Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Heren, Dames,

Ik ben op zoek naar mijn eerste PDA en speur daarvoor al enkele weken het internet af om erachter te komen wat ik wel of juist niet moet hebben, waar ik wel of juist minder op hoef te letten.
Op dit moment zijn er twee PDA's waartussen ik twijfel: de Acer n311 of de n50 Premium.
Belangrijkste verschillen: formaat en resolutie van het beeldscherm, processor en prijs.
Dan is er het OS. De n311 werkt op Windows Mobile 5, terwijl de n50P Windows Mobile 2003SE als OS heeft.
Nu dus mijn vraag: wat zijn concreet de verschillen tussen deze twee Win Mobile versies, welke is sneller, hoe zit het met de features en software-ondersteuning, is het OS uberhaupt iets waar ik goed op moet letten of waar ik hinder van kan ondervinden?

Ik heb best veel gezocht, inclusief op GoT, maar weinig anders dan marketing-verhaaltjes van microsoft en Acer kunnen vinden.

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2006 00:07 ]

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Als formaat, prijs, resolutie en een responsieve multimedia PDA belangrijk voor je is, vergeet de half-VGA devices van Palm niet: 320x480 met landscape functie, zoals de Palm T|X.

Syncen met Outlook en de rest van Office, Films kijken met TCPMP, MP3 of OGG met PocketTunes, BT en Wifi ingebouwd dus altijd connected, mail checken, freeware PDF lezer met PalmPDF, geheugen gaat NIET leeg als de batterij leeg is dankzij nvfs-geheugen, en uiteraard een intuitieve agenda waar je *niet* gefrustreerd door wordt vanwege overcomplexiteit.

Je noemt in je eisen een snelle processor. Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat je een PDA wil die niet traag als stroop werkt, en een beetje fatsoenlijk multimedia aan kan. Dat heeft met meer dan het aantal MHz van je processor te maken: bijvoorbeeld de flexibiliteit van je operating system. PalmOS devices op 144 MHz konden al 20fps filmpjes afspelen, daar waar PocketPC's traag als stroop werden, dus verkijk je niet op de specs. :9~

Afbeeldingslocatie: http://asia.cnet.com/i/r/2005/hh/39095960/sc001.jpg

http://www.pdashop.nl/product/19138

En bang for the buck voor 285 EUR natuurlijk. Tenzij je per se Windows Mobile wilt hebben, negeer dan dit bericht. If not, do your research. O-)

[ Voor 64% gewijzigd door Stereotomy op 05-07-2006 00:23 ]

Alors.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Eggy heeft een mooi stukje over win mob 2003 en 2005 geschreven:
HTC Wizard (i-mate K-JAM/Qtek 9100/MDA Vario/M3000) -Deel 11
# Kan ik mijn data kwijtraken wanneer mijn batterij op is?

In tegenstelling to bij Windows Mobile 2003 zal dit niet gebeuren.

# Windows Mobile 2003 maakt anders gebruik van het ROM en RAM geheugen dan WM5. In WM2003 wordt het ROM geheugen namelijk exclusief voor het OS gebruikt. Dit geheugen is afgesloten voor de user. Het RAM geheugen wordt daarentegen zowel gebruikt voor het draaien van programma's als het opslaan van user data. Dit is nogal onhandig aangezien het RAM geheugen gewist wordt wanneer de batterij leeg is.

Windows Mobile 2003 Second Edition:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/38698d248a41c2fd41774dfaa1e9a98f/full.jpg

# Windows Mobile 5.0 gaat echter veel effectiever met het geheugen om en gebruikt het zogeheten persistent storage. Hier is het ROM geheugen (dat wel altijd bewaard blijft) puur en alleen gereserveerd voor het opslaan van user data en het RAM geheugen voor het draaien van programma's. Dit is ongeveer vergelijkbaar met een PC.

Windows Mobile 5.0
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c448693d7588a31c83939390f2ad00fa/full.jpg
Dit is dus een belangerijk verschil :)

[ Voor 7% gewijzigd door DaannO op 05-07-2006 00:17 ]

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid, Windows Mobile 5 (ook wel bekend als 2005) is gewoon de opvolger van 2003SE.

Dus mijn voorkeur zou uitgaan naar N311

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-11 21:10
WM5 is ook beter aangepast op gebruik met 1 hand, waardoor je niet voor elk wissewasje de stylus nodig hebt. Dit is misschien meer van belang voor de Phone Edition apparaten, maar ik vind het een grote verbetering tov WM 2003 SE. En zoals hierboven aangegeven, het feit dat je bij een lege accu al je data nog hebt is een groot pluspunt. Verder komt de meeste nieuwe software voor WM5 uit en werkt veel software van 2003 SE ook op WM5. Ik zou dus lekker voor een WM5 device gaan.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:57:
Even voor de duidelijkheid, Windows Mobile 5 (ook wel bekend als 2005) is gewoon de opvolger van 2003SE.

Dus mijn voorkeur zou uitgaan naar N311
Zie het als win mobile `03 -> Windows 98. Win mob `05 -> win xp. Echter zijn de verbeteringen niet zo dramtisch als mn voorbeeld :+

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb die N50 die ik nu verkoop omdat ik een Nokia E61 wil maar dat ding werkt echt perfect, TomTom draait als een trein en 2003SE is een stuk stabieler dan Mobile5.
Een collega van me heeft een MDA Vario die constant vastloop dus dan geef mij maar 2003SE :)

Verwijderd

Topicstarter
allemaal alvast bedankt voor jullie reacties!

@Stereotomy:
Ik heb eerlijk gezegd nooit overwogen om voor Palm te gaan, simpelweg omdat ik veronderstelde dat een Windows-apparaat bredere ondersteuning zou krijgen en bieden. Maar wat jij zegt komt er dus op neer dat het verschil vergelijkbaar is met dat tussen PC en Mac?

@Bierkameel:
Heb jij ooit last gehad van dat 'vlottende' RAM-geheugen? Of levert dat in de praktijk weinig problemen op.

@ jullie allemaal:
Ik ben van plan een 2GB kaartje bij de PDA te kopen, verhelpt dat niet bovenstaande probleem? (de PDA zal immers niet meer het RAM nodig hebben voor permanente opslag)

En dan nog een vraag: zou ik niet gewoon WM5 op bijvoorbeeld die n50 kunnen zetten? (heb hier wel eens wat over gelezen, dat Win Mobile altijd volledig op het apparaat is afgestemd o.i.d.)

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik heb eerlijk gezegd nooit overwogen om voor Palm te gaan, simpelweg omdat ik veronderstelde dat een Windows-apparaat bredere ondersteuning zou krijgen en bieden. Maar wat jij zegt komt er dus op neer dat het verschil vergelijkbaar is met dat tussen PC en Mac?
Het hangt ervan af wat voor ondersteuning jij zoekt, kun je misschien wat voorbeelden noemen? Waarvoor zou jij een PDA willen gebruiken?

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe ik mijn PDA zie is als volgt:
Het is het mobiele verlengstuk van mijn Desktop PC. Met mijn PDA ga ik op pad, die is het stukje van mijn PC dat ik meeneem als ik naar de universiteit ga of naar mn werk ga. Naast het cruciale stuk, de agenda, verwacht ik zeker ook een stukje entertainment (filmpjes, wat simpele games). Daarnaast wil ik bepaalde bestanden altijd bij me hebben, dus wat opslagcapaciteit is ook een vereiste. De schakeling tussen PDA en PC moet supereenvoudig en efficient zijn, binnen seconden wil ik gegevens van de een naar de andere kunnen oversluizen.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:08
Bierkameel schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 10:21:
Ik heb die N50 die ik nu verkoop omdat ik een Nokia E61 wil maar dat ding werkt echt perfect, TomTom draait als een trein en 2003SE is een stuk stabieler dan Mobile5.
Een collega van me heeft een MDA Vario die constant vastloop dus dan geef mij maar 2003SE :)
Maf, ik heb een Magician gehad (M500) en nu een Prophet (M600) & Wizard (Vario). Ik onderstreep Daano's conclusie: WM5.0 is geweldig. Het is een enorme verbetering, niet zozeer qua uiterlijk maar vooral onder de motorkap. WM 5.0 is alles wat 2003SE had moeten zijn. Het werkt ideaal met één hand en vooral het is veel en veel stabieler (zeg maar vergelijkbaar met elke gewone telefoon of Palm).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-11 21:10
Hoedje schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 00:36:
[...]

Maf, ik heb een Magician gehad (M500) en nu een Prophet (M600) & Wizard (Vario). Ik onderstreep Daano's conclusie: WM5.0 is geweldig. Het is een enorme verbetering, niet zozeer qua uiterlijk maar vooral onder de motorkap. WM 5.0 is alles wat 2003SE had moeten zijn. Het werkt ideaal met één hand en vooral het is veel en veel stabieler (zeg maar vergelijkbaar met elke gewone telefoon of Palm).
Helemaal mee eens, mijn Vario is een stuk stabieler dan mijn Compact was en gebruik met 1 hand is veel beter.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11 12:40

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Wat ik het belangrijkste voordeel vind van WM 5 is dat je data niet verloren gaat zodra je batterij leeg is. Bij Wm 2003 kan je alles weer terugzetten van een backup, terwijl WM5 even opstart en je weer verder kunt.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:52

Sabbi

je denkt aan mij.

Hm, dat wm5 voor de smartfones wel handig is ivm weinig stylus gebruik kan in inzien. Maar dat wm5 zo fijn is vanwege het 'perstistant storage' gebeuren is onzin.

Ik heb al jaren pda's en ben nog nooit m'n data kwijtgeraakt wegens batterij-uitval. Alle moderne PDA's hebben wel een soort van backup-accu, dus je moet het echt wel erg bont maken wil je je data verliezen. Als je je data kwijt bent geraakt omdat je het ding een maand niet aan de lader hebt gehangen moet je je echt afvragen waarom je het hebt gekocht.
Daarnaast duurt een backup terugzetten op 2003 ongeveer even lang als de bootsequence van 2005! :o

Verder is al je data en programma's op de rom hebben staan vervelend traag. WM05 is geen snelheidsmonster hierdoor, al je cache en andere zooi staat niet in RAM maar in ROM en dat vertraagd. Dat WM05 een hoop stabieler is op HTC devices wil ik geloven, dat ligt aan de slechte implementatie van wm2003 door htc...

ALs ik de verschillen tussen 2003se en magneto op mijn hx2750 aan moet wijzen is er 0% procent verschil in functinaliteitv behalve dan die verschrikkelijke softkeys die ze in magneto hebben toegevoegd. Waarom dat gedaan is is me een raadsel. Heb je een device met 4 hardware toetsen op de case, (sommige smartfones nog meer), moeten ze er nog eens twee softkeys bijgooien, alsof dat te weinig was. Daardoor kan elk programma nog maar 2 menu's op de taakbalk kwijt, als je een beetje complex programma het met bv new file edit view tools wordt dat verbasterd naar new en menu, mooi niet dus dat je minder toetsen nodig hebt, je menu's zitten compleet diep ergens in een obsure boom weggewerkt.

Ik ben mooi teruggegaan naar 2003se

[ Voor 5% gewijzigd door Sabbi op 06-07-2006 12:14 ]

Pagina: 1