Ubuntu - shares wel in verkenner, maar niet bij file browser

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50
Ik heb een Windows share gemount binnen Linux. Dat werkt in principe prima, en via de explorer van Ubuntu zie ik hem ook als een drive staan. Maar als ik vanuit diverse programma's een file browser opstart, dan zie ik alleen de standaard drives staan en niet die share. Dat is natuurlijk erg lastig als je daar wel steeds moet zijn voor het opzoeken van attachments, etc.

Mocht dit al vaker behandeld zijn, en ik de search moet gebruiken, heb ik blijkbaar gezocht met de verkeerde keywords.

[ Voor 15% gewijzigd door BikkelZ op 05-07-2006 13:23 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Wat bedoel je met 'verkenner/explorer', en 'drives'?

In Linux werkt het als volgt: je mount een partitie/schijf/CD/netwerk-share/USB-stick/camera/whatever op een bepaalde locatie. Bijvoorbeeld, laten we zeggen, /mnt/cdrom voor de CD-speler, /mnt/windows voor je Windows-partite enzovoorts. Dit kun je allemaal zelf instellen uiteraard. Vervolgens benader je die gegevens dus gewoon door naar /mnt/cdrom, /mnt/windows etc. te gaan (in willekeurig welk programma). Er is gewoon 1 common namespace via welke alle media toegankelijk zijn.

Ik vraag naar 'verkenner/explorer', omdat Linux geen programma kent dat zo heet. Je bedoelt ongetwijfeld een filebrowser, maar welke? In die van KDE kun je bv. ook 'favorites' maken, waarmee je linkjes hebt naar veelgebruikte mappen. En er is een optie om de verschillende media wel gewoon te browsen per apart device (of share, etc.) - geef daarvoor media:/ als bestandsnaam op, en je krijgt een lijst met alle media.

De filebrowser van Gnome (Nautilus) heeft waarschijnlijk ook wel dergelijke functionaliteit.

[ Voor 35% gewijzigd door Wilke op 05-07-2006 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Nou het is me dus wel gelukt om in die filemanager de desgewenste share als shortcut te zien, maar ik zie hem niet als 'drive' als ik in een filebrowser zit van een bepaald programma. Dat lijkt allemaal op zichzelf te staan.

Nou ben ik echt geen Linux guru, maar wel behoorlijk handig met computers en kan ik verder redelijk uit de voeten met de command-line van Linux (grafisch gebruik ik zelf helemaal niet), dus ik weet wel naar welk mapje ik moet bladeren om die share te vinden. Maar voor degene die het moet gebruiken is Windows voor eindgebruikers 101 wel onder de knie, maar verder ook niks.

Het gaat er puur om dat het gemak en de consistentie van Windows aangaande netwerkshares (dat dat ooit nog uit mijn strot zou komen....) min of meer gerepliceerd wordt binnen Ubuntu. Niet dat ik hem wel zie als ik gewoon de filemanager gebruik en weer niet als ik binnen een programma een filebrowser krijg voorgeschoteld.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Ehm.

Is dit echt heel erg ingewikkeld of ben ik simpelweg de enige die er last van heeft?

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 00:36
ik gok dat het programma wat de drive niet toont waarschijnlijk onderdeel is van een andere de (desktop environment), linux mount je share gewoon ergens waar jij dat wil en dat de ene filemanager daar automagische een link naar aanmaakt wil niet zeggen dat andere programma's dat ok doen, gewoon naar de locatie browsen is denk ik het makkelijkst

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
blouweKip schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 00:16:
ik gok dat het programma wat de drive niet toont waarschijnlijk onderdeel is van een andere de (desktop environment), linux mount je share gewoon ergens waar jij dat wil en dat de ene filemanager daar automagische een link naar aanmaakt wil niet zeggen dat andere programma's dat ok doen, gewoon naar de locatie browsen is denk ik het makkelijkst
Ja, ik kreeg ook al het gevoel dat het een beetje komt door de versnippering van verschillende onderdelen die gebruikt worden voor programma's en het OS doordat iedere ontwikkelaar in principe gewoon net dat kiest wat het handigste is voor dat project. Het vormt gewoon geen geheel met elkaar. Ik vind het wel echt iets wat gewoon toch opgelost moet worden, dit is namelijk wel iets wat een desktopgebruiker verwacht en ook mag verwachten van zijn systeem.

Maar waar ik echt een beetje tranen van in mijn ogen kreeg is dat slepen vanuit de file browser naar firebird niet opgepikt werd en bij Evolution een crash veroorzaakte.....ik denk dat ik over een jaartje of wat nog wel eens ga kijken of ik dit gebruikers wil gaan aandoen.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

gnome of kde je netwerk laten browsen is zoo 2005

gebruik fuse.
Fuse is geniaal fuse mount alles
van je gmail tot ipod.
van ssh mount tot bluetooth devices
http://fuse.sourceforge.net/wiki/index.php/FileSystems

ik heb een dir /mnt/smb-netwerk/<werkgroep>/<PC>/<shares>/<zooi>

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 00:36
Ik vind het wel echt iets wat gewoon toch opgelost moet worden, dit is namelijk wel iets wat een desktopgebruiker verwacht en ook mag verwachten van zijn systeem.
opzich is het opgelost zodra je consequent een bepaalde DE gebruikt, het komt namelijk voort uit het feit dat er keuze is, iedere hacker kiest weer een andere methode om dingen te doen (waardoor er altijd wel iets is wat werkt zoals jij wilt)

het freedesktop project is een van de manieren waarop men simpele zaken wil standaardiseren, al zul je altijd hebben dat het ene stuk software bepaalde toegevoegde functionaliteit heeft welke de andere niet heeft, als je eenmaal door hebt hoe het echt werkt dan vind je dit niet meer zo vervelend (met echt werkt bedoel ik dat een share altijd op dezelfde plek gemount is, ongeacht hoe een eventuele filemanager/filedialog het toont)

misschien niet makkelijk als je een uniforme DE zonder keuze hebt gebruikt (zoals windows/osx etc) maar als ik naar mezelf kijk dan wen je daar snel genoeg aan en zul je ook merken dat het voordelen heeft (zo kun je in iedere de altijd de mountpoint bekijken zonder dat je daar een speciale drive voor hoeft te benaderen in filemanager X)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanski82
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-08 12:51
ik heb het volgende probleem.
in ubuntu staat een map geshared.
ik heb me zelf rechten gegeven om in de map te komen.
ik ga achter mijn windows pc zitten ik navigeer via mijn domein naar de ububtu pc zie daar die map.
nu komt het.

ik moet me aanmelden ik voer mijn gebruikersnaam en passwoord in en kom er niet in.

wat kan hier de reden van zijn.

mijn windows pc draait op ntfs windows xp

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
daanski82 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:04:
ik ga achter mijn windows pc zitten ik navigeer via mijn domein naar de ububtu pc zie daar die map.
nu komt het.

ik moet me aanmelden ik voer mijn gebruikersnaam en passwoord in en kom er niet in.

Wat zegt je /etc/samba/smb.conf? Heb je verder wel een gast sambauser aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10

Sosabowski

nerd

daanski82 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:04:
nu komt het.

code:
1
2
3
4
5
6
7
####### Authentication #######

# "security = user" is always a good idea. This will require a Unix account
# in this server for every user accessing the server. See
# /usr/share/doc/samba-doc/htmldocs/Samba-HOWTO-Collection/ServerType.html
# in the samba-doc package for details.
security = share

in smb.conf

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Pagina: 1