Dual Xeon bakkie uitbreiden of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 21:34
Toen mijn eigen PC kapot ging kreeg ik van een vriend een HP xw8000 workstation mee naar huis om te kijken of ik die aan de praat kreeg (hij had continu last van BSOD's en had een andere PC genomen).

Aangezien dit een enorm vet hobbyproject was (ik bedoel, 2 x Xeon 2.8Ghz, 4Gb RAM, nVidia Quadro 750 gfx kaart, SCSI storage) uiteraard mee gaan rommelen. Welnu, alles draait nu na wat gedoe als een zonnetje. Vooral Photoshoppen is door de CPU's en de hoeveelheid geheugen een waar feest. Jammer dat je 512Mb "kwijt" bent met XP, maar goed, dat is een softwarelimitatie.

Enige "probleem" is de grafische kaart. De Quadro 750 zal toen 'ie uitkwam vast enorm heftig geweest zijn maar het is geen DirectX9 kaart. Nieuwe(re) dingen draaien qua games en zo is dus niet altijd mogelijk. Ben ook een enorme "Scene" fan en de nieuwere demo's draaien ook niet meer aangezien die meestal DX9 vereisen.

De vraag is nu: heeft het zin een PC van dit kaliber nog te upgraden met een leuke AGP grafische kaart of is dat zinloos. De CPU's zijn natuurlijk "maar" 2.8Ghz, ik weet eerlijk gezegd niet hoe je dit kan vergelijken met bijv. een Pentium D van dezelfde snelheid.

Qua normaal Windows-werk is het een enorm fijne PC, qua games wat minder (haal met 3DMark2001 een score van 10.500, volgens mij is dat niet bijzonder veel).

Dus: upgraden met nieuwe (AGP!) gfx card of lekker zo laten?

(en weet iemand misschien wat goede stille coolers voor een dual Xeon (Prestonia) comp??? de stock coolers zijn niet bepaald stil, zeg maar)

Nickname does not reflect reality

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Steek er een leuke AGP kaart in, en dan kan je zeker nog wel 1,5 a 2 jaar vooruit met games. Voor ervaringen met koelers kan je kijken in [rml][ Ervaringen] Dual Xeon Workstations - Deel 5[/rml]. Daar staan een hoop ervaringen in met verschillende koelers.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

upgraden die hap :)

maar wil je nu een gamekaart of een 2d videobewerking etc etc kaart? voor de games heb ik wel een idee

klik

*edit* over de cooling... is het s604? dan zijn er wel wat waterkoelblokjes voor te koop... m.a.w. waterkoeling dus, lekker stil :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2006 11:02 ]

• Brad Pitt
Dank je wel! Had wel terug gezocht, maar niet *zo* ver! Leuk leesvoer, thanks!

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 11:01:
upgraden die hap :)

maar wil je nu een gamekaart of een 2d videobewerking etc etc kaart? voor de games heb ik wel een idee

klik
Hmm, ja da's inderdaad een heel vette kaart! Maar ik ben geen echte gamer hoor, althans, geen serieuze. Deze valt een beetje buiten het budget, maar er is dus nog steeds volop keuze, én de comp is het upgraden waard begrijp ik, da's mooi nieuws!

Wil vooral in XP lekker kunnen werken, af en toe wat demootjes (van Scene.org) bekijken en zo. Misschien is een 9550 daar al goed genoeg voor. Of een 9600, die zijn allemaal nog leuk betaalbaar!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ja, maar wel te traag voor games. Dan kan je beter naar bijvoorbeeld een 6600GT kijken, voor ~170 euro heb je die, en die is 2x zo snel als een 9600.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Brad Pitt
AtleX schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 11:05:
Ja, maar wel te traag voor games. Dan kan je beter naar bijvoorbeeld een 6600GT kijken, voor ~170 euro heb je die, en die is 2x zo snel als een 9600.
Beter! Dan werkt ie misschien ook nog eens in 1 keer aangezien er al nVidia drivers op staan en die zijn lately toch allemaal unified? Of ben ik nu een erg optimistisch mens!

<zo, driehonderd pagina's verder en nog steeds geen stille coolers gevonden, fijn zo'n dualbakkie ;) >

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
hij zou in 1x kunnen draaien toch is het beter om even je drivers te de-instaleren :)

• tiescarbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-04-2024
AtleX schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 11:05:
Een 6600 GT is al lang zo duur niet meer hoor ;).
Kijk deze maar pricewatch: Leadtek GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCI-e, DVI), WinFast PX6600 GT TDH Extreme
Is een overclockte versie van een super merk :).

Succes ermee!

Dankje Ice. Je hebt gelijk zon bak heeft duidelijk AGP :).

[ Voor 8% gewijzigd door tiescarbo op 05-07-2006 18:50 ]

Verwijderd

tiescarbo schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 17:48:
[...]

Een 6600 GT is al lang zo duur niet meer hoor ;).
Kijk deze maar pricewatch: Leadtek GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCI-e, DVI), WinFast PX6600 GT TDH Extreme
Is een overclockte versie van een super merk :).

Succes ermee!
Je bedoelt deze vast ;).

• Brad Pitt
Die link doet het ook niet ;)

• Brad Pitt
OMG! Het is dus een AGP-Pro slot :( Net een Radeon 9550 gehaald (eerst rustig aan beginnen) maar die past helemaal niet omdat er een "nokje" in het AGP slot op het moederbord zit dat er voor zorgt dat de kaart er helemaal niet in gaat! Ben nu als een razende aan het zoeken naar een AGP-Pro compatible grafische kaart maar heb alleen de 9250 kunnen vinden, en da's wel errrrg low-end!

Volgens mij maken ze helemaal geen kaarten meer waar dat "gaatje" in de connector zit zodat ie in een AGP-Pro slot past, of wel...?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik dacht eigenlijk dat agp kaarten in agp sloten moesten kunnen,

is dat niet een nokje tegen het er in stoppen van kaarten met een ander voltage? Wat voor voltages kunnen die kaart en je mobo aan?

http://www.ertyu.org/steven_nikkel/agpcompatibility.html

[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 06-07-2006 13:01 ]

specs

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

AGP Pro is exact hetzelfde ingedeeld als een normaal AGP slot. Het enigste verschil is dat het slot iets langer is aan de voorkant waar meer stroom kan worden gegeven aan de kaart. Dus ik denk dat er iets anders aan de hand is.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Brad Pitt
1.5 Volt AGP-Pro...

Maar goed, ik moet vanavond iets vroeger gaan slapen want je hebt helemaal gelijk, het IS gewoon een "normaal" AGP slot. Heb dan ook net de 9550 terug gebracht en een 6600GT gehaald. Dan maar meteen iets leuks. Nu even er in prikken en deze AMD1333 uitzetten. De Dual-Xeon werkt toch iets lekkerder, echt! 8)

In ieder geval voor nu thanks for all the help!!! _/-\o_

(een andere cooler voor de Prestonia's is best lastig op dit moederbord, heb nu de cpu-fans via 7V aangesloten, scheelt enorm veel herrie, effe een kleine burn-in test doen om te zien of de cpu-temp niet te hoog wordt, gisteren een testje gedaan, na 7.5 uur volle cpu last over alle vier de "cores" leverde max. 63 graden op, vond ik erg netjes, idle is het met dit weer rond de 44) (met fans op low speed is het 70 graden, volgens mij mag dit nog wel met deze cpu's. herrie of stilte, koel of warmer, tsja)

[ Voor 10% gewijzigd door Brad Pitt op 06-07-2006 16:10 ]

Pagina: 1