Ik weet niet op welke school de topic starter zit maar ik weet dat op de ict academie utrecht echt alles kommer en kwel is...
Ik ga er morgen mijn diploma ophalen, niv 4; ik heb het versnelde traject gedaan dus 4 jaar in 3 en in dat 3e jaar ook nog eens MHBO. Dat houd in het 3e jaar de helft van de week alvast naar het HBO zodat ik na de MBO opleiding gelijk op het HBO 2e jaar zit met veel stage korting.
Maar eigenlijk heb ik niks geleerd op school, we kregen bijna geen les en wat we kregen was een lachertje:
- PHP les, dus alleen een variabele echoën, niks meer.
- Windows 2003 server installeren en AD opzetten en dan met de cliënt inloggen met één extra policy.
- praktijk hardware, pentium 1 of 486 uit elkaar halen behalve de cpu en het ram want dat ging anders te snel kapot
- Praktijk software, eigenlijk hebben we hier bijna niks gehad, hadden we alleen eerste jaar.
- Java, een kleine applicatie maken.
- Beetje SQL en ms acces
- wiskunde, ging over verglijkingen etc. had totaal geen raakvlak met ook maar iets wat we op school deden, het maakte niet eens uit of je wel in de les kwam voor je diploma.
Met het diploma word maar naar een paar dingen gekeken: aanwezigheid (is een eis van de overheid), X% van de schooltijd stage gelopen (nog een eis van de overheid) & of alle 4 de deel assesments gemaakt waren.
-Dit kwam er dus op neer dat geen enkele les bijgewoond hoefde te worden als er maar aan de X% voldaan werd.
-Er hoefde geen enkele toets gemaakt te worden.
-Niemand maakte ooit een project af, dit maakte toch geen verschil.
En het eindassesment was een applicatie maken incl (uitgebreide) documentatie...
Dit was wel heel pittig, want eigenlijk hadden we hiervoor niks geleerd op school en kwam het allemaal neer op iemand zijn eigen opgedane php kennis. (met andere talen of programma's hebben we helemaal geen les gehad) Hierbij zijn er ook een heleboel mensen gezakt....
Oja, wij hebben ook engels en communicatie gehad (nederlands dus), maar die les kregen we van de godsdienst leeraar...

Dus dat ging eigenlijk nergens over (mischien is dit het geval op meerdere scholen als ik het taal niveau hier zie.

)
Ik denk dat je zo wel een beetje een idee hoe niv. 4 werkt (teminste bij ons op school).
Als ik jouw was zou ik er maar achter komen wat je voor je diploma nodig hebt en vooral daar op concentreren. Desnoods thuis oefenen of bijleren als je iets wat je nodig hebt niet op school krijgt.
En alles wat de school van je vraagt maar niks met het halen van het diploma te maken heeft is bijzaak, en een cadeautje van school.
PS ik heb dus niks van cisco gehad
Van anderen op andere scholen hoor ik hele andere verhalen, zoals idd. wel goede lessen en veel op de stof in gaan en ook een stapel certificaten.
Ik vraag mij dus eigenlijk af als er zoveel verschil in kwaliteit zit in de mbo niv 4 opleidingen, heeft mijn diploma dan nog wel dezelfde waarde (voor bijv. een werkgever) als dat van iemand die dezlefde opleiding heeft maar dan op een goede school?