Toon posts:

probleem met edimax router en xp (niet met linux)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijd geleden een edimax ouderwets draadjes router gekocht (type staat er niet op) op mijn oude pc met windows XP werkt het naar behoren. Ik heb echter een nieuwe pc gekocht en daar wordt de router niet herkend door windows XP. DHCP staat aan en zou moeten functioneren. het typische is dat als ik de PC formateer en linux installeer dat ik direct internet op kan (helaas dat nog niet alle software die ik nodig heb op linux kan draaien anders had ik het verhaaltje hier niet hoeven neerplempen)

met windows XP kan ik ook niet via explorer naar het internet adres van de router toe komen.

heeft iemand een idee waar in XP er nog iets fout zit ??

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:58
heb je de netwerkkaart wel goed geinstalleerd?
Op zich heeft XP niks met die router te maken. IP e.d. horen namelijk gewoon via DHCP toebedeeld te worden.

Verwijderd

Topicstarter
marteltor schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:25:
heb je de netwerkkaart wel goed geinstalleerd?
Op zich heeft XP niks met die router te maken. IP e.d. horen namelijk gewoon via DHCP toebedeeld te worden.
bij de netwerkkaart kan ik niet veel opties meer vinden zoals ik dat nog kende uit mijn beheerderstijdperk toen ik nog wat windows 98 machines in de lucht moest houden. ik zie nu alleen de mededeling dat het apparaat correct functioneerd :?

• marteltor
  • Laatst online: 15:58
en wat krijg je te zien als je in een dos box ipconfig typt?

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:17
kun je hem wel benaderen als ip hard insteld ipv dhcp?

Verwijderd

Topicstarter
marteltor schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:33:
en wat krijg je te zien als je in een dos box ipconfig typt?
met ipconfig kwam er niks terug :(

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Heb je het tcpip protocol wel aan je nic gebonden ?
Staat er een firewall aan ?
Heb je wel de goede driver voor je nic ?

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Ceaser schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:34:
kun je hem wel benaderen als ip hard insteld ipv dhcp?
dat ga ik morgen nog proberen. ik had het volgens mij al geprobeerd maar misschien moet ik het nog wt verder uitdiepen.

blijft alleen vreemd dat linux wel in 1 keer alles herkend en windows wat zogenaamd gebruikersvriendelijker moet zijn met installatie me nu al een paar weken met deze ellende opzadeld :(
(en nee ik zit neit elke avond te proberen maar toch een paar avonden heeft het me wel gekost alvorens ik een topic durfde aan te maken ;) )

ik denk echter niet dat het gaat werken aangezien ik al niet naar de router kan komen via het opgekregen ip adres, alles is zo dood als een pier maar de connectie zegt dat ie keurig online is
:(

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 22:44 ]

• Ceaser
aZuL2001 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:42:
Heb je het tcpip protocol wel aan je nic gebonden ?
...
gezien het resultaat van ipconfig en
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:42:
ik denk echter niet dat het gaat werken aangezien ik al niet naar de router kan komen via het opgekregen ip adres, alles is zo dood als een pier maar de connectie zegt dat ie keurig online is
:(
denk ik dat dat het geval geval is(als windows dus aangeeft dat de lan verbinding wel verbonden is)

in dat geval eigenschappen bij lan verbinding gauw een vinkje zetten en dhcp zal zijn werk voor je doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ceaser op 04-07-2006 22:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ceaser schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:52:
[...]

gezien het resultaat van ipconfig en

[...]

denk ik dat dat het geval geval is(als windows dus aangeeft dat de lan verbinding wel verbonden is)

in dat geval eigenschappen bij lan verbinding gauw een vinkje zetten en dhcp zal zijn werk voor je doen :)
bij de lan verbinding staat er een vinkje bij tcp ip en het windows meukprotokul. obtain automaticaly staat aan. als ik op de verbinding klik is die keurig connected (met 400 MB verbinding ?? ) alleen bij ip adres zie ik niks. als ik repair probeer krijg ik de melding 'failed to query tcp/ip settings'

Vroeeeggeeerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr in die goeie oude tijd kon ik bij de netwerkkaart meestal ook nog instellingen maken of ik 10MB of 100MB verbinding wou en dat soort meuk. dat kan ik bij zo'n nieuwe pc nergens meer vinden. in hardware configuratie mag ik er wel naar kijken alleen niet aankomen :|

ik krijg de indruk dat de instellingen van windows voor mijn netwerkkaart niet goed zijn (aangezien de netwerkkaart keurig functioneert onder linux) alleen of dat het is en hoe ik dat dan kan aanpassen is mij een raadsel 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2006 19:17 ]

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:06

Archimond

Lopende Helpdesk

Sommige sweex en Edimax routers zijn hetzelfde onder de kap.
Bij mijn brakke sweex moet ik alle IP adressen en DNS waardes handmatig invullen, dan pas werkt alles en met port forwarding + elke half uur een IP release erbij krijg ik weinig problemen met p2p en torrents.

Probeer eens alles handmatig in te vullen, deze goedkope routers zijn vaag...

Edit: als je alleen 1394, dus firewire ziet moet je dus de drivers van de netwerkkaart nog installeren in XP.

Als je 10/100 wilt instellen moet je bij apparaatbeheer > netwerk controllers zijn.
Probeer eerst deze Edimax router eens, als je niet tevreden over bent koop dan pas een nieuwe.

[ Voor 31% gewijzigd door Archimond op 06-07-2006 22:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Archimond schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 19:35:
Sommige sweex en Edimax routers zijn hetzelfde onder de kap.
Bij mijn brakke sweex moet ik alle IP adressen en DNS waardes handmatig invullen, dan pas werkt alles en met port forwarding + elke half uur een IP release erbij krijg ik weinig problemen met p2p en torrents.

Probeer eens alles handmatig in te vullen, deze goedkope routers zijn vaag...
welke routers zijn dan wel goed en stel je voor ??

handmatig alles invullen heb ik ook al reeds geprobeerd 8)7

• aZuL2001
Volgens mij ben je aan het kijken naar de eigenschappen van je firewire ipv je nic.

1394 is firewire, en dat kun je mbv een niet utp maar een firewire kabel ook gebruiken om twee pc's aan elkaar te knopen.

Jij wil je Local Area Connection gebruiken. Stel die dan ook in :)

400 Mbps is wat de doorslag gaf :P

[ Voor 63% gewijzigd door aZuL2001 op 06-07-2006 20:43 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 20:39:
Volgens mij ben je aan het kijken naar de eigenschappen van je firewire ipv je nic.

1394 is firewire, en dat kun je mbv een niet utp maar een firewire kabel ook gebruiken om twee pc's aan elkaar te knopen.

Jij wil je Local Area Connection gebruiken. Stel die dan ook in :)

400 Mbps is wat de doorslag gaf :P
ja hela windows xp komt met dat ding aanzetten, het is de enige netwerkadapter die er in zit volgens de installatie. en waarom werkt het met Linux dan wel ??? kan die wel netwerkkaarten vinden die windows niet kan vinden ?? 8)7

• aZuL2001
Het is jouw computer, en wij weten alleen wat jij verteld hebt.

Maar ga eens wat drivers installeren.
Kijk eens bij apparaatbeheer, dat zat in win98 ook al ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Bergen
  • Laatst online: 19-03 17:06

Bergen

Spellingscontroleur

Als XP alleen maar de 1394 interface aangeeft is je nic gewoon niet geinstalleerd... Dus tja de oplossing ligt voor de hand he, even drivers downloaden (op een andere pc, of onder Linux ofzo, want dat werkte wel gaf je aan), of misschien van een bijgeleverde cd halen en klaar is Kees.

• Ceaser
kijk inderdaad even bij apparaatbeheer, daar staat misschien een uitroeproepteken voor de netwerkadapter of hij zou onder het kopje onbekende hardware staan.

je zou eventueel onder linux kunnen uitlezen omdat hij daar wel de netwerkkaart goed detecteerd wat precies het merk/model is en daar de drivers kunnen downloaden om hem dan in windows te installeren.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:06

Archimond

Lopende Helpdesk

Heb je de chipsetdrivers van je moederbord wel geinstalleerd en welke onderdelen heb je in je pc zitten? Heb je trouwens een losse netwerkkaart in de PCI of een onboard netwerkpoort?

Kijk inderdaad even bij apparaatbeheer er moeten als het goed is bij netwerk controllers 2 dingen staan. Als er maar 1 staat zijn de drivers nog niet geinstalleerd.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Met Unknown Device Identifier kan je eventueel in Windows kijken wat voor netwerkadapter je hebt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
ah OK, dat was het dus. nadat ik de cd met goodies had geinstalleerd werd mijn netwerkkaart opeens wel herkend. thanks allemaal voor het wijzen van de juiste richting :)
Pagina: 1