Toon posts:

Hoge Temperatuur GPU Sapphire x1600pro 256mb AGP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb kort geleden een Sapphire x1600pro 256mb van ATI aangeschaft. Nu heb ik ATITool op mijn pc lopen en deze geeft aan dat tijdens het gamen de gpu van de kaart temperaturen bereikt van 100 - 110 graden. Normaal in windows geeft ie een temperatuur aan van 78 graden. Aangezien deze temperaturen mij redelijk hoog lijken vraag ik mij af wat ik hier het beste aan kan doen. Zelf heb ik al de keuze overwogen om een zalman koeler aan te schaffen, maar drukt deze de temperatuur genoeg? Environment Temperature van de kaart geeft rond de 50 aan. Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag alvast bedankt.

Overige gegevens:

AMD Athlon XP 2600+
1024mb
Msi k7 Mobo
2 extra fans (een voorin onder hardeschijf en een in de achterkant)

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03-2025
Is er wel een fris briesje door je case, want 100-110 is veel te hoog. Kijk eens of er niets de koele luchstroming belemmert in je kast en probeer eens je kast open te zetten en dan te kijken wat de temps. zijn, want ik vrees dat het een gebrek aan airflow is.

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43
GPU's worden nou eenmaal warmer dan andere onderdelen, zeker met dit weer. 110°C is redelijk warm voor een videokaart, maar het is niet fataal. Bij mij staat het alarm voor m'n videokaart ingesteld op 125°C en het lijkt me dat ze dat niet voor niks zo hoog hebben gezet.

The devil is in the details.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Environment Temperature van de kaart geeft rond de 50 aan.

Tijd voor een paar casefan's in je kast. Dit is veel te heet!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:16:
Ik heb kort geleden een Sapphire x1600pro 256mb van ATI aangeschaft. Nu heb ik ATITool op mijn pc lopen en deze geeft aan dat tijdens het gamen de gpu van de kaart temperaturen bereikt van 100 - 110 graden. Normaal in windows geeft ie een temperatuur aan van 78 graden. Aangezien deze temperaturen mij redelijk hoog lijken vraag ik mij af wat ik hier het beste aan kan doen. Zelf heb ik al de keuze overwogen om een zalman koeler aan te schaffen, maar drukt deze de temperatuur genoeg? Environment Temperature van de kaart geeft rond de 50 aan. Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag alvast bedankt.

Overige gegevens:

AMD Athlon XP 2600+
1024mb
Msi k7 Mobo

2 extra fans (een voorin onder hardeschijf en een in de achterkant)
zolang je VPU recovery er niet in vliegt...zou ik me geen zorgen maken ;) >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 18:44 ]

• mo3lla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-01 22:52
welk programma gebruik je om de temps af te lezen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels mijn zijpaneel even verwijderd gpu temp blijft in windows op het moment nog rond de 75 hangen. In ieder geval zit er in mn zijpaneel een slot voor nog een fan (die dan richting cpu zou blazen) maar die heb ik eruit gehaald omdat die het zijpaneel liet trillen en daardoor een klote geluid maakte. Een vriend van mij heeft dezelfde videokaart en heeft ook gpu temps. van rond de 100, zou dit komen door de standaard fan van de kaart? Wat betreft het doorblazen in de kast aangezien er twee roosters in het zijpaneel zitten moeten die toch voldoende zijn?

• mo3lla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-01 22:52
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:44:
[...]
zolang je VPU recovery er niet in vliegt...zou ik me geen zorgen maken ;) >:)
Ik heb de zelfde kaart en de zelfde CPU, ik zou me persoonlijk wél zorgen maken met dergelijke temps!

[ Voor 4% gewijzigd door mo3lla op 04-07-2006 18:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
mo3lla schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:46:
welk programma gebruik je om de temps af te lezen?
ATI TOOL, heb ook ATI Tray Tools gebruikt en die gaf dezelfde temps.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

offtopic:
Sorry voor deze vraag maar ik ben van plan deze kaart ook aan te schaffen omdat ik nu nog met een lieve 9600 zit :> Maar 1 vraag houd mij tegen.

Hoe is de koeler die erop zit? Pokke herrie? Of valt het wel mee?

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
MensionXL schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:50:
offtopic:
Sorry voor deze vraag maar ik ben van plan deze kaart ook aan te schaffen omdat ik nu nog met een lieve 9600 zit :> Maar 1 vraag houd mij tegen.

Hoe is de koeler die erop zit? Pokke herrie? Of valt het wel mee?
Hij staat standaard zo ingesteld dat wanneer ie boven een bepaalde temp komt hij pas op 100% begint te draaien. In windows draait ie dus niet op max capaciteit. Als ie wel op 100% gaat draaien hoor je hem wel redelijk, maar na verloop van tijd gaat ie weer langzamer draaien.

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10-2025

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ik heb een X800RX (GT) en deze moet blij zijn dat hij de 60 graden haalt.
Idle is deze rond de 45-50 graden.
Met standaard fan.

Dus jouw temp moet omlaag kunnen.

Draait je fan nog wel enzo.

Zo ja denk ik dat er of iets fout zit in de chip of je cool-unit zit niet goed vast.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikRedbeard op 05-07-2006 10:43 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

ErikRedbeard schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:53:
Zo ja denk ik dat er of iets fout zit in de chip of je cool-unit zit niet goed vast.
Precies, koel-unit is het die niet lekker zit. (las het van de week nog) Ik zal ff een link zoeken, hij had hem 15 graden ofzoiets koeler gekregen...

Link naar survey: http://tweakers.net/productsurvey/survey/2406

Niet echt een oplossing, maar het is hem wel gelukt. :)

[ Voor 23% gewijzigd door MensionXL op 04-07-2006 20:16 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
ErikRedbeard schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:53:
Ik heb een X800RX (GT) en deze moet blij zijn dat hij de 60 graden haalt.
Idle is deze rond de 45-50 graden.

Dus jouw temp moet omlaag kunnen.

Draait je fan nog wel enzo.

Ja fan draait nog, aangezien een vriend van mij een identieke kaart heeft en dezelfde temp begin ik te denken dat een nieuwe koeler toch de oplossing is. Mijn vraag alsnog is een goeie zalman koeler genoeg om de temp te drukken en zo ja welke?

Verwijderd

Topicstarter
Edit/ dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 18:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
MensionXL schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:56:
[...]

Precies, koel-unit is het die niet lekker zit. (las het van de week nog) Ik zal ff een link zoeken, hij had hem 15 graden ofzoiets koeler gekregen...

Link naar topic: http://tweakers.net/productsurvey/survey/2406

Niet echt een oplossing, maar het is hem wel gelukt. :)
Ok bedankt, ik denk dat hier de oplossing ligt. Maar is dit nu dus op te lossen met een betere koelpasta?

/edit ik zie nu dus de oplossing. Ruimte tussen de koeler is idd het probleem, een stukje shuim tussen koeler en gpu zorgt voor teveel afstand. Morgen maar even een tube koelpasta halen :D. Iedereen bedankt voor de medewerking.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 19:12 ]

• Tylocke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-12-2025

Tylocke

[Team Carrack]

Ik vond zelf ook dat mijn Sapphire te warm werd en te veel lawaai maakte. Ik heb er een Arctic Cooling VGA Silencer rev 3 opgezet (heb daar ook een apart topic over gestart) en de temperatuur komt nu niet boven de 55 graden tijdens het gamen (zelfs met dit weer). Ik heb de kaart in combinatie met een Antec Sonata II.

Ik kan je aanraden een andere koeler (AC of Zalman) erop te zetten. Tevens moet je sleutelen met je fansnelheden in je ATI tool (welke je ook gebruikt). Succes in ieder geval.

Ik kan trouwens met zekerheid zeggen dat de koelerpasta van de standaardkoeler met zilver erin is.

You can know all the math in the 'Verse, but take a boat in the air you don't love, she'll shake you off just as sure as the turning of worlds. Love keeps her in the air when she oughta fall down, tells ya she's hurtin' 'fore she keens. Makes her home.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb vanmorgen mijn kaart even uit elkaar gehaald en het laagje schuim verwijderd. Hij loopt nu idle 53 met de fan op 50%. Ik heb dus de temp zo'n 20 graden naar beneden gekregen. It Worked, iedereen hartelijk bedankt. In game draait de gpu nu op zo'n 70 graden waar ie voorheen temperaturen van 100 - 110 bereikte. Een aanzienlijke verbetering dus (dit nog steeds met orginele cooler.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2006 10:50 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 10:43:
Ok ik heb vanmorgen mijn kaart even uit elkaar gehaald en het laagje schuim verwijderd. Hij loopt nu idle 53 met de fan op 50%. Ik heb dus de temp zo'n 20 graden naar beneden gekregen. It Worked, iedereen hartelijk bedankt.
Heel netjes gedaan, ik vraag me eigenlijk nog wel af waarom zoiets niet gelijk door de fabrikant wordt gedaan, dat spaart een hoop ellende en waarschijnlijk ook RMA's ;)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Pagina: 1