NAS/Kleine workspace server

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Ik heb nog een "oud" pc'tje staan, en daar wil ik wat eens mee gaan doen.

Momenteel wil ik dat ding gaan gebruiken voor eigenlijk mn bibliotheek met icons, fotos/media maar ook het systeem wat ik mee bezig te ontwikkelen ben (php cms voor specifieke doeleinden). Hieronder een klein lijstje wat ik wil doen.

Deze dingen:
- Gebruikeraccounts voor rechten tot programma's en recourses.
- Dit ook extern kunnen aanroepen (vanaf internet via een subdomein naar deze pc)
- E-Mail backups
- Opslag & categorisering en van afstand bekijken/beluisteren van icons, audio- en/of visuele media
- Opslag, categorisering maar ook versies bijhouden van gescripte modulen voor systeem als wel het systeem zelf.
- De computer ook gebruiken van een afstand via ftp/webadres te werken om zo te ontwikkelen en direct ook een changelog & bugnotities bijhouden.
- Wacthwoorden/klanten systeem bijhouden voor alle mensen waarvoor ik wat doe. (Het is heel gering, daarom wil ik er ook geen nieuwe server echt voor aanschaffen, maar ook mijn werkstation vrijhouden.)

Dit is dan nog redelijk software gericht, dus zou eventueel hier wat tips voor kunnen hebben welke OS hier zou voor moeten draaien.

De configuratie momenteel van die computer is het volgenden:
- AMD Athlon Thunderbird 1400
- Silverado noisecontrol koeler
- Abit kg7-raid
- Matrox g4
- Simpele netwerkkaart
- Standaard voeding 300 watt (werkelijk vermogen, dus niet gecombineerd)
- Dvd speler
- Kingston 2x 256MB DDR (266Mhz)
- geen hd momenteel

Wat ik zou willen weten is of deze computer (behalve de missende componenten) voldoet voor deze dingen. Daarbij zou ik ook graag weten of deze configuratie ook wel energiezuinig is, wat er aan de opstelling moet veranderd worden (andere/extra koeling?welke hd misschien?andere voeding?) en daarbij wellicht ook wat tips voor de software, maar ik kan hier best zelf naar op zoek gaan, heb alleen ietjes minder ervaring met de geschikte OS hiervoor (i.v.m. geen ervaring van specifieke besturingssystemen in linux)

Ik dacht zelf om Debian Linux te draaien zonder GUI maar wel met een webinterface voor de onderhoud.

Optioneel misschien websoftware voor de bibliotheek.

Waar ik me zorgen om maak is de stabiliteit, betrouwbaarheid van opslag, warmte en energieverbruik.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
*bump*

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik zou iig voor een Raid-1 of Raid-5 oplossing gaan, dan minimaliseer je iig je dataverlies. Voor de rest voldoet dit systeem prima voor jouw eisen.

Stabiliteit: Ik heb zelf nog een oude P3 1ghz staan die al een tijd draait zonder problemen. En als je in het verleden geen problemen hebt gehad met dit systeem neem ik aan dat hij ook wel stabiel zal blijven draaien. Zeker als hij weinig te doen heeft.

Energieverbruik: Je kan een test doen dmv een energie verbruik meter, dan kan je voor jezelf bepalen of je het veel vind of niet.

[ Voor 57% gewijzigd door Mishmash op 07-07-2006 15:08 ]