Toon posts:

server opzetten voor muziek en backups progjes

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een tijdje te denken om een server op te zetten maar weet eigenlijk niet echt hoe en wat. Mijn voornaamste bedoeling ervan is dat 2 a 3 pc's constant toegang hebben tot een ruimte waarop dan muziek, foto's, installers van programma's, enz... staan.
Gewoon thuisgebruik dus, niks bijzonders... alhoewel een raid-configuratie, of eenzelfde harde schijf afzonderlijk, om regelmatig de volledige inhoud te backuppen wel gewenst/noodzakelijk zijn.

van specs heb ik niet echt een idee wat het best te kiezen. In ieder geval wel AMD cpu. Ik heb nog nooit intel geïnstalleerd en heb het sinds de Pentium 200MMX uitkwam niet meer gebruikt.
qua kast dacht ik iets kleins te nemen, maar wel sterk en degelijke (stille) voeding erin.

Ik heb ervaring in het assembleren van pc's, maar niet zozeer kennis van wat stille configuraties zijn.

Verder had ik een vraag over de software. Linux server of windows server?
ervaring met linux heb ik wel wat, maar aangezien de drie pc's die toegang willen tot de server windows draaien denk ik dat windows server best is.

Delen jullie eventjes jullie meningen met me?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Mja, je vraagt ons nu om een systeem in elkaar gaan zetten? Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling, en het zal ook niet gaan als er geen budget gemeld is ;)

Ik zou als ik jou was gewoon eerst overwegen wat je zelf wil, en waar je zelf het liefst mee wil werken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Ik had aan een budget gedacht van 400 a 500€, daar moet het mee te doen zijn.

om de knoop maar door te hakken... (had blijkbaar een extra steun in de rug nodig).. ik denk dat ik het best bij windows-server blijf. lijkt me het interessantst aangezien de andere pc's ook windows 2000/XP draaien. Verder ben ik gewoon om met asus mobo's te werken in combinatie met AMD processoren.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou gewoon een goedkoop tweedehands PC'tje op de kop tikken dan een nieuwe aanschaffen. Die dingen werken meestal nog goed genoeg. Kijk anders eens op Tweakers.net | Vraag en Aanbod. Daar staan nog leuke systeempjes bij voor hetgene wat jij wil :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:21

Thandor

SilverStreak

Dat de cliënts Microsoft Windows als operating system hebben wil niet persé zeggen dat de server dat ook moet hebben. Ik heb zelf ook een Linux server draaien en de Windows cliënts kunnen deze prima benaderen. (door middel van Samba)

Niettemin is het voor diegene die niet met Linux overweg kan of geen zin heeft om dat te leren/uitzoeken Microsoft Windows Server een interessant platform. Helaas neemt het wel extra kosten met zich mee.

Over de hardware: Zoek een moederbord met een onboard RAID controller of zoek een RAID controller insteek kaart indien de controller op het moederbord niet zo geweldig presteert. Daar kun je wel ervaringen en specificaties over vinden met behulp van de search en productpagina's.

Over stille configuraties is ook meer dan genoeg te vinden. Op het moment is het zo dat de AMD Sempron (K8) en de AMD Athlon 64 best koel zijn en derhalve zal stille koeling volstaan. De Intel Pentium 4/D en de Intel Celeron zijn ongetwijfeld een stuk warmer. Dat neemt niet weg dat de Intel Pentium D voor een workstation een aantrekkelijke processor is.

Echter, voor een fileserver is een nieuwe AMD Sempron meer dan voldoende. Immers zijn er geen zware berekeningen nodig voor het serveren van bestanden.

Verder wil ik jouw wijzen op: Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?
Voor een 'boodschappenlijstje' (wat bij jouw ontbreekt, jouw topic heeft een iets andere opzet) hebben we een aantal eisen. Het is namelijk niet de bedoeling dat 'wij' voor jouw een systeem samen gaan stellen. Immers blijkt uit ervaring dat dergelijke topics meestal niet zozeer waardevol zijn.

Bekijk dus aan de hand van prijzen en benchmarks/reviews welke producten je gaat nemen. Over modale hardware is meer dan genoeg te vinden en een fileserver heeft niet zoveel processorkracht nodig :)
Houdt overigens wel een goede netwerkkaart/chip in gedachten. Bepaalde goedkopere chipsets (o.a. Realtek) zullen meer CPU power vereisen dan een duurdere 3Com of Intel netwerkkaart :)

Dit topic gaat dus op slot omdat menig informatie prima zelf te vinden is.

Ter info, mijn huidige server is momenteel slechts een Intel Pentium !!! 667 met 256MB. Ik heb helaas te weinig geheugen maar verder is het systeem prima als fileserver.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Dit topic is gesloten.