Is mijn grafische kaart kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.078 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaffCr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-12-2023
Hallo, ik heb zojuist met grote voorzichtigheid een Zalmankoeler op mijn Asus V9999 256mb Videokaart gezet. Maar nu ik mijn computer weer aanzet is het video signaal beschadigd.

In dos (tijdens het opstarten) is het scherm helemaal gevuld met allerlei vreemde dos-karakters.
In windows heeft het beeld vreemde patronen (zie screenshot):

Afbeeldingslocatie: http://daffcr.shackspace.com/scherm2.jpg

Als ik een oude videokaart in mijn pc zet is het beeld weer normaal.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? En of het nog te fixen is?

Thanks in advance :/ :|

EDIT: ik kan trouwens alleen opstarten in de veilige modus. Gewoon opstarten
resulteerd in het wegvallen van het videosignaal naar de monitor tijdens het
opstarten.

[ Voor 13% gewijzigd door DaffCr op 04-07-2006 17:44 ]

Gegevens die in mijn berichten zichtbaar zijn:

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-07 10:39
Zou kapot geheugen kunnen zijn, daar is niet echt veel aan te doen, je kan ook ff de tempratuur bekijken (voelen van het geheugen en de koeler van de chip) de koeler moet warm zijn, is hij dat niet dan zit hij er niet goed op.

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03-2025
Waarschijnlijk statische electrischiteit of natte(zoute, bezwete vingers) tijdens het vervangen van de koeler. Ik geef je niet veel kans dat het iets anders is dan een defecte kaart. :| Stock koeler er even weer GOED op en dan maar bidden :'(

[ Voor 25% gewijzigd door PassieWassie op 04-07-2006 17:45 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 21:56
Koeler eraf halen en er weer opnieuw opdoen en dan goed controleren of je een dun laagje koelpasta hebt gebruikt (moet echt maar een heel dun laagje zijn) en ook of alles wel goed aansluit.

The devil is in the details.

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ziet er niet best uit... Ben je misschien uitgeschoten met de schroevendraaier? Het ziet eruit dat het geheugen beschadigd is. Zit de koeler er goed strak op? (geen speling?)

Verwijderd

Core gecrushed? :| ;(

• DaffCr
neej, zeker niet uitgeschoten met de schroevedraaier. Ik ga de originele koeler er weer op te zetten, maar als het geheugen kapot is maakt dat ook geen reet meer uit...

Ik post straks de resultaten. ;(

Verwijderd

Ik heb het ook gehad met mijn radeon 9250SE ook een contacje aangeraakt. Ik dacht die kaart is dood niks meer aan te doen dus er uit gehaald en een tijdelijke kaart er in gedaan. De volgende dag wou ik hem nog eens proberen en hij deed het ineens weer. Ik was zeer verbaast waaorm hij het ineens weer wel deed. Misschien werkt dat bij jou ook ik kreeg ook allemaal van die rare tekens en logo's in beeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 17:50 ]

• DaffCr
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 17:49:
Ik heb het ook gehad met mijn radeon 9250SE ook een contacje aangeraakt. Ik dacht die kaart is dood niks meer aan te doen dus er uit gehaald en een tijdelijke kaart er in gedaan. De volgende dag wou ik hem nog eens proberen en hij deed het ineens weer. Ik was zeer verbaast waaorm hij het ineens weer wel deed. Misschien werkt dat bij jou ook ik kreeg ook allemaal van die rare tekens en logo's in beeld.
Kijk, dit zijn de berichten die ik wil horen :)

Verwijderd

DaffCr schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 17:50:
[...]

Kijk, dit zijn de berichten die ik wil horen :)
Dit is alleen ervaring. En het is een andere type kaart maar het is altijd het proberen waard.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:38

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat ik nog neit heb gelezen...welke zalman koeler ?
Als het een HP heatpipe koeler is zou ik er een fan opzetten :P

Gabriël AM5

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-07 07:13
Toevallig heb zojuist ook een Zalman koeler (VF900-Cu) op mijn Asus V9999 (welliswaar een 128 MB exemplaar) kaart gemonteerd.

Heb je wel koelpasta gebruikt? En niet te veel? Er moet een heel dun laagje op de GPU core. (Ik heb Coolermaster Premium pasta gebruikt)

Heb je ook een Fanmate toerentalregelaar bij je Zalman koeler? Zo ja, heb je het toerental niet op zijn laagst ingesteld? (Ik heb de Fanmate helemaal achterwege gelaten)

Maakt de koeler wel goed contact met de GPU core? Tijdens het monteren viel mij op dat er ruimte tussen de montagenippels en de printplaat zat. (Aan de bovenzijde van de kaart waar de ventilator zit) Ik heb de duimmoertjes gewoon wat doorgedraaid, zodat de rubberen ringetjes goed klem zitten tussen de nippels en de printplaat. (De aluminium "uithouders" waar de nippels in gedraaid moeten worden, veert/buigt mee)

Heb je er ook opgelet dat je de duimmoeren om en om een slagje aan moet draaien, om de druk gelijkmatig te verdelen?

[ Voor 5% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 04-07-2006 23:29 ]

Verwijderd

Dit probleem komt me bekend voor, k had nog een X700 Pro liggen, en had de koeler er is afgehaald om de fan een beetje schoon te maken.......Toen deed alles het nog, was wat aant experimenteren, met TV kaart, daarna wou ik een spel spele en toen had ik ook van die rare blokken in beeld, en ook met afspelen van video, maar NIET bij gwn bureaublad....Had alles geprobeerd, windows opnieuws installere enz enz, andere drivers....

En toen ik dit las, probeerde ik dus gisteren, de koeler er eens opnieuw op te zetten, en de schroeven wat harder aan te draaien....(Dit deed ik vorige gewoon met de wijsvinger en duim)Met tangetje, wat harder aangedraaid...Int begin spel opstarte, SH*T nog steeds blokken....draaide me ff om, keek weer, en opeens geen blokken meer...Wss dat de koeler wat tijd nodig had ofzo ;) Waarom zetten ze er ook van die aparte schroefjes op :(

Mjah ondertussen wel nieuwe videokaart besteld, ach ja t was toch al tijd voor een nieuwe :+

Verwijderd

Lijkt me dat je koeler de core niet goed raakt... controleer dat eens goed.

• DaffCr
Okay, heb de cooler erafgehaald, pasta eraf, klein beetje pasta erop, netjes er weer op gezet (moeren om en om draaien natuurlijk). Testen: helaas.
Nachtje gewacht, testen: helaas.
Cooler eraf en stockcooler er weer op, testen: helaas.

Asus V9999GE 256Mb †

:'(

EDIT: cooler raakt core wel: pasta wordt er tussenuit geperst.
De cooler is een Zalman VF900-Cu (dual heatpipe, nieuwste model)

[ Voor 25% gewijzigd door DaffCr op 05-07-2006 13:10 ]

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-07 07:13
Mijn V9999 (GeForce 6800TD) met Zalman VF900-Cu is ook dood. :'(

Ook allemaal blokken, spikkels en strepen, maar dan alleen in spellen.

Vandaag teruggebracht, en wordt waarschijnlijk omgeruild voor een nieuwe. (Anders de dagwaarde terug)

De Zalman koeler kon ik gelukkig terugbrengen, en al mijn geld retour.

Ik heb nu voor tijdelijk (en later als reserve/testkaart) een FX5200 budgetkaartje van 40 euro meegenomen...

[ Voor 11% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 05-07-2006 13:17 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

cossy nl schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 17:43:
Zou kapot geheugen kunnen zijn, daar is niet echt veel aan te doen, je kan ook ff de tempratuur bekijken (voelen van het geheugen en de koeler van de chip) de koeler moet warm zijn, is hij dat niet dan zit hij er niet goed op.
Eens, lijkt inderdaad op kapot geheugen, weinig aan te doen, wel zou ik even kijken naar je koeler.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• DaffCr
Ik ben zo verdrietig... Heeft een van jullie nog een fijne AGP kaart
liggen voor de opruiming? Wordt voor mij wel volgende maand, want
ik moet eerst weer sparen.

• Nephalem82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:35
DaffCr schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:10:
;'(

Sorry om te horen. is altijd erg vervelend als er zoiets gebeurd.. mischien kan je als je jouw volgende kaart hebt, de koeler erop laten zetten bij een PC winkel, weet niet of dit gebruikelijk is, maar dan is de kans dat ie er levend uitkomt mss wat groter.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:57

Theo

moederbord

DaffCr schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:10:
in de V&A en op marktplaats staan een heleboel agp kaartjes. Alleen waarom verkoop je nu niet de rest van je pc als losse onderdelen, en koop je een nieuw, conroe, pci-e systeem terug?? Om nu een nieuwe redelijke high end videokaart te kopen op agp is een beetje zonde lijkt mij....

en gecondoleerd met het onverwacht plotseling overlijden van je dierbare videokaart ..

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

theodouma schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 17:19:
[...]

in de V&A en op marktplaats staan een heleboel agp kaartjes. Alleen waarom verkoop je nu niet de rest van je pc als losse onderdelen, en koop je een nieuw, conroe, pci-e systeem terug?? Om nu een nieuwe redelijke high end videokaart te kopen op agp is een beetje zonde lijkt mij....

en gecondoleerd met het onverwacht plotseling overlijden van je dierbare videokaart ..
Ik neem aan, als je je huidige systeem verkoopt zonder grafische kaart, je van de opbrengst niet een heel nieuw conroe, pci-e systeem kan kopen. Het geld dat je extra bij moet leggen kan je dan toch net zo goed aan een goede AGP kaart besteden? Correct me if i'm wrong.
Pagina: 1