PC dood, alleen leven zonder PCI express kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Zoals de titel al zegt:

PC doet niks, geen fans draaien, helemaal niks. Pc is uitgevallen onder spelen HL2.

Behalve als ik de videokaart er uit haal, dan gaan fans draaien en hoor ik "PIEPERDEPIEP" wat wil zeggen dat hij geen videokaart heeft.

Na wat kijken blijkt dat de voeding okee is, andere voeding heeft zelfde kuren.

De Chipset fan is echt dood, draait niet meer, waarscheinlijk is deze nortbridge te warm geworden.

Dus als de videokaart er in zit doet de pc niks, af en toe gaat de pc 1 honderste seconde aan en dan valt hij uit. Lijkt op direct kortsluiting, niet dat het dit is, maar nadat de pc heel even stroom krijgt valt hij direct weer uit. Dit gaat zo snel dat het lijkt dat de pc niet eens stroom heeft gekregen. De voeding maakt ook een soort "klik" dus lijkt dat die uitslaat uit veiligheid... Een andere voeding heeft hetzelfde. Zoals ik al zei doet hij het zonder videokaart wel.

Systeem:
AMD 64 3000+ (socket 939) | A8N SLI Deluxe | 4X512MB Kingston PC3200 | XFX 6600GT+ Arctic Silencer | Maxtor D.M. 10 200GB SATA| Liteon DVD writer 411S | Samsung 17" 710T | Logitech desktop | Creative 7.1 | TVkaart | Arctic Freezer 64 | 4X Papst case & een Coolermaster Real power 450 watt.

Wat ik me nu afvraag: Wat is waarscheinlijk kapot, mijn moederbord of mijn videokaart?

P.S. Ik heb gezocht op gathering of tweakers, maar dit probleem was iets te speciafiek vond ik... Vandaar dit topic.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:02
Ben geneigd om te zeggen dat je moederbord overleden is. Omdat je meldt dat je chipsetfannetje ook niet meer draait. Dan moet hij toch een klap hebben gehad. Beste wat je kan doen is je PCI-E videokaart laten testen bij bijv. Paradigit ofzo. Dan weet je het meteen.

[ Voor 176% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 04-07-2006 20:22 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:51

DataGhost

iPL dev

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:18:
Ben geneigd om te zeggen dat je moederbord overleden is. Omdat je meldt dat je chipsetfannetje ook niet meer draait. Dan moet hij toch een klap hebben gehad. Beste wat je kan doen is je PCI-E videokaart laten testen bij bijv. Paradigit ofzo. Dan weet je het meteen.
De fans gaan juist wel draaien als de videokaart er niet in zit, daarom ben ik juist geneigd te zeggen dat de videokaart is overleden. TS zei dat de pc uitviel tijdens een game, dat is meestal de videokaart die het probleem veroorzaakt in zo'n geval. Vooral met de hitte van de afgelopen paar dagen is het redelijk aan te nemen dat de videokaart de geest heeft gegeven door de hitte, en op de een of andere manier de pc verhindert op te starten. Zonder videokaart start de machine wel en begint te piepen, dit is normaal voor een werkend moederbord.

Van de chipsetfan weet ik nou trouwens niet zeker of die wel werkt als de videokaart er niet in zit, maar dit is een onderdeel wat best vlug kapot kan gaan door stof e.d.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 04-07-2006 20:28 ]

• Sharkys
DataGhost schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:27:
[...]

Van de chipsetfan weet ik nou trouwens niet zeker of die wel werkt als de videokaart er niet in zit, maar dit is een onderdeel wat best vlug kapot kan gaan door stof e.d.
De chipsetfan is echt kapot, zit helemaal vast. Dus die draait helemaal niet meer :) .

• Sharkys
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:18:
Dus de chipset koeler heeft geen beveiliging voor oververhitting... (Asus Mobo) ??

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem gehad, toen bleek de grafische kaart kapot te zijn. (want van de onboard graka zonder pci-e graka wou hij wel opstarten)

• daaan_1992
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:13
zit er op je moederbord geen on board videokaart dan?

• Sharkys
daaan_1992 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:36:
zit er op je moederbord geen on board videokaart dan?
Nee op het 8N-SLI Deluxe model van Asus zit geen onboard video. Al zou het nu handig zijn...

Maar voor de duidelijkheid mijn Chipset cooler is defect, het kan zijn dat de chipset te warm is geworden.

Verwijderd

Nforce 4 mobo ? Zo ja dan heb ik hier het zelfde probleem meegemaakt. Ligt aan de chipset die half is overleden.

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-05 13:02
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:44:
Nforce 4 mobo ? Zo ja dan heb ik hier het zelfde probleem meegemaakt. Ligt aan de chipset die half is overleden.
Wel raar als de chipset kapot zou zijn, en hij zonder GPU wel opstart, dan is je chipset ook niet (helemaal) kapot aangezien hij met een kapotte chipset echt niet opstart hoor, dan mist hij vanalles.

Heb je toevallig de mogelijkheid om onderdelen bij een andere pc of bij vrienden te testen?

[ Voor 11% gewijzigd door Ruben [NL] op 04-07-2006 20:49 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Tjah test het: steek een pci videokaartje of een pci-express(weet je meteen of het niet aan het slot ligt) en kijk eens. Probeer misschien eens een andere fan? Wie weet is het een beveiliging van de videokaart dat als de fan niet draait, hij niet wil opstarten(bestaat toch voor cpu's, waarom zou het dan niet voor videokaarten bestaan.)

http://specs.tweak.to/16567

• Sharkys
skelleniels schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:30:
Tjah test het: steek een pci videokaartje of een pci-express(weet je meteen of het niet aan het slot ligt) en kijk eens. Probeer misschien eens een andere fan? Wie weet is het een beveiliging van de videokaart dat als de fan niet draait, hij niet wil opstarten(bestaat toch voor cpu's, waarom zou het dan niet voor videokaarten bestaan.)
Helaas heb ik geen PCI express kaart liggen. Verder is er geen beveiliging als de fan niet draait, want dan stopt ie pas bij de bios "fan 0rpm" melding op de monitor.

Hoe dan ook, ik zal morgen naar een computerboer mijn PCI express kaart laten testen. Dan pas weet ik het zeker. Het is een Nforce 4 mobo, en die chipset wordt warm. Ik kan me voorstellen dat de chipset halfgaar is en zodoende de PCIexpress slot naar de klote is. Maarja, morgen weet ik dus meer. Zo als ik het nu hoor denk ik dat het me moederbord is.

Ik zal hier de uitkomsten morgen posten...

Alvast bedankt allemaal.

• Sharkys
Wat later dan verwacht.

Ik ben er uit. Mijn PC doet het perfect met een PCI videokaartje.

Mijn PCIexpress 6600GT hebben ze bij Computerland getest (die deden hier niet moeilijk over, ander wilde geld zien). In iedergeval was de conclusie van hun dat het ding overleden was, "inderdaad, met deze videokaart krijg je kortsluiting..."

Waarscheinlijk heeft mijn moederbord en dus ook mijn PCIexpress slot het gehouden. Zelfs zonder werkende chipsetfan. Bij Asus heb ik een nieuwe chipsetfan besteld (gratis). Daar heb ik Asus Nederland voor gebeld, geweldig, eindelijk Nederlandse support bij Asus. Mocht iemand ook een nieuwe chipsetfan moeten hebben voor zijn Asus moederbord bel dan onderstaand nummer.

(NB/PDA/LCD Monitor:
Email: http://vip.asus.com/eservice/techserv.aspx
Hotline: +31-(0)591-570290
Fax: +31-(0)591-666853)

Nu moet ik mijn videokaart opsturen voor RMA, met een beetje geluk krijg ik dan weer een werkende, er zat namelijk 2 jaar garantie op.

Nogmaals bedankt voor de hulp,

Joris.

Verwijderd

Arctic Silencer
Dit deel van je compu maakte toch maar mooi zijn belofte waar :+

Serieus, ik zou maar eens opletten hoe warm je kast wordt, of beter nog de verschillende chipsets.

• Sharkys
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 18:12:
[...]

Dit deel van je compu maakte toch maar mooi zijn belofte waar :+

Serieus, ik zou maar eens opletten hoe warm je kast wordt, of beter nog de verschillende chipsets.
Er was airflow genoeg de gpu werd nooit warm zo rond de 50 idle en stressed 60 a 65 (met dit weer).

Tja, dat ding heeft toch al heel wat uren aangestaan, het kan kapot. Maar ik denk dat 4 casefans en een 120MM voedingcooler het koel genoeg moeten houden.
Pagina: 1