IPTables regels bekijken als non-root

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Eigenlijk niet veel meer aan toe te voegen aan de topictitel:
pierre@pierre-srv:~$ /sbin/iptables --list
iptables v1.3.3: can't initialize iptables table `filter': Permission denied (you must be root)
Perhaps iptables or your kernel needs to be upgraded.
pierre@pierre-srv:~$
Ik zou ze graag willen inzien, omdat op een shellhosting account van mij op een IP adres wat ik daarop heb, als het goed is alleen ik toegang heb dmv van een regel die ik heb gegeven.
Voor de geintresseerden:
code:
1
iptables -I OUTPUT -m owner ! --uid-owner 1031 -s x.x.x.x -p tcp -j DROP

Ik zou graag willen zien of ze dat ook hebben ingesteld.. ik zou een 2e login nodig hebben immers om het te kunnen controleren. Netstat gebruik ik nu, maar dan zie je alleen of iemand actueel geen gebruik maakt van zo'n IP. Weet iemand of ik de regels kan listen of het op een andere manier kan controleren?

edit:
Oooh nee! Ik ben een tijdje niet hier geweest, maar staan er nou al google ads onder het topic? nog even en het is net zo erg als experts-exchange ofzo :/

[ Voor 10% gewijzigd door pierre-oord op 05-07-2006 13:02 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
pierre, kijk eens naar sudo.

apt-get sudo.

en dan: visudo

edit: ok, de bak is niet van jouw, dan wordt het wat lastiger denk ik.

[ Voor 37% gewijzigd door Arnout op 05-07-2006 13:02 ]

• pierre-oord
Arnout schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 13:01:
pierre, kijk eens naar sudo.

apt-get sudo.

en dan: visudo
Wil je'm nog eens lezen ;) ik heb geen root op de machine zelf (shellhosting). Om nou gelijk een rootkit te downloaden voor zoiets als dit vind ik wel weer beetje overdreven niet ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:10
Volgens mij is dit (als niet-root user toegang krijgen tot kernel datastructuren) niet in te stellen, zelfs als je hostingprovider daaraan zou willen meewerken.

Je zou wel kunnen vragen of je hostingprovider een setuid script wil installeren dat precies dit commando ingeeft? Dat zou wel moeten werken...

Zonder hun hulp kun je het iig zeker vergeten om aan deze informatie te komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 05-07-2006 13:48 ]

• pierre-oord
Wilke schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 13:47:
Volgens mij is dit (als niet-root user toegang krijgen tot kernel datastructuren) niet in te stellen, zelfs als je hostingprovider daaraan zou willen meewerken.

Je zou wel kunnen vragen of je hostingprovider een setuid script wil installeren dat precies dit commando ingeeft? Dat zou wel moeten werken...

Zonder hun hulp kun je het iig zeker vergeten om aan deze informatie te komen.
Zitten zulke IPtables regel dan echt in het kernel geheugen? Da's wel jammer dan, ik zal een andere oplossing proberen te zoeken :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
pierre-oord schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:46:
[...]

Zitten zulke IPtables regel dan echt in het kernel geheugen?
Waar had je dan verwacht dat ze zouden zitten? :) Firewalling gebeurt op kernelniveau, allicht dat de regels dan ook in kernelspace zitten denk je niet :)
Da's wel jammer dan, ik zal een andere oplossing proberen te zoeken :)
Je kunt natuurlijk gewoon overwegen de beheerder van het systeem te vragen hoe hij dit gerealiseerd heeft, of op zoek gaan of hij de automatische configuratiebestanden van iptables ergens world-readable heeft staan.

Verwijderd

Doorgaans is /etc/rc.d/init.d/iptables o.i.d. voor iedereen leesbaar. Een beetje beheerder heeft die regel in zijn firewall opstartscript opgenomen i.v.m. reboot/stroomstoring. Heb je daar al naar gekeken?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:34

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:58:
Doorgaans is /etc/rc.d/init.d/iptables o.i.d. voor iedereen leesbaar. Een beetje beheerder heeft die regel in zijn firewall opstartscript opgenomen i.v.m. reboot/stroomstoring. Heb je daar al naar gekeken?
Maar de vraag is of de rules dan wel te lezen zijn of dat de rules dmv een user-script of runtime worden aangepast, dus dan is er nog niets zeker :)

Verwijderd

Voeg regels zoals hieronder toe aan je sudoers file:

Cmnd_Alias IPTABLES = /sbin/iptables -L, /sbin/iptables -nL, /sbin/iptables -L -t nat, /sbin/iptables -nL -t nat
jouwusername ALL=(ALL) NOPASSWD: IPTABLES

Hierna kun je de volgende commando's uitvoeren als root zonder password door er sudo voor te zetten:
- /sbin/iptables -L
- /sbin/iptables -nL
- /sbin/iptables -L -t nat
- /sbin/iptables -nL -t nat

edit:
Geen root betekent geen inzicht in de firewall rules, tenminste, als root z'n werk goed heeft gedaan ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2006 11:38 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

pierre-oord schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 13:01:
Weet iemand of ik de regels kan listen of het op een andere manier kan controleren?
Euh, nee :? De 'Permission denied' valt echt niet te omzeilen, je mag echt als gewone user geen raw sockets aanmake :)

• pierre-oord
igmar schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 09:08:
[...]

Euh, nee :? De 'Permission denied' valt echt niet te omzeilen, je mag echt als gewone user geen raw sockets aanmake :)
Duidelijk :)

En iedereen ook bedankt met ideen zoals in de script kijken, maar ik wilde echt de huidige regels kunnen lezen :)

Pagina: 1