Ik ben al een tijdje bezig met de samenstelling van een pc specifiek voor fotobewerking. Naast fotobewerking, werken op hoge resolutie, meerdere programma's open (geheugenvreters zoals Nikon Capture 4.4 en Photoshop CS en meerdere grote bestanden hier in open 20-100 MB) moeten geen probleem zijn.
Hiernaast moet de pc geschikt zijn voor andere 'serieuze' zaken, zoals Quake 4 en het bekijken van films.
Ik ben er nog niet helemaal uit, vooral m.b.t. de keuze moederboard/harddisk en zelf bouwen...
Tot nu toe heb ik de volgende configuratie:
processor: AMD Athlon 64 X2 3800 + standard cooler (boxed)
kast: Coolermaster stacker
moederboard: Asus A8N-Sli 32 deluxe
geheugen: 2GB Kingston Hyper-X
voeding: Tagan TG530
grafisch: Asus EN 9700GT
harddisk: 2x Samsung Spinpoint 250 GB
en wat dingetjes zoals floppy drive/kaartlezer/brander/speler etc.
M.b.t. het moederboard, er schijnen wat problemen mee te zijn in relatie tot hardware, zal het moederboard in relatie tot bovenstaande configuratie problemen opleveren?
Ik zou graag een Raptor aanschaffen, vanwege de snelheid lijkt het me vooral handig mbt fotobewerking/ openen van grote bestanden, echter de prijs is wel erg hoog. Ik dacht dus aan 2 Spinpoints van 250GB in raid 0, is dit een goede keuze m.b.t. betrouwbaarheid?
Ik wil de computer zelf in elkaar zetten, ben hierbij eigenlijk alleen bang voor het plaatsen van het moederboard, dit schijnt nogal lastig te gaan, is het daarom beter om bijv. de kast/moederboard/RAM en processor te laten plaatsen en te bestelllen bij bijv. Salland, de rest er zelf in te bouwen, of komt het niveau van moederboard plaatsen niet uit boven dat van een Ikea kast in elkaar zetten?
Bij voorbaat alvast hartelijk dank voor alle tips en adviezen
Hiernaast moet de pc geschikt zijn voor andere 'serieuze' zaken, zoals Quake 4 en het bekijken van films.
Ik ben er nog niet helemaal uit, vooral m.b.t. de keuze moederboard/harddisk en zelf bouwen...
Tot nu toe heb ik de volgende configuratie:
processor: AMD Athlon 64 X2 3800 + standard cooler (boxed)
kast: Coolermaster stacker
moederboard: Asus A8N-Sli 32 deluxe
geheugen: 2GB Kingston Hyper-X
voeding: Tagan TG530
grafisch: Asus EN 9700GT
harddisk: 2x Samsung Spinpoint 250 GB
en wat dingetjes zoals floppy drive/kaartlezer/brander/speler etc.
M.b.t. het moederboard, er schijnen wat problemen mee te zijn in relatie tot hardware, zal het moederboard in relatie tot bovenstaande configuratie problemen opleveren?
Ik zou graag een Raptor aanschaffen, vanwege de snelheid lijkt het me vooral handig mbt fotobewerking/ openen van grote bestanden, echter de prijs is wel erg hoog. Ik dacht dus aan 2 Spinpoints van 250GB in raid 0, is dit een goede keuze m.b.t. betrouwbaarheid?
Ik wil de computer zelf in elkaar zetten, ben hierbij eigenlijk alleen bang voor het plaatsen van het moederboard, dit schijnt nogal lastig te gaan, is het daarom beter om bijv. de kast/moederboard/RAM en processor te laten plaatsen en te bestelllen bij bijv. Salland, de rest er zelf in te bouwen, of komt het niveau van moederboard plaatsen niet uit boven dat van een Ikea kast in elkaar zetten?
Bij voorbaat alvast hartelijk dank voor alle tips en adviezen
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2