Toon posts:

1080i .TS converteren naar 720p xvid

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede HD-genieters,

Ik trek al een tijdje van nieuwsgroepen Transport Streams af van Amerikaanse uitzendingen. Deze zijn meestal in 1080i en soms 720p. Omdat dit toch ERG veel ruimte inneemt, wou ik de mooiste uitzendingen/films omzetten naar een MPG4 formaat zoals Xvid.
==> extra info nav reacties: het gaat vooral om 1080i film-materiaal

Mijn probleem:
Het is haast ondoenlijk om ergens een duidelijke tutorial boven water te krijgen hoe ik van een TS-stream (van 1080i) naar 720p kom gevolgt door re-encoden naar Xvid met behoud van HD-formaat. Ik wordt gek van waar google mee komt om vervolgens soms door tig pagina's te moeten spitten wat op niets uitloopt.

Mijn vraag nu is (ook handig voor anderen)
Wie kan een paar links opgeven waar dit duidelijk stapsgewijs beschreven staat? Dat het engels is maakt me niet veel uit, maar ik kan me voorstellen dat er mede forummers zijn die NL apprecieren.

Thx!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2006 14:44 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:56

GaMeOvEr

Is een hork.

Hoe wilt je dan een interlaced signaal (minder informatie) converteren naar een progressive signaal (meer informatie) Die extra info zal toch ergens vandaan moeten komen. :)

720p heeft tenslotte meer verticale resolutie dan 1080i.

Aannames zijn fataal.

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-02 22:05
Volgens mij zetten de meeste mensen ze om naar h.264..zal zo even kijken hoe je dit makkelijk doet.

• The Collector
  • Laatst online: 22-02 09:29
Je hebt het in dit geval over film-materiaal. Film materiaal dat is opgelagen in 1080i formaat kan via IVTC (InVerse-TeleCine) worden terug gezet van 29.970fps naar 23.976fps en het progressief maken (NTSC). Hierna kun je het een tikje makkelijker verder verwerken met b.v. avisynth.

Heb je het over 1080i met video-materiaal, dan zul je inderdaad wat meer filters er overheen moeten gooien, het beste resultaat zal je krijgen door het via montion-compensated-deinterlace (d8 ik) om te zetten naar 720p (@50hz PAL, of 60Hz NTSC)

Ik zal hieronder zo een beknopte tutorial geven hoe ik het aanpak:
Werk vooraf:
- Pak de laatste DGMPGDec hiero: http://forum.doom9.org/showthread.php?p=846620#post846620
- Installeer AviSynth: http://www.avisynth.org/
- Download DeComb filters voor AviSynth: http://neuron2.net/decomb/decombnew.html
- Installeer de codec die je wilt gebruiken xvid/x264 (divx?) (bv xvid: http://www.koepi.org/ )
- Download de laatste versie van VirtualDub: http://www.virtualdub.com/

Per Film
- Start DGindex en open alle delen van je .TS bestand in goede volgorde
- Selecteer de juiste video en audio PID (via menu Stream > Set PID Raw)
- Onder menu Video > iDCT algo: SKAL
- Onder menu Video > Field Ops: Honor Pulldown Flag
- Audio > Output method > Demux All Tracks
- Doe een 'Save Project' onder het file menu en onthoud het d2v-bestand.
- Maak een AVS bestand (via notapad) en laat het er zo uitzien*1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
LoadPlugin("[volledige-dir-naar-dgmpgdec-map]\DGDecode.DLL")
LoadPlugin("[volledige-dir-naar-decomb-map]\\Decomb521.dll")
MPEG2Source("[volledige-dir-naar-d2v-bestand]\[bestandsnaam].d2v", cpu=0)

Telecide(order=0, guide=1, post=0)  # Zorgt (samen met decimate) voor de IVTC
Decimate(cycle=5)

Crop(0,0,0,-8)  # Alle 1080i zijn opgeslagen als 1088 > dit verwijderd de onderste 8 lijnen
Lanczos4Resize(1280,720)

- Open dit AVS bestand in VirtualDub.
- Onder Video zet Fast Recompress
- Stel je codec in zoals je dat bij elke encode doet (grootte van 1 DVDR: 4585000kb)
- Encoden

Ok, dit is kort maar krachtig en niet voor beginners. Je zult zelf nog enige dingen moeten uitzoeken, maar ik denk dat ik hiermee een behoorlijke schop in de goede richting geef.
Denk ook bv. aan:
- het croppen van zwarte randen met avisynth
- het gebruik van hogere resoluties dan 1280x720 (het kan best, zelfs met xvid!)
- denk eraan dat je je aspect-ratio correct houdt!!!
- denk eraan dat je je resolutatie altijd op een veelvoud van 16 hebt (zowel horizontaal als verticaal)
- gebruik b.v. VirtualDubMod om je AC3 erbij de zetten
- Zelf hou ik erg van de Matroska-container voor deze films omdat je dan minder overhead hebt en je bv ondertitels in het zelfde bestand kunt toevoegen :D
- Let op de instellingen van Telecide/Decimate > Deze kunnen per films varieren, maar zoals hierboven vermeld zijn meestal wel goed
- Controleer handmatig (in Vdub) of nergens meer interlaced-stuff ziet of identieke frames >als dit wel is moet je telecide aanpassen.

Nou, succes ;)

[ Voor 67% gewijzigd door The Collector op 05-07-2006 14:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ziet er perfect uit. Mijn dank!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

GaMeOvEr schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:29:
Hoe wilt je dan een interlaced signaal (minder informatie) converteren naar een progressive signaal (meer informatie) Die extra info zal toch ergens vandaan moeten komen. :)

720p heeft tenslotte meer verticale resolutie dan 1080i.
Een 1080i film wordt op een LCD TV met 720 beeldlijnen ook gewoon netjes gedeinterlaced op 720p weergegeven :). Vergeet niet dat 1080i twee keer zoveel fields per seconde heeft als 720p (volledige) frames :). Als je mazzel hebt, zijn die twee fields zelfs niet eens verschillend in tijd (waar interlaced volgens mij eigenlijk voor bedoeld is) en heb je met een 1080i50 feitelijk een 1080p25 film. Dat kan je dus heel mooi deinterlacen en scalen naar 720p25 :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaal een bedanktje richting "The Collector" voor zijn beknopte samenvatting in NL.

Wellicht zwerven er op internet meer van dit soort tutorials?
Handig zou zijn om deze ook te melden in dit topic. Ik kom in elk geval wel verder met bovenstaande stappenplan.

Over dat 1080i: ik keek gisteren even naar "Revenge of the Sith" op mijn PC. Wat erg opviel op snelle stukjes dat je echt de interlacing lijnen kon zien! Dit fenomeen heb je gelukkig niet op progressief, al zal het misschien iets schokkeriger gaan omdat je een lagere framerate hebt.

• The Collector
  • Laatst online: 22-02 09:29
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 12:45:
...

Over dat 1080i: ik keek gisteren even naar "Revenge of the Sith" op mijn PC. Wat erg opviel op snelle stukjes dat je echt de interlacing lijnen kon zien! Dit fenomeen heb je gelukkig niet op progressief, al zal het misschien iets schokkeriger gaan omdat je een lagere framerate hebt.
Ik begrijp hieruit dat je nog niet helemaal weet wat IVTC is (sorry als dat wel zo is)...

Een film wordt 99,9% van de tijd opgenomen op film (dûh)... uitzondering is b.v. Collateral met Tom Cruise waarin ook Video is gebruikt. Film is 24fps progressief.

Om dit weer te geven op NTSC tv (29.970fps) wordt eerst de 24fps terug gebracht naar 23.976fps (bijna geen verschil) en vervolgens worden de frames als volgt verdeeld over de velden:
ORIGINEELframeframeframeframe
veld1ABCD
veld1ABCD

Dit wordt:
Naar NTSC gezetframeframeframeframeframe
veld1ABCDD
veld1ABBCD

Zo kom je dus van film naar NTSC-video (23.976 delen door 4 maal 5 = 29.970fps). Zoals je ziet is ook alle informatie nog aanwezig, alleen soms dubbel. IVTC zorgt er nu voor dat je het origineel terug krijgt. (IVTC heeft dus eigenlijk niet veel met interlacing te maken).

Voor de volledigheid. Van film naar PAL (25fps)-video wordt de film normaal versneld. En elke frame is ook werkelijk een frame > heb je niets met IVTC te maken.

Natuurlijk zijn er soms uitgevers die deze manier van werken niet helemaal goed volgen of die de 'letters' iets anders plaatsen... Hiervoor moet je dus de parameters van de TeleCide optie veranderen (welk veld komt eerst, wat is de volgorde van de letters, wat moet er gedaan worden met toch nog aanwezig interlace-artifacten).

[ps]Als er ECHT interesse in is, wil ik best een leuke FAQ/Tutorial inelkaar draaien....

Verwijderd

Topicstarter
Eh.. oeps.. inderdaad. Mijn gedachtenkronkel ging een iets de verkeerde kant op :)

Best interessante materie die behoorlijk complex kan worden, wat flink opvalt als je de postings volgt met betrekking tot conversies van originele materiaal. Het is trouwens wel te merken dat jij dit leuk materiaal vind (positief bedoelt!) :)

Vraag:
Bij het laden van AVS-script in VirtualDub krijg ik een script error dat Telecide 'order' niet kent als argument. Wat is hier mis gegaan?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2006 23:02 ]

Pagina: 1