AMD 3700+ san diego met zalman CNPS7000B AlCu en dfi mobo

Pagina: 1
Acties:

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Specs:

DFI lanparty UT nF3 ULTRA-D
amd 3700+ San diego
Asus V9999 td 6800
2 x veritech 512 Mb DDR RAM(goedkoop merkje maar wel zelfde dus dual channel is mogelijk)
Zalman CPNS7000B AlCu als CPU koeling
Antec smartpower 500 W
1 x maxtor diamondmax 10 80 Gb

Ik heb deze pc nu sinds gisteren in elkaar zitten en ik heb de boel netjes geinstalleerd nu.
Nu zit ik echter met een klein probleem. Ik denk dat mijn processor (en sowieso mijn hele pc) te warm wordt en er is iets mis met de tempsensors van mijn moederbord. Ik heb in de bios gekeken en hij geeft aan dat mij cpu rond de 40 graden zit en dan is hij redelijk idle. Ik heb ook in windows gekeken met Speedfan en met smart guardian. Ook is de rest van mijn systeem behoorlijk aan de warme kant. In speedfan liep ik ook nog tegen een ander probleem aan. Er waren 9 sensoren te vinden dus ik ben een beetje in de war wat nu precies wat is. (1 geeft 0C aan dus die werkt nie ofzo)
Ik zit momenteel op een kamer waar het 29 graden celsius is dus het is logisch dat de computer wat warmer wordt. Ik heb momenteel 1 x 80 mm intake voorin 1 x 80 mm outtake achterin (en outtake van de voeding. Stock koeling op de videokaart en CNPS7000B AlCu als CPU koeling. Omdat het zo warm is op deze kamer heb ik beide sidepanels eraf gehaald.

Ik wil nu dus graag weten of de temperatuur van mijn CPU een beetje normaal is ofniet. Ik denk eigenlijk dat hij te hoog is.
Zie deze review met stock koeling.
http://www.bleedinedge.co...sd/3700_San-Diego_07.html
Ik denk erover om de koeler van mijn CPU te halen en opnieuw te monteren met nieuwe koelpasta omdat ik ook twijfel over de hoeveelheid die ik gebruikt heb. Ik denk namelijk dat het wel eens een beetje te veel geweest zou kunnen zijn. Mij andere vraag was waarom in Smart Guardian mijn Vcore rood is. Het lijkt alsof het programma denkt dat het te laag is maar een san diego werkt toch echt op 1.35 - 1.4 V
Wat er ook nog wel eens gebeurd is dat er bij CPU temperatuur opeens staat dat hij 20C is en dan spring hij weer omhoog naar 40. Ik verwacht dat het komt omdat ik nog niet de nieuwste bios versie heb geflashed.
Hier een screenshot van mijn temps. Afbeeldingslocatie: http://img345.imageshack.us/img345/6313/temps4rc.th.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Ernie op 04-07-2006 19:29 ]

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heel normaal hoor, die temps... Want dat het zo heet is heeft echt wel invloed op je computer, dan helpt de zijkanten eraf halen niet eens zoveel.

• Ernie
Ik heb helaas geen kelder ofzo waar ik hem kan testen in een wat normalere omgevingstempatuur.
Ik zie net een hele rare fout in speedfan. Een aantal temps zijn weggevallen (van mn videokaart zijn die geloof ik) en er staat in het schermpje waar alle sensoren gedecteerd worden dit:
F75383 at $4C msg : error in READTEMPSINTERNAL
F75375S at $2E msg : error in READTEMPSINTERNAL
F75383 at $4C msg : error in READTEMPSINTERNAL
F75375S at $2E msg : error in READTEMPSINTERNAL
F75375S at $2E msg : error in READFANSINTERNAL
Dat krijg ik nu de hele tijd. Ik weet niet of het een bios gerelateerd probleem is ofniet. Eerst maar eens bios flashen denk ik zo.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 13:25
Download Everest oid. Speedfan is gewoon zelden betrouwbaar...

Verwijderd

EyeWitness schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:42:
Oh? Is dat zo. Ik heb er nog nooit problemen mee ondervonden. Temps zijn volgens mij wel in orde. Ik heb ongeveer vergelijkbaar systeem (amd opteron 148 boxed en is bijna dezelfde processor als jouw 3700+ met daarbij een 6800 GE) Op mijn kamer is het ook 30 graden, de kast is gesloten met een casefan 120 mm (outtake).
De temps zijn als volgt bij system idle:
CPU: 36
Videokaart: 52
HD: 44 (nadeel van geen intake fan, het betreft overigens een Samsung SP2504C

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
EyeWitness schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:42:
Euhhh.. bron? Ik heb hier Speedfan en Everest naast elkaar open, en álle waardes zijn exact hetzelfde, dus volts, fanspeeds, temps.. Als je écht je temperaturen wil weten moet je je BIOS in duiken, maar dat gaat vrij lastig tijdens een stresstest bijvoorbeeld..

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-05 08:48
Temps zijn ok hoor..

Ik haal 37 graden met 2x outake (120mm van voeding, en 80mm achter de CPU) Artic Freezer 64. Dus het is ok. Verget niet dat je andere onderdelen ook veel warmete generen. En dat het een warme dag is! Normaal heb ik ook 30 graden idle.

[ Voor 86% gewijzigd door Aubergine op 04-07-2006 21:18 ]

• Ernie
Dan ga ik maar eens even kijken hoe hij het doet als het wat koeler is. Ik denk dat ik hem dan morgenochtend maar even probeer. Dat is koelste periode denk ik zo. Ik heb ook nog plannen om een blowhole te maken in mijn window. Een stevige 120 MM ledfan boven de CPU koeler die verse lucht aanzuigt. Dat kan ook nog wel een paar graden schelen. :) Ik ga morgenochtend de koeler herplaatsen en ik zal een foto maken van de CPU zodat jullie kunnen zien of ik teveel koelpasta gebruikt heb.

Ik ben er net achter gekomen dat er iets ernstig mis is met mijn temperatuursensoren of dat er iets mis is met de bios ofzo. Ik startte net prime 95 en ging ff torturen. in 1 seconden veranderde de temperatuur van 40 graden naar 47 en toen weer terug en vervolgens begon hij de temperatuur alle kanten op te springen.

Zou het kunnen dat het met een biosflash verholpen kan worden of is mijn moederbord (in ieder geval de sensoren) kapot ?

[ Voor 49% gewijzigd door Ernie op 04-07-2006 22:30 ]

• Ernie
ff een update. Ik heb de koeler verwijderd en een aantal foto's gemaakt van de hoeveelheid koelpasta die op de koeler en processor aanwezig is. Ik zou graag willen weten of het een juiste hoeveelheid is of dat ik overduidelijk te veel gebruikt heb. Als ik er redelijk zeker van ben dat ik de juiste hoeveelheid heb ga ik eens kijken of ik dat probleem op kan lossen met die rare temperatuursensoren.
De foto's zijn een beetje wazig. Ik heb op dit moment helaas niet de goede camera. Ik hoop dat jullie toch nog kunnen vertellen of er te veel op zit.
Koeler
Afbeeldingslocatie: http://img148.imageshack.us/img148/5649/10002051ni.th.jpg
Processor
Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/7162/10001996jy.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img154.imageshack.us/img154/8268/10002018ii.th.jpg

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als je de hoeveelheid koelpasta die op je processor zit zou gebruiken zou het voldoende zijn, dus als je geen nieuwe hebt even je koeler schoonmaken en hem er weer opzetten, en als je wél nieuwe hebt even bij beide het eraf halen en er nieuwe op zetten. (Zit hij er wel strak en goed op? Ik weet niet of Zalmans met klemmetjes of schroefjes werken maar..)

Hoe zit het trouwens verder met je airflow? Kan de lucht goed je kast in en uit? Zitten er geen flatcables in de weg?
Aubergine schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 21:12:
Ik haal 37 graden [...]
Normaal heb ik ook 30 graden idle.
Euhh.. dit is 40 graden in 't BIOS, en da's dus zo idle als de pest.

[ Voor 62% gewijzigd door TheZeroorez op 05-07-2006 13:44 ]

• Ernie
Momenteel liggen beide sidepanels van de kast af en staat de pc in een kamer waar het ongeveer 28 - 30 graden is. Ik heb helaas geen kelder ofzo waar ik mn pc heen kan zetten om te testen in en koele omgeving. Gewoonlijk zorgen mijn voeding en een 80 mm fan voor de outtake en een 80 mm voor de intake (aan de voorkant). Ik heb geen flatcables. Bij dit moederbord worden standaard ronde UV kabels geleverd. De voeding is ook standaard gesleeved.
Ik heb nog een 120 mm koeler over dus daar kan ik eventueel een blowhole mee maken.

Dit is de hoeveelheid koelpasta die er nu op mn processor zit. Ik krijg het niet beter uitgespreid. Ik heb een gitaarplectrum gebruikt om het ongeveer uit te smeren. (ik had helaas niet genoeg nieuwe pasta dus het is nog de oude)
Afbeeldingslocatie: http://img238.imageshack.us/img238/5136/10002089wa.th.jpg
Als het probleem nu nog niet opgelost is ben ik bang dat er iets mis is met mijn moederbord. De temperatuursensoren gedragen zich heel vreemd. Zelfs als ik vanuit de bios kijk. De temperatuur springt opeens omlaag naar 20 graden en een seconde later is hij weer 39 of 40. Als ik dan prime 95 draai (torture test met maximum heat stand) dan schiet in speedfan de temperatuur binnen 20 - 30 seconden omhoog naar 50 graden. Dit gebeurt met horten en stoten.
Het ging ongeveer als volgt:
van 40 naar 45
van 45 naar 41
van 41 naar 46
van 46 naar 44
van 44 naar 51
toen stopte ik prime95 maar omdat ik het niet helemaal vertrouwde.
Ik ben nou eenmaal een beetje wantrouwig aangezien dit de eerste keer is dat ik zelf een systeem helemaal samengesteld heb en dat ik de koelpasta zelf aangebracht heb. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Ernie op 05-07-2006 16:42 ]

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je maakt je veel te veel zorgen, die temps zijn heel normaal voor een CNPS7000B AlCu met dit weer. Ik heb het moederbord ook gehad en had ook dat de temperaturen wel eens omhoog of omlaag schoten, niks mis mee. Je kunt gewoon van de niet-uitschieters temperaturen uitgaan.

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Maak je geen zorgen. Het is buiten dertig graden dus je minimumtemperatuur van je hardware is dan ook dertig graden. Zolang je CPU met dit weer niet boven de 55 of 60 graden komt hoef je je nergens zorgen over te maken. Ik heb zelf een AMD 3500+ met een 10% overklok. Idle draait ie met normaal Hollands weer tussen de 28 en 33 graden. Nu zit die op 42 graden. Dus jij zit met je CPU prima.

Je kan je beter zorgen maken om je HD's, die moeten niet boven de 50 graden komen maar aangezien dat bij jou ook niet het geval is, is er werkelijk niets om je druk over te maken.

Specs

Pagina: 1