Toon posts:

3,5" hdd op laptop 2,5inch aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oude laptop liggen (ibm thinkpad, ik denk zo'n P 233). Maar daar is de harde schijf van kapot. Nu ben ik aan het kijken of het morgelijk is om er een 3,5"harde schijf op aan te sluiten.

Stroom kan gepakt worden van een extra pc-voeding.

Ik heb een converter gekocht (duur ding, €10,--) waarmee je een laptop harde schijf (2,5") op je Ide kabel kan aansluiten in je pc.

Nu dacht ik dat dit misschien dus ook wel andersom zou moeten kunnen.

Ik heb het stekkertje van de converter vol pennen gestopt (behalve de 5V en gnd want die pak ik van de losse voeding) en aangesloten op het aansluitpunt in de laptop.

Maar helaas, na alles aangesloten te hebben (een zeer oude 40MB harde schijf) begon deze te roken en te knetteren (is denk ik niet goed :/ ).
Daarna een oude 1,2GB, deze deed niet veel maar was al een beetje rot (40% beschadigd gaf andere pc aan in scandisk).

Dus de vraag, heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Ik heb naar de pinnummers gekeken, welke niet verschillen tussen de 40aderige ide kabel en de 44 aderige laptop ide kabel.

Behalve de 5V en ground, maar die heb ik zoals boven gezegt niet nodig (toch..??)

Verwijderd

Topicstarter
een klein kickje, iemand ervaring mee met het aansluiten van een 3,5inch hdd op een 2,5inch aansluiting van een laptop?

• Oof
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 17:17

Oof

Hmm als dit zou kunnen.
Raptor 150 op je laptop aansluiten. >:)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02 15:26
Tuurlijk kan het. Alleen moet je wel even opletten dat als je 'm andersom gebruikt dat je de pins niet in spiegelbeeld aansluit ;)

Goed de pinouts vergelijken dus! Bedenk dat er ook voeding op een 2.5" aansluiting zit, dus sluit m wel juist aan. (Dat kan die rook veroorzaken!)

Je hebt misschien wel te maken met bioslimieten: 8/32Gb... Enne, hierboven: een raptor is SATA.. dus dat lukt zoiezo niet.

[ Voor 21% gewijzigd door DJSmiley op 10-07-2006 14:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Welke zou je eerst opstarten. . .de laptop of de hardeschijf??

Ik ga het nog eens proberen met een andere schijf.

EDIT:
Schijf spint op, maar bios ziet hem niet. .. . :'(

Hoe ik de kabel ook doe, op de ene manier spint de schijf niet op en op de andere manier spint die op maar doet verder niets.

Wat betreft de voeding, 5V, die zit doormiddel van een losse stekker niet aangesloten, ik gebruik immers een losse voeding.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 15:30 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien is je probleem hier niet zozeer de harde schijf maar de Thinkpad in kwestie zelf :o

IBM hanteerde een aantal jaar terug een nogal rigoreuze beveiliging waarbij op zowel HDD als moederbord een password in een EEPROM bewaard werden. Indien je een HDD zonder EEPROM wilde aansluiten werd het eenvoudigweg niet herkend. Ik weet dat dat het geval was op een TP755CE (486DX4-100) die ik een aantal jaar terug had, en op een P120 die ik om die reden niet aan de praat kreeg. Die kwam nota bene bij IBM Nederland vandaan als overstock. Zelfs de interne TD kon er niets aan doen...

Ik weet dat IBM dat systeem nu niet meer gebruikt, maar ik weet niet wanneer ze ervan afgestapt zijn.

Soweiso is dit trouwens CSL-materie, dus move OH -> CSL :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
kijk, dat zou inderdaad dan het probleem kunnen wezen.
Dan maar eens kijken of ik een laptopharde schijf ergens op de kop kan tikken van een oude ibm. . .

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 22:34 ]

Pagina: 1