Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949
........................................................................................................................................................
verder am2, klein prestatieverschil, maar goed
en volgend jaar komen de quad-cores al uit
ik vind niet echt dat er weinig vooruitgang is
wel komen we een beetje tegen de mhz-grens aan, hogerdan 4ghz gaan ze niet (behalve bijn overkklokken met stikstof
De vraag is natuurlijk of het voor de consument noodzakelijk is om sneller dan 4 Ghz te kunnen met de pc.Rotro schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:53:
er is wel degelijk vooruitgang, opvallendste nieuwe procs van intel die echt veel beter zijn dan de vorige van intel
verder am2, klein prestatieverschil, maar goed
en volgend jaar komen de quad-cores al uit
ik vind niet echt dat er weinig vooruitgang is
wel komen we een beetje tegen de mhz-grens aan, hogerdan 4ghz gaan ze niet (behalve bijn overkklokken met stikstof)
IMHO zijn we op een punt aangekomen dat alles werkt, alles snel werkt. En we niet zonodig sneller hoeven...
De introductie van PCI-E als opvolger van PCI en AGP, de komst van S-ATA, Serial Attached SCSI, dualcore cpus, multicore systemen (quad duocore bijvoorbeeld). SLI en Crossfire van videokaarten, hoge resolutie TFT panelen die blijft doorzetten, add-on physics kaart en niet te vergeten, de sterk verbeterde accu's van notebooks (nu is 4 uur redelijk standaard voor een notebook, een aantal jaren geleden was dat toch nog een stuk minder).
En niet te vergeten, 64bit voor het x86 platform (dus niet enkel de itaniums en sparcjes e.a.)./
dus genoeg vooruitgang imho.
[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 05-07-2006 15:57 ]
ja de hardware wordt wel veel beter, probleem is: de software wordt steeds zwaarderSpeedener schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:55:
[...]
De vraag is natuurlijk of het voor de consument noodzakelijk is om sneller dan 4 Ghz te kunnen met de pc.
IMHO zijn we op een punt aangekomen dat alles werkt, alles snel werkt. En we niet zonodig sneller hoeven...
daardoor wordt het niet veel sneller in gebruik
kijk alleen al naar windows xp en vista, xp draait pas lekker met 512mb geheugen, en vista pas met 1024 mb..
daar kan ook een hele hoop beter, bij de software,
en de consument verandert ook, veel amateur fotografen om thuisvideo's bewerken en renderen etc.
de consument gaat ook steeds zwaardere taken uitvoeren
en voor de serverwereld is het helemaal noodzakelijk dat alles sneller wordt gemaakt vanwege hte enorme gebruik.
Tuurlijk wordt alles beter, want alle apps + games worden zwaarder..Speedener schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:55:
[...]
De vraag is natuurlijk of het voor de consument noodzakelijk is om sneller dan 4 Ghz te kunnen met de pc.
En die 4Ghz zal wel een zeldzaamheid worden, want kloksnelheden gaan tegenwoordig juist omlaag omdat de processoren efficiënter zijn, dual- of quadcore zijn, én ze meer cache hebben.
Nog steeds kan je met een PC met 2 GHz, 512 MB geheugen en een beetje videokaart goed uit de voeten (dan heb ik het niet over games of high end applicaties). En die zijn toch echt al zo'n vijf jaar op de markt.
Nu dual of quad core eindelijk goed van de grond komt en de Direct X 10 videokaarten in ontwikkeling zijn, wordt het interessant.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Da's natuurlijk onzin, zo gaat dat al jaren. Vijf jaar geleden legde je hier €2000,- voor neer, en had je een enorm cool workstation, en nu is het gewoon een budget-systeem van €600,- voor je vader en moeder. Voor die €2000,- koop je nu toch wel een systeem dat een heel stuk beter is, en voor die €600,- toen kocht je een PIII-tje...Jumpman schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:02:
Nog steeds kan je met een PC met 2 GHz, 512 MB geheugen en een beetje videokaart goed uit de voeten (dan heb ik het niet over games of high end applicaties). En die zijn toch echt al zo'n vijf jaar op de markt.
(Die 2Ghz slaat wel op Intel alleen hoop ik? Want een AMD 2Ghz Dualcore is gewoon een behoorlijke processor, zeker 4x zo snel dan die 2Ghz Intel bijvoorbeeld. Als je vijf jaar geleden naar een Pentium kijkt, en nu naar een AMD.. tja.. dan heb je dat ja
[ Voor 7% gewijzigd door TheZeroorez op 05-07-2006 16:17 ]
Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949
We zijn nu ook in een tijdperk aangekomen dat MHzjes niet zo heel veel meer zeggen, dus daar zou ik me echt niet meer op blindstaren.PanMan schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:15:
Centrino's duo weet ik dus niet of het zo'n grote verbetering is. Volgens mij zijn ze wel beter op dezelfde snelheid, maar worden ze juist op lagere snelheid geleverd. Ik weet dus niet of een T2300 (die je nu in een vergelijkbare laptop krijgt als ik een jaar geleden heb gekocht), op 1.66 Ghz sneller of trager is dan de 745 op 1.8 Ghz, die ik een jaar geleden kocht..
En imho is dualcore (of meer cores) echt een ideale uitkomst. Ik werk zelf al jaren met een dual cpu bak omdat dat gewoon veel lekkerder werkt dan een single cpu. Daarom vind ik dualcore dingen juist een geweldige vooruitgang.
Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh
Ik mag hopen dat je voor €600 wel wat beters weet te vinden dan een P4 2,0GHz. Anders zoek je echt niet goedTheZeroorez schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:10:
[...]
Da's natuurlijk onzin, zo gaat dat al jaren. Vijf jaar geleden legde je hier €2000,- voor neer, en had je een enorm cool workstation, en nu is het gewoon een budget-systeem van €600,- voor je vader en moeder. Voor die €2000,- koop je nu toch wel een systeem dat een heel stuk beter is, en voor die €600,- toen kocht je een PIII-tje...
(Die 2Ghz slaat wel op Intel alleen hoop ik? Want een AMD 2Ghz Dualcore is gewoon een behoorlijke processor, zeker 4x zo snel dan die 2Ghz Intel bijvoorbeeld. Als je vijf jaar geleden naar een Pentium kijkt, en nu naar een AMD.. tja.. dan heb je dat ja)
Die was vorig jaar al geintroduceerd. Nog steeds zijn er maar weinig add-on kaarten die er gebruik van maken. En die zijn meestal duurder dan hun PCI aanhangers.De introductie van PCI-E als opvolger van PCI en AGP
Alleen de videokaarten maken er dankbaar gebruik van.
de komst van S-ATA, Serial Attached SCSI
De dualcore cpu's zijn wel leuk. Vooral de CoreDuo voor de laptops lijken me zeker de moeite waard.dualcore cpus, multicore systemen (quad duocore bijvoorbeeld).
SLI & Crossfire bieden imho weinig vooruitgang. Het enige vooruitgang dat ze bieden is aan de energierekening. Ze maken ze steeds beter en sneller, maar kijken niet meer naar de energieverbruik (itt de processoren).SLI en Crossfire van videokaarten, hoge resolutie TFT panelen die blijft doorzetten, add-on physics kaart
Die add-on physics doet ook niets, tenzij je zo'n spelfanaat bent. Iets wat de meeste mensen niet zijn.
Ik denk niet dat het komt door de verbeterde accu's. Meer doordat de processoren zuiniger zijn geworden. Ze zijn wel bezig met vernieuwingen, maar daar zijn nog geen commerciele toepassingen voor beschikbaar. Zal ook nog wel een jaar duren voordat het zo zal zijn.de sterk verbeterde accu's van notebooks (nu is 4 uur redelijk standaard voor een notebook, een aantal jaren geleden was dat toch nog een stuk minder).
64 bits bestaat ook al langer dan een jaar. Alleen de processoren worden nu mainstream en zijn er vrijwel geen processoren beschikbaar die dat niet aankunnen (alleen Intel blijft zo hardnekkig met een enkele processor). Ook is er nog weinig software ondersteuning. Pas met Vista komt er 64bits ondersteuning op de consumenten markt (linux support voor laptops is nog summier).En niet te vergeten, 64bit voor het x86 platform (dus niet enkel de itaniums en sparcjes e.a.)./
Ik had ook verwacht dat ze grotere sprongen zouden maken qua ontwikkeling, maar kennelijk zijn ze met andere dingen bezig. HD-DVD en Blu-ray komen nu beschikbaar, misschien dat ze daar hun focus (te) veel op hebben gericht.
Hopelijk zijn ze nu druk bezig en krijgen we over enkele jaren de vruchten ervan te zien.
let the past be the past.
Nou doe maar Hfl 2100,- (zeg maar € 1000,-) vijf jaar geleden. Heb hier nog verschillende bonnen liggen.TheZeroorez schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:10:
[...]
Da's natuurlijk onzin, zo gaat dat al jaren. Vijf jaar geleden legde je hier €2000,- voor neer, en had je een enorm cool workstation, en nu is het gewoon een budget-systeem van €600,- voor je vader en moeder. Voor die €2000,- koop je nu toch wel een systeem dat een heel stuk beter is, en voor die €600,- toen kocht je een PIII-tje...
(Die 2Ghz slaat wel op Intel alleen hoop ik? Want een AMD 2Ghz Dualcore is gewoon een behoorlijke processor, zeker 4x zo snel dan die 2Ghz Intel bijvoorbeeld. Als je vijf jaar geleden naar een Pentium kijkt, en nu naar een AMD.. tja.. dan heb je dat ja)
Vroeger was dat wel anders, bijvoorbeeld van 1994 naar 2000. Waar de gemiddelde gebruiker van een 486/Pentium naar een Pentium 3/AMD K5 moest, om alles 'goed' draaiende te houden. En daar zat een heel ander financieel verhaal aan in dezelfde tijd (zo'n 5 jaar). Nu weet ik ook wel dat productielijnen effectiever worden en ontwikkelkosten lager worden, maar toch.
[ Voor 13% gewijzigd door Jumpman op 05-07-2006 16:36 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
tja rome is ook niet in 1 dag gebouwd, een nieuwe standaard heeft z'n tijd nodigSPee schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:29:
[...]
Die was vorig jaar al geintroduceerd. Nog steeds zijn er maar weinig add-on kaarten die er gebruik van maken. En die zijn meestal duurder dan hun PCI aanhangers.
Alleen de videokaarten maken er dankbaar gebruik van.
jouw mening, de prestaties zijn niet echt dat je zegt WOW vergeleken met sinlge GPU maar als het eenmaal werkt is het wel leuke vooruitgangDe dualcore cpu's zijn wel leuk. Vooral de CoreDuo voor de laptops lijken me zeker de moeite waard.
[...]
SLI & Crossfire bieden imho weinig vooruitgang. Het enige vooruitgang dat ze bieden is aan de energierekening. Ze maken ze steeds beter en sneller, maar kijken niet meer naar de energieverbruik (itt de processoren).
Die add-on physics doet ook niets, tenzij je zo'n spelfanaat bent. Iets wat de meeste mensen niet zijn.
welk van de 2 het ook is, beide is het een vooruitgang[...]
Ik denk niet dat het komt door de verbeterde accu's. Meer doordat de processoren zuiniger zijn geworden. Ze zijn wel bezig met vernieuwingen, maar daar zijn nog geen commerciele toepassingen voor beschikbaar. Zal ook nog wel een jaar duren voordat het zo zal zijn.
XP 64Bit edition is al lang op de markt[...]
64 bits bestaat ook al langer dan een jaar. Alleen de processoren worden nu mainstream en zijn er vrijwel geen processoren beschikbaar die dat niet aankunnen (alleen Intel blijft zo hardnekkig met een enkele processor). Ook is er nog weinig software ondersteuning. Pas met Vista komt er 64bits ondersteuning op de consumenten markt (linux support voor laptops is nog summier).
Ik had ook verwacht dat ze grotere sprongen zouden maken qua ontwikkeling, maar kennelijk zijn ze met andere dingen bezig. HD-DVD en Blu-ray komen nu beschikbaar, misschien dat ze daar hun focus (te) veel op hebben gericht.
Hopelijk zijn ze nu druk bezig en krijgen we over enkele jaren de vruchten ervan te zien.
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Dit systeem is echt al meerdere jaren oud (4 jaar), maar ik kan er nu nog gewoon mee gamen, downloaden en surfen.
"Vroeger" kon dat echt niet, als je toen een redelijk high-end systeem kocht (4 jaar geleden was 2.0 Ghz en een fx5900 high end) kon je daar echt niet 4 jaar later normaal mee gamen, na drie jaar moest je de boel echt vervangen.
En zoals het er nu uitziet kan mijn oude systeem nog wel een jaartje mee, waarmee ik dus 5 jaar doe met één systeem. Dat kon vroeger echt niet....
Nu met WP, PV, EV en PC
Je draait hier dingen om. Het gaat om hoe veel sneller de hardware wordt niet hoelangzaam de software hier achteraan hobbelt. Ik denk dat we de laaste tijd ook gelukkig moeten zijn qua ontwikkeling van hardware.theodouma schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 17:00:
ik ben het eigelijk wel een beetje eens dat de pc ontwikkeling niet zo snel meer gaat. Ik heb hier een oude P4 van 2.0 Ghz staan (@2.84 Ghz), een nVidia fx5900 en 2*512 Mb die nog niet eens op 400 mHz draaien.
Dit systeem is echt al meerdere jaren oud (4 jaar), maar ik kan er nu nog gewoon mee gamen, downloaden en surfen.
"Vroeger" kon dat echt niet, als je toen een redelijk high-end systeem kocht (4 jaar geleden was 2.0 Ghz en een fx5900 high end) kon je daar echt niet 4 jaar later normaal mee gamen, na drie jaar moest je de boel echt vervangen.
En zoals het er nu uitziet kan mijn oude systeem nog wel een jaartje mee, waarmee ik dus 5 jaar doe met één systeem. Dat kon vroeger echt niet....
Dat waren dus ook on-the-fly bedachte voorbeeldjesMarcoC schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:27:
[...]
Ik mag hopen dat je voor €600 wel wat beters weet te vinden dan een P4 2,0GHz. Anders zoek je echt niet goed.
de GFFX 5900 werd mei 2003 geintroduceerd.theodouma schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 17:00:
ik ben het eigelijk wel een beetje eens dat de pc ontwikkeling niet zo snel meer gaat. Ik heb hier een oude P4 van 2.0 Ghz staan (@2.84 Ghz), een nVidia fx5900 en 2*512 Mb die nog niet eens op 400 mHz draaien.
nieuws: nVidia GeForce FX 5900 officieel uit, reviews duiken op
aangezien je em dan ook nog niet meteen kan kopen, is het zeer onwaarschijnlijk dat je PC met deze specs 4 jaar oud is (had Nvidia wel gewild denkik
jaartje kwijtgeraakt?
en dat je nu nog redelijk kan gamen met een 3 jaar oude PC, na overklokken en settings op DX8 (standaard path voor GFFX) vind ik iig wel normaal
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Verwijderd
Mijn persoonlijke mening is dat dit min of meer aangeeft dat ze tegen een muur aanlopen op gebied van ontwikkeling.
Technisch gezien is dit namelijk helemaal geen nieuwe ontwikkeling.
geen jaartje kwijt, maar pc in onderdelen gekocht. +-4 jaar geleden een p4 gekocht, kon toen nog goed werken met een geforce mx400. Later (dus ongeveer een jaar later) deze maar vervangen door de 5900.Puppetmaster schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 18:20:
[...]
de GFFX 5900 werd mei 2003 geintroduceerd.
nieuws: nVidia GeForce FX 5900 officieel uit, reviews duiken op
aangezien je em dan ook nog niet meteen kan kopen, is het zeer onwaarschijnlijk dat je PC met deze specs 4 jaar oud is (had Nvidia wel gewild denkik)
jaartje kwijtgeraakt?
Nu met WP, PV, EV en PC
imo aan de leeftijd van het nieuwste prestatieverbeterende (andere voeding dus niet
stel je kan een Proc vinden voor je Mobo die 3,6 haalt (of een of ander EE-geval is) en je duwt er nu een 7800GS (AGP) in en voor de lol 2gig RAM erbij, heb je ip een dijk van een game-PC.
maar kom me dan niet aan met "mn PC is al 4 jaar oud, maar draait alles nog perfect..."
[ Voor 5% gewijzigd door Puppetmaster op 05-07-2006 19:16 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
/me Ahem Dus jij denkt dat er maar twee processors op één bord geprikt worden omdat ze anders niet snel genoeg kunnen, en omdat ze nu weer 2x zo snel zijnVerwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 18:38:
de laatste tijd zie je echt een trend in gebruik van SLI en dual core.
Mijn persoonlijke mening is dat dit min of meer aangeeft dat ze tegen een muur aanlopen op gebied van ontwikkeling.
Technisch gezien is dit namelijk helemaal geen nieuwe ontwikkeling.
Het is dus zo, dat als één core op een gegeven moment zó snel wordt, hij ook meerdere berekeningen tegelijk moet doen. Op zich is dit niet zo'n probleem, maar op een gegeven moment worden het er gewoon té veel. Hierdoor gaan ze elkaar beïnvloeden, wat natuurlijk weer allemaal nare gevolgen van dien heeft. Ook met videokaarten zit het zo.
Leg ik dit nu goed uit? (Ok, allemaal zeer simpel, maar dit is toch ongeveer wel het punt waardoor er dualcore, dual processor, én hyperthreading bestaat..)
Volgens mij bedoelt hij gewoon dat het feit dat SLI en dual core recht van bestaan ontlenen aan het feit dat de enige manier is om snel grote stappen vooruit te maken, en dat er bij het doorontwikkelen van GPU's en CPU's niet zoveel meer winst valt te behalen.TheZeroorez schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:18:
[...]
/me Ahem Dus jij denkt dat er maar twee processors op één bord geprikt worden omdat ze anders niet snel genoeg kunnen, en omdat ze nu weer 2x zo snel zijnFout!
Het is dus zo, dat als één core op een gegeven moment zó snel wordt, hij ook meerdere berekeningen tegelijk moet doen. Op zich is dit niet zo'n probleem, maar op een gegeven moment worden het er gewoon té veel. Hierdoor gaan ze elkaar beïnvloeden, wat natuurlijk weer allemaal nare gevolgen van dien heeft. Ook met videokaarten zit het zo.
Leg ik dit nu goed uit? (Ok, allemaal zeer simpel, maar dit is toch ongeveer wel het punt waardoor er dualcore, dual processor, én hyperthreading bestaat..)
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar dat is de gedachtegang van degene die je quote.
Ach, 1GB is al mainstream tegenwoordig... Enthusiasts nemen meteen 2GB zodat ze alle games goed kunnen draaien. Met Vista zal je alleen nog maar meer,sneller en beter willen.... Er zit nog genoeg vooruitgang in de PC's , echter heb je een grote groep mensen welke met een P4 2Ghz en 256MB geheugen zitten en niet veel meer opstarten als IE en kladblok. (en daar is dat ook genoeg voorRotro schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:59:
[...]
kijk alleen al naar windows xp en vista, xp draait pas lekker met 512mb geheugen, en vista pas met 1024 mb..
Verwijderd
*Die heeft de beta van Vista nog niet gedraaid en dan even vet gaan gamen met je 1 gig intern *wreed*Speedener schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:55:
[...]
Het mag rustig nog heel wat sneller en het zijn net miertjes die altijd een uitweg/oplossing vinden.
Ik ben matig over mijn AMD64 3500+. Als het aan mij zou liggen zou ik toch wel een FX-63 CPU willen in combinatie met een X1900XTX van XFX en 2 of 4 gig intern. Ik garandeer U dat ik elke dag het uiterste uit élke machine pers. Ik wil wreed kunnen gamen.
Maar ik ben zeker niet ontevreden met mijn huidige config van alweer 12 maanden.
Zie onderschrift
Verwijderd
ja, maar deze techniek is niet nieuw. Ik kan me herinneren dat 10 jaar geleden dezelfde soort trucs werden uitgehaald door extra processoren bij te prikken.TheZeroorez schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:18:
[...]
/me Ahem Dus jij denkt dat er maar twee processors op één bord geprikt worden omdat ze anders niet snel genoeg kunnen, en omdat ze nu weer 2x zo snel zijnFout!
Het is dus de vraag of dit wel zo'n interessante voortgang in de techniek is.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2006 20:47 ]
Verwijderd
Ik verwacht binnen 5 a 8 jaar een reëele explosie in de snelheid.
Teveel berekeningen? Een CPU rekent toch niet meer uit dan dat hij af kan. Totaal niet relevant en niet natuurkundig te verklaren.
Er was een natuurkundige die over de snelheid van CPU's een theorie had, de wet van... ???Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 21:33:
Losse transistoren hebben ze al bijna op 1 THz zitten.
Teveel berekeningen? Een CPU rekent toch niet meer uit dan dat hij af kan. Totaal niet relevant en niet natuurkundig te verklaren.
Weet iemand het nog? Tuurlijk rekent een CPU niet meer uit dan hij kan. Maar hij kan wel meer uit moeten rekenen, wat hij inderdaad niet kan, en dáárvoor is die 2e core
De wet van Moore, iedere anderhalf jaar verdubbelt het aantal transistoren in cpu'sTheZeroorez schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 21:49:
[...]
Er was een natuurkundige die over de snelheid van CPU's een theorie had, de wet van... ???
Weet iemand het nog? Tuurlijk rekent een CPU niet meer uit dan hij kan. Maar hij kan wel meer uit moeten rekenen, wat hij inderdaad niet kan, en dáárvoor is die 2e core
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Moore
[ Voor 6% gewijzigd door TERW_DAN op 05-07-2006 22:38 ]
Verwijderd
Het is niet zo dat de ene core vol wordt gepropt met taken tot ie vol is. Met dual core, is er de mogelijkheid icm software de balast te verdelen.TheZeroorez schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 21:49:
[...]
Er was een natuurkundige die over de snelheid van CPU's een theorie had, de wet van... ???
Met de komende technieken is het niet alleen mogelijk 1 bepaalde taak op 1 core te plaatsen, maar ook de mogelijkheid om 1 taak over 2 cores de verdelen, waardoor je min of meer 1 core hebt, die parallel taken kan uitvoeren.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2006 23:49 ]
En hoe zit het dan met het energieverbruik? En de schaalbaarheid? En de communicatie met het geheugen (dat is de nieuwe bottleneck in computer architectuur)Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 21:33:
Losse transistoren hebben ze al bijna op 1 THz zitten.
Nee, de echte grote revolutie is wanneer je chips hebt met 1000 relatief eenvoudige microprocessoren (in vergelijking met de enorm complexe CPUs waar me nu mee te maken hebben) die optimaal worden gebruikt dmv ILP: parallelisme op instructieniveau.
[ Voor 8% gewijzigd door terabyte op 05-07-2006 23:54 ]
Verwijderd
Wat ik begrepen had is dat de afstand van de sporen een probleem wordt, door de frequenties, en de dikte van de sporen.terabyte schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:53:
[...]
En hoe zit het dan met het energieverbruik? En de schaalbaarheid? En de communicatie met het geheugen (dat is de nieuwe bottleneck in computer architectuur)
Nee, de echte grote revolutie is wanneer je chips hebt met 1000 relatief eenvoudige microprocessoren (in vergelijking met de enorm complexe CPUs waar me nu mee te maken hebben) die optimaal worden gebruikt dmv ILP: parallelisme op instructieniveau.
Ik weet niet of de huidige architecturen 3d zijn, of nog steeds plat ( ik dacht nog steeds plat ). In ieder geval wordt met 3d architectuur ervoor gezorgd dat de afstand van de sporen veel kleiner wordt.
Er wordt, denk ik, pas weer een echte snelheidswinst gemaakt, als de manier waarop data verstuurd wordt, wordt aangepast.
Het probleem zit 'm vooral in de distributie van het klok-signaal. Door de vele componenten duurt het langer voordat het signaal de andere kant van de chip heeft bereikt.Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 09:49:
[...]
Wat ik begrepen had is dat de afstand van de sporen een probleem wordt, door de frequenties, en de dikte van de sporen.