Toon posts:

Computer achter versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Pioneer SX-205RDS versterker van inmiddels een paar jaar oud. Als ik in de bijbehorende cd-speler een cd afspeel, dan is het geluid veel voller en beter dan wanneer ik als bron de computer gebruik. Waar ligt dit aan? Ik heb het over het afspelen van een (goede kwaliteit) mp3 in Winamp op m'n onboard intel geluidskaartje.

Wat zijn de regel voor het aansluiten van de computer op een 'huiskamer'-versterker? Moet hier iets van een filter tussen ofzo?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 11:38
Normaal moet het gewoon goed gaat met een 3,5mm jack --> 2x tulp stekker (of hoe het aangesloten wordt op de versterker). Kan zijn dat die CD speler een betere kwaliteit levert dan je onboard geluidskaart. Probeer eens die CD via de PC af te spelen en kijk of er dan verschil is.

De wijzen komen uit het Oosten!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Onboard sound is bijna per definitie brak. Wil je goed geluid, zul je een "echte" geluidskaart moeten kopen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 18:49:
Onboard sound is bijna per definitie brak. Wil je goed geluid, zul je een "echte" geluidskaart moeten kopen.
Oke, ja zo'n vermoeden had ik eigenlijk al. Maar wat is een goede, betaalbare geluidskaart? Al die dingen als 5.1 of 7.1 hoef ik niet; gewoon stereo, niet meer, niet minder :). Zijn er speciala types geluidskaarten die erop gebouwd zijn om aangesloten te worden op huiskamer-versterkers?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2006 18:52 ]

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 19:26

pvr

Ik heb mijn geluidskaart ( Creative X-FI Fatal1ty FPS 7.1)aangesloten op een versterker Sony (STR DB940)
Met een glasvezel kabel van 10 meter, in de MD ingang van me versterker Sony (STR DB940)

Digitaal >:)

[ Voor 10% gewijzigd door pvr op 05-07-2006 18:55 ]

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kan het niet aan de kwaliteit van de mp3's liggen?

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:50

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

deepspace schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 18:49:
Dat ligt er ook maar net aan wat je gewend bent. Ik hoor, samen met een hoop anderen, het verschil ook niet tussen een onboard Realtek kaart en een Creative Audigy.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

pvr schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 18:54:
Ik heb mijn geluidskaart ( Creative X-FI Fatal1ty FPS 7.1)aangesloten op een versterker Sony (STR DB940)
Met een glasvezel kabel van 10 meter, in de MD ingang van me versterker Sony (STR DB940)

Ja, en dat is dus precies wat hij niet wil..

Kijk hier eens naar:

Afbeeldingslocatie: http://www.geluidskaartenwinkel.nl/images/audiophile2496p2.jpg
http://www.geluidskaarten...audio/audiophile2496.html

Als je de extra poespas niet erg vindt, is de kaart die mad_max234 oppert natuurlijk ook prima :).

Misschien is het een idee om een cd die je via je cd-speler goed vindt klinken lossless te rippen en via je computer af te spelen. Dan kun je brakke mp3'tjes in ieder geval uitsluiten.

Ten slotte wil ik je nog aanraden om even de configuratie van Winamp en je onboard kaartje te bekijken. Check of er geen rare effecten aanstaan, of dat er ergens een equaliser de boel staat te verpesten.

[ Voor 34% gewijzigd door ACID-dude op 05-07-2006 19:18 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik hebl aats de audigy2 ex gekocht is echt een super kaart. En je heb een lijst aan aansluit mogelijke heden via een kastje. Het geluid is ook echt erg goed tegen over de goedkoper kaarten die maar iets goedkoper zijn. Hij is wel wat ouder maar doet zeker niet onder voor de nieuwekaarten qua geluidskwaliteit.

en kost maar 63 euro en je hebt een kaart die je niet meer wilt weg doen.(heeft dik meer dan 200 euro gekost)

Er zit in de doos een remote, ext. kastje en de kaart.(oja en wat software en drivers)

Hier nog een review van tweakers.net.
Paddixx schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:00:
[...]

Dat ligt er ook maar net aan wat je gewend bent. Ik hoor, samen met een hoop anderen, het verschil ook niet tussen een onboard Realtek kaart en een Creative Audigy.
Nou dan is er iets niet goed met je gehoor want dat is toch echt wel hoorbaar. of je speeld het via de zelfde brakke boxen af dat kan ook nog. :+

[ Voor 38% gewijzigd door mad_max234 op 05-07-2006 19:26 ]

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 14:15
ik ben dus geen audio freak maar merkte echt wel een erg verschil tussen onboard realtek en me audigy en in games nog meer maar zelfs al erg met muziek

Verwijderd

Topicstarter
CR35 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:14:
ik ben dus geen audio freak maar merkte echt wel een erg verschil tussen onboard realtek en me audigy en in games nog meer maar zelfs al erg met muziek
Welke Audigy heb je precies? Verder heb ik niet zo'n behoefte aan 6.1 of 7.1-sound. Ik heb maar twee speakers op m'n versterker.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2006 19:36 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:35:
[...]

Welke Audigy heb je precies? Verder heb ik niet zo'n behoefte aan 6.1 of 7.1-sound. Ik heb maar twee speakers op m'n versterker.
Je hoeft het niet te gebruiken en een betere goedkoper geluidskaart vind je niet dan de audigy2 platinum. ;)

Ik gebruik ook niet de 6.1, maar gewoon stereo. (En een remote is erg handig als je lekker zit hoe je niet elke keer naar je mouse te grijpen.(of als je er bij ligt zoals ik vaak muziek luister :Y) )

[ Voor 30% gewijzigd door mad_max234 op 05-07-2006 19:51 ]

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 14:15
Ik heb nog een audigy live. Die is er denk ik niet meer. Maar er zijn wel betaalbare audigy 2 die voor jou goed is.

Verwijderd

Topicstarter
CR35 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:52:
Ik heb nog een audigy live. Die is er denk ik niet meer. Maar er zijn wel betaalbare audigy 2 die voor jou goed is.
En zit er bij elke Audigy 2 een afstandsbediening? Wat kun je hiermee eigenlijk? En hoe is het met die software gesteld, na enig speurwerk kwam ik erachter dat de software van Creative nogal brak is. Is dit nog steeds?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

pvr schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 18:54:

Zonde, DAC's van de X-fi zijn veel beter dan die in de Sony ;)
Paddixx schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:00:
Dat ligt er ook maar net aan wat je gewend bent. :+ Een Audigy is imho niet veel minder brak dan onboard sound.

Als de TS merkt dat zijn CD speler beter is dan zijn geluidskaart, dan zal ie ook het verschil horen tussen onboard sound en een degelijke geluidskaart (zijnde niet een Creative kaart, met de Xfi misschien als uitzondering (maar voor muziek een zinloze keuze)).

Wat is je budget? M-audio en ESI hebben leuke kaartjes die niet meegaan met de surround gekte. Ook een USB kaartje is misschien een idee.

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 05-07-2006 21:57 ]

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Misschien kun je even reageren op mijn post hierboven :).

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Verwijderd

Topicstarter
ACID-dude schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:41:
Misschien kun je even reageren op mijn post hierboven :).
Heb nu een audio-cd'tje (kwaliteit: DDD) in m'n cd-rom gestopt en hetzelfde 'belabberde' geluid komt uit m'n speakers. Als ik hetzelfde cd'tje in de cd-speler van pioneer zelf stop, dan is het geluid een stuk voller.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het zou ook kunnen zijn dat het uitgangs signaal van je cd speler een stuk sterker is dan van je geluidskaart. Geluid is zo extreem subjectief, dat veel mensen harder geluid rustig ook als voller beschouwen.

Onboard kan brak zijn, maar dat is dan meestal in de vorm van veel ruis of de hardeschijf horen. In principe is een eenvoudig terratec of creative kaartje prima om muziek te spelen met de PC.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Het verschil zit 'm in de hoge tonen. De hoge tonen klinken via de computer te schel in vergelijking met de cd-speler. De bas/middentonen zijn wel prima.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JvS schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:47:
Het zou ook kunnen zijn dat het uitgangs signaal van je cd speler een stuk sterker is dan van je geluidskaart. Geluid is zo extreem subjectief, dat veel mensen harder geluid rustig ook als voller beschouwen.
Goed punt. Als je bij de vergelijking de volumes niet exact gelijk hebt, zal de hardste bron vrijwel altijd winnen.
Onboard kan brak zijn, maar dat is dan meestal in de vorm van veel ruis of de hardeschijf horen. In principe is een eenvoudig terratec of creative kaartje prima om muziek te spelen met de PC.
Ik zou beiden negeren voor muziek. De eenvoudige Terratecs zijn tegenwoordig flink brakker dan de oude Audreon serie. en Creative... imho is alleen de Xfi een zinvolle optie, en voor muziek heeft ie veel te veel features die je toch nooit gaat/wil gebruiken. Gewoon zonde dus.

Ga dan liever voor een no-nonsense kaart, zoals die hierboven al genoemd is, of bijvoorbeeld Emu 404 ESI Maya44, of de genoemde M Audio Audiophile 2496, Terratec Aureon 7.1 space, M-audio Sonica USB, M-audio Transit. Allemaal voor onder de 100 euro te krijgen. Keuze zat :)

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 06-07-2006 00:08 ]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
hmm, ik merkte al flinke verbetering met een soundblaster 64 t.o.v. onboard.
Onboard audio is leuk, voor bliepjes enzo. Voor een beetje leuk geluid heb je toch echt een kaartje nodig wat gemaakt is voor muziek, en volgens mij maakt het dan niet eens zoveel uit welke.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 18:51:
[...]

Oke, ja zo'n vermoeden had ik eigenlijk al. Maar wat is een goede, betaalbare geluidskaart? Al die dingen als 5.1 of 7.1 hoef ik niet; gewoon stereo, niet meer, niet minder :). Zijn er speciala types geluidskaarten die erop gebouwd zijn om aangesloten te worden op huiskamer-versterkers?
M-Audio Audiophile, die beginnen bij 250 euro..

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

matiasjansen schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 00:14:
[...]

M-Audio Audiophile, die beginnen bij 250 euro..
Welnee, M-Audio Audiophile 2496 is verkrijgbaar bij Feedback voor 99 EuroAfbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/midiman-audiophile_350_fffef1_75.jpg

Prima kaart, gebruik ik zelf ook om hifi vanaf de pc af te spelen :)
Dat externe kabeltje is voor midi en spdif, als je analoog afspeelt, heb je dat niet nodig :)

[ Voor 16% gewijzigd door blobber op 06-07-2006 00:41 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• BCC
  • Laatst online: 22:02

BCC

Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:52:
Het verschil zit 'm in de hoge tonen. De hoge tonen klinken via de computer te schel in vergelijking met de cd-speler. De bas/middentonen zijn wel prima.
Dat is toch heel logisch? Die Pioneer van je heeft waarschijnlijk een stuk duurdere DA (Digitaal->Analoog) convertor dan die onboard geluids kaart van je. Koop een fatsoenlijke geluidskaart met een fatsoenlijke DA convertor en ga dan nog eens luisteren. Je speelt trouwens de CD toch wel digitaal af op je PC en niet via zo'n lelijk intern geluids kabeltje naar je mobo?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
blobber schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 00:35:
[...]

Welnee, M-Audio Audiophile 2496 is verkrijgbaar bij Feedback voor 99 Euro[afbeelding]

Prima kaart, gebruik ik zelf ook om hifi vanaf de pc af te spelen :)
Dat externe kabeltje is voor midi en spdif, als je analoog afspeelt, heb je dat niet nodig :)
Herkent Windows XP die kaart automatisch of moet je speciale drivers installeren. Niet dat dat erg is, maar zijn deze wel stabiel? En hoe is die software? Aparte volumeregelaar enzo en veel applicaties in de tray?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Of natuurlijk een Hercules Fortissimo 4. In principe net hetzelfde als een M-Audio Revolution 7.1 (zelfde VIA Envy chip, zelfde Wolfson DACs), maar dan voor rond de 40 eur. Heb 'm zelf, bevalt geweldig.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

misbehavingman schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 08:48:
Of natuurlijk een Hercules Fortissimo 4. In principe net hetzelfde als een M-Audio Revolution 7.1 (zelfde VIA Envy chip, zelfde Wolfson DACs), maar dan voor rond de 40 eur. Heb 'm zelf, bevalt geweldig.
Hoe verhouden die m-audio kaart zich tegenover een audigy, zijn ze nou echt beter of is het gewoon zo dat ze de naam van semi pro heeft. en dan heb ik het over het stereo kwaliteit.

En zit er op de Hercules Fortissimo coax out op door middel van een kabel/bracket of iets? dan s het wel een mooie kaartje voor mijn. :+

[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 06-07-2006 13:46 ]

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 08:29:
[...]

Herkent Windows XP die kaart automatisch of moet je speciale drivers installeren. Niet dat dat erg is, maar zijn deze wel stabiel? En hoe is die software? Aparte volumeregelaar enzo en veel applicaties in de tray?
Er zit een cd bij met (asio compliant) drivers en deze zijn Zeer Stabiel, bovendien kun je op de m-audio site de laatste drivers downloaden.Het voordeel van deze asio drivers is, dat ze een zeer lage latency hebben en dat is met name voor muzikanten erg prettig :)
Ik heb hem nu in een winxp pc zitten en ze zijn echt rock steady hoor :)
Wel is het control panel even wennen, maar als je alleen perfect stereo geluid wilt afspelen en misschien opnemen, werkt het perfect en is de geluidskwaliteit dik in orde :)
Toeters en bellen moet je bij creative zijn, daar doet M-audio niet aan ;)
Wel zat er bij mij een demo van Ableton live bij, een Mix/sequence/composer programma van zeer grote klasse :)

[ Voor 33% gewijzigd door blobber op 08-07-2006 09:57 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
mad_max234 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:44:
[...]

Hoe verhouden die m-audio kaart zich tegenover een audigy, zijn ze nou echt beter of is het gewoon zo dat ze de naam van semi pro heeft. en dan heb ik het over het stereo kwaliteit.

En zit er op de Hercules Fortissimo coax out op door middel van een kabel/bracket of iets? dan s het wel een mooie kaartje voor mijn. :+
Qua stereo kwaliteit heeft elke VIA Envy24 kaart het voordeel dat je de interne samplerate kunt kiezen. Als je dus veel MP3 luistert op 44,1 KHz, kun je het best die rate kiezen. Dan resamplet ie alle geluid intern naar 44,1, behalve wat al 44,1 is. Als je een DVD kijkt kun je m dan bijvoorbeeld op 48 zetten. De Audigy en alle andere AC'97 compatible kaarten zitten vast op 48 KHz, dus die resamplen de meeste van je MP3s naar 48 KHz. En daar bestaat nogal wat discussie over, aangezien de resampling niet echt nauwkeurig zou zijn, veel verlies van gegevens dus. Ik was m'n Live 5.1 gewoon zat, en zocht een mooie nieuwe kaart, voornamelijk voor MP3. En deze was dan een ideale keuze. Mijn Live 5.1 vond ik al niet slecht klinken, maar aangezien t allemaal zo snel went kan ik niet echt zeggen of het een duidelijke vooruitgang is. Maar de Fortissimo biedt voor stereo geluid zeker veel waar voor je geld. Gewoon prima geluid, en de gedachte erbij (dat ie niet hoeft te resamplen) is dan ook fijn.
Pagina: 1