Toon posts:

Antennes over 150 meter

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik hoor bij een volkstuinvereniging. In onze bestuurskamer (waar ik financiëel directeur ben), hebben we internet. Dit wil ik via Wifi antennes over 150 meter de lucht door sturen, met 2 antennes. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat er géén repeaters tussen passen, er kunnen puur en alleen antennes op mijn huisje en op de bestuurskamer.

Zodra dit werkt, willen we later eventueel mensen op dit netwerk (tegen betaling) laten. Tegen die tijd komt er een topic 'welke software kan ik gebruiken' ( ;) ), tot nu toe wil ik alleen weten of een dergelijke afstand te overbruggen valt en tegen welke kosten.

Deze afstand is 'open', er staan enkel wat bomen maar die zijn evenhoog als de bestuurskamer, en ook mijn tuinhuis is vrij hoog.

Bestaat er een werkende WiFi techniek in combinatie met antennes die deze afstand aankunnen? Het hoogste wat ik kon vinden was 40 meter in open lucht, maar het moet dus een klein stukje (ahem...) groter.

Iemand enig idee? ;)

Edit: Om maar even te vermelden trouwens: Voor het 'van bestuur naar mijn huis' moet ik een richtantenne hebben volgens mij.

Mocht ik nu echter meerdere tuinen gaan aansluiten (sommige op 100 meter afstand), moeten deze dan óók met een richtantenne of kan dit ook met een 'puntbron' op een derlijke afstand?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 21:27 ]

Verwijderd

Als er een zicht verbinding is, dan zijn richtantennes misschien wel wat.

http://www.wifishop.nl

Verwijderd

Topicstarter
Oef, die prijzen zijn niet mis wat de proffessionele oplossingen betreft.

Kan ik met een dergelijk iets:

http://www.wifishop.nl/pr...ntenne-15-dbi-2-4-ghz.htm

Twee van deze, ook een dergelijk netwerkje opzetten?

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-04 11:38
Goed, om maar gelijk met de deur in huis te vallen dat kan!

Wij hebben zelf een camping en wij gaan het nu zo regelen dat iedereen op de camping straks kan internetten. (De camping is 15 Hectare groot). Of je nu in de buurt van de antenne zit of op het verste puntje van de camping, overal kun je straks internetten.

Dit is iets nieuws uit Amerika. Weet zo even niet welke provider, zal het nog even navragen). En dit werkt volgens mij met gps e.d.

Het is een soort van grote antenna die het signaal als het ware als een paraplu over de camping laat vallen.

Mocht ik meer informatie over de provider o.i.d hebben dan laat ik het weten!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
je zoekt een zender met een groter vermogen dan wat je nu gebruikt. Helaas zit er dus een wettelijke beperking aan je max vermogen.

Het vervelende is dat mocht je de 150m wel halen, 99,9% van de laptops dit niet kunnen en dus nooit verbinding met je AP kunnen maken!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-04 11:38
Neem trouwens eens hier een kijkje:

http://www.megasnel.nl/

Die mensen hebben internet bij ons op de camping ook aangelegd.
(van de kantine/receptie/kantoor naar ons woonhuis, ongeveer 200 M verderop).

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:59

Haan

dotnetter

Kurios schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 21:35:
je zoekt een zender met een groter vermogen dan wat je nu gebruikt. Helaas zit er dus een wettelijke beperking aan je max vermogen.

Het vervelende is dat mocht je de 150m wel halen, 99,9% van de laptops dit niet kunnen en dus nooit verbinding met je AP kunnen maken!
Als je aan de andere kant een ethernet bridge zet, en van daaruit weer verder gaat met kabel of draadloos, hoeft dat laatste geen probleem te zijn :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• precious1
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-03-2024
dat spul uit amerika mocht je zelfs voor de RoHS niet importeren... te veel straling volges die mietjes in brussel

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 21:31:
Kan ik met een dergelijk iets:
http://www.wifishop.nl/pr...ntenne-15-dbi-2-4-ghz.htm
Twee van deze, ook een dergelijk netwerkje opzetten?
Zekerheden zijn niet te geven, maar met goede antennes (die je ook zelf kunt maken) is 150 meter punt-naar-punt niet echt een probleem. Wat je aangeeft is een parabool, dus met een minimale openingshoek. Dat is voor p-t-p handig, want minimale bundelbreedte en maximale reikwijdte. Als je de rest met bijvoorbeeld 3 sector-antennes oplost (120 graden, dus 3 overlappende bundels rondom) moet je voor een laptop met een wifi-kaartje een meter of 50 kunnen halen, en als iemand een betere antenne aan z'n laptop hangt moet ook die 100 meter te doen zijn. Je kunt dan alleen niet met het laptopje op schoot in de tuin zitten.

Je gaat vooral een berg centjes uitgeven aan apparatuur, gok ik zo. Je zit voor de eerste link al aan een AP vast, en voor de drie sector-antennes zou je ook nog ieder een apart base-station nodig, want je wilt ze op aparte kanalen hebben. Als je de richt-antenne op een mast wilt hebben zul je daar ook nog budget voor moeten hebben. Hij moet wel iets stabieler zijn dan 5 meter steigerpijp, namelijk. Maar met 300 of 400 euro moet je het grootste deel van de volkstuin aan internet kunnen helpen.

Is er telefoon te krijgen op het terrein? DSL ter plekke scheelt je meer dan 1/3 van de kosten.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:00
Als het open zicht is red je het wel.

Ik heb hier 120m overbrugd, met standaard spul. Niets geen externe antenne's oid, gewoon de standaard rubberen sprietjes. Alleen een home-made buitenbehuizing. Er staat zelfs 1 enorme boom tussen, en ondanks dat halen we vrolijk 1Mb/sec (in winter 2Mb/sec).

Met een simpel antennetje wat iets krachtiger is haal je het zeker, of je kijkt naar 802.11n spul (dat heeft ook een wat hoger bereik)

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:46
Ik heb 400 meter overbrugd met 2 richtantennes
kijk hier eens http://www.planet.com.tw/
:)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dit is dus de bedoeling:

Afbeeldingslocatie: http://www.boomspeed.com/edward12/bladiebla.JPG

Die twee 'vierkantjes' zijn in dit geval 2 antennes dus.

Hierbij is het de bedoeling dat de antenne die aan de ADSL hangt een 'rondzendende' antenne is (die dus alle richtingen in stuurt), en de rechter (die naar de laptop toe gaat), een 'ontvangende' antenne is, die gewoon gericht wordt op die antenne die vast zit aan de ADSL lijn.

Beide komen dus op het dak te staan.

Iemand enig idee OF dit kan lukken en WAARMEE?

Verwijderd

Topicstarter
Overigens misschien nog belangrijk om te melden:

De ADSL hangt vast aan een Switch, (er zijn daar 2 systemen die eraan hangen). De bedoeling is dus ook gewoon dat de 'antenne' tegelijkertijd werkt als AP.

Hij moet dus een AP en antenne in 1 zijn, als dat kan.

Verwijderd

Je kunt ook kiezen voor de 802.11a WiFi deze werkt op de 5Ghz i.p.v 2.4Ghz
daar heb je beel betere spreiding (meer ruimte) tussen kanalen. Daardoor dus meer zekerheid tegen interferentie en bandbreedte.
Dit kun je gebruiken voor iedereen een verbinding te geven.
nadeel: Als er een radar in de buurt is kan hij veel gaan hoppen tussen kanalen. Omdat een radar ook werkt op de 5Ghz band en het wettelijk niet is toegestaan radar signalen te verstoren.

ook kun je Wimax technologie gebruiken (afstanden tot 50km)

Zoek hier eens op, prijzen van beide weet ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2006 11:50 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 11:32:
Oke, dit is dus de bedoeling:

[afbeelding]

Die twee 'vierkantjes' zijn in dit geval 2 antennes dus.

Hierbij is het de bedoeling dat de antenne die aan de ADSL hangt een 'rondzendende' antenne is (die dus alle richtingen in stuurt), en de rechter (die naar de laptop toe gaat), een 'ontvangende' antenne is, die gewoon gericht wordt op die antenne die vast zit aan de ADSL lijn.

Beide komen dus op het dak te staan.

Iemand enig idee OF dit kan lukken en WAARMEE?
Antenne op de hoofdlocatie moet een zgn. Omni Directional zijn, Zoals hier te koop

Op de ontvangstlocatie plant je dan een SD-15 neer zoals hier te koop

Eventueel een bliksembeveiliger ertussen.

Dat aan beide kanten aan een goed AccessPoint

En klaar is de TS

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Frogmen
  • Niet online
Gewoon gaan proberen met een goede buitenantenne mag het geen probleem zijn ik heb zo 140 meter door een bos gehaald, maar er zijn meerdere onzekere factoren waardoor het wel of niet kan werken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Anti-XP schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 12:59:
[...]

Antenne op de hoofdlocatie moet een zgn. Omni Directional zijn, Zoals hier te koop

Op de ontvangstlocatie plant je dan een SD-15 neer zoals hier te koop

Eventueel een bliksembeveiliger ertussen.

Dat aan beide kanten aan een goed AccessPoint

En klaar is de TS
Dankjewel voor de informatie.

Oke, die antenne voor op het 'dak' moet dus een 'omni-directional' zijn. Hoe zit het daarmee eigenlijk; schroef je die OP een AP ofzo, of hoe werkt dat precies? Moet je die op het AP aansluiten met een UTP kabel ofzo, of hoe gaat dat in zijn werking? Moet je die aan de antenne 'vastplakken', erop schroeven, met een UTP vastmaken?

Afbeeldingslocatie: http://www.boomspeed.com/edward12/edward.JPG

Het signaal gaat 'in de rondte' (zie plaatje) 360 graden 'rond'. De receivers staan gericht op de omni-directional antenne.

Hoe sluit ik dan die 'receiver' die op je huisje staat aan? Kan je ook daar weer een UTP kabel in duwen, of moet ik daar weer iets geks mee doen?

Kun je er dus UTP kabels in duwen of hoe zit dat? ;)

Allen alvast bedankt _O_

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Als je een zichtverbinding hebt, waarom dan niet lekker goedkoop wokken?

Poor man's WiFi
Mirror <-- gebruik deze, is sneller.

Ze hebben nogal wat afstand gehaald. 120 meter is daarbij niks.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.boomspeed.com/edward12/edward2.JPG

Kan dit ook? Stel je voor; de meest linkse "zwarte stip" is de 'hoofd-ADSL-lijn'. Elke 'volgende' stip krijgt het signaal binnen, en stuurt het door (a la een repeater).

Kan het dan zelfs zo dat ik op deze repeater weer met een laptop toegang krijg?

Dan kan ik namelijk dit hele gebied dekkend krijgen en niet 'per tuintje'

Verwijderd

Topicstarter
MrNGm schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:29:
Als je een zichtverbinding hebt, waarom dan niet lekker goedkoop wokken?

Poor man's WiFi
Mirror <-- gebruik deze, is sneller.

Ze hebben nogal wat afstand gehaald. 120 meter is daarbij niks.
Nah, ik wil liever een toch wat proffessionele oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe sluit ik trouwens zo'n SD-15 aan op mijn laptop?

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Hmmm...

Kun jij niet lezen?
Damn, dit is erg hoor...

Er staat dat er N-connectors aan zitten.
Je zult dus dmv. een antennekabel die omni en de die SD15 aan moeten sluiten op het accesspoint.
Je kunt die antennes niet direct op je laptop doen, op de hoofdlocatie moet een omni staan met een accesspoint, op de ontvangstlocatie moet een sd-15 staan aan een accesspoint in bridge modus.

Je mag je wel wat inlezen, want eigenlijk is het niet de bedoeling dat wij hier op GoT alles voorkauwen.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-04 18:08

AirX

Tweak Guru

Wat ik me even afvraag: welke provider gaan jullie gebruiken? Want ik heb tot nu toe nog geen provider kunnen vinden die het toestaat om je internet verbinding te delen/ door te verkopen.

Verwijderd

wat Anti-XP ook al vermelde MOET je tussen buiten antennes een bliksemgeleider zetten!

verder zie ik hier alleen point-2-point verbindingen, niet echte verbindingen voor het delen naar alle huisjes.

Verwijderd

Topicstarter
Anti-XP schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 08:56:
Hmmm...

Kun jij niet lezen?
Damn, dit is erg hoor...

Er staat dat er N-connectors aan zitten.
Je zult dus dmv. een antennekabel die omni en de die SD15 aan moeten sluiten op het accesspoint.
Je kunt die antennes niet direct op je laptop doen, op de hoofdlocatie moet een omni staan met een accesspoint, op de ontvangstlocatie moet een sd-15 staan aan een accesspoint in bridge modus.

Je mag je wel wat inlezen, want eigenlijk is het niet de bedoeling dat wij hier op GoT alles voorkauwen.
Ik snap het allemaal wel deels, alleen bijv. niet dat ik 2 AP's nodig had. Dat had ik dus niet begrepen. Dit komt omdat ik nog nooit eerder een dergelijk netwerk heb aangelegd, en ook nog nooit een "N-connector" gezien heb. Noch heb ik ooit geweten dat ik dus 2 AP's nodig heb die een 'bridge' vormen, tot voor vanochtend wist ik niet eens dat het bestond ;).

Volgende week na mijn vakantie ga ik de zooi aanschaffen en installeren, maar daarom moest ik dus wél zeker zijn hoe dit werkte en of het zou gaan werken, en het tot de kleinste puntjes uitwerken. Tenslotte is dit niet supergoedkoop, en daarom vraag ik de hulp in van GoT'ters zodat ik geen aanschaffouten maak, of fouten waardoor het netwerk überhaupt niet gaat werken. ;).

Nog 1 vraagje dan (als dat mag ;) ); stel nou dat ik wél binnenin die 30 meter zit; kan ik dan gewoon mijzelf 'inloggen' in dat netwerk met een 'normaal' draadloos netwerkkaartje?

En dat 'bridgen'; valt dit ook bijv. te doen met 3 AP's en drie omni-antennes? In dat geval werken ze dus als repeater (en dat is dus feitelijk wat een repeater is; een bridge?)

Alvast bedankt hoor, ik wil niemand tegen het zere been stoten maar voor een 17 jarige is dit nogal veel geld als het niet lukt _O_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 10:58 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ga naar www.zx-yagi.nl Daar staat duidelijke informatie en kan je kant en klare pakketten kopen.

Suc6!
Pagina: 1