Toon posts:

Pentium 4 3,0 ghz word te het met een Zalman CNPS7700 koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al enkele maanden het probleem dat de cpu te heet word.
idle is de cpu 50-52 graden.
Maar zodra ik een spel opstart (bv fifa 2006, geen overdreven zwaar spel)
word de cpu na enkele minuten 75+ graden. Ik krijg dan een beep uit het moederbord dat de cpu dus te warm word.ik weet niet of de cpu na een langere periode nog warmer word. want ik sluit een spel meteen af als ik die beep hoor. dus ik neem aan dat ie alleen maar heter word na een langere periode.

ik heb dus deze koeler: http://www.zalman.co.kr/e...ct/view.asp?idx=145&code=

Het is da nu wel 30+ graden buiten. Maar de cpu word al sinds een maand of 3 zo warm. Dus ook 75+ toen het koeler was buiten. De reden dat ik me voor heen daar niet zo druk om maakte was, dat ik tog geen zware applicaties op mun pc draaide. Maar nu wil ik dat dus wel weer doen.
Ik weet ook niet precies wanneer het voor het eerst voor kwam, wat ik wel weet is dat ie eerst NIET zo warm werd.

Ik heb zelf al diverse dingen gechecked:

- Koelers en rest pc stofvrij maken ( zat aardig wat in stof in. cpu koeler, koeler aan achterkant, koeler aan de voorkant)

- PC draait nu ook zonder zijkant

- airflow is goed zover ik weet goed. alle kabels zijn bij elkaar gebonden en lucht word naar buiten geblaezen

- koeler draait op max toeren ( 1800 rpm)

De lucht die word uitgeblazen is niet overdreven warm ofzo, dus ik vind dit heel raar.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

groeten.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:53

_Ernst_

Mark It Zero!

Zit de koeler er goed op? Misschien ie ie scheef gaan zitten doordat je er tegen aan gestoten hebt ofzo. Verder kun je de koelpasta een keer vernieuwen.

En check je bios instellingen, misschien draait ie op een te hoog voltage.

Last.fm

Verwijderd

mijn pc (p4 3,40 N.O.S enabled) is normaal 35 graden, maar vanwege het warme weer is het gewoon 50-55 graden (alleen al bij het msnen).

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Misschien moet de computer stofvrij gemaakt worden, dit ga je meestal krijgen bij warm weer.
Haal het koelblok van de processor, en maak alles stofvrij, en plaats daarna het koelblok terug met wat koelpasta er tussen.
grote kans dat alles weer goed werkt.

[ Voor 48% gewijzigd door tstrik op 04-07-2006 20:07 ]

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022

- Airflow is goed zover ik weet, alle kabels zijn bij elkaar gebonden en lucht wordt naar buiten geblazen.
Dan heb je dus geen airflow ;).

Verwijderd

Hmm vaag probleem
misschien te veel of te weinig koelpasta?

Ik heb zelf ook 'n p4 3.4 @ 3.8 maar ik kom niet boven de 45 graden met game..
Deze is ook Zalman gekoeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 20:06 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:58

Haan

dotnetter

Ik draai ook met een P4 3,0 GHz en een Zalman 7700 en de temperatuur komt bij mij niet ver boven de 60 graden uit, en dan nog op halve snelheid..
Meest logische verklaring lijkt me dan ook dat je de koeler gewoon niet goed hebt gemonteerd (niet goed vast gezet of teveel/geen koelpasta..)

@idle blijft de processor zo rond de 35 graden meestal

[ Voor 10% gewijzigd door Haan op 04-07-2006 20:08 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-01 01:22
Hier een P4 630 (3.0GHz) wordt 37°C bij 31°C omgevings temperatuur. Toch maar even koelpaste controleren, of anders andere koeler. Ik werk zelf met een CoolerMaster Hyper 48.

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
zeker een pasta probleem. Even demonteren, goed schoonmaken en een flinterdun laagje pasta opsmeren.

Anderzijds zou je kunnen proberen om de spanning op je CPU te verlagen... misschien staan ie wel gewoon een voltje te hoog :)

edit: alhoewel... voor een prescott (S478) is 50 graden idle normaal... als bovenstaande niet werkt zou ik een andere koeler proberen. Succes!!

[ Voor 25% gewijzigd door kalechinees op 04-07-2006 20:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
al bedankt voor jullie reacties :Y)

die koeler moet er eigelijk goed opzitten. ik heb de koeler al een jaar. en heb er sindsdien niet meer aangezeten.

• Haan

Haan

dotnetter

Huh? northwood p4 3ghz wordt 70c° met zalman 7700cu Toeval of gaat het hier om dezelfde pc?

Verwijderd

Topicstarter
bijna wel Haan.

ik heb ff in het bios gekeken naar de voltages:

vcore: 1.352
3.3v: 3.374
5.0v: 5.0104
12.0v: 12.072
5VSB: 4.941

maar ik kan dit niet wijzigen in het bios zover ik kan zien.

• Haan

Haan

dotnetter

Het is óf wel dezelfde pc, óf een andere pc lijkt me ;)

De voltages die door de voeding worden gegeven kan je inderdaad niet veranderen in het bios nee ;)

Alleen de bovenste, die van de cpu zou je moeten kunnen instellen, maar dan moet je even naar een ander menu toe, waar je dingen m.b.t. overklokken kan regelen.

Maar dat voltage voor de cpu klopt gewoon, dus daar zal het probleem niet zitten.

Verwijderd

ik zal als ik jou was naar de winkel gaan of er wel koel pasta op je chipset zit tussen de koeler en chipset ik heb ook petium 3.0 ghz en is ook gewoon 55 graden met zalman
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 19:54:
Ik heb al enkele maanden het probleem dat de cpu te heet word.
idle is de cpu 50-52 graden.
Maar zodra ik een spel opstart (bv fifa 2006, geen overdreven zwaar spel)
word de cpu na enkele minuten 75+ graden. Ik krijg dan een beep uit het moederbord dat de cpu dus te warm word.ik weet niet of de cpu na een langere periode nog warmer word. want ik sluit een spel meteen af als ik die beep hoor. dus ik neem aan dat ie alleen maar heter word na een langere periode.

ik heb dus deze koeler: http://www.zalman.co.kr/e...ct/view.asp?idx=145&code=

Het is da nu wel 30+ graden buiten. Maar de cpu word al sinds een maand of 3 zo warm. Dus ook 75+ toen het koeler was buiten. De reden dat ik me voor heen daar niet zo druk om maakte was, dat ik tog geen zware applicaties op mun pc draaide. Maar nu wil ik dat dus wel weer doen.
Ik weet ook niet precies wanneer het voor het eerst voor kwam, wat ik wel weet is dat ie eerst NIET zo warm werd.

Ik heb zelf al diverse dingen gechecked:

- Koelers en rest pc stofvrij maken ( zat aardig wat in stof in. cpu koeler, koeler aan achterkant, koeler aan de voorkant)

- airflow is goed zover ik weet goed. alle kabels zijn bij elkaar gebonden en lucht word naar buiten geblaezen

- koeler draait op max toeren ( 1800 rpm)

De lucht die word uitgeblazen is niet overdreven warm ofzo, dus ik vind dit heel raar.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

groeten.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Zijkant open maken, grote huiskamer ventilator op de zijkant richten, is dan de temp goed?
Je zegt indien kouder weer is de temp wel goed, dus airflow is niet goed genoeg voor de zomer, dus je hebt meer fans nodig(of snellere).

Verwijderd

Hehe, ik heb hetzelfde probleem.
Dit is echt iets wat ik riskant vind, zelfs als ik de zijkant open zet blijft ie net zo warm.
In de winter gaf hij normaal 29 graden aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2006 11:31 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Toch vreemd hoor...ik draai hier een P4 3,0 GHz Prescott @ 3,4 GHz, met een Artic koeler @ 44 graden. Stressed 50. Met warmer weer buiten 2 graden hoger...

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02 20:57
Troubleshooten van een te warme processor is eigenlijk niet zo moeilijk, omdat de temperaturen vrij simpel te controleren zijn.

Eerste uiterst belangerijke gegeven: Is de temperatuursuitlezing correct?

Zo ja, ga verder:

Is je processor heel heet, maar je koelblok niet, dan is de interface tussen beide slecht, dus slecht gemonteerd. (ghetto thermometer: vinger. Kun je het het koelblok langer dan 3sec aanraken zonder iets te verbranden, dan is het <50 graden. Ongeveer lichaams temperatuur, dan 30-40 graden. Koud of lauw, dan is het 20 -30graden) Als je processor 75graden is en je koelblok (zo dicht mogelijk bij de basis natuurlijk) <50 graden, dan is deze slecht gemonteerd!

Owja en veel snelere, maar moeilijker te interpreteren indicatie dat je koeler slecht gemonteerd is zijn sterke temperatuurfluctuaties die ongeveer je processor belasting volgen. Met een goed gemonteerde koeler moeten de fluctuaties namelijk sterk uitgedempt zijn, maar om dit te kunnen interpreteren moet je een beetje inzicht hebben in wat normaal is en wat niet, of veel natuurkundig inzicht helpt ook wel. (Qin 50-100W en en 750gr Cu à 0.385J/gr/K)

Als je weet dat je koeler goed gemonteerd zit, dan kan het nog zijn dat de airflow slecht is. Om dit te testen haal je even de zijkant van je PC af en pak je een flinke tafelventilator en richt deze op je PC. Je moederbord zou nu als chassis temperatuur ongeveer de kamertemperatuur aan moeten geven. Als je koeler nu nog zo heet is dat je je vingers eraan verbrandt, dan is de capaciteit van je koelblok gewoon te laag. Dit komt dan in alle waarschijnlijkehid doordat je koeler te vies is of doordat de ventilator niet genoeg lucht verplaatst, want een CNPS7700 Cu zou meer dan voldoende moeten zijn om jou proc te koelen.

Als dit alles jou niet helpt het probleem op te lossen, dan zo ik mijn koeler een keer demonteren, goed schoon maken, de ventilator testen en weer hermonteren. Hiervoor zijn genoeg tutorials te vinden!

Succes!

Verwijderd

je pentium 4 wordT te heEt... |:(

Verwijderd

Topicstarter
haha idd. foutje van mijn kant;)

oke de pc is behoorlijk afgekoeld. dit komt door de lagere temperaturen van afgelopen week.
idle nu: cpu 43, case 38. dus ik dacht. joepie ik ga es ff call of duty 2 doen. en het ging zowaar nog goed ook! tot dat de cpu 60 graden werd. en die verdomde piep begon weer opnieuw! de piep komt erges uit mijn pc. je zou zeggen het moederbord maar weer dit niet zeker.

- de piep kwam eerst pas bij 75 graden.
- 3 weken geleden toen ik de nodige maatregelen had getroffen om de temps terug te brengen bij 66 graden.
- en toen net al bij 60 graden!

ik snap er niks meer van. |:( iemand enig idee?

Verwijderd

Topicstarter
iemand? :?

Verwijderd

Ik heb een zelfde probleem met deze cooler maar dan op een AMD X2 3800+,
Heb ook al een keer gedraaid met een kamerventilator op de kast gericht maar cpu wordt evengoed erg heet.

Heb jammergenoeg nog geen oplossing. Wel van iemand anders gehoord die ook dit probleem had met de zelfde specs als ik, dat na het installeren van een thermaltake big typhoon het probleem weg was.

Succes
Pagina: 1