MCSE doe je met 2 avonden in de week aan zelf-studie van minimaal 2 uurtjes per avond.. ongeveer een jaar.
Ik denk eerlijk gezegd dat je de lat iets lager moet leggen als begin ict-er. Begin eerst maar es te leren voor MCSA. Dit houdt de volgende modules in (3 core en 1 elective modules):
De Cores:
70-270 (Windows XP Professional)
70-290 (Windows 2003 Server)
70-291 (Implementeren en beheren van een netwerk onder Windows 2003)
De Electives (ik weet zo even maar 1 te vertellen, maar ik zou je die ook aanraden):
70-284 Exchange 2003 (Mailserver is wel zo handig in een bedrijfsnetwerk)
Deze modules vormen dus samen MCSA. Als je alleen 70-270 haalt ben je zowieso al Microsoft Certified Professional (MCP).
Kwa tijd is mijn ervaring als volgt. Als je 4 avonden in de week een uurtje (meer niet.. want je onthoudt dan toch niks meer

) het boek doorneemt en na dat je het boek hebt doorgenomen een test-examen (Testkings!) doet (en daarna kijkt wat je nog niet goed onder de knie hebt) je een half jaar bezig bent met MCSA te behalen.
Maar goed hiervoor moet je flink wat discipline aan boord hebben. Als je dit niet hebt .. gewoon zorgen dat je klassikaal de training kunt gaan volgen.
Naast deze Microsoft cursussen is het ook belangrijk om 1 ITIL certificaat op zak te hebben. Dit is namelijk ITIL Foundation. ITIL is een methodiek van processen waar veel ICT-afdelingen van bedrijven zich op richten. Het is hele droge stof, maar 3 avonden op cursus (3 uurtjes per avond) dan is het examen makkelijk te doen.
Mag ik je nog een tip geven? Probeer eens een belletje te doen naar een detacherings/automatiseringsbedrijf. Als je heel erg geinterreseerd bent in de ICT kom je gauw al in aanmerking om bij hun een halfjaar of jaar contract te krijgen met deze bovenstaande erbij in begrepen! Bedrijven als Centric (Hier werk ik zelf), Sogeti etc.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"