laptop voor webpagina's te maken

Pagina: 1
Acties:

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:26

Honesty

kattenneus!

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende probleem, mijn vriendin heeft de illusie dat ze het helemaal gaan maken in webhosting, webpage-building en evt alle mogelijkheden met fotosoep te doorgronden. Nu ben ik zelf iets minder overtuigd van haar kunnen maar je moet je vrouwtje toch in alles ondersteunen dus ook in deze. Nu zoeken we een laptop wat al dit alles moet kunnen, dus die paar spellen die we spelen(sims, lemmings 3d) lukt zowiezo makkelijk op de twee thuispc's die we hebben. Frontpage is nog geen probleem maar fotosoep blijft bij mijn pc(celeron+gforce gts) en de hare p4+shared videokaart een groot probleem. Dus onze vraag is waar we minstens aan moeten denken als we met een laptop gewoon lekker photoshop willen gebruiken, frontpage en evt dreamweaver. Mijn gedachte was aan een laptop met 1024mb geheugen en 256 of 128 echt videogeheugen.

Festina lente

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Een Pentium M, Celeron M, Core Duo of Turion met een snelle harde schijf (minimaal 5400 RPM) en een 1024 MB geheugen. Dat is meer dan zat en photoshop werkt ook goed op een videokaartje met shared geheugen, daar heb je geen kaart met dedicated geheugen voor nodig.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gewoon een DOS machine met Edit en Deluxe Paint geven. Als ze daar een mooie pagina mee kan maken kun je overwegen om een full blown laptop voor d'r te kopen...

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Veel ram en een snelle proc. is erg lekker met Photoshop. Videokaart is meestal wel voldoende. Overigens moet je toch met kleine bestanden werken in Photoshop als het om webdesign gaat. Ik wens je veel succes met je vriendin.... Je komt niet echt erg taktvol over nl.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:34

BCC

webhosting, webpage-building
Niet om het één of ander, maar dat zijn dingen die echt niets met photoshop te maken hebben. De layout van een website kan natuurlijk wel prima in photoshop gemaakt worden. Gezien de hoeveelheid layout bedrijfjes moet je daar echter wel heel goed in zijn, wil je daar wat geld in verdienen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Dell heeft nu de leuke Inspirion 9400 met 7900GS videokaart voor rond de 1400 euro d8 ik (geheugen beslist niet bij Dell kopen tenzij ze een gratis geheugen ding hebben, anders betaal je 3x zoveel :) ).

Zelf heb ik de Asus A6Ja , met X1600, zit rond de 1300 tegenwoordig geloof ik.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
@honesty : Waarom is PS een probleem??? Als je sims kan draaien kan je ook PS draaien, helemaal voor web design.

PS met web design denk ik namelijk aan gifjes / jpegjes van max 100 kb. Alles hierboven en met 10 plaatjes per pagina wordt moeilijk voor modem / isdn gebruikers.
En sowieso, alhoewel PS de bekendste is is het ook de duurste / geheugenslurpendste. Denk maar eens goed na of ze niet weg kan komen met een alternatief ( paint.net / gimp ) PS is net als word, 99% van de mensen wil het en gebruikt daarna 80% van de functies niet ( en laat de overige 20% in tig andere programma's beter(/minder geheugen gebruikend) geimplementeerd zijn

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gomez12 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:56:
@honesty : Waarom is PS een probleem??? Als je sims kan draaien kan je ook PS draaien, helemaal voor web design.

PS met web design denk ik namelijk aan gifjes / jpegjes van max 100 kb. Alles hierboven en met 10 plaatjes per pagina wordt moeilijk voor modem / isdn gebruikers.
En sowieso, alhoewel PS de bekendste is is het ook de duurste / geheugenslurpendste. Denk maar eens goed na of ze niet weg kan komen met een alternatief ( paint.net / gimp ) PS is net als word, 99% van de mensen wil het en gebruikt daarna 80% van de functies niet ( en laat de overige 20% in tig andere programma's beter(/minder geheugen gebruikend) geimplementeerd zijn
Paint.NET inderdaad of Paint Shop X.

Je vrouwtje moet eerst maar eens goed op papier zetten welke platforms ze voor wil gaan ontwikkelen; pagina's en applicaties maken/schrijven/ontwikkelen voor Apache-servers en PHP stelt veel minder eisen dan met .NET en SQL-rotzooi.

Eerlijk gezegd; ik denk dat je beter uit bent met 2 mid-size Dell desktops waarbij de ene als server gaat draaien zodat web-apps direct bekeken kunnen worden, getroubleshoot en dergelijke en de andere als ontwikkel-machine. Of een hele dikke laptop en dan met VMWare een web-server laten draaien.

*edit*
Sinds wanneer is Photoshop afhankelijk van je videokaart; het is puur 2D en alleen de opbouw is misschien iets langzamer met een onboard kaartje maar niet als je plaatjes van 100K bewerkt. Imho is dus een videokaart ondergeschikt aan de CPU+RAM die je voor mogelijke back-end tests wil inzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 05-07-2006 00:02 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:06

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Serieus, mooie adviezen die jullie hier geven, maar als ik het woord 'Frontpage' voorbij hoor komen weet ik allang dat ze genoeg zou hebben aan een tweedehands laptop van een paar honderd euro.
(En dat ik mijn mening deel met de TS over hoeveel 'succes' ze gaat hebben ;) )

Maar als ze nu echt serieus Photoshop werk wil doen. Tjah, dan zijn een snelle proc, veel ram geheugen en een snelle HDD belangrijk. (Dat laatste nog het minste omdat je uiteindelijk zoveel mogelijk vanuit het RAM wilt doen. :) )

Denk dus bijvoorbeeld aan een Pentium M, Core 1, of Turion64 CPU, met minstens 1GB aan Ram en een 5400 of 7200rpm HDD.

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

je hebt 3 mensen in de ontwikkeling:
-designer
-webdesigner
-technician

vaak vallen de eerste 2 wel samen, maar dan nog is een laptop het slechtste medium om mee te designen, je zal dan op z`n minst een usb muis moet in pluggen en gewoon aan een bureau moeten zitten.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:15

DataGhost

iPL dev

MAX3400 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:00:
[...]

Paint.NET inderdaad of Paint Shop X.

Je vrouwtje moet eerst maar eens goed op papier zetten welke platforms ze voor wil gaan ontwikkelen; pagina's en applicaties maken/schrijven/ontwikkelen voor Apache-servers en PHP stelt veel minder eisen dan met .NET en SQL-rotzooi.

Eerlijk gezegd; ik denk dat je beter uit bent met 2 mid-size Dell desktops waarbij de ene als server gaat draaien zodat web-apps direct bekeken kunnen worden, getroubleshoot en dergelijke en de andere als ontwikkel-machine. Of een hele dikke laptop en dan met VMWare een web-server laten draaien.

*edit*
Sinds wanneer is Photoshop afhankelijk van je videokaart; het is puur 2D en alleen de opbouw is misschien iets langzamer met een onboard kaartje maar niet als je plaatjes van 100K bewerkt. Imho is dus een videokaart ondergeschikt aan de CPU+RAM die je voor mogelijke back-end tests wil inzetten.
waarom zou je in godsnaam vmware draaien op je laptop om de webserver te draaien :/ ik mag toch zeker wel aannemen dat die laptop niet gebruikt gaat worden voor de hosting, omdat het a) een laptop is, b) dat ding dan aan een thuislijn hangt en c) je dan helemaal niks aan een laptop hebt als ie toch altijd op dezelfde plek moet zijn

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Tekenpapier, verschillende potloden, kleurpotloden,... en ze kan aan de slag!

Meeste designers beginnen met hun ontwerp op papier te zetten.
Zou je gewoon niet wat extra geheugen in een van je pc's kunnen steken? Kost je heel wat minder geld. Want om nu speciaal een laptop te kopen voor een nieuwe hobby van je vriendin is wel wat overdreven. Als ze er volgende maand nog zo enthousiast is kan je dat dan wel overwegen.

Verwijderd

owh mijn god, je wilt dus serieus van je laptop een webserver maken.

jongens jongens kom nou toch eens, als je zulke onzin uitkraamt mis je toch de hele essentie van de ICT.

Een webserver hoeft geen krachtbak te zijn, mag ook virtual zijn, mag heel eventueel ook thuis staan maar in vredesnaam niet op een laptop.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:06

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:20:

jongens jongens kom nou toch eens, als je zulke onzin uitkraamt mis je toch de hele essentie van de ICT.

Een webserver hoeft geen krachtbak te zijn, mag ook virtual zijn, mag heel eventueel ook thuis staan maar in vredesnaam niet op een laptop.
En waarom niet? Als ik toch een mobiel webontwikkelplatform wil zet ik fijn Lighttpd op m'n laptop met PHP en MySQL (of evt zelfs SQLite) en klaar ben ik. Werkt perfect overigens kan ik je uit praktijkervaring melden. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Dude, wat raad men hier allemaal voor overrated meuk aan. Webdesign deed ik acht jaar geleden al. Dat ging op een Pentium 2, 300MHz, met 96 MB ram. Natuurlijk niet op t niveau dat ik nu doe, maar Waarom zou ik hier in vredesnaam een highend laptop met een gigabyte ram voor willen neerzetten? Een halve gig ram is tegenwoordig standaard, en meer dan voldoende. Photoshop kan je daar echt wel op draaien, en anders zet je je mokkel aan de Gimp. Knikker er verder een Celeron M processor in (of iets vergelijkbaars van AMD) en een intergrated graphics van Intel, ATi of nVidia, niveau 6200 TurboCache. Heb je voor 800 euro een prima laptop, waar je echt uitstekend op kan webdesignen.

Edit: http://www.asus.com/produ...model=665&l1=5&l2=24&l3=0 Bijvoorbeeld, 870 euro bij onze lokale pc boer, dus 800 in n normale winkel.

[ Voor 11% gewijzigd door RSpliet op 05-07-2006 00:29 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

het kan anders verdomd handig zijn om een complete omgeving op je laptop te hebben als je naar een klant gaat ;)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-02 11:42

TheBorg

Resistance is futile.

Kan aan mij liggen maar volgensmij is dat toch echt de enige manier om offline PHP/MySQL te testen. En daar VMWare voor gebruiken is heel handig (exact dezelfde omgeving als de "echte" server).

[ Voor 15% gewijzigd door TheBorg op 05-07-2006 00:26 ]

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:26

Honesty

kattenneus!

Topicstarter
[quote]Honesty schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:29:
Hoi allemaal,

Natuurlijk wil ik ten allertijde niet dat de laptop een webserver wordt, daar willen we een van de pc's voor inrichten. Mijn vraag was wat voor haar nu voldoende is(photoshop, frontpage en evt dreamweaver cq java ) en wat het later moet worden.
In de eerdere tips heb ik al een idee gekregen waar we het meeste op moeten letten(en dat shared geheugen minder belangerijker is dan we dachten) maar we moeten er ook eerlijk in zijn dat een bedrijfje of zo in mijn ogen onhaalbaar is(zeker de tijd en moeite ze er ooit in wil steken) Dus het moet iets zijn waar ze wel mee vooruit kan maar wat tegelijkertijd in mijn ogen niet prof. hoeft te zijn. Nogmaals bedankt.

Festina lente

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TheBorg schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 00:25:
[...]

Kan aan mij liggen maar volgensmij is dat toch echt de enige manier om offline PHP/MySQL te testen. En daar VMWare voor gebruiken is heel handig (exact dezelfde omgeving als de "echte" server).
Niet in de laatste plaats inderdaad omdat je dan op elk moment een rollback kan maken naar een eerdere situatie als je iets hebt verknald, in tegenstelling tot als je Apache lokaal draait. Wat waren de specs ook alweer voor Apache/PHP/MySQL? Lijkt me totaal geen probleem om daar even een virtual machine voor aan te maken.

ICT??? Heb je ooit die afkorting wel eens opgezocht??

En inderdaad, heb is best handig om je server thuis te hebben staan en dan met je laptop ergens anders te zitten waar je geen inet-verbinding hebt... 8)7

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

MAX3400 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 06:12:
[...]

Niet in de laatste plaats inderdaad omdat je dan op elk moment een rollback kan maken naar een eerdere situatie als je iets hebt verknald, in tegenstelling tot als je Apache lokaal draait. Wat waren de specs ook alweer voor Apache/PHP/MySQL? Lijkt me totaal geen probleem om daar even een virtual machine voor aan te maken.

[...]

ICT??? Heb je ooit die afkorting wel eens opgezocht??

En inderdaad, heb is best handig om je server thuis te hebben staan en dan met je laptop ergens anders te zitten waar je geen inet-verbinding hebt... 8)7
Ik ben een Systeembeheerder en VoiP technician dus laten we het hier niet over mijn (on)kunde hebben.

Op het moment van mijn reactie leek het er op dat de TS z`n vriendin wou gaan webhosten vanaf een laptop, nu lees ik dat het om een VM te gaan voor testdoeleinden. idd is dat de enigste oplossing en ook nog eens ideaal.

Daarnaast lijkt het mij nog steeds niet handig om dit allemaal op een laptop te doen maar goed dat is mijn mening.

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 16:52
Als je vriendin Frontpage gebruikt, zegt dat niet veel goeds ;)

Misschien kan je voor een MacBook gaan.
Een workstation is natuurlijk beter, liefst met een groot scherm een iMac met 20" bijvoorbeeld.

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 08:13
ik heb een Toshiba 15.4' 1024x768 2.4Mhz Celeron 2jr. oud
met 512MB en 4200RPM disk: niet vooruit te branden
met 1024MB en 5400RPM disk: gaat prima / photoshop / dreamweaver
(heb wel thuis een 21' TFT eraan hangen)

ik weet goed de weg op mijn websites, dus 1024x768 gaat prima voor correcties,
echter, (zonder xtra TFT) is 17' notebook aan te raden
nog beter is echter: doe als ik: kleine laptop is prima te versjouwen en hang er thuis een TFT - naast -op 1200 x 1024 / any 19'
da's een stuk beter werken met Dreamweaver / Photoshop
die 17' laptops zijn nauwelijks sjouwbaar

p.s. elke moderne laptop voldoet dus aan specs ZOLANG je er maar 1024RAM inhangt en chk of er inderdaad 5400rpm drive inzit, maar dat zal momenteel ook wel

oja voorkom problemen en installeer XP PRO, anders / als je de trucs niet weet / krijg je geheid netwerk problemen (privileges e.d.)

mt

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Lullebakman schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:22:
Als je vriendin Frontpage gebruikt, zegt dat niet veel goeds ;)

Misschien kan je voor een MacBook gaan.
Een workstation is natuurlijk beter, liefst met een groot scherm een iMac met 20" bijvoorbeeld.
wat heeft iemand die websites maakt aan een mac? daar de meest gebruikte browser (helaas) nog altijd Internet Explorer is en je die op de mac niet hebt (nee dat oude krot wat er voor de mac was dat lijkt in de verste verte niet op de IE @ windows).
Dus nee, een mac heb je weinig aan imo.

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 16:52
Erkens schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:45:
[...]

wat heeft iemand die websites maakt aan een mac? daar de meest gebruikte browser (helaas) nog altijd Internet Explorer is en je die op de mac niet hebt (nee dat oude krot wat er voor de mac was dat lijkt in de verste verte niet op de IE @ windows).
De Internet Explorer op Mac, gemaakt door Tantek Çelik was beter dan de huidge (6) IE. Ondersteuning voor de toenmalige standaarden enz.

Je hebt wel een punt dat het handiger is om op Windows te ontwikkelen wegens IE.

Alle goede programma's voor webdesign zijn wel beschikbaar voor Mac (Photoshop, Dreamweaver...)

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
-edit-

Laat maar :)

[ Voor 163% gewijzigd door Roberto op 07-07-2006 13:15 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:34

BCC

Erkens schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:45:
[...]wat heeft iemand die websites maakt aan een mac? daar de meest gebruikte browser (helaas) nog altijd Internet Explorer is en je die op de mac niet hebt (nee dat oude krot wat er voor de mac was dat lijkt in de verste verte niet op de IE @ windows).
Eeh, met parallels / VM ware / Bootcamp of WINE kun je prima een internet-explorer starten op je mac. Daarnaast deven de meeste mensen die ik ken toch voor firefox, gezien de mooie debug mogelijkheden die de verschillende extensions je geven en omdat die zich aan de standaarden houdt.. Als alles af is wordt het geheel in IE bekeken en de gefixt/getweaktindien nodig. Dit zorgt ervoor dat je pagina op zo ongeveer alle browsers prima gaat werken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1