Toon posts:

Vastloper bij games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier een topic over een vastloper bij het spelen van games. Het maakt niet uit welke game. De pc bevriest bij oude en nieuwe games. Ik baal ontzettend want ik heb deze pc afgelopen zaterdag aangeschaft.

GTA vice city - systeem staat vast na 1 minuut spelen
Need for speed most wanted - systeem staat vast in het beginmenu (kan dus niet eens spelen)
Prey - De ene keer doet deze het een tijd goed, de andere keer loopt deze ook spontaan vast.

Niks, maar dan ook niks doet het dan meer en ben ik altijd weer gedwongen om het magische reboot knopje in te drukken :?

Wat ik heb geprobeerd:

- Temperatuur bekijken (je weet nooit met die warme weer),
Afbeeldingslocatie: http://img83.imageshack.us/img83/5214/temp6kp.jpg
Na wat gegoogled te hebben en wat mensen gevraagd te hebben bleek dit dus niet het probleem te zijn. De videokaart vond ik zelf al te hoog maar de pc zaak dat dit niet het probleem kan zijn. De videokaart mag maximaal 145 graden worden.

- Nieuwe videodrivers van Nvidia installeren. Na de installatie blijft me scherm zwart. (hardware of software fout, windows maar weer laten opstarten met de laatste goede instellingen.)
Wel raar want 4 dagen geleden ook de nieuwste drivers gedownload en geinstalleerd.. deze deden het wel :?

En er blijkt evengoed wat veranderd te zijn in de software. Nvidia Control panel is compleet veranderd.
Afbeeldingslocatie: http://img301.imageshack.us/img301/1424/control3jz.jpg

Maar het probleem blijft zich nog steeds voordoen.

Specs:

Asus A8N-E

CPU Type AMD Athlon 64 3500+

1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)

NVIDIA GeForce 6600 GT (256 MB) PCI-e

Disk Drive Maxtor 6L200R0 (189 GB, IDE)

Windows XP Pro SP2

Ik hoop dat er iemand is die ziet wat er nou verkeerd is 8)7

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:43

Haan

dotnetter

Omdat het bij games gebeurt, en omdat de voltages in die screenshot nogal laag zijn, lijkt het er wel een beetje op dat misschien de voeding niet helemaal genoeg is.

Heb je de pc zelf gebouwd, of heeft de winkel dat gedaan?

Die nVidia settings kloppen ook niet echt nee.. daar hoort veel meer te staan. Dus ik zou dat sowieso eerst maar even proberen op te lossen. Als je systeemherstel aan hebt staan kan je een herstelpunt laden van voor het moment dat je die andere driver ging installeren.

En om een warmte probleem uit te sluiten zou je nog de kast open kunnen laten en er een ventilator in laten blazen.

[ Voor 65% gewijzigd door Haan op 04-07-2006 14:36 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Equalized
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-03-2021
Inderdaad, om het warmte probleem uit te sluiten kan je het best je zijpaneel eraf schroeven en er een ventilator of iets dergelijks op richten, dan weet je iig zeker dat het geen hitte probleem is.

sar·cas·me (het ~)
1. bittere, bijtende spot

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Hmm, die athlon 3500+ heeft Cool 'n quiet toch? Mijn athlon x2 ook, en games chrashen bij mij ook in no time als ik win xp draai. Ik ben teruggegaan naar windows 2000, maar als je cool 'n quiet uitzet in je bios en powermanagement gewoon op home/office laat staan is cool 'n quiet hopelijk uit. Mijn fsb ging alle kanten uit, multiplier ging van 5.5 naar 14.5 waardoor m'n athlon tussen de 900 mhz en de 4280 mhz schommelde. vonden games niet leuk. in Windows 2000 blijft hij netjes op 2010 staan en chrasht 'niets' meer.

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 14:33:
Omdat het bij games gebeurt, en omdat de voltages in die screenshot nogal laag zijn, lijkt het er wel een beetje op dat misschien de voeding niet helemaal genoeg is.

Heb je de pc zelf gebouwd, of heeft de winkel dat gedaan?

Die nVidia settings kloppen ook niet echt nee.. daar hoort veel meer te staan. Dus ik zou dat sowieso eerst maar even proberen op te lossen. Als je systeemherstel aan hebt staan kan je een herstelpunt laden van voor het moment dat je die andere driver ging installeren.

En om een warmte probleem uit te sluiten zou je nog de kast open kunnen laten en er een ventilator in laten blazen.
De pc is hersteld naar een eerder punt :) nvidia control panel is nu weer normaal :P
De pc is overigens in elkaar gezet door een winkel.
Als verschillende mensen zeggen dat de temperatuur goed is dan zal dat toch wel zijn? :) :?

Wat zou er dan verkeerd moeten zijn aan de voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Rigi schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 14:54:
Hmm, die athlon 3500+ heeft Cool 'n quiet toch? Mijn athlon x2 ook, en games chrashen bij mij ook in no time als ik win xp draai. Ik ben teruggegaan naar windows 2000, maar als je cool 'n quiet uitzet in je bios en powermanagement gewoon op home/office laat staan is cool 'n quiet hopelijk uit. Mijn fsb ging alle kanten uit, multiplier ging van 5.5 naar 14.5 waardoor m'n athlon tussen de 900 mhz en de 4280 mhz schommelde. vonden games niet leuk. in Windows 2000 blijft hij netjes op 2010 staan en chrasht 'niets' meer.
hmzz ja :) deze heeft een cool n quiet. Is er geen manier om dit uit te testen?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Heb je deze pc zelf geinstalleerd of heb je dit laten doen door het bedrijf waar je hem gekocht hebt?

Als het optie 2 is, ga dan gewoon terug met je pc. Blijkbaar hebben zij hem niet goed getest voordat ze hem verkocht hadden...

Verwijderd

Topicstarter
nee, ik heb zelf alles geinstalleerd op de pc.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Klinkt als een kapot mobo of een kapotte videokaart (eerder mobo).

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Probeer dan gewoon een schone installatie:
- WinXP
- Service Pack 2
- Chipset drivers
- VGA drivers
- Sound drivers

en ga vervolgens testen, loopt hij nogsteeds vast dan terug naar de winkel...

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 09:33
Wanneer heb je de temperatuur bekeken, als het systeem idle is of net nadat je een spel hebt gespeeld. Ik heb nu namelijk ook het probleem dat mijn videokaart te warm wordt en heb ook een 6600GT. 65 Graden voor een idle temperatuur is de mijne ook maar als ik half life 2 aan het spelen ben krijg ik artifacts in beeld en als ik daarna naar de temperatuur ga kijken dan is die tussen de 90 -100 graden. Dus dat je videokaart 140 graden mag worden zoals de winkel aangeeft klopt niet helemaal.

En ik heb nu bij rollercoaster tycoon 3 ook elke keer dat die afslaat of een blauw scherm. Komt denk ik gewoon door de hitte, maarja dat merk ik snel genoeg als het weer wat koeler wordt.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Verwijderd

Topicstarter
dennis112 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 15:38:
Wanneer heb je de temperatuur bekeken, als het systeem idle is of net nadat je een spel hebt gespeeld. Ik heb nu namelijk ook het probleem dat mijn videokaart te warm wordt en heb ook een 6600GT. 65 Graden voor een idle temperatuur is de mijne ook maar als ik half life 2 aan het spelen ben krijg ik artifacts in beeld en als ik daarna naar de temperatuur ga kijken dan is die tussen de 90 -100 graden. Dus dat je videokaart 140 graden mag worden zoals de winkel aangeeft klopt niet helemaal.

En ik heb nu bij rollercoaster tycoon 3 ook elke keer dat die afslaat of een blauw scherm. Komt denk ik gewoon door de hitte, maarja dat merk ik snel genoeg als het weer wat koeler wordt.
hij is rond de 65 graden als hij idle is. Heb 1 keer met game aan everest aan gehad. (prey demo die het een keer goed deed). Hij ging niet hoger als 95 graden. Als ik de game afsloot werd dit binnen de paar minuten weer tussen de 65 en 70 graden.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 15:47:
[...]

hij is rond de 65 graden als hij idle is. Heb 1 keer met game aan everest aan gehad. (prey demo die het een keer goed deed). Hij ging niet hoger als 95 graden. Als ik de game afsloot werd dit binnen de paar minuten weer tussen de 65 en 70 graden.
dat vind ik wel wat warm hoor voor idle.

Verwijderd

Mijn videokaart (passief gekoelde 7600GS, gaat nog wel een VF900 op) kan load 105 graden worden (maximaal eigenlijk 120). Dus daar zit bij jou nog een hele kleine ruimte in.

Ik denk eerlijk gezegd dat je hdd gewoon veel te warm wordt. Had ik ook toen heel even me stof filter van een paar sloten in me stacker verstopt raakten. Schoongemaakt en vervolgens geen problemen meer gehad. De hdd werd nog niet eens 50 graden voordat hij crashte.....

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
je voltage's zijn goed heb ik ook met mijn enermax 480watt
temp van je videokaart ligt vrij hoog volgens mij klokken
die zich zelf naarmate ze warmer worden meschien dat daar het probleem ligt
MAAR het grote probleem waar jij nu mee zit is dat je HD VEELS te warm is
en hier kunnen maxtors echt niet goed tegen dus koel je hd meer!!!!!!!!!!
de mijne zitten met dit weer met gewonde lucht koeling op 38 graden (8x maxtor 200gb boven elkaar)
gr bastian

Verwijderd

Topicstarter
bastian.hoen schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 16:09:
de mijne zitten met dit weer met gewonde lucht koeling op 38 graden (8x maxtor 200gb boven elkaar)
gr bastian
oke, daar zat ik zelf ook aan te denken. Maar dat neemt het probleem met gamen niet weg :?

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:50
bastian.hoen schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 16:09:
gr bastian
50c voor een hete schijf zoals Maxtor is bij dit weer niks mis mee. mijn vorige schijf heeft 2 jaar lang op 50~55c gedraaid en doet het nu nog, al heb ik nu wel betere airflow :)

Lijkt mij geen probleem.

• Visgek82
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 16:11:
[...]

oke, daar zat ik zelf ook aan te denken. Maar dat neemt het probleem met gamen niet weg :?
Uninstall de videokaart drivers eens. daarna in safe mode booten en compleet weghalen met een drivercleaner, daarna een verse installatie van de videodrivers, en kijk dan eens of je nog het probleem hebt dat ie A. vast loopt, en B. in de eigenschappen zo weinig laat zien.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De meeste fabrikanten raden aan om een HDD niet warmer dan 55 te laten worden, als ie onder de 50 zit is dat wel aardig heet maar het zou geen problemen moeten geven.

Ik heb een HDD wel eens rond de 65 gehad op een LAN zonder goede koeling en die schijf doet het nu 2 jaar later nog prima.

Verwijderd

Als je de boel geinstalleerd hebt zoals Mishmash aangaf. ( vooral de nforce drivers niet vergeten)
Dan heb je dat in ieder geval goed gedaan.

Het is erg warm buiten dus het zou een temp probleem kunnen zijn.
Je HD is te warm, wat duid op een hoge case temp. Haal de zijkap eraf en draai de games opnieuw.
De temperaturen van veel onderdelen zullen met minimaal 15 graden gaan zakken.

Wat voor voeding heb je in je kast?
Heb je de cpu overgeklokt?
Heb je al een memtest gedraaid?
En laat de voltages eens monitoren via speedfan als je een game speelt ( optie charts)

Verwijderd

Zoals ik al zei je hdd wordt gewoon te warm waarschijnlijk. Iedere hd reageert weer anders op temperaturen. Die van mij kan geen 50 graden aan. Een andere kan misschien even op 65 graden draaien (overigens dat hij 2 jaar later nog steeds werkt zegt niks, hij heeft ook maar heel even op 65 graden gedraaid). Dus als je hdd goed gekoelt wordt dan neemt dat waarschijnlijk wel het probleem weg bij gamen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de pc terug naar de pc zaak gebracht :) De videokaart was defect. Nu zit er een andere in :?. Maar deze doet ook al raar... (geforce 7600GS)

Ik speel 2 minuten de demo van Prey en dan gaat het beeld knipperen (beeld valt helemaal weg en komt weer terug). Dit neemt dan na een paar keer in frequentie toe :?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 16:47 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:43

Haan

dotnetter

Als ik moet gokken zou ik zeggen dat de videokaart helemaal niet defect was, maar dat ze die gewoon verwisseld hebben in de hoop dat dat het probleem was.
Hebben ze niet getest of alles werkte in die winkel? :?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie het al... heb het helemaal uitgezocht :/

Ze hebben daar 3dmark03 gedraaid.. 3 uur lang.. dat was naar hun zeggen goed :)

Nu zie ik dat de kaart 450 mhz engine clock heeft met powerstrip.
De specs geven aan dat dit 400 moet zijn :/

specs:

http://www.peakhardware.com/products/index.aspx?productName=PEAK%20GeForce%207600GS%20256MB%20DDRII%20128bit%20PCI-E%20VGA%20CARD#

Powerstrip - (alleen geopend niets aangepast)

Afbeeldingslocatie: http://img395.imageshack.us/img395/2682/clock0bw.jpg

Achja morgen toch terug om me front usb weer te laten fixen.
Deze zouden ze gemaakt hebben omdat er 1tje het niet deed. (gaf wel stroom overigens)
Nu doen ze het beide niet meer :) (stroom geven ze ook niet)

***Edit***

Underclocked naar 398 mhz engine.
Het werkt niet :)
Prey demo gaat nog steeds flikkeren.
Nog steeds vind ik het raar dat hij 450 mhz engine clock heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 20:22 ]

• Visgek82
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 20:06:
Ik zie het al... heb het helemaal uitgezocht :/

Ze hebben daar 3dmark03 gedraaid.. 3 uur lang.. dat was naar hun zeggen goed :)

Nu zie ik dat de kaart 450 mhz engine clock heeft met powerstrip.
De specs geven aan dat dit 400 moet zijn :/

specs:

http://www.peakhardware.com/products/index.aspx?productName=PEAK%20GeForce%207600GS%20256MB%20DDRII%20128bit%20PCI-E%20VGA%20CARD#

Powerstrip - (alleen geopend niets aangepast)

[afbeelding]

Achja morgen toch terug om me front usb weer te laten fixen.
Deze zouden ze gemaakt hebben omdat er 1tje het niet deed. (gaf wel stroom overigens)
Nu doen ze het beide niet meer :) (stroom geven ze ook niet)

***Edit***

Underclocked naar 398 mhz engine.
Het werkt niet :)
Prey demo gaat nog steeds flikkeren.
Nog steeds vind ik het raar dat hij 450 mhz engine clock heeft.
Probeer eens een ander spel? kan natuurlijk ook aan Prey liggen. als hij het bij een paar andere games wel doet, zou je mss een andere driver kunnen proberen,
Pagina: 1