Ik zit met een raar probleem
Ik heb het volgende netwerk
Vaak gebeurd het echter dat zodra pc2 aangezet wordt, alle netwerkconnectiveit vanaf pc1 en pc2 verbroken worden. Er worden geen foutmeldingen gegeven en bij het opvragen van IP adres (wordt dynamisch door Linux machine gegeven) wordt gewoon netjes alle informatie getoond (ip, dns, etc etc).
Als de situatie dat de verbinding niet meer wil zich voordoet, en ik trek de netwerkstekker uit pc2, dan kan spontaan pc1 weer internetten.
Nog wat gegevens over de linux machine:
Zijn er nog andere configs die handig zijn om hier te plaatsen?
Iemand een idee wat er aan de hand is? En hoe ik dit op kan lossen? Ik heb besloten deze post in NOS te zetten, omdat ik vermoed dat het wat te maken heeft met de Linux bak en niet een netwerk algemeen.
De installatie van de machine heb ik gedaan aan de hand van een tutorial op internet. Enig speurwerk daarna leverde niets op van mensen met soortgelijke problemen. In het verleden draaide hier de oude Kubuntu op, en dit gaf geen problemen. De Linux machine doet verder niets dan alleen DHCP server en Firewall spelen.
Ik heb het volgende netwerk
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Internet
|
|
ADSL modem van provider
|
|
Linux Kubuntu Dapper Drake 6.06
|
|
Switch
| |
| |
pc1 pc2 |
- Als pc2 uitstaat, dan kan pc1 en de linux machine op internet
- Als pc1 uitstaat, dan kan pc2 en de linux machine op internet
- Soms kunnen beide pc's op internet
Vaak gebeurd het echter dat zodra pc2 aangezet wordt, alle netwerkconnectiveit vanaf pc1 en pc2 verbroken worden. Er worden geen foutmeldingen gegeven en bij het opvragen van IP adres (wordt dynamisch door Linux machine gegeven) wordt gewoon netjes alle informatie getoond (ip, dns, etc etc).
Als de situatie dat de verbinding niet meer wil zich voordoet, en ik trek de netwerkstekker uit pc2, dan kan spontaan pc1 weer internetten.
Nog wat gegevens over de linux machine:
- Dapper Drake 06.06 met alle patches
- DHCPD3 draait er
- Firestarter als firewall
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| root@router:/etc/dhcp3# cat dhcpd.conf
# DHCP configuration generated by Firestarter
ddns-update-style interim;
ignore client-updates;
subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 {
option routers 192.168.0.1;
option subnet-mask 255.255.255.0;
option domain-name-servers 62.100.32.133, 195.18.103.141;
range dynamic-bootp 192.168.0.11 192.168.0.20;
default-lease-time 21600;
max-lease-time 43200;
} |
Zijn er nog andere configs die handig zijn om hier te plaatsen?
Iemand een idee wat er aan de hand is? En hoe ik dit op kan lossen? Ik heb besloten deze post in NOS te zetten, omdat ik vermoed dat het wat te maken heeft met de Linux bak en niet een netwerk algemeen.
De installatie van de machine heb ik gedaan aan de hand van een tutorial op internet. Enig speurwerk daarna leverde niets op van mensen met soortgelijke problemen. In het verleden draaide hier de oude Kubuntu op, en dit gaf geen problemen. De Linux machine doet verder niets dan alleen DHCP server en Firewall spelen.
[ Voor 18% gewijzigd door ToBe op 04-07-2006 18:43 ]