Van niveau 3 naar 4 ict wat leer je meer ?

Pagina: 1
Acties:
  • 900 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144605

Topicstarter
Ik heb nu het eerste jaar niveau 3 van ict medewerker beheer achter de rug en werd vandaag gebeld door mijn mentor dat ik over was. Nu vertelde hij ook dat de leraren het wel zaten zitten dat ik naar niveau 4 zou gaan. Nu vraag ik me dus af wat je meer leert op niveau 4 Heb ik nauw echt veel meer aan niveau 4 of niet? Want ik kan nergens vinden wat je er allemaal meer leert.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 144605 op 04-07-2006 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15

inXs

known as inXs

Anoniem: 144605 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:54:
Ik heb nu het eerste jaar niveau 3 van ict medewerker beheer achter de rug en werdt vandaag gebeld door mijn mentor dat ik over was. Nu vertelde hij ook dat hun het wel zaten zitten dat ik naar niveau 4 zou gaan. Nu vraag ik me dus af wat je meer leerd op niveau 4 Heb ik nouw echt veel meer aan niveau 4 of niet ? want ik kan nergens vinden wat je er allemaal meer leerd.
je leert er hopelijk wel normaal Nederlands...

modbreak: verdere reacties die slechts betrekking hebben op spelfouten en taalvaardigheid zijn ongewenst

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 05-07-2006 22:07 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:46

bladebla

<Piéééép>

Ik weet niet over welke opleiding je nu praat maar ik hoop oprecht dat je deze spelfouten niet al te vaak maakt in de toekomst. En dit heeft niets met je vraag te maken maar dit is echt niet best...

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 5× Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Buiten de spelfouten die hierboven genoemd worden is een mbo ict diploma sowieso niks meer waard tegenwoordig. Verder dan werken in een computerwinkel of op een helpdesk zal je er gewoon niet mee komen.

Maar om je vraag specifiek te beantwoorden moet je eerst je huidige curriculum laten zien en die van niveau4, dan kunnen we zeggen wat je nog "meer" gaat leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 19:26

Metzie

Nyaano !

Het grote verschil is dat je met MBO niveau 4 toegelaten wordt op de HBO, verder krijg je op niveau 4 een opleiding tot Cisco Certified Network Associate (CCNA).

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 13:08

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> WI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Spelfouten zijn opgelost had het snel getypt want ik moest opeens weg met mijn ouders. Maar wat ik lees in de laatste reply is dus dat je een diploma CCNA krijgt en dat je door kan gaan naar hbo. Zit er dan echt bijna geen verschil in niveau 3 en 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:10
Modbreak:Graag ontopic blijven. Topicstarter is er nu voldoende op gewezen dat hij aandacht aan zijn spelling moet besteden.

Aanvulling: dit geldt ook voor reacties van anderen.

[ Voor 102% gewijzigd door Rukapul op 04-07-2006 23:26 ]

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:57
Als je het in je hebt om niveau vier ipv drie te doen, zou ik dat zowiezo doen. Wat je iig kan verwachten is dat alle vakken dieper op de stof ingaan dan dat op niveau drie wordt gedaan. Maar verder is het denk ik per school erg verschillend wat nu uiteindelijk de verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Niveau 4 behandelt ook dezelfde stof of meer stof maar in minder tijd als Niveau 3.
Je moet dingen dus sneller op kunnen pakken.
Het is nog steeds een groot verschil met HBO, maar met Niveau 4 heb je in elk geval meer doorgroeimogelijkheden.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Wat bij ons het verschil was (ik was niveau 4 ,maar moest wel eens samen werken met 3) is dat de opdrachten (assesments) anders verdeeld waren. Niveau 4 moest een plan van aanpak ,functioneel- en technisch ontwerp schrijven en niveau 3 voert het technisch ontwerp uit.

Maargoed zoals aangegeven het verschild per opleiding.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

modbreak: lees nog eens heel goed de modbreak hierboven

[ Voor 141% gewijzigd door Rukapul op 04-07-2006 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 21:40
Ik weet niet op welke school de topic starter zit maar ik weet dat op de ict academie utrecht echt alles kommer en kwel is...
Ik ga er morgen mijn diploma ophalen, niv 4; ik heb het versnelde traject gedaan dus 4 jaar in 3 en in dat 3e jaar ook nog eens MHBO. Dat houd in het 3e jaar de helft van de week alvast naar het HBO zodat ik na de MBO opleiding gelijk op het HBO 2e jaar zit met veel stage korting.

Maar eigenlijk heb ik niks geleerd op school, we kregen bijna geen les en wat we kregen was een lachertje:
- PHP les, dus alleen een variabele echoën, niks meer.
- Windows 2003 server installeren en AD opzetten en dan met de cliënt inloggen met één extra policy.
- praktijk hardware, pentium 1 of 486 uit elkaar halen behalve de cpu en het ram want dat ging anders te snel kapot 8)7
- Praktijk software, eigenlijk hebben we hier bijna niks gehad, hadden we alleen eerste jaar.
- Java, een kleine applicatie maken.
- Beetje SQL en ms acces
- wiskunde, ging over verglijkingen etc. had totaal geen raakvlak met ook maar iets wat we op school deden, het maakte niet eens uit of je wel in de les kwam voor je diploma.
Met het diploma word maar naar een paar dingen gekeken: aanwezigheid (is een eis van de overheid), X% van de schooltijd stage gelopen (nog een eis van de overheid) & of alle 4 de deel assesments gemaakt waren.

-Dit kwam er dus op neer dat geen enkele les bijgewoond hoefde te worden als er maar aan de X% voldaan werd.
-Er hoefde geen enkele toets gemaakt te worden.
-Niemand maakte ooit een project af, dit maakte toch geen verschil.

En het eindassesment was een applicatie maken incl (uitgebreide) documentatie...
Dit was wel heel pittig, want eigenlijk hadden we hiervoor niks geleerd op school en kwam het allemaal neer op iemand zijn eigen opgedane php kennis. (met andere talen of programma's hebben we helemaal geen les gehad) Hierbij zijn er ook een heleboel mensen gezakt....
Oja, wij hebben ook engels en communicatie gehad (nederlands dus), maar die les kregen we van de godsdienst leeraar... :P :+ Dus dat ging eigenlijk nergens over (mischien is dit het geval op meerdere scholen als ik het taal niveau hier zie. ;) )

Ik denk dat je zo wel een beetje een idee hoe niv. 4 werkt (teminste bij ons op school).
Als ik jouw was zou ik er maar achter komen wat je voor je diploma nodig hebt en vooral daar op concentreren. Desnoods thuis oefenen of bijleren als je iets wat je nodig hebt niet op school krijgt.
En alles wat de school van je vraagt maar niks met het halen van het diploma te maken heeft is bijzaak, en een cadeautje van school.

PS ik heb dus niks van cisco gehad

Van anderen op andere scholen hoor ik hele andere verhalen, zoals idd. wel goede lessen en veel op de stof in gaan en ook een stapel certificaten.
Ik vraag mij dus eigenlijk af als er zoveel verschil in kwaliteit zit in de mbo niv 4 opleidingen, heeft mijn diploma dan nog wel dezelfde waarde (voor bijv. een werkgever) als dat van iemand die dezlefde opleiding heeft maar dan op een goede school?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:24
modbreak: chatten doe je ergens anders maar

, mag versneld doen. Niv 4 in 3 jaar.

Volgend jaar krijgen we cisco, en Java etc.

Kijk anders even naar de vakken op de roosters van ICT4-2A en 2B ;)

[ Voor 140% gewijzigd door Rukapul op 05-07-2006 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Anoniem: 144605 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:45:
Spelfouten zijn opgelost had het snel getypt want ik moest opeens weg met mijn ouders. Maar wat ik lees in de laatste reply is dus dat je een diploma CCNA krijgt en dat je door kan gaan naar hbo. Zit er dan echt bijna geen verschil in niveau 3 en 4
Wat ik zelf mee heb gemaakt is dat je veel meer bezig bent met het organiseren van projectjes aangezien niveau 4 ook een beetje leidinggevend moet zijn. Daarnaast ga je wat dieper op de stof in, en zul je waarschijnlijk moeilijkere klusjes krijgen (zoveel erger zijn die ook weer niet).

Zelf kan ik niet merken dat ik er meer moeite voor hoefte te doen, maar het is gewoon eenmaal nodig als ik naar het HBO wil :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nautaonline schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:48:

, mag versneld doen. Niv 4 in 3 jaar.

Volgend jaar krijgen we cisco, en Java etc.

Kijk anders even naar de vakken op de roosters van ICT4-2A en 2B ;)

En zie op roosters idd cisco voorkomen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 05-07-2006 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51
wat ook scheelt: niveau 4 is het "oude MTS" niveau. Wanneer je soliciteert kan je dus zeggen dat het een nieuwe naam is voor de MTS, maar dan informatica. Dit kennen mensen, geeft een vertrouwd gevoel etc.

Wanneer je met niveau 3 uit moet leggen wat het is dan moet je zeggen, Erhm, niveau 4 is MTS, maar daar zit ik net onder..

Reactie: Goedendag meneer, we hebben mischien nog een plekje in het magezijn of als je geluk hebt op de helpdesk, maar daar willen we toch al mtsers voor. Kortom. haal minimaal dat niveau 4. Lager staat imho nagenoeg gelijk aan geen opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Laatst online: 02-05 07:58
overhyped schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 08:34:
wat ook scheelt: niveau 4 is het "oude MTS" niveau. Wanneer je soliciteert kan je dus zeggen dat het een nieuwe naam is voor de MTS, maar dan informatica. Dit kennen mensen, geeft een vertrouwd gevoel etc.

Wanneer je met niveau 3 uit moet leggen wat het is dan moet je zeggen, Erhm, niveau 4 is MTS, maar daar zit ik net onder..

Reactie: Goedendag meneer, we hebben mischien nog een plekje in het magezijn of als je geluk hebt op de helpdesk, maar daar willen we toch al mtsers voor. Kortom. haal minimaal dat niveau 4. Lager staat imho nagenoeg gelijk aan geen opleiding.
Denk dat de meeste werkgevers wel weten wat MBO voorsteld. (met alle respect) vrij weinig.Je mag tegenwoordig al blij zijn met een MBO diploma als je op een helpdesk terrecht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
descon schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 09:36:
[...]

Denk dat de meeste werkgevers wel weten wat MBO voorsteld. (met alle respect) vrij weinig.Je mag tegenwoordig al blij zijn met een MBO diploma als je op een helpdesk terrecht kan.
precies, en daarom ook: probeer niet iets te doen met een niveau dat nog lager ligt dat het oude MTS niveau.. echt bedacht zonder kennis van de markt die opleidingen, er is geen behoefte aan nog lager opgeleid personeel in de IT..

En ik zit hier niet om MBO'rs te bashen, heb zelf ook MTS technische informatica gedaan (al weer een jaar of 5 geleden) en als ik zie hoe 't niveau achteruit gegaan is...... (en 't was al niet veel soeps)

Maargoed, 'k ben niet voor niets bezig met een deeltijd HBO opleiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Lennart_1337 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:40:
Ik weet niet op welke school de topic starter zit maar ik weet dat op de ict academie utrecht echt alles kommer en kwel is...
Ik ga er morgen mijn diploma ophalen, niv 4; ik heb het versnelde traject gedaan dus 4 jaar in 3 en in dat 3e jaar ook nog eens MHBO. Dat houd in het 3e jaar de helft van de week alvast naar het HBO zodat ik na de MBO opleiding gelijk op het HBO 2e jaar zit met veel stage korting.

Maar eigenlijk heb ik niks geleerd op school, we kregen bijna geen les en wat we kregen was een lachertje:
- PHP les, dus alleen een variabele echoën, niks meer.
- Windows 2003 server installeren en AD opzetten en dan met de cliënt inloggen met één extra policy.
- praktijk hardware, pentium 1 of 486 uit elkaar halen behalve de cpu en het ram want dat ging anders te snel kapot 8)7
- Praktijk software, eigenlijk hebben we hier bijna niks gehad, hadden we alleen eerste jaar.
- Java, een kleine applicatie maken.
- Beetje SQL en ms acces
- wiskunde, ging over verglijkingen etc. had totaal geen raakvlak met ook maar iets wat we op school deden, het maakte niet eens uit of je wel in de les kwam voor je diploma.
Met het diploma word maar naar een paar dingen gekeken: aanwezigheid (is een eis van de overheid), X% van de schooltijd stage gelopen (nog een eis van de overheid) & of alle 4 de deel assesments gemaakt waren.

-Dit kwam er dus op neer dat geen enkele les bijgewoond hoefde te worden als er maar aan de X% voldaan werd.
-Er hoefde geen enkele toets gemaakt te worden.
-Niemand maakte ooit een project af, dit maakte toch geen verschil.

En het eindassesment was een applicatie maken incl (uitgebreide) documentatie...
Dit was wel heel pittig, want eigenlijk hadden we hiervoor niks geleerd op school en kwam het allemaal neer op iemand zijn eigen opgedane php kennis. (met andere talen of programma's hebben we helemaal geen les gehad) Hierbij zijn er ook een heleboel mensen gezakt....
Oja, wij hebben ook engels en communicatie gehad (nederlands dus), maar die les kregen we van de godsdienst leeraar... :P :+ Dus dat ging eigenlijk nergens over (mischien is dit het geval op meerdere scholen als ik het taal niveau hier zie. ;) )

Ik denk dat je zo wel een beetje een idee hoe niv. 4 werkt (teminste bij ons op school).
Als ik jouw was zou ik er maar achter komen wat je voor je diploma nodig hebt en vooral daar op concentreren. Desnoods thuis oefenen of bijleren als je iets wat je nodig hebt niet op school krijgt.
En alles wat de school van je vraagt maar niks met het halen van het diploma te maken heeft is bijzaak, en een cadeautje van school.

PS ik heb dus niks van cisco gehad

Van anderen op andere scholen hoor ik hele andere verhalen, zoals idd. wel goede lessen en veel op de stof in gaan en ook een stapel certificaten.
Ik vraag mij dus eigenlijk af als er zoveel verschil in kwaliteit zit in de mbo niv 4 opleidingen, heeft mijn diploma dan nog wel dezelfde waarde (voor bijv. een werkgever) als dat van iemand die dezlefde opleiding heeft maar dan op een goede school?
Hier schrik ik als oud-mts-er toch wel ff van. Als de kwaltiteit van de lessen zover gezakt is, is het geen wonder dat het bedrijfsleven loopt te roepen dat de MBO-ICTers niets meer waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Invisible_man schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 10:26:
[...]

Hier schrik ik als oud-mts-er toch wel ff van. Als de kwaltiteit van de lessen zover gezakt is, is het geen wonder dat het bedrijfsleven loopt te roepen dat de MBO-ICTers niets meer waard zijn.
ik ook, omdat mijn oude school later een klant geworden is had ik in het begin nog vrij veel contact met de leraren, en die waren niet echt blij met de (opgedwongen) veranderingen van de overheid.

Bij de overheid denken ze zo: de markt vraagt: PHP, CISCO, Microsoft en Java. Ok, zorg er voor dat ze dat gehad hebben.. ruimte voor basiskennis, wiskunde, binaire logica etc. is er niet meer, want dat staat niet in het buzzwoordenlijstje van de overheid. Slechte zaak. Natuurlijk is het een mbo en geen univisitaire opleiding, maar een beetje fundementele kennis is toch wel welkom..

Toen ik begon (al weer 10 jaar geleden. Slik!) viel 75% uit, dit was een goede zaak, want die 75% snapte niets van databases, logica, programeren etc, en miste gewoon de aanleg en het gevoel.. Juist die vakken die voor de schifting zorgten zijn weggehaald... Tja, logisch dat het bedrijfsleven niet meer staat te springen om die mensen.

Voor de vergelijking: Ik ben begonnen als netwerk engineer buitendienst toen ik begon, zelfstandig implementaties doen van verschillende netwerk oplossingen etc. Dat was een normale startfunctie. Nu is helpdesk het hoogst haalbare ongeveer voor een MBO'r, maar in een computer winkel staan is ook een prima job.. Goed gedaan ministerie van onderwijs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[Airwolf] schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 21:30:
Buiten de spelfouten die hierboven genoemd worden is een mbo ict diploma sowieso niks meer waard tegenwoordig. Verder dan werken in een computerwinkel of op een helpdesk zal je er gewoon niet mee komen.
Wat een zeikreactie zeg.
Mbo is Mbo, dus is het niet logisch om les te geven op Hbo niveau terwijl veel mensen dit wel lijken verwachten. Je Mbo niv4 ICT opleiding kan je toegang geven tot banen op Mbo niveau, als je dat zelf graag wilt beperken tot een helpdesk is dat prima. Wil je graag iets op Hbo niveau doen moet je een Hbo opleiding doen, geen Mbo. Dat je met je Vmbo diploma niet direct naar een Hbo kunt gaan is niet de schuld van de Mbo opleiders.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:14
overhyped schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 10:35:
[...]

ik ook, omdat mijn oude school later een klant geworden is had ik in het begin nog vrij veel contact met de leraren, en die waren niet echt blij met de (opgedwongen) veranderingen van de overheid.

Bij de overheid denken ze zo: de markt vraagt: PHP, CISCO, Microsoft en Java. Ok, zorg er voor dat ze dat gehad hebben.. ruimte voor basiskennis, wiskunde, binaire logica etc. is er niet meer, want dat staat niet in het buzzwoordenlijstje van de overheid. Slechte zaak. Natuurlijk is het een mbo en geen univisitaire opleiding, maar een beetje fundementele kennis is toch wel welkom..

Toen ik begon (al weer 10 jaar geleden. Slik!) viel 75% uit, dit was een goede zaak, want die 75% snapte niets van databases, logica, programeren etc, en miste gewoon de aanleg en het gevoel.. Juist die vakken die voor de schifting zorgten zijn weggehaald... Tja, logisch dat het bedrijfsleven niet meer staat te springen om die mensen.

Voor de vergelijking: Ik ben begonnen als netwerk engineer buitendienst toen ik begon, zelfstandig implementaties doen van verschillende netwerk oplossingen etc. Dat was een normale startfunctie. Nu is helpdesk het hoogst haalbare ongeveer voor een MBO'r, maar in een computer winkel staan is ook een prima job.. Goed gedaan ministerie van onderwijs....
Waarom zou je in hemelsnaam wiskunde,bineaire logica etc voor mbo ICT nodig hebben. Je word hoogstends systeembeheerder. Voor AD inrichten en supporten heb je echt geen wiskunde nodig.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
pingkiller schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 11:22:
[...]

Waarom zou je in hemelsnaam wiskunde,bineaire logica etc voor mbo ICT nodig hebben. Je word hoogstends systeembeheerder. Voor AD inrichten en supporten heb je echt geen wiskunde nodig.
Je hebt voor ICT mischien niet direct wiskunde nodig als je dat bij bijvoorbeeld electrotechniek wel hebt, maar het niveau van de wiskunde die op MBO's gegeven wordt is nog steeds vrij algemeen en in elk (technisch) beroep toepasbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 05-07-2006 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Laatst online: 02-05 07:58
Invisible_man schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 11:26:
[...]

Je hebt voor ICT mischien niet direct wiskunde nodig als je dat bij bijvoorbeeld electrotechniek wel hebt, maar het niveau van de wiskunde die op MBO's gegeven wordt is nog steeds vrij algemeen en in elk (technisch) beroep toepasbaar.
Het gaat meer om de denk wijze als om de pure stof. De beste reden om MBO niv 4 te gaan doen is omdat je wil doorstromen naar het HBO. Dit heb ik zelf ook gedaan ( heb het traject vbo-> mbo -> hbo gedaan) duurt mischien wat langer, maar je hebt er veel meer plezier van bij het zoeken naar een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
pingkiller schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 11:22:
[...]

in de huidige opleiding idd, je komt niet verder.. en voor puur uitvoerende werkzaamheden heb je het niet nodig.

Maar probeer maar eens een subnetplan te maken zonder begrip van binare logica. Probeer maar eens een SFP calculatie te voorspellen zonder verstand van basis wiskunde etc. De oude opleiding was geen ICT, maar ene MBO opleiding informatica, dus die gericht was op doorstroom naar HBO, waar je dus leerde hoe een database werkte (niet hoe je je website met php en mysql maakt) etc. Maargoed, dat is dus het verschil tussen ICT en informatica :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:31

rimpeldinky

nani?

ik doe een niv 4 specialisatieopleiding juist omdat de "algemene" niv 4 opleiding niets meer of minder is als een verlening van de niv 3 opleiding je doet dus MEER van hetzelfde en dan steeds iets moeilijker. ik leer nu gericht voor netwerkbeheerder dwz. Ik krijg cisco CCNA (alle semesters niet alleen 1 en 2 zoals meestal in niv 4 opleidingen) Windows 2003 (het opzetten van ADs etc..) Netwerkplanning en indeling (hoe zet ik een betrouwbaar en efficient netwerk op wat makkelijk te beheren is etc.)

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 22:40
overhyped schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 10:35:
Dat maakt tegenwoordig niet meer uit in het onderwijs. Ook niet in het hbo trouwens. Als je maar aanwezig bent en je projectplannen schrijft haal je het sowiezo. Toetsen mogen onbeperkt herkanst worden, net zolang totdat je nèt wél die 5,5 haalt.
De betere mbo'ers komen er nog steeds wel en ook het bedrijfsleven weet die er wel tussenuit te pikken. Nadeel is dat heel veel van die gastjes gewoon niets kunnen maar toch de opleiding 'halen'.

Het eerste jaar van mijn mbo had ik over het gehele jaar 138 onwettige absentie uren. Desondanks ging ik over met allemaal zevens en achten. Van de 210 leerlingen eerste jaars gingen er maar 60 over naar het tweede jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Bij mijn oude niveau 4 opleiding IT mediaproductie (meer web gebasseerd) werkte sommige studenten het hele jaar en kwamen nooit opdagen, moet zeggen dat ik in 2de en 4de leerjaar ook maar gemiddeld 5/6 uurtjes per week kwam opdagen.

Bij ons ging ook elke mongool over (ja sorry klinkt hard maar het was zo) toch niet normaal als je in het 4de leerjaar nog steeds geen fatsoenlijk html kan opmaken.

Onze klas zaten ook jongens die op eigen initiatief hun kennis verbeteren, maarja aan het einde van je opleiding vraag je je toch af wat is die diploma nog waard :( jij met kennis van asp haalt die diploma maar die mongool die geen fatsoenlijk html kan ook.

Het was ook nog zo dat in het 4de leerjaar het onderwijs overstapte naar competentiegericht onderwijs, we hoefde alleen maar in het gesprek aan te tonen of je de voorgeschreven competenties beheerst en je krijgt een diploma. Die gesprekken stelde ook al niks voor :/

Het onderwijs gaat enorm achteruit in kwaliteit vooral het beroepsonderwijs, uit bedrijfsleven hoor je ook al geluiden dat het slecht gesteld is met de studenten die de school verlaten. De overstap naar project of competentiegerichtonderwijs kan je lekker meeliften op je teamgenoten die wel goed zijn :r

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Achteruitgang in onderwijs zie je niet alleen op MBO niveau, maar ook op HBO niveau (welliswaar in iets mindere mate, maar toch). Ik zelf ben net afgestudeerd op de HBO (electrotechniek, afstudeerrichting technische informatika) en zie dat in de lagere klassen bepaalde vakken al niet meer gegeven worden omdat ze te moeilijk zouden zijn (natuurkunde bijvoorbeeld). Ook krijgen ze in het eerste jaar nu extra wiskunde lessen omdat (vooral de studenten die van het MBO komen) de studenten niet eens weten hoe ze breuken moeten optellen en hoe ze haakjes moeten uitwerken, en dan zijn ze nog niet eens aan diferentieren en integreren toegekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:58
.

[ Voor 124% gewijzigd door whoami op 05-07-2006 16:39 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125106

Ik heb de HBO met 2 vingers in mijn neus kunnen afmaken, en dan ook nog "magna cum laude" afgestudeerd.
Daarentegen ben ik nu aan mijn master bezig op de universiteit, en ik zit ongeveer elke dag de hele dag met schoolzaken bezig, om dan uiteindelijk nipte voldoendes te halen.
Imho komt het er op neer, dat het niveauverschil tussen bachelor en master veel te groot is.
Mijn bachelor diploma behalen was lachwekkend makkelijk, terwijl een master een echte uitdaging is, die slechts weinig mensen aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77892

Ik doe ook MBO niveau 4. Begin er zelfs liever niet over. Je leert niks... Leraren zijn simpele lui en ga nog maar een uurtje door met opnoemen.
Zelfde als Cyclonex zegt: Zelfs de grootste malloten halen het jaar terwijl ze niks inleveren enz.
Het is allemaal heel jammer :( maar is niet anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

CycloneX schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:16:Het onderwijs gaat enorm achteruit in kwaliteit vooral het beroepsonderwijs, uit bedrijfsleven hoor je ook al geluiden dat het slecht gesteld is met de studenten die de school verlaten. De overstap naar project of competentiegerichtonderwijs kan je lekker meeliften op je teamgenoten die wel goed zijn :r
No shit... Bij ons op de zaak is het soms echt huilen wat er aan sollicitanten binnen komt. Kijk, op basis van een CV/opleiding, nodigen we zo een bosje met geinteresseerden uit voor een gesprek. Het eerste gesprek hier is altijd met een techneut en behelst "wat koetjes en kalfjes + wat basis-vragen over TCP/IP, AD en nog wat".

Nou, als je soms CV's ziet van mensen (zelfs HBO'ers) waarvan je toch denkt dat ze iets moeten weten, dan ben ik het eens met CycloneX over de kwaliteit van het onderwijs. Het diploma krijgt men wel maar iets weten is een heel ander verhaal; daardoor zitten wij nu echt tot onze strot in het werk omdat de aanwas van nieuwe/kneedbare werknemers enorm stagneert de afgelopen jaren.

Pas als je de vinger op de zere plek kan leggen in de materie, ben je van harte welkom en anders helaas, tot ziens en dan toch bij een ander bedrijf helemaaaal onderaan beginnen (met het bijbehorende salaris etc).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek.NET
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:48
Datafeest schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 11:03:
[...]

Wat een zeikreactie zeg.
Mbo is Mbo, dus is het niet logisch om les te geven op Hbo niveau terwijl veel mensen dit wel lijken verwachten. Je Mbo niv4 ICT opleiding kan je toegang geven tot banen op Mbo niveau, als je dat zelf graag wilt beperken tot een helpdesk is dat prima. Wil je graag iets op Hbo niveau doen moet je een Hbo opleiding doen, geen Mbo. Dat je met je Vmbo diploma niet direct naar een Hbo kunt gaan is niet de schuld van de Mbo opleiders.
offtopic:
Ik heb zelf ook een MBO 4 opleiding gedaan en daar 2 diploma's aan over gehouden (ICT beheerder en Applicatie ontwikkelaar) door een x aantal uur per week extra les te nemen. Ik werk op het moment(mijn eerste baan in de ICT) bij een detacheringsbureau en vervul hier, naar tevredenheid, een HBO functie en krijg hier ook naar betaald.

Het ligt mijns inziens meer aan je ervaring, een opleiding is niet zalig makend. Ik heb tijdens mijn opleiding buiten mijn stages ook ervaring opgedaan in het ontwikkelen van grote applicaties door, in plaats van een fictief project op school, een project uit te voeren bij een bedrijf. Belangrijk is dus om je te onderscheiden van andere MBO'ers door meer ervaring op te doen en dit ook op je CV te zetten.

Uiteraard is de concurrentie hevig dus alleen al daarom is het raadzaam een zo hoog mogelijk haalbare opleiding te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niek.NET schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:37:
[...]

offtopic:
Ik heb zelf ook een MBO 4 opleiding gedaan en daar 2 diploma's aan over gehouden (ICT beheerder en Applicatie ontwikkelaar) door een x aantal uur per week extra les te nemen. Ik werk op het moment(mijn eerste baan in de ICT) bij een detacheringsbureau en vervul hier, naar tevredenheid, een HBO functie en krijg hier ook naar betaald.

Het ligt mijns inziens meer aan je ervaring, een opleiding is niet zalig makend. Ik heb tijdens mijn opleiding buiten mijn stages ook ervaring opgedaan in het ontwikkelen van grote applicaties door, in plaats van een fictief project op school, een project uit te voeren bij een bedrijf. Belangrijk is dus om je te onderscheiden van andere MBO'ers door meer ervaring op te doen en dit ook op je CV te zetten.

Uiteraard is de concurrentie hevig dus alleen al daarom is het raadzaam een zo hoog mogelijk haalbare opleiding te doen.
Een opleiding alleen is niet alles, vanzelfsprekend, maar er zijn talloze jobadvertenties waar je zonder universitair diploma zelfs niet op hoeft te reageren.
En in veel gevallen (denk maar aan jobs bij de overheid) is je vergoeding rechtstreeks afhankelijk van je diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 125106 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:45:
[...]

Een opleiding alleen is niet alles, vanzelfsprekend, maar er zijn talloze jobadvertenties waar je zonder universitair diploma zelfs niet op hoeft te reageren.
En in veel gevallen (denk maar aan jobs bij de overheid) is je vergoeding rechtstreeks afhankelijk van je diploma.
De overheid misschien, maar in het bedrijfsleven is ervaring minstens net zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan een diploma. Ik verdien al jaren dik 100en euro's per maand meer dan "verse HBO'ers" op dezelfde afdeling terwijl ik alleen mijn VWO-diploma heb maar wel 7 jaar ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
MAX3400 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:50:
[...]

De overheid misschien, maar in het bedrijfsleven is ervaring minstens net zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan een diploma. Ik verdien al jaren dik 100en euro's per maand meer dan "verse HBO'ers" op dezelfde afdeling terwijl ik alleen mijn VWO-diploma heb maar wel 7 jaar ervaring.
Dan vergelijk je appels met peren, net afgestudeerden en iemand die al zeven jaar werkt. Vergelijk dan eens een HBO-er met 7 jaar ervaring met jezelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 05-07-2006 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Invisible_man schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:00:
[...]

Dan vergelijk je appels met peren, net afgestudeerden en iemand die al zeven jaar werkt. Vergelijk dan eens een HBO-er met 7 jaar ervaring met jezelf.
Volgens mij ging het de afgelopen 40 replies over wat men nu op school leert, wat je daarmee kan en dergelijke. En ik bevestig alleen het verhaal van CycloneX dat er een discrepantie bestaat tussen het halen van een diploma, het overleggen van je diploma en het betaald krijgen a.d.h.v. je diploma & ervaring t.o.v. parate kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om dan ontopic te blijven, als je enkel kent of weet wat je in een MBO/HBO opleiding voor de kiezen krijgt, dan ben je quasi waardeloos in de bedrijfswereld, want die dingen kon ik al toen ik 16 was en nog gewoon economie-wiskunde deed op de middelbare school.
De kwaliteit van de gemiddelde bachelor informatica opleiding laat enorm te wensen over, althans de opleiding die ik in België genoten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 125106 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:12:
Om dan ontopic te blijven, als je enkel kent of weet wat je in een MBO/HBO opleiding voor de kiezen krijgt, dan ben je quasi waardeloos in de bedrijfswereld, want die dingen kon ik al toen ik 16 was en nog gewoon economie-wiskunde deed op de middelbare school.
De kwaliteit van de gemiddelde bachelor informatica opleiding laat enorm te wensen over, althans de opleiding die ik in België genoten heb.
Dat klopt inderdaad voor een groot gedeelte. Ik heb ooit eens de euvele moed gehad om me in '95 in te schijven bij de HBO-opleiding I&I van de Haagse Hogeschool. Dat bestond toen uit 60% programmeren onder TurboPascal, een klein gedeelte 4GL en verder proces-beschrijvingen & databases normaliseren. Dat paste toentertijd totaal niet bij de arbeidsmarkt en na 2 jaar ben ik dan ook gaan werken zelfs zonder mijn propedeuse te halen.

Een collega van me heeft dezelfde opleiding recentelijk gedaan en in die jaren is er weinig veranderd. Ook hij heeft de opleiding laten vallen en heeft ondertussen 2 jaar werkervaring op ons vakgebied, Server Based Computing, Web Based Computing en Virtualization.

Daar wordt je inderdaad niet op voorbereid bij een aantal huidige opleidingen terwijl het juist de afgelopen 3-5 jaar enorm in opkomst is en Microsoft zelfs bezig is om virtualisatie te integreren in hun komende server-versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

modbreak: nog iemand die de modbreak van hierboven nog eens mag lezen

[ Voor 84% gewijzigd door Rukapul op 05-07-2006 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

@mod, ik zag mijn fout zelf al in en was bezig met deze post :/

Zelf heb ik HBO+ gedaan na mijn VWO (dus ik dook er gelijk op :X ) en met MBO kom je echt niet ver meer. Als je MBO met het HBO+ vergelijkt dan is dat niveau een stuk hoger. Daarnaast leer je door je opgedane kennis meer in praktijk te brengen en je leert analytisch te worden wat heel belangrijk is in de automatisering.

Denk niet dat je in de automatisering ooit klaar bent met leren. Bijscholingen en informatie/voorlichtingsavonden horen erbij en geen systeembeheerder die daaraan kan ontkomen.

Verder is het heel belangrijk om een gericht doel te hebben. Ben jij iemand die programmeert of ben jij iemand die waarborg draagt over bedrijfsdata zoals ik?

Leg mij niet uit hoe je data beheerd, maar leg mij eens uit hoe je een leuke applicatie maakt met C++...

Need I say more?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 05-07-2006 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Heb ook het idee dat veel mensen die naar een MBO ICT opleiding gaan omdat ze denken ach ik kan wat met computers (msn installeren) laat ik die opleiding doen daar zal wel werk in zijn later. Of mensen die niet weten wat ze willen doen gaan volgens mij ook snel een MBO ICT opleiding doen, mede omdat men weet hoe makkelijk het is.

In het verre verleden (5jaar geleden) heb ik ook een ICT opleiding gedaan op een ROC (gelukkig mee gestopt) lesstof bestond toen uit Office 97 en Windows 98 (bekende ECDL) een netwerkje maken tussen 2 pc's met een crosscable (5min werk) ojah we mochten ook de serienummers opschrijven van een net geassembleerde pc :X ojah en een netwerkkabel maken B) Het vak Logica in combinatie met programmeren in Pascal was nog interessant.

Het meest lachwekkende was dat ECDL dat verwacht je op een opleiding voor kantoorklerken :/

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Laatst online: 16-05 11:20
Mag ik ook nog even aankaarten dat CCNA op een Niv4 opleiding uiteindelijk geen echt CCNA certificaat opleverd. Alleen een papiertje dat je meegedaan hebt aan de cursus.

Wil je echt CCNA-er zijn dan moet je een examen doen bij een officiele examen instantie.

Verder hangt het denk ik heel erg van jezelf af wat je kan bereiken met een MBO niv4 diploma. Je zult jezelf moeten gaan certificeren als je je wil onderscheiden van de rest. Dus ga dat CCNA nog halen (ga ik dus ook nog doen) Ga certificeringen bij Microsoft halen als je die richting op wil.

Specialisatie is erg belangrijk.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben vandaag naar school geweest voor een gesprek met mijn mentor en die heeft dus uitgelegd wat je allemaal meer krijgt. Je krijgt in ieder geval meer wiskunde en er wordt dieper ingegaan in de leer stof. Vooral die wiskunde is belangrijk omdat je dat nodig hebt op hbo niveau. Mocht ik het niet halen kan ik terug naar niveau 3 en dan na de opleiding 1 jaar niveau 4 gericht op netwerk/systeembeheerder doen. Maar dan moet ik in de vakantie een cursus wiskunde nemen omdat je anders niet wordt aangenomen op hbo omdat de wiskunde die je daar voor nodig bent niet op niveau 3 krijgt. Voor de rest krijg je er veel meer progameeren in java en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 144605 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:29:
Ik ben vandaag naar school geweest voor een gesprek met mijn mentor en die heeft dus uitgelegd wat je allemaal meer krijgt. Je krijgt in ieder geval meer wiskunde en er wordt dieper ingegaan in de leer stof. Vooral die wiskunde is belangrijk omdat je dat nodig hebt op hbo niveau. Mocht ik het niet halen kan ik terug naar niveau 3 en dan na de opleiding 1 jaar niveau 4 gericht op netwerk/systeembeheerder doen. Maar dan moet ik in de vakantie een cursus wiskunde nemen omdat je anders niet wordt aangenomen op hbo omdat de wiskunde die je daar voor nodig bent niet op niveau 3 krijgt. Voor de rest krijg je er veel meer progameeren in java en dergelijke.
Heb je je mentor medegedeeld dat wiskunde (of andere manieren van logisch nadenken) niet nodig is voor iets anders dan development/programming?

Kan iemand mij nou eens eenvoudig uitleggen wat "niveau 4 netwerk/systeembeheer" is? Want het klinkt als de zwaarste opleiding maar ik kan me er zo weinig bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Laatst online: 16-05 11:20
MAX3400 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:59:
[...]

Heb je je mentor medegedeeld dat wiskunde (of andere manieren van logisch nadenken) niet nodig is voor iets anders dan development/programming?

Kan iemand mij nou eens eenvoudig uitleggen wat "niveau 4 netwerk/systeembeheer" is? Want het klinkt als de zwaarste opleiding maar ik kan me er zo weinig bij voorstellen.
Goed ik zal mijn jaar samenvatten.

Niveau 4 Netwerkbeheerder. Want zo heet het in Nijmegen.

Je zit een half schooljaar op school en de andere helft van het jaar loop je stage.

Want wij hebben gedaan is één project wat het hele halve (:)) schooljaar duurt. Daarnaast hadden wij dus de webbased CCNA cursus van Cisco en had je nog een vak kantoorautomatisering. Beetje theorie over bedrijfsvormen etc.

Project bestond uit het realiseren van een klein netwerk. Bij ons moest het bestaan uit een Novell Server, Windows 2003 Server, nog een server naar keuze, en een WinXP werkstation. Dit stelt opzich niet zoveel voor. Ik heb me vooral verdiept in Novell omdat ik daar nog nooit mee had gewerkt.

That's it eigenlijk. Ik vond het helemaal niet zwaar en mijn stage was het leukste van het hele school jaar. Omdat ik daar ECHT iets geleerd heb en veel vrijheid kreeg in de dingen die ik mocht doen.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:59:
[...]

1. Nee maar die wiskunde krijg je hoe dan ook.

2. Zie reply hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ah, Bart, bedankt voor de reply; nu zie ik ongeveer wat jullie doen/krijgen.

Heb het gevoel dat MBO ICT een zeer brede maar oppervlakkige opleiding biedt. Als ik de reply van Bart zie, dan krijg je van alles een beetje, er zullen wat verbanden worden gelegd in de lessen tussen bepaalde begrippen maar aan het eind van het verhaal sta je met je diploma buiten de school en wat dan?

Eerlijk gezegd, in dit topic, is het misschien hoogst interessant om verder te kijken dan de topic-titel. Na je diploma (op welk MBO-niveau dan ook) zal je echt wel verder moeten studeren om een gedegener kennis te krijgen van het een of ander, wat je wil gaan doen. Zoals ook eerder werd gezegd; een Cisco-cursusje is leuk maar zonder Cisco-certificaat zal de eerste de beste werkgever hier niet naar kijken als CV-onderdeel en dat is dan toch erg jammer al zou je echt alles 110% kunnen.

Voor de mensen die slim genoeg zijn naast MBO ICT en er wat geld/tijd voor hebben; probeer in je vrije tijd een paar officiele examens van Microsoft, Novell of Cisco bij elkaar te sprokkelen. Hiermee heb je direct een enorm onderscheid bij het solliciteren maar ook een stukje extra kennis.

Pagina: 1