Toon posts:

Virtual Life

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar het leven online, vooral naar aanleiding van berichten van 'internetverslaving' in media.
bestaat internetverslaving volgens jullie?
en een virtual life?
kan deze te ver gaan en wanneer is dat?
zitten er soms ook (sociale) voordelen aan veel online zijn?

pls feedback

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat is je eigen visie ?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet helemaal op mezelf gericht...

Een maat van me speelt WoW. En wel dusdanig veel dat de afgelopen weken de val van het Kabinet, de ontvoering van soldaten bij Gaza, de uitschakeling van Oranje op het WK en andere breed-uitgemeten onderwerpen volledig aan hem voorbij gaan (en zijn kamer versierd is met allemaal dezelfde doosjes van de afhaal-Chinees met hetzelfde gerecht).

Let wel; betreffende persoon is 25 jaar en "houdt vol" dit jaar te willen afstuderen en dat met een schema van bijna 12 uur WoW per dag. |:(

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 05-07-2006 16:18 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
MAX3400 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:18:
Niet helemaal op mezelf gericht...

Een maat van me speelt WoW. En wel dusdanig veel dat de afgelopen weken de val van het Kabinet, de ontvoering van soldaten bij Gaza, de uitschakeling van Oranje op het WK en andere breed-uitgemeten onderwerpen volledig aan hem voorbij gaan (en zijn kamer versierd is met allemaal dezelfde doosjes van de afhaal-Chinees met hetzelfde gerecht).

Let wel; betreffende persoon is 25 jaar en "houdt vol" dit jaar te willen afstuderen en dat met een schema van bijna 12 uur WoW per dag. |:(
Maar da snap ik wel. Als je elke maand zoveel geld betaald om een spel te kunnen spelen, moet je het geld er ook uithalen. We blijven nederlanders. :P

• MAX3400

MAX3400

Justifier schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:23:
[...]

Maar da snap ik wel. Als je elke maand zoveel geld betaald om een spel te kunnen spelen, moet je het geld er ook uithalen. We blijven nederlanders. :P
Ik ben ook een Nederlander en kan me dus enorm ergeren aan zo'n houding want ondertussen betaal ik, indirect via mijn belasting, een gedeelte van zijn verlengde studie. :(

Verwijderd

Topicstarter
In veel gevallen wordt internet gebruikt als verlengstuk van je normale leven, bijvoorbeeld om sociale contacten die je hebt te onderhouden, in dat geval kan er moeilijk sprake zijn van verslaving.
maar er zijn vele andere situaties denkbaar; ik som liever niet teveel mogelijke antwoorden op mijn eigen vragen op want ik was benieuwd naar andere meningen..

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:40:
[...]

In veel gevallen wordt internet gebruikt als verlengstuk van je normale leven, bijvoorbeeld om sociale contacten die je hebt te onderhouden, in dat geval kan er moeilijk sprake zijn van verslaving.
maar er zijn vele andere situaties denkbaar; ik som liever niet teveel mogelijke antwoorden op mijn eigen vragen op want ik was benieuwd naar andere meningen..
Aangezien veel mensen internet als een stuk sociaal verlengstuk beschouwen, is het erg moeilijk om aan te geven waar een verslaving begint of waar een intensieve hobby eindigt. Zonder enige afbakening van je vraagstelling, kan dus niemand een antwoord geven.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:21
Ik denk dat de aantrekkingskracht van Internet of een virtual life zit, in het gegeven dat je je kan 'verschuilen' of je kan ontvluchten voor 'real life'. En ik vind dat sommige mensen daar wel heel ver in gaan (zoals de persoon die hierboven genoemt wordt). De vraag is, wat is reeël en wat is verslaving? Wat voor 'andere dingen' spelen er mee op de achtergrond (geen leuk 'real life', gepest worden, psychische problemen, etc.)?

[ Voor 41% gewijzigd door Jumpman op 05-07-2006 16:51 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Topicstarter
Jumpman schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:47:
Ik denk dat de aantrekkingskracht van Internet of een virtual life zit, in het gegeven dat je je kan 'verschuilen' of je kan ontvluchten voor 'real life'. En ik vind dat sommige mensen daar wel heel ver in gaan (zoals de persoon die hierboven genoemt wordt). De vraag is, wat is reeël en wat is verslaving? Wat voor 'andere dingen' spelen er mee op de achtergrond (geen leuk 'real life', gepest worden, psychische problemen, etc.)?
Ik denk dat je een goed punt hebt; het verschuilen achter een virtual life hoor je vaker als reden. Het lijkt erop dat sommige mensen liever tijd in hun virtuele alter-ego steken dan in hun echte leven..
komt dat misschien omdat je je via internet selectief kunt presenteren en IRL niet. (bijv verlegenheid niet laten zien, uiterlijk niet, prikkelbaarheid niet enzenz)

Verwijderd

De grens is naar mijn mening al enigzins aangegeven hier: internet is een verlengstuk van je sociale leven.

Op het moment dat het "virtual life" geen verlengstuk is, maar een vervanging, kan er imo sprake zijn van verslaving. Nu is dat natuurlijk ook weer niet helemáál waar, want iedereen verschuilt zichzelf wel eens ergens achter. Sommigen gaan daarvoor naar een discotheek aan de andere kant van het land om te vluchten van "het bekende", anderen doen dat in de World of Warcraft.

Op het moment echter dat het virtuele leven belangrijker wordt dan het sociale leven, denk ik dat er sprake is van een verslaving. Dat wil zeggen, falen op school, vrienden/vriendin die je in de steek laten, compleet wereldvreemd worden omdat je je alleen nog maar richt op het virtual life.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

J3113, zeker in combinatie met je signature verwachten we een aanzienlijk uitgebreidere topicstart. Ik sluit dit topic nu omdat het op dit moment op een verkapte huiswerkvraag lijkt. Uiteraard mag je het nog een keer proberen, maar houd hierbij de richtlijnen gemeld in Wetenschap en Levensbeschouwing beleid in het achterhoofd. :)

Op verzoek van de topicstarter een link naar de tweede poging; Het virtuele leven (IRL vs VR). :)

[ Voor 15% gewijzigd door Opi op 06-07-2006 13:59 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.