zucht..
er moet staan:
waarom is 50 x sneller als een 40x!!!
Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro
Verwijderd
Waarom is de aarde rond?
Dit terwijl de 50x sneller ronddraait (en ook meer kabaal maakt)..., de plex kan dan sneller zijn door per rondje meer te lezen, dit doe je met preciezere optica ofwel een preciecere lens en met een precieser plaatsbepalingsmechanisme zodat niet gemiste sectoren opnieuw gelezen hoefen te worden...
Verwijderd
Tjonge jonge waarom is een cd speler sneller als 50x.........omdat ie misschien sneller is.....als hij 52x is is hij sneller...waarom is een amd athlon 1 gighz sneller als een pentium 166?
ff nadenkuh.......ik d8 toch echt dat de pentium 166 sneller was
ray
Goed, ik zal je ff antwoord proberen te geven. Een sneller model cd-rom speler van hetzelfde merk draait uiteraard iets sneller dan zijn langzamere broertje. Om dit te kunnen doen, moet de lens en de hardware secuur genoeg zijn. Dus ze passen de hardware vaak iets aan en voeren de snelheid van de cd iets op, om zo een nieuwe max snelheid te creëren.
En oh ja, gharay29, je moet eerst 's ff de Nederlandse grammatica doornemen voordat je je zo uitlaat! Ik citeer:
athlon 1 gighz sneller als een pentium 166
meer water als vis
Overigens vat ik weinig van die laatste quote maar dat is weer een ander verhaalHet is 's nachts kouder als buiten.
En mag deze Nederlands-les ook een les voor jou zijn Henri (zie je topic titel).
De snelheid die de fabrikant opgeeft is de maximumsnelheid aan de buitenste cirkel (wordt dus in de praktijk zo goed als nooit gehaald)
Als uw speler van hogere kwaliteit is zoals een UltraPlex (toevallig scsi) dan gaat ie sneller in de binnenzone ook.
Verder is de seektime zeer belangrijk en weer bij de kwalitatieve spelers beter,
zoals ik al zei ivm de constante leessnelheid is het up/down spinnen ook zeer belangrijk.
Als laatste hebben cd-drives ook een buffergeheugen (goedkope drive heeft meestal kleinere cache aan boord) hoe groter dit = ook sneller, alweer de UltraPlex die hier goed scoort
Deze topic moet niet gesloten worden, laat iemand met verstand van zaken antwoorden. Het interesseert mij nl. ook wel waar de tigx specificatie op slaat!
Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)
En als ze dat verkeerd doen, zoals bij Actima, is de 36X sneller dan de 40X.Op zaterdag 27 januari 2001 14:57 schreef Neman het volgende:
Ben ik nou de enige die henri begrijpt?! HET GAAT OM HETZELDE MERK (dus niet Plextor gaan vergelijken met een kut merk) en hij wil weten welke factoren meespelen in het snelheidsverschil!
Goed, ik zal je ff antwoord proberen te geven. Een sneller model cd-rom speler van hetzelfde merk draait uiteraard iets sneller dan zijn langzamere broertje. Om dit te kunnen doen, moet de lens en de hardware secuur genoeg zijn. Dus ze passen de hardware vaak iets aan en voeren de snelheid van de cd iets op, om zo een nieuwe max snelheid te creëren.
Ik heb hier een plex nu die 40X is, maar vaak op 70:00 al meer dan dat doet (bij cd's van meer dan 74 min vaak 48X)
een single speed (=audio speler) doet 500 rpm aan de binnenkant en 500 rpm aan de buitenkant, een 8x doet effectief 4000 rpm aan de binnekant (ging dus echt 8x)
De nieuwere drives halen hun speed enkel aan de buitenkant maar of ze nu bv 50x200=10000 rpm gaan weet ik niet, iemand?
Rekenvoorbeeld:
De buitenste track van een cd heeft een diameter van ca. 12cm en de binnenste track ca. 4,5cm. Delen we dit op elkaar dan krijgen we 12/4,5=2,7. Als er dus data van de binnenste track gelezen moet worden, draait de cd 2,7 keer sneller dan bij het lezen van data uit de buitenste track.
Verwijderd
K*T heb ik dus voor nix een zogenaamd "snellere" pjoeter gekochtwaarom is een amd athlon 1 gighz sneller als een pentium 166?
ff nadenkuh.......ik d8 toch echt dat de pentium 166 sneller was
Verwijderd
Bij hogere snelheiden worden de verschillen in draaisnelheden tussen de binnenste ring en de buitenste ring te groot. Daarom draaien tegenwoordig de meeste CD-rom spelers met constante snelheid rond (Constant Angular Velocity).
Het gevolg hiervan is dat de leessnelheid niet meer constant is. In de buitenste ring wordt een hogere snelheid gehaald, in de binnenste ring een lagere snelheid. Welke snelheid wordt opgegeven verschilt per fabrikant, sommige zullen de hoge snelheid op de buitenste ring opgeven, andere fabrikanten geven een gemiddelde snelheid.
DAt kan natuurlijk ook nooit, maar iki vroeg het me ff af.
o ja, en de cd spelers van tegenwoordiog draaien volgens mij wel 10.000 rondjes per minuut, in elk geval de Asus 50x wel.
dat stond volgens mij een keer in de C!Totaal, dat vomden ze dan ook een vliegtuig.........(vind ik ook )
CAV misschien constan angulair velocity ????Op zaterdag 27 januari 2001 15:38 schreef Neman het volgende:
Vroeger werd er gebruik gemaakt van de CLV-techniek (Constant Lineair Velocity), de cd draaide continu op dezelfde snelheid. Tegenwoordig is de snelheid -zoals anderen ook al aangaven- gebaseerd op de theorische maximum snelheid. Er wordt nu gebruikt gemaakt van het CAV-systeem (weet iemand waar deze afk. voor staat??).
Rekenvoorbeeld:
De buitenste track van een cd heeft een diameter van ca. 12cm en de binnenste track ca. 4,5cm. Delen we dit op elkaar dan krijgen we 12/4,5=2,7. Als er dus data van de binnenste track gelezen moet worden, draait de cd 2,7 keer sneller dan bij het lezen van data uit de buitenste track.
dus constant toerental!!! gokje:9
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
tegen woordig voornmlijk cav wat in houd 50x is
eigenlijk 50 max op de buiteste ring
binne ring 25 min
de snelheid kan niet zomaar tot in het oneindige opgevoerdt worden daarom presteerd 'n 50x t.o.v.25x slechter dan een 2x met een 4x door mechanische limieten
ook moeten de cdroms goed gebalanceerd zijn i.m. trillen dan zal ie ook wel schecht kunnen lezen, kenwood heeft hier iet op gevonden clv met 1laserbeam opgespits in 7 beams die op heel wat lagere snelheid lezen (16x)dus weinig last van trillen weinig toerental geluiden kleinere spin up tijd en true speed en niet max dus 72x is true dus 68 -74
en niet 36 min 73 max theoretisch en true 24x 60x buitering.
enige nadeel nog duurder dan plextor cdrom drive
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Verwijderd