Linuxachtig iets op externe media

Pagina: 1
Acties:

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:19
Tot nu toe gebruikte ik een Knoppix distributie op cd als er iets fout was met 1 van mij pc's. Werkt goed snel en eenvoudig (iso branden en klaar...). Nu heb ik echter een externe hd gekocht en nu lijkt het me wel handig als knoppix daarop komt. Nu staat bij knoppix zelf dat het niet handig is knoppix op een hd te installeren en dat je dan beter debian kunt installeren. Als ik bij debian kijk zie ik echter allemaal *enge* dingen als formateer je hard drive en voer deze gekke commando's uit (bij how to install on usb stick), waarbij ze er vanuit gaan dat je al linux draaid ofzo.

Iemand een tip over iets dat je gewoon kunt plakken naar je partitie en dat vervolgens bootable is??? (enige vorm van setup kan wel maar formateren etc moet niet een vereiste zijn).

edit: bij redhat komen ze ook meteen hiermee:
Finally, issue the following command to create the ISO image file:

mkisofs -o file.iso -b isolinux.bin -c boot.cat -no-emul-boot \
-boot-load-size 4 -boot-info-table -R -J -v -T isolinux/
:? :? :? Kunnen ze niet gewoon die isofile beschikbaar stellen als download :? :? :? .

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 04-07-2006 21:57 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Verwijderd

SdK2004 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 21:50:
Tot nu toe gebruikte ik een Knoppix distributie op cd als er iets fout was met 1 van mij pc's. Werkt goed snel en eenvoudig (iso branden en klaar...). Nu heb ik echter een externe hd gekocht en nu lijkt het me wel handig als knoppix daarop komt. Nu staat bij knoppix zelf dat het niet handig is knoppix op een hd te installeren en dat je dan beter debian kunt installeren. Als ik bij debian kijk zie ik echter allemaal *enge* dingen als formateer je hard drive en voer deze gekke commando's uit (bij how to install on usb stick), waarbij ze er vanuit gaan dat je al linux draaid ofzo.

Iemand een tip over iets dat je gewoon kunt plakken naar je partitie en dat vervolgens bootable is??? (enige vorm van setup kan wel maar formateren etc moet niet een vereiste zijn).
Je zal die schijf sowieso moeten partitioneren, maar je kan er in principe elke distributie opzetten, zolang de kernel maar drivers voor alle soorten hardware heeft kan je met alle hardware booten vanaf die schijf. Vergelijkbaar met een normale schijf waar Linux op staat.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Tja, als je niet eens kan/durft te formatteren, in hoeverre ben je dan geschikt om om te gaan met Linux? Hoewel het zeker niet meer alleen weggelegd is voor echte 'nerds', heeft het nog steeds een steilere leercurve dan Windows.
Je schijf moet trouwens sowieso geformatteerd worden om er iets op te installeren ;) Ik denk dat je Ubuntu eens moet downloaden. Dat is net als Knoppix gebaseerd op Debian, maar een stuk gebruiksvriendelijker. Je moet nog wel je schijf formatteren, maar als ik me niet vergis dan gaat dat allemaal via grafische interfaces ipv text-based programma's. Hoewel ik dat ook niet echt moeilijk vind kan ik begrijpen dat het afschrikt en lastig kan zijn voor beginners.
Ubuntu heeft gewoon kant-en-klare ISO's op de website staan. De installatie-CD is ook bruikbaar om een Ubuntu-omgeving vanaf CD mee op te starten, dus je kan het eerst ook testen voordat je het installeert.

[ Voor 18% gewijzigd door Demo op 04-07-2006 22:00 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-02 15:53
Demoniac schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 21:58:
Ubuntu heeft gewoon kant-en-klare ISO's op de website staan. De installatie-CD is ook bruikbaar om een Ubuntu-omgeving vanaf CD mee op te starten, dus je kan het eerst ook testen voordat je het installeert.
Ubuntu kreeg ik zelfs geinstalleert op een HDD, en dat wil wel wat zeggen over hoe makkelijk het is :P

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Ubuntu en Fedora hebben grafische installers (Fedora in ieder geval, Ubuntu geen ervaring mee). Die moet ook prima in staat zijn naar een externe HD te installeren. Wel even goed opletten tijdens de installatie, weet niet 100% zeker of de installer de schijven herkent.

Schaadt het niet, dan baat het niet

• sdk1985
Demoniac schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 21:58:
Tja, als je niet eens kan/durft te formatteren, in hoeverre ben je dan geschikt om om te gaan met Linux? Hoewel het zeker niet meer alleen weggelegd is voor echte 'nerds', heeft het nog steeds een steilere leercurve dan Windows.
Je schijf moet trouwens sowieso geformatteerd worden om er iets op te installeren ;) Ik denk dat je Ubuntu eens moet downloaden. Dat is net als Knoppix gebaseerd op Debian, maar een stuk gebruiksvriendelijker. Je moet nog wel je schijf formatteren, maar als ik me niet vergis dan gaat dat allemaal via grafische interfaces ipv text-based programma's. Hoewel ik dat ook niet echt moeilijk vind kan ik begrijpen dat het afschrikt en lastig kan zijn voor beginners.
gaat niet over kunnen het gaat over WILLEN er staat al wat data op... Schijf is al gepartitoneerd heb 38 gb fat32 overgelaten voor dit doel. Ben bang dat setups vanzelf doorgaan en te weinig vragen wat ik wil, vandaar dit topic... kan wel halverwege de format c de power eraf gooien maar recoveren is ook zo'n gedoe altijd;).
Heb dus geen dual boot nodig oid (dat komt in al die documentations voor) maar een boot die alleen boot als ik in de bios USB selecteer (net als met een bootable cd zegmaar).
Is het misschien een idee gewoon knoppix iso uit te pakken of gaat dat niet werken...?

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

SdK2004 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:10:
[...]
gaat niet over kunnen het gaat over WILLEN er staat al wat data op... Schijf is al gepartitoneerd heb 38 gb fat32 overgelaten voor dit doel. Ben bang dat setups vanzelf doorgaan en te weinig vragen wat ik wil, vandaar dit topic... kan wel halverwege de format c de power eraf gooien maar recoveren is ook zo'n gedoe altijd;).
Heb dus geen dual boot nodig oid (dat komt in al die documentations voor) maar een boot die alleen boot als ik in de bios USB selecteer (net als met een bootable cd zegmaar).
Is het misschien een idee gewoon knoppix iso uit te pakken of gaat dat niet werken...?
De USB schijf moet een bootloader krijgen, anders kan je er niet vanaf booten. En die bootloader moet kenbaar gemaakt worden in de MBR. Er moet dus meer gebeuren dan alleen bestanden uitpakken.

De Fedora installer heb ik wel eens gebruikt op een schijf waar Windows XP al op stond, Die blijft gewoon van de partities af die hij niet aan hoeft te raken.

[ Voor 9% gewijzigd door RSpliet op 04-07-2006 22:18 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Seven of Nine schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:05:
(Fedora in ieder geval, Ubuntu geen ervaring mee)
Ubuntu sinds 6.06 ook. De installer van Ubuntu start in eerste instantie op alsof het Knoppix is, je komt gewoon op 't bureaublad uit en alles werkt meteen al, de hele vracht programma's zoals mozilla/evolution/openoffice/al die andere zut is meteen beschikbaar. Dan staat er op het bureaublad een icoontje 'install' waarmee je het daadwerkelijk op je harde schijf kunt installeren.

• Demo

Demo

SdK2004 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:10:
[...]
Gooi die FAT-partitie er af en zet er een Linux filesystem op.. Als je die partitie netjes verwijderd in Windows, dan kan je de Linux-installer mooi de ongebruikte ruimte laten vullen. En ik snap dat Windows bekend is en Linux niet, maar er is echt geen enkele reden om de setup van een Linux-distro minder te vertrouwen dan die van Windows ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• sdk1985
Demoniac schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:02:
[...]

Gooi die FAT-partitie er af en zet er een Linux filesystem op.. Als je die partitie netjes verwijderd in Windows, dan kan je de Linux-installer mooi de ongebruikte ruimte laten vullen. En ik snap dat Windows bekend is en Linux niet, maar er is echt geen enkele reden om de setup van een Linux-distro minder te vertrouwen dan die van Windows ;)
fat kan er niet af, daar staat wat meegeleverde zooi op van Western Digital.
Zal morgen die ubunto docs eens doorspitten, kijken of ik daar wijzer van wordt:).

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 04-07-2006 23:26 ]

Verwijderd

SdK2004 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:25:
[...]

Zal morgen die ubunto docs eens doorspitten, kijken of ik daar wijzer van wordt:).
Die zooi heb je toch niet nodig.
Docs doorspitten is bij Ubuntu ook niet nodig, zoals hieronder al gezegd wordt, de installer neemt je aan het handje door de hele procedure heen.
In het kort zal het erop neerkomen dat die FAT partitie opneiuw geformateerd gaat worden als EXT3, Reiser of misschien wel XFS, geen idee hoe exotisch je wil gaan doen. Vervolgens komt er een bootloader in de MBR, en voila, je kan booten vanaf je USB schijfje.

De schijf zelf gaat gewoon gezien worden als een SCSI schijf door Linux, en zo ga je er ook op installeren. Probeer het eens uit met de LiveCD zou ik zeggen, dan zie je meteen hoe en wat.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2006 00:09 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Maak eerst een backup voordat je iets doet. Het is altijd veilig, met gelijk welk besturingssysteem.

Het probleem dat jij hebt is ballen. Het is echt niet zo'n probleem om Ubuntu of Fedora op je schijf te installeren, het is hetzelfde als Windows erop installeren. Bij Windows moet je ook specifieren welke partitie je gebruikt, of je ze wilt wissen, herinrichten, formatteren etc. het is identiek hetzelfde. Lees gewoon goed voordat je iets doet en maak een backup.

Het probleem dat ik nog wel eens tegenkom is dat als je je partitie gemaakt hebt via Windows (native) dat de cylinder boundaries van je partities elkaar overlappen of in een of andere manier verkeerd zijn ingericht. Dat is gewoon een probleempje in Windows, kun je negeren maar het is mogelijk dat je hierdoor problemen krijgt. Ik zou zeggen: maak een backup en installeer maar.

Je kunt nu wel zeggen dat je geen backup hebt of de prijs ervoor niet wilt betalen, maar je hd kan morgen ook overlijden vanwege een andere oorzaak (hardwarematig, bliksem,...) en dan wil je wel een backup. Hoe kostbaar je data is voor jou moet je zelf uitmaken, maar als het niet kostbaar genoeg is om toch nog iets anders met je schijf te doen, dan zou ik zeggen: MAAK EEN BACKUP en installeer Linux, of Mac OS X of ReactOS

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Wat een gedoe allemaal.
Haal gewoon die lege FAT partite weg. welke distro dan ook gaat niet zonder jou toestemming een partitie verwijderen. Selecteer gewoon de lege partitie.
Debian is ook stukken makkelijker geworden om te instaleren. je kan door je partities browsen en zien waar er lege ruimte is.

de laaste Ubuntu ken ik niet. maar ik weet dat dat een live cd is met instalatie mogelijkheden.
Mischien vind je instaleren in een gui meer vertrouwt.
Als je helemaal zeker wilt zijn. Trek je HD uit je pc (of haal het kabeltje los) en hou alleen de externe hd over. dan kan er absoluut niks mis gaan.

>.< >.< >.< >.<

• Demo

Demo

SdK2004 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:25:
[...]

Tja dat zal ook lekker gaan werken... Kan je die meuk niet op het andere deel van je schijf neerzetten? Heb geen idee wat het is en wat je er mee moet :P

Verwijderd

Damn Small Linux kan je gewoon op een USB Stick zetten

• sdk1985
Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:13:
Damn Small Linux kan je gewoon op een USB Stick zetten
en wat heb ik aan deze wijsheid???
Het moet toch wel mogelijk zijn gewoon door bepaalde files te kopieren een eenvoudig besturings systeem te installen:S bootable cd brand ik ook niet speciaal.

@ daft dutch
op zich wel goed idee dat loskoppelen.

[ Voor 37% gewijzigd door sdk1985 op 05-07-2006 20:04 ]

Pagina: 1