R9800pro en Stealth3d 2000 setup - trillend beeld op Stealth

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Zoals de topicnaam al aangeeft: ik zat gisteren te klooien met mijn PC, en dacht er even een 2e videokaart bij te zetten zodat ik mijn TV-out permanent kan gebruiken en toch 2 monitoren aan kan sturen.
Dus naast de al aanwezige 9800 pro een Stealth 3D 2000 PC 2+ ingebouwd en opnieuw opgestart. Vervolgens wordt de Stealth mooi herkend (is een S3 Virge chip) en de drivers geinstalleerd. SO far so good - alleen als ik dus in apparaatbeher kijk wil het ding niet starten.
Ik krijg "Apparaat is niet gestart - foutcode 10" terug van XP :(

Nou ben ik zelf al aan het zoeken geweest, en met de gegevens die ik van de Stealth af heb ben ik tot de conclusie gekomen dat het 100% zeker een "normale" S3 Virge betreft, dus GEEN DX/GX/VX of whatever. Chipcode is 86C325 voor de kenners onder u ;)
Met XP worden ook gewoon native drivers voor de S3 Virge meegeleverd, dus dat zou gewoon moeten werken. Helaas, niet dus.

Toch maar voor de zekerheid andere drivers geprobeerd, helaas ook niks. IRQ-problemen sluit ik al bij voorbaat uit - aangezien het apparaat niet gestart is krijgt het ook geen IRQ's toegewezen.
In mijn queste op internet en op GoT kwam ik wel ergens een melding tegen van iemand die suggereerde dat de Stealth-kaart niet met een dual-monitor setup om zou kunnen gaan omdat ie niet op een bepaalde manier PCI-nogwat compliant zou zijn, maar dat lijkt me een beetje stug. Kaart is van 1996 en toen waren ze al best ver met dat soort zaken.

Ik heb helaas geen ander type PCI-kaart om te kunnen testen; om de 1 of andere reden is alles wat ik PCI heb liggen van S3. Ok, ik heb ook nog ergens een Avance Logic van 1Mb liggen, maar daar wil ik al helemaal niet aan beginnen om XP-drivers te gaan zoeken. Bovendien kan die toch niet wat ik nodig heb qua resolutie.

Help anyone? :)

Edit: Zit me net ineens te bedenken: in het BIOS wordt volgens de VGA setting eerst de AGP aangesproken en dan pas de PCI. Zou dat uit kunnen / moeten maken?

Edit 2 (nu weer thuis van werk :) ): Zojuist even Edit 1 getest. ipv AGP/PCI de optie PCI/AGP genomen. En dat werkt dus wel :)
Kennelijk zit er toch iets verkeerd met de initialisatie van de driver op het moment dat de AGP kaart die er al in zit als eerste aangesproken wordt. Ik vermoed een bronneprobleem oid, maar zeker weten doe ik dat niet. Hoe dan ook: dit werkt, en dit is er 1 voor het nageslacht denk ik, aangezien ik op GoT al wel vaker dit probleem had gezien maar nog geen oplossing was tegengekomen :)

[ Voor 22% gewijzigd door The Eagle op 05-07-2006 18:35 . Reden: Oplosing gevonden :) ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat is een soort van bug/tik in oude kaartjes, met name S3 types. Die willen per se zelf als een soort van "master" card worden gezien, anders willen ze inderdaad niet. Vandaar dat het aanpassen van de instelling in je BIOS "Initialize VGA = AGP" om zetten naar "PCI" je probleem verhielp.
Iets wat je maar net moet weten of opgezocht moet hebben. ;)
Dergelijke problemen zijn trouwens al veel eerder op GoT langs gekomen, dus je bent niet de enige voor het nageslacht, maar je maakt de kans dat het nageslacht bij een dergelijk probleem tot de oplossing zal komen wel groter :+

[ Voor 25% gewijzigd door Ultraman op 05-07-2006 20:05 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Dank voor de additionele info. Weet ik ook weer hoe het komt :)

Maar nu zit ik nog met een ander probleem: Als ik op de monitor van de Stealth een filmpje afspeel, wordt het beeld aardig vervormd. Ik zie witte lijnen etc, en ook hoor ik het geluid vervormd worden. Dat doet zich voor als ik de videokaart op 10224x768x 16 bits zet. Zet ik hem op 32 bit dan kan ik op max 800x600 draaien en dan wordt het wel minder - beeld niet echt meer vervormd, geluid echter nog wel :(
Als ik de verkenner op dat scherm zet (dus via de Stealth), dan zie ik het beeld ook vervormen op het moment datik de muis beweeg. Als ik de muis niet beweeg zie ik het e.e.a. in het beeld trillen, en ook dat kan niet goed zijn.
De monitor mag als verdachte zeker uitgesloten worden - die doet het gewoon goed als ik hem op de 2e uitgang van de radeon hang. Ook sluit ik temperatuur en voltage uit. Volgens Asusprobe is de CPU temp 44 graden en de mobo temp 49 graden - da's niet extreem ofzo.
Voltages:
+12V = 12,038
+5V = 4,999
+3,3V = 3,376
Vcore = 1,6

Wel zit ik met wat gedeelde IRQ's en geheugenadressen...maar daar kan ik in windows zelf iig niks aan doen. Iemand anders die nog dingen weet?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Schop. Anyone?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een ander PCI slot geprobeerd?
Gecontroleert of er mogelijk ergens interferentie kan zijn?
Misschien is het het interessant om te kijken wat hij doet zonder de Radeon er bij?
BIOS Setting "Spread Spectrum" ingeschakelen misschien, zou als ik me goed herinner wat elektro magnetische straling wegnemen.
Probeer anders de kaart ook even in een andere PC, kun je iig al achterhalen of het ergens bij jou PC zit of dat de kaart zelf niet meer snor is.

S3 ViRGE/325 is echt een evil classic :P O+
+ topictitel fix

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 06-07-2006 19:52 . Reden: topictitle fix ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.