Per watt die de transistor warm word, word het koelblok dan een aantal graden warmer. Hoe lager de rating, hoe groter het koelblok en hoe lager de temperatuur blijft.

Kom je trouwens ook op CZ? Anders kan ik je daar er wel mee helpen :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:37
The Widow Maker schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 18:01:
Trafo 9V/3A ringkern: rond de 15 euro
7805: 50 cent
4 1N4002 diodes: 1 euro
Condensator van 10000uF/40V: rond de 8 euro

Verder heb je nog een condensator nodig voor over je regulator, in principe zou ik 100nF bij de uitgang zetten (dus tussen de uitgang van je regulator en de ground) en nog een condensator van 10uF bij de ingang van je regulator, dus tussen de ingang en de ground. Die twee condensators zijn namelijk om de regelaar te beschermen tegen ongewilde oscillaties die mogelijk zouden kunnen optreden. Die condensatoren kosten echt geen drol, misschien 10 cent ofzo.

Als transistor voldoet elke PNP general purpose power transistor, die 3A kan hebben zoals de 2n2955 of mj2955. En verder idd een koelblokje omdat de tor iets van 15W gaat verstoken. Misschien dat je een oud processorkoelblok over hebt dat je kan misbruiken? Anders zul je iets moeten kopen met een *C/W rating van 2 of lager. Per watt die de transistor warm word, word het koelblok dan een aantal graden warmer. Hoe lager de rating, hoe groter het koelblok en hoe lager de temperatuur blijft.

Kom je trouwens ook op CZ? Anders kan ik je daar er wel mee helpen :)
Die 10.000 uF elco heeft toch geen 40V nodig? En hoe kom jij aan 8 euro? Bij futurlec kost een 25V slechts $1,70... Valt echt wel mee dus

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe komen jullie hier toch bij?
Zeker op lagere voltages als 5V wordt 3A makkelijk gehaald.

Klein rondje google:
Deze geschakelde laptopvoeding/adapter is uniek in zijn soort door de brede, regelbare instelbaarheid van het voltage (tussen 5 -24 Volt) / max. 4 Amp.) van dit artikel. Is geschikt voor de laptop en andere apparatuur die een geschakelde voeding nodig heeft. Incl. 8 verschillende pluggen. Input: 100/240 VDC. / 50-60 Hz. gewicht: 166 gram. Afmetingen: 45 x 28 x 95 mm. (5V-4,0A / 6V-3,5A / 7V-3,3A /8V-3,3A / 9V-3,0A /10V-2,8A / 11 V-2,7A / 12V-2,6A/ 13V-2,5A / 14V-2,4A /15V-2,3A /16 V-2,1A / 17V-2,1A /18V-1,9A / !9V - 1,9A / 20V-1,8A / 21V-1,7A /22V-1,6A /23V-1,5A)
Kost 39,95.
Is natuurlijk duurder dan zelf bouwen. Maar er zijn echt zat adapters die 3A bij 5V aankunnen, en ook nog goedkopere.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

ExcuTator schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 22:33:
Die 10.000 uF elco heeft toch geen 40V nodig? En hoe kom jij aan 8 euro? Bij futurlec kost een 25V slechts $1,70... Valt echt wel mee dus
Nee, maar het helpt wel om een elco te nemen die ook de pieken fluitend aankan. :)
En een ringkerntrafo van 9v/30VA kost zo rond de €25,-
Ik zou zelfs willen stellen dat Blorgg's suggestie van €40,- goedkoper is dan zelf bouwen, aangezien er ook nog een kastje omheen moet die de boel adequaat isoleert, een netsnoer, primaire zekering, schakelaar, kabeltje voor voeding naar apparaat. En vergeet het koelribbetje voor de 2N2955 niet.
Dan zit je al heel erg vlug aan die €40,-, op voorwaarde dat je geen genoegen neemt met een vla-emmer als kast.

[ Voor 4% gewijzigd door Kaj. op 10-07-2006 10:13 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarom een stabilisatie maken als die al hoogst waarschijnlijk ingebouwd zit in de router ?????

check dat eerst eens even ......

maar 5 volt/3 ampere ..... is dat niet een beetje veel voor een router ???

Iperf

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
fish schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 19:32:
maar 5 volt/3 ampere ..... is dat niet een beetje veel voor een router ???
Meeste stroom is nodig voor de versterker van de WLAN-antenne :)
Weet niet meer precies hoe het zat, maar het had iig een heel laag rendement, om 10mW de lucht in te krijgen had je heel wat meer nodig iig, die 10mW zou rond de 3% zijn van wat erin ging.

Maar iig:
Die 3A is meer als voorzorgsmaatregel, als je een adapter van 2A/2.5A vindt zal die waarschijnlijk net zo goed werken.
Huishoudadapters met 6V zijn ook niet zo'n probleem, probeer eerst of het werkt op 4.5V, zo niet dan draai je hem naar 6V toe, er zal wellicht iets meer slijtage optreden, maar over pakweg 4 jaar is de router sowieso verouderd.
PC-voedingen gebruiken of zelf solderen valt onder de categorie 'prutsen', het is leuk als je geen alternatief hebt, maar het is niet praktisch te gebruiken.

Mijn beste gok ligt iig op een voeding voor een USB-hub, die levert (bijna) precies 5V, anders zou ik een standaard 2A huishoudadapter nemen.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Pagina: 1