breedbeeld laptop met 1024x768 beamer

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb op kantoor een nieuwe laptop in een breedbeeld uitvoering (1440x900). Is mooi en snel, maar voor presentaties moet ik gebruik maken van een beamer met max. 1024x768 resolutie.

Nu krijg ik via de beamer een gecomprimeerd beeld: het beeld wordt aan de zijkanten in elkaar gedrukt. Screenshots worden daardoor niet goed leesbaar.

Bij de beeldscherm-instellingen staat de eerste monitor ingesteld op 1440x900, de tweede monitor in Clone-mode op 1024x768. De videokaart is een 7800 Go.

Wat ik ook probeer, ik krijg de de combinatie 1440 op de laptop en 1024 op de beamer niet gelijktijdig aan de praat.
Slechts als ik alleen kies voor beeld op de beamer (en een zwart laptopscherm) dan wordt op de beamer de resolutie 1024 gebruikt. Maar ik wil dus op beide schermen beeld en zonder vervorming.

Ik heb de search even gebruikt maar geen aanwijzingen gevonden. Vandaar het openen van een nieuw topic.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je gaat klonen moet je dezelfde resoluties gebruiken (anders is het natuurlijk geen kloonbeeld). Is het instellen op je notebook van 1024*768 geen oplossing? Dan heb je wel ietwat zwarte randen om je scherm, maar dat zal toch niet zo'n probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Dat kan natuurlijk niet. Als je clone mode aanzet zullen allebei de apparaten uiteraard dezelfde resolutie moeten krijgen. Dus de beamer snijdt er stukken af, of je laptop beeld wordt uitgerekt.

De enige optie is dus je laptopbeeld op 1024x768 zetten en dan de stretch-optie van je videokaart uitzetten. Meestal zit dit wel in de videokaart-opties in Windows, maar het zit ook in je BIOS als het goed is. Dan krijg je een onbewerkt beeld met een zwarte rand eromheen op je laptop en hetzelfde beeld op je beamer, maar dan zonder randen uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
Dank voor de reacties.

Ik ging er (ten onrechte, dus) van uit dat de clone-mode alleen betrekking had op de getoonde inhoud van het scherm en niet op de pixelverhoudingen.

Ik heb nu een profiel gemaakt (in Powerstrip) voor een presentatie met 1024 resolutie en heb in de drivers het stretchen van het beeld uitgezet (centered output) waardoor het beeld op de laptop rondom met een zwarte rand verschijnt bij gebruik van de 1024 resolutie.

Via de beamer wordt dan een correct beeld getoond (zonder zwarte rand) in 1024 resolutie.

Met jullie aanwijzingen heb ik dus het probleem kunnen omzeilen.
Jammer, dat we niet van twee walletjes kunnen eten (1440 op de laptop en gelijktijdig 1024 op de beamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:43

weebl

YARR!

Claude schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 13:23:
Dank voor de reacties.

Ik ging er (ten onrechte, dus) van uit dat de clone-mode alleen betrekking had op de getoonde inhoud van het scherm en niet op de pixelverhoudingen.

Ik heb nu een profiel gemaakt (in Powerstrip) voor een presentatie met 1024 resolutie en heb in de drivers het stretchen van het beeld uitgezet (centered output) waardoor het beeld op de laptop rondom met een zwarte rand verschijnt bij gebruik van de 1024 resolutie.

Via de beamer wordt dan een correct beeld getoond (zonder zwarte rand) in 1024 resolutie.

Met jullie aanwijzingen heb ik dus het probleem kunnen omzeilen.
Jammer, dat we niet van twee walletjes kunnen eten (1440 op de laptop en gelijktijdig 1024 op de beamer).
Aangezien je kloont (naam zegt het al), moet alles het zelfde zijn. De verhouding 1440/900=1.6 en 1024/768=1+1/3. Dit zou beteken dat als je beide resoluties wil behouden er bepaalde delen van het beeld (startknop bijv.) eraf zouden vallen, en dat wil je al helemaal niet. Dus om ervoor te zorgen dat het een precieze kloon is moet je het zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
Ik had gehoopt op automatische schaling van het beeld naar de hard ingestelde resolutie van de eerste en tweede monitor.

Maar dat zit er dus niet in. Het moet dan maar met een work-around.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Misschien kan je een DIY beamer bouwen met 1440 x 900 resolutie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Claude schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 13:46:
Ik had gehoopt op automatische schaling van het beeld naar de hard ingestelde resolutie van de eerste en tweede monitor.

Maar dat zit er dus niet in. Het moet dan maar met een work-around.
Je zou kunnen kijken of je notebook echt 2 monitoren ondersteund, dan is het mogelijk om verschillende resoluties te draaien (maar dan heb je ook niet hetzelfde beeld op je notebook als wat je hebt op je beamer). De meeste notebooks kunnen dit echter niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Terw_Dan schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:49:
[...]

Je zou kunnen kijken of je notebook echt 2 monitoren ondersteund, dan is het mogelijk om verschillende resoluties te draaien (maar dan heb je ook niet hetzelfde beeld op je notebook als wat je hebt op je beamer). De meeste notebooks kunnen dit echter niet :)
Mijn drie jaar oude laptop met intel integrated video kan zelfs een uitgebreid bureaublad aan :? Dus een extra scherm zonder te klonen.

Voor presentaties is dat alleen niet echt nuttig, omdat je juist je presentatie op beide schermen wilt zien zodat je niet steeds achterom hoeft te kijken voor je slides.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1