Toon posts:

Raid 0 array definieren op ASUS P5LD2 SE mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Slimmeriken,

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb voor een neef van me een PC samengesteld. (PIV D 930, 2x512mb kingston, Asus P5LD2 SE 775 mobo, 2x 200 gig HD)

Nu wilde ik de twee HD's (Maxtor DiamondMax 10, 200Gb, 7200rpm, 8Mb SATA300) in een Raid 0 configuratie zetten, echter lukt dit me niet. De southbrigde welke dit moet regelen is een ICH7 chip van intel.
De twee harde schijven zaten in eerste instantie op sata poort 1 & 2 aangesloten (3 & 4 dus niets) op het moederbord.

De handleiding van het moederbord vertelde me dat ik ïn de bios bij "IDE Configuration" en dan de instelling "Configure SATA as" voor de optie AHCI moet kiezen. In het keuzevak wat ik kan kiezen staat echter alleen maar Standard IDE, de optie AHCI staat er dus nog niet eens bij.

Nu heb ik al geprobeerd de harde schijven op de verschillende sata poorten (of combinaties) aan te sluiten, maar telkens is de optie AHCI niet beschikbaar. Tevens hebben de instellingen S-ATA, P-ATA of P-ATA & S-ATA niet als gevolg dat ik de AHCI kan inschakelen.

Tevens heb ik geprobeerd om met de diskette de RAID controller drivers te installeren voorafgaande aan een WINDOWS XP setup. Als ik dan de pc reboot is ook hier het resultaat wederom hetzelfde, ik kan niet voor AHCI inschakkelen kiezen.

Wie herkend dit probleem? Of heeft handige tips hoe ik dit zou kunnen oplossen...

Alvast bedankt,

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:45
Kun je (nog) eens nagaan of RAID überhaupt beschikbaar is bij dit moederbord?

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

Volgens de specs is RAID niet genoemd, terwijl in het algemene verhaal (klik op overview) er wel van wordt gerept.
Vaag.
Laatste bios al aanwezig?

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Verwijderd

Topicstarter
ParkOverall schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:39:
Kun je (nog) eens nagaan of RAID überhaupt beschikbaar is bij dit moederbord?
Raid is zover ik weet gewoon mogelijk, de ICH7 chipset ondersteund deze. Bovendien zegt de handleiding om de AHCI in te schakelen zoals eerder gezegd om gebruik te maken van de raid functies. Echter staat in de handleiding niet uitgelegd hoe een eventuele raid array verder te configureren.
Swaptor schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:44:
Volgens de specs is RAID niet genoemd, terwijl in het algemene verhaal (klik op overview) er wel van wordt gerept.
Vaag.
Laatste bios al aanwezig?
Of de laatste bios aanwezig is durf ik niet te zeggen. Het is echter een nieuw mobo, daar zal neem ik aan geen vreselijk oude bios opzitten. Anders gezegd, ik zou het vreemd vinden als het met alleen een nieuwe bios flashen verholpen zou zijn. Dit is echter wel een mogelijkheid om rekening mee te houden, dus dat ga ik nakijken.

alvast bedankt daarvoor....

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:44

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als ik het zo lees heb jij geen RAID ondersteuning. Je moederbord heeft namelijk een ICH7 chip en de RAID chip is de ICH7R. Zie ook Intel® I/O Controller Hub 7 (ICH7) Family Datatsheet :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:45

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie het idd... Damn dat zou wel erg zuur zijn.... Heb ik m'n neef een moederbord laten aanschaffen welke geen Raid ondersteund... Slechte research van mij geweest (ondanks ik op een Research & Development afdeling werk :S), maar moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel verwarrend en niet duidelijk vond / vindt aangegeven.

Dan toch maar eens naar Informatique gaan mailen of omruilen voor de Deluxe versie nog een optie is... Anders maar een losse Raid kaart aanschaffen...

In ieder geval nogmaals bedankt voor de snelle reacties...
Pagina: 1