Computer op zee?

Pagina: 1
Acties:
  • 564 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02 20:33
Ik weet niet of dit onderwerp hier thuishoort maar ik wist niet waar het anders zou moeten.

Een computer in de boot wil ik dus. Waar moet hij aan voldoen?

Problemen waar ik d8 tegenaan te lopen:
- Ventilator zuigt zoute zeelucht aan waardoor delen in de pc gaan oxideren en deze minder lang meegaat. Liefst helemaal geen airflow dus (wordt moeilijk aangezien het een zwaar systeem moet worden (media center).
- Harde schijf krijgt schokken. Ik weet niet hoeveel een harde schijf kan hebben dus ik weet ook niet of dit een probleem is.

Weet iemand nog andere problemen bij een pc op zee? Of heeft iemand misschien al een pc op zee en/of heeft hij oplossingen?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 18:42
Stroom? Wat voor bootje/schip heb je/zit je op? Ik neem aan dat je hem wel ergens binnen kan zetten

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Waterkoeling 8)7

Je hebt tenslotte genoeg water om je heen, is gelijk het grootste reservoir te wereld. Heb je ook nog een primeur :)

HD,'s kunnen best wel wat bewegeing hebben. Zo lang je niet met de boot loopt te stampen zal het wel goed gaan.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• fRiEtJeSaTe
Megamind schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 13:17:
Stroom? Wat voor bootje/schip heb je/zit je op? Ik neem aan dat je hem wel ergens binnen kan zetten
Stroom en plaatsing zijn geen issue. Dat komt allemaal dik voor elkaar.

@LuCarD:
Zout zeewater gebruiken om te koelen lijkt me niet handig :P
Maar even serieus, het is geen systeem voor mezelf (was het maar waar (boot :9~ )). Het moet dus iets zijn dat geen onderhoud behoeft en altijd werkt.

[ Voor 29% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 04-07-2006 13:22 ]

Verwijderd

ik heb wel eens een klein klusje voor een rederij gedaan, maar daar stonden gewoon overal van die prefab dell machines. ging prima. ze hadden ook kassasystemen op het dek zeg maar (dus half buiten).

ik heb geen idee hoelang dat spul het uit zal houden (groot bedrijf dus ws in 5 jr afgeschreven), maar het werkte allemaal prima.

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 08:55
LuCarD schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 13:18:
Waterkoeling 8)7

Je hebt tenslotte genoeg water om je heen, is gelijk het grootste reservoir te wereld. Heb je ook nog een primeur :)

HD,'s kunnen best wel wat bewegeing hebben. Zo lang je niet met de boot loopt te stampen zal het wel goed gaan.
das nog best een leuk idee, alleen moet je denk ik dan om het jaar je WC onderdelen vervangen ..

Maar als je gewoon 2 slangen overboord hangt met 'n filter ervoor kun je nog best lekkere temperatuurtjes uit je stille mediacenter krijgen :D VET .. ik zou t meteen willen doen :P haha

zee->pomp->CPU->NB->HDD->Voeding->zee

je kunt dan in principe alles aan je PC koelen op zee.. t water blijft toch even koud :P

Verwijderd

Een vraagje waar wil je de stroom vandaan halen?
(oeps iemand anders was sneller)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 13:23 ]

• fRiEtJeSaTe
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 13:22:
Een vraagje waar wil je de stroom vandaan halen?
We hebben het hier niet over een roeiboot. De wat grotere boten hebben tegenwoordig al stroom ;)
Kwestie van een omvormer.

Laten we het hele waterkoeling idee even uit ons hoofd halen. Het lag ook wel erg voor de hand natuurlijk 8)7
Het wordt een barebone (shuttle), dus waterkoeling is geen optie.

[ Voor 30% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 04-07-2006 13:25 ]

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:35

KingCrash

Angry Rabbit

Wat voor een boot hebben we het over?
Een boot met kajuit of een open sloep? Hoe kom je aan stroom?

offtopic:
spuit 11 enzo

Als het een boot is met een knappe kajuit kan natuurlijk weinig mis gaan. Met zwaar weer vang je natuurlijk wel grote klappen op met de boot, maar ik denk wel dat een pc dit moet kunnen hebben?

[ Voor 56% gewijzigd door KingCrash op 04-07-2006 13:26 ]

Angry Rabbit

• fRiEtJeSaTe
KingCrash schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 13:24:
Wat voor een boot hebben we het over?
Een boot met kajuit of een open sloep? Hoe kom je aan stroom?

offtopic:
spuit 11 enzo

Als het een boot is met een knappe kajuit kan natuurlijk weinig mis gaan. Met zwaar weer vang je natuurlijk wel grote klappen op met de boot, maar ik denk wel dat een pc dit moet kunnen hebben?
Mja, denk het ook wel. Zit ik dus alleen nog met de koeling. Gaat dit echt een probleem worden met die zoute zeelucht? Het moet natuurlijk niet zo zijn dat het ding na 2 jaar compleet verroest is.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:19

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Is een laptop geen idee? Iets steviger als je 't mij vraagt... Die kunnen vast wel wat hebben :)

Hier stond een dode link.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 13:29:
[...]

Mja, denk het ook wel. Zit ik dus alleen nog met de koeling. Gaat dit echt een probleem worden met die zoute zeelucht? Het moet natuurlijk niet zo zijn dat het ding na 2 jaar compleet verroest is.
Lijkt me niet, bouw anders (als prestatie toch niet zó belangrijk is) een systeem met n Epia oid.

Stoffilters misschien anders?
Ook is het vastschroeven van de pc aan de tafel (via een rubberen mat het liefst) wel handig, dan kan hij niet wegschuiven en worden trillingen een beetje gedempt ;)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

warmtewisselaar voor waterkoeling <=> zeewater? zout water rondpompen in je systeem lijkt me niets. HDD zou ik me weinig ozorgen over maken om eerlijk te zijn, desnoods int rubber ophangen

Verwijderd

Ik heb ervaring op een sleepboot en viskotter: qua systeem kan je eigenlijk alles gebruiken waarbij de enige vraag is voor welk doel je de PC gaat gebruiken. Neem je bijvoorbeeld een licentie op Tsunamis (voor de zeekaarten) ? Hoe dan ook: een normale PC, voorzien van XP werkt prima.
Wel een paar tips:

* gebruik een draadloos toetsenbord: scheelt weer kabels door de stuurhut
* TFT schermpje is prima: neemt minder ruimte.
* controleer VOOR het aansluiten welk voltage je gebruikt. Heb ik één keer niet
gedaan met als gevolg wat brandlucht in de cabine.

Qua plaatsing is een PC natuurlijk overal te plaatsen, in of nabij de stuurcabine is natuurlijk het makkelijkst. Aansluiten op de radar kan MAAR dat kan je het best overlaten aan de installateur van de radar.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Een gewone pc zou geen probleem moeten zijn. Wel raad ik je van harte een 2.5'' harddisk aan, deze notebookschijfjes zijn dan wel wat trager, maar kunnen veel grotere schokken verwerken. Tevens kun je deze na een paar seconden steeds laten parkeren, zonder dat hij stopt met draaien. Mocht er dan alsnog een schok komen, geen probleem.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Oom van een vriend van mee heeft een 34 meter lange (zeil?)boot waar ze ook op wonen, en die heeft gewoon 1 normale pc daar staan en 1 shuttle, lcdtv en de hele mikmak.
Gewoon, binnen kan je dus alles neergooien, schommelingen van eht water heeft amper effect erop aangezien hij ook gewoon door vrij ruig weer meot varen soms.
Enigste waar je rekening mee moet houden imho is dus of de pc neit 24/7 half/helemaal buiten staat enzo...vanwege de zeelucht enzo

Gabriël AM5

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15

Barrycade

Through the...

Waar ik aan dacht:
Niet een te zware CPU-koeler aan een vertikaal moederbord hangen. Het zelfde voor de VGA koeler.

Molex-IDE-SATA-Stekkers borgen zodat ze niet door trillingen/stampen van het schip uit de apparaten vallen.

en als laatste PCI kaarten ook borgen

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07-2024
voor een koeler kan je een zalman reserator gebruiken. die heeft geen fan nodig dus dat zorgt er gelijk voor dat je comp niet gaat oxideren

• fRiEtJeSaTe
YoghurtO_o schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 16:38:
voor een koeler kan je een zalman reserator gebruiken. die heeft geen fan nodig dus dat zorgt er gelijk voor dat je comp niet gaat oxideren
En ik heb dan die barebone omdat...

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

in principe kan je elke pc wel gebruiken, afhankelijk van het type schip zou je hem trillingsvrij op kunnen hangen.
daar zijn voor compaq machines speciale inbouw frames voor.

maar over wat voor boot hebben we het nu? een containerschip van 80+ m, een bayliner-achtig apparaat of een kajuitzeiljacht?

Van klussen krijg je grijze haren

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:27
Schroef je kast vast op rubbers :).

En ik zou voor een goede cpu koeler e.d. gaan want ik denk dat wat goedkopere koelers wat meer kans hebben om eraf te trillen, schommelen oid.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:39
let wel op dat de pc niet zeeziek word en slecht beeld krijgt (mss met die rader enzo in de buurt, kweet niet echt goed hoe het zo zit :+ )

Verwijderd

Ik zou me geen zorgen maken over die "zoute" zeelucht oid.....
neem gewoon een aluminium CPU koeler, die roest niet.
Gewoon goeie ventilatie in die barebone en je bent klaar......

Je hebt trouwens ook weinig andere opties dan luchtkoeling in een barebone O-)

Verwijderd

Hmm het idee voor te koelen met een warmtewisselaar spreekt me wel aan :) gewone waterkeoleing met in de plaats van een normale rad de primaire kring van een warmtewisselaar. Vervolgens zee-secundaire kring-zee.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 17:20:
Hmm het idee voor te koelen met een warmtewisselaar spreekt me wel aan :) gewone waterkeoleing met in de plaats van een normale rad de primaire kring van een warmtewisselaar. Vervolgens zee-secundaire kring-zee.
Hij heeft al aangegeven dat hij geen waterkoeling wil......(barebobe)
En zeg nou zelf.....zou jij dat doen???...dat is toch de grootste onzin?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 17:25 ]

• Cuno
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Waarom neem je niet gewoon een notebook mee? Bijvoorbeeld een 17-inch notebook. Dan hoef je ook niet te denken aan de trillingen. Een intel dualcore is krachtig genoeg voor een mediacenter, en tegenwoordig hebben notebooks ook goede videokaarten dus gamen kan je er ook mee.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:25
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 17:25:
[...]

Hij heeft al aangegeven dat hij geen waterkoeling wil......(barebobe)
En zeg nou zelf.....zou jij dat doen???...dat is toch de grootste onzin?
Ik zou het zelf wel doen ja, zelfs in een barebone. CPU en VGA koelblokjes nemen toch niet zoveel ruimte in? Radiator hoeft niet in de case aangezien we een warmtewisselaar gingen gebruiken... ;)

Maargoed, ik kan me qua onderhoud ook voorstellen dat mensen het niet altijd leuk vinden zoiets. ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 17:16:
Ik zou me geen zorgen maken over die "zoute" zeelucht oid.....
neem gewoon een aluminium CPU koeler, die roest niet.
Uhm, ik gok dat hij met het oxideren van onderdelen in de PC zich het minst zorgen maakte over de heatsink. ;) Op printplaten zitten meer dingen die zouden kunnen oxideren die me vervelender lijken.

Ik zou me zelf niet zoveel zorgen maken over oxidatie door zeelucht. Maar kennelijk is dit wel een issue, als ik met google blogs als http://www.ikwerkopsintmaarten.nl/php/index.php tegenkom... (2e artikel op de frontpage) Ik zou echter ook niet weten wat je hier aan kunt doen, ik vermoed dat stoffiltertjes niet echt gaan helpen tegen dat soort dingen... en als je dan niet aan de waterkoeling wilt zit je toch vast aan je zoute-zeelucht-airflow. Maar hoe snel dit een probleem gaat worden? Best kans dat je systeem al lang daarvoor is afgeschreven.

Qua HDD zou ik inderdaad ook voor een 2.5" laptopschijfje kiezen. Die zijn schokbestendiger en zijn met een convertortje ook zo aan een normale IDE aansluiting te hangen (of zijn er tegenwoordig zelfs 2.5" SATA laptopschijfjes met normale connector? Vast wel :P)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Megamind
Ik zou me ook nergens zorgen over maken, als je nou eens kijkt naar andere spullen op de boot dan zullen die vaak ook gewoon luchtgekoeld zijn. Radars en electronica, soms zijn ze waterdicht maar ook niet alles.

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:39
Je kan toch aan iemand vragen die aan de zee woont of zijn computer het nog doet? :Y)

• IceQb
  • Laatst online: 25-01 11:35
damn en waar trek je je internet vandaan dan :P

• Eris
  • Laatst online: 12:29

Eris

-

Ik weet dat op normale "schepen" lees +100 meter gewone normale PC's hebben geen enkele aanpasinge. Alleen de pc zit dan wel extra gesjord wegens het slingeren van het schip... En die PC's gaan gewoon een lange tijd mee. Ik zou me er geen zorgen om maken.

Vergeet niet dat veel "Electronica" ook gewoon buiten staat zonder enige bescherming. Alleen een stale kast.

• tdn135
  • Niet online
Ik zou gewoon voor een laptop gaan. Deze hebben weinig airflow nodig, zijn schokbestendiger en zijn energiezuiniger. Ook kan je het makkelijk meenemen wat ook erg handig is. Je zou het eventueel vastkunnenzetten dat het niet van de tafel afvalt. Je kan het best voor een Pentium M of een Core (2) duo gaan. Een AMD turion (x2) kan ook voldoen maar ik zou voor de Pentium gaan.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:25
nljagfan schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:03:
Ik zou gewoon voor een laptop gaan. Deze hebben weinig airflow nodig, zijn schokbestendiger en zijn energiezuiniger. Ook kan je het makkelijk meenemen wat ook erg handig is. Je zou het eventueel vastkunnenzetten dat het niet van de tafel afvalt. Je kan het best voor een Pentium M of een Core (2) duo gaan. Een AMD turion (x2) kan ook voldoen maar ik zou voor de Pentium gaan.
Hm, waarom? Qua prestaties zullen ze beide voldoen, en de accuduur is opzich niet zo boeiend als je constant een adapter aan kunt sluiten? Dan zou ik meer naar prijs kijken... :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Xe0n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-01 13:54

Xe0n

^ Me

nljagfan schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:03:
IK sluit me hierbij aan. Koop een dell inspiron 6400 ofzo. Is zeer populair hier onder de tweakersen en zijn niet zo heel duur (zeker als je hem in het weekend koopt)

...

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:16
Een laptop, die kun je met wat geknutsel namelijk langs de 220 omvormer opladen en dat scheelt ontzettend veel rendement. Daarnaast: neem _geen_ draadloze muis, een golf en ze liggen aan de andere kant in een plas water, draden zijn lifesavers in dit geval.

Maar laptops worden meestal gebruikt, zelfs op de meest ruige zeiljachten in oceaanraces.

Wat wil je er eigenlijk mee doen? Gebruik van navigatiesoftware onder vol zeil is namelijk wat anders dan een spelletje in de haven.

[ Voor 17% gewijzigd door DaCoTa op 04-07-2006 18:11 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-02 06:37
IceQb schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 17:49:
damn en waar trek je je internet vandaan dan :P
Vorige vakantie was ik op kamp op een passagiersboot. daar hadden ze(de stuurmannen) een laptop mee en die konden op internet. Die zeiden dat ze het via satteliet deden(let wel het was niet op de open zee!!) Dus lijkt me ook niet echt een probleem(maar zal wel kostelijk zijn)

http://specs.tweak.to/16567

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:52

ReLight

echo("What Now ? !")

Ik heb circa 8 jaar pc's en netwerken neergezet op coasters en tankers en zeilers (bv de campina met henk de velde).

Voor normale ruimtes (dus echt boten) kan ik je standaard pc's aanraden. koop geen clonen of huis pc's. Dus Dell's of HP's. De buisiness lines van die 2 zijn zeer duurzaam, en zijn simpelweg beter ontworpen dan de thuis modellen. ook qua geluid, en lucht stroming. (een pc in een kajuit klinkt nu eenmaal anders dan je goed gevulde huiskamer) Er worden vaak net wat beter onderdelen in meegegeven. Pluspunt hierbij is ook de recovery options, en de vaak goede (te downloaden en meegeven) spare parts installatie instructies.
Je kan dus bv uit voorzorg 1 extra hdd meegeven, of zelfs niet aangesloten al inbouwen.

Indien het een zeiler betreft, en dus meer een kajuit dan moet je echt met een laptop gaan. Ook hier kan je al voorbereidingen tegen 'disaster' treffen met een extra hdd. Let op dat je een model met rs-232 neemt, want satteliet terminals werken 90% nog met seriele verbindingen, net als motor management, en radar. (anders kan radio holland je daar wel verder bij informeren)
Als je echt extreem wilt gaan kan je op zoek naar de z.g 'marinized kits' Dit zijn beugels op rubbers op maat gemaakt. Je kan ze in engeland nog ergens kopen (google).

Onder normale droge omstandigheden aan boord zou zo'n pc/laptop goed 2 a 3 jaar mee moeten kunnen.

Laat eens weten wat je gekozen hebt.

oh ja, neem idd geen draadloos spul, werkt vaak niet goed ivm motoren en weerkaating van EM-velden, en batterijen zijn altijd op etc etc.

[ Voor 7% gewijzigd door ReLight op 04-07-2006 18:26 . Reden: toevoeging ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:34
En over die trillingen: alsof een boot veel meer trilt dan een auto. En in auto's zijn zat computers ingebouwd ;). Nee over de schokken hoef je echt niet in te zitten (tenzij het zo'n lompe oude boot is waardoor het hele schip trilt van de motor).

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
laptop... die kunnen tegen schokken en vaak zitten er ook luchtfilters bij de fans... scheelt wat in zout wat naar binnen gezogen wordt...

Maar ik denk dat je niet echt heel erg bang hoeft te zijn voor snellere oxidatie... evt kan je een laag niet-elektrisch geleidende olie of siliconen op je componenten spuiten...

U vraagt, wij antwoorden.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

ReLight schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:23:
Ik heb circa 8 jaar pc's en netwerken neergezet op coasters en tankers en zeilers (bv de campina met henk de velde).

Voor normale ruimtes (dus echt boten) kan ik je standaard pc's aanraden. koop geen clonen of huis pc's. Dus Dell's of HP's. De buisiness lines van die 2 zijn zeer duurzaam, en zijn simpelweg beter ontworpen dan de thuis modellen. ook qua geluid, en lucht stroming. (een pc in een kajuit klinkt nu eenmaal anders dan je goed gevulde huiskamer) Er worden vaak net wat beter onderdelen in meegegeven. Pluspunt hierbij is ook de recovery options, en de vaak goede (te downloaden en meegeven) spare parts installatie instructies.
Je kan dus bv uit voorzorg 1 extra hdd meegeven, of zelfs niet aangesloten al inbouwen.

Indien het een zeiler betreft, en dus meer een kajuit dan moet je echt met een laptop gaan. Ook hier kan je al voorbereidingen tegen 'disaster' treffen met een extra hdd. Let op dat je een model met rs-232 neemt, want satteliet terminals werken 90% nog met seriele verbindingen, net als motor management, en radar. (anders kan radio holland je daar wel verder bij informeren)
Als je echt extreem wilt gaan kan je op zoek naar de z.g 'marinized kits' Dit zijn beugels op rubbers op maat gemaakt. Je kan ze in engeland nog ergens kopen (google).

Onder normale droge omstandigheden aan boord zou zo'n pc/laptop goed 2 a 3 jaar mee moeten kunnen.

Laat eens weten wat je gekozen hebt.

oh ja, neem idd geen draadloos spul, werkt vaak niet goed ivm motoren en weerkaating van EM-velden, en batterijen zijn altijd op etc etc.
idd zoals ik al zei....Op een echte boot kan je gewoon een PC/shuttle gebruiken..
Blij dat een ervaren iemand eht met me eens is...
Nu even wachten op de TS en hij ons verteld welk soort boot het betrefd :)

Gabriël AM5

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:47
Neem een intel socket 487 mobile processor en plaats die op een desktop moederbord. Hierop hoeft slechts een kleine alu. koeler.

Je kan vervolgens een 2.5" laptop hdd gebruiken, die kunnen wel tegen schokken.

Je kan tegen de zoute lucht de elektronica insprayen met vaseline-spray.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-02 19:28

GG85

.......

The__Virus schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:49:
En over die trillingen: alsof een boot veel meer trilt dan een auto. En in auto's zijn zat computers ingebouwd ;). Nee over de schokken hoef je echt niet in te zitten (tenzij het zo'n lompe oude boot is waardoor het hele schip trilt van de motor).
Sorry maar dat is dus echt onzin, ik denk niet dat je een auto ECU of boordcomputer kan vergelijken met een highend thuis pc.
Ze bevatten zoiezo al totaal andere componenten en worden ook nog eens op een andere manier gefabriceerd en gemonteerd.
Ik zou zeggen, prop eens een draaiende laptop onder de motorkap van een auto en kijk wat er gebeurt

[ Voor 4% gewijzigd door GG85 op 04-07-2006 20:02 ]

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

GG85 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 19:57:
[...]

Sorry maar dat is dus echt onzin, ik denk niet dat je een auto ECU of boordcomputer kan vergelijken met een highend thuis pc.
Ze bevatten zoiezo al totaal andere componenten en worden ook nog eens op een andere manier gefabriceerd en gemonteerd.
Ik zou zeggen, prop eens een draaiende laptop onder de motorkap van een auto en kijk wat er gebeurt
Hij bedoelt zulke dingen.

• fRiEtJeSaTe
sapphire schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 19:38:
[...]

idd zoals ik al zei....Op een echte boot kan je gewoon een PC/shuttle gebruiken..
Blij dat een ervaren iemand eht met me eens is...
Nu even wachten op de TS en hij ons verteld welk soort boot het betrefd :)
Nou, zoiets: http://www.hetterschijt.nl/images/hanse/531-012B.jpg
Is hem niet precies maar hijs ong. even groot volgens mij.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

boot waar ik het over had: de Korevear

Gabriël AM5

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:28
umm als ik nog goed herinner uit m'n chemie les is als je een staal vastmaakt (verbind) met koper dan verroest het niet.. iets ivm electronen...

't is maar een idee he..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Verwijderd

je kan toch ook gewoon van die passive cooling nemen? zoiets als wat heatpipes ofzo. Voedingen hebben dat tegenwoordig ook. En trillen doet een boot niet, misschien beetje bewegen. Tis geen tank he.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:52

ReLight

echo("What Now ? !")

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:13:
[...]

Nou, zoiets: http://www.hetterschijt.nl/images/hanse/531-012B.jpg
Is hem niet precies maar hijs ong. even groot volgens mij.
In dit geval absoluut een notebook nemen, en netjes met een platte beugel/band vast zetten. Als je dit op een plateau van het bureau doet kan je hem nog omhoog klappen ook. Elke interieur timmerman kan je daarmee helpen in de haven. Centimeters ruimte tellen in een zeilboot ;)

Indien het je lukt dan zou het idd wel goed zijn om dan te proberen de spanning van een algemene omvormer te krijgen, maar test het erg goed, want je garantie is naar de knoppen als er wat mis mee gaat.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
In de folder van de Correct staat een computer met passieve koeling. Geschikt voor gebruik op boten zodat de zoute zeelucht de componenten niet aantast staat er. :)
Voor 1783 euro krijg je een klein kastje met erin:

1,5 Ghz Celeron Mobile
512MB geheugen
20 GB 2,5 inch 5400 rpm harddisk
dvdspeler/cdrwriter combo.
Voeding met 12 volt aansluiting.

Ik denk echter niet dat dit genoeg is voor een mediacenter systeem.

[ Voor 43% gewijzigd door Satch op 05-07-2006 14:09 ]

• Megamind
Metal schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:05:
In de folder van de Correct staat een computer met passieve koeling. Geschikt voor gebruik op boten zodat de zoute zeelucht de componenten niet aantast staat er. :)

1,5 Ghz Celeron Mobile
512MB geheugen

Kijk je even welk merk het is, en dan de fabrikant of leverancier vragen of ze lege buizingen of andere configuraties bieden.

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:35
Ik ken iemand die een aardig grote boot had, welke aan de middelandse zee lag en daar stond een laptop op die om de 3 of 4 jaar ofzo vervangen moest worden ivm aantasting door de zoute lucht. Dus je moet zeker rekening houden met aantasting, maar zo extreem snel gaat het dus niet.

• fRiEtJeSaTe
Metal schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:05:

1,5 Ghz Celeron Mobile
512MB geheugen

Wat? 1783 euro voor een 1,5 Ghz Celeron :D :D :D 8)7 8)7 8)7

Btw mensen, ik begin een beetje van het idee passieve koeling af te stappen. Passieve koeling is praktisch onmogelijk met zo'n klein kastje en een stroomvretende cpu. Er zal toch altijd ergens een ventilator in moeten.

• souderkeamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-12-2020

souderkeamer

Hobo en Techniek

Neem een macbook. Met die bewegings sensor blijft je beeld waterpas... :+

strax word je nog zeeziek van je beeldscherm

Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij hebben de meeste mensen hier nog nooit op een boot gezeten :/ Op een boot zijn niet echt schokken die ervoor zorgen dat je echt van je stokje gaat..alleen maar zeer gelijdelijke bewegingen. Daar kunnen HDD's echt wel tegen :/

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Henk007
  • Laatst online: 06-04-2025
Er bestaan een aantal leveranciers van redelijk degelijke notebooks. Bijvoorbeeld de Panasonic Toughbook

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:07

Klippy

Still Game

Hebben jullie al eens gekeken over welke boot het gaat?
Net alsof je daar gaten in gaat zagen voor je waterkoeling met zeewater 8)7

Ik zou wat aandacht besteden aan de voeding.
Ik weet niet hoe de stroom zit op de boot, het zal wel gewoon allemaal al omgevormd worden naar 230V voor de haardrogers enzo, maar als je beschikking hebt over een 12V lijntje of 24V, er zijn gewoon PC voedingen te kopen met 12V, 24V en en 48V ingangen. Dat scheelt toch weer wat. Beetje onzin om van 12V naar 220 om te vormen en dan terug naar 12 in de Pc voeding. Maar als het ergens centraal naar 220 omgezet wordt zou ik me daar ook niet druk om maken.

Zou zelf gewoon voor een barebone gaan met een mobiele processor en een notebook HD van 80GB oid.
Dat is genoeg voor een mediacenter als je niet al te veel films oid gaat installeren. Gewoon lekker via de DVD drive doen zou ik zeggen. Maar een gewone HD kan ook wel.

Over die zeelucht: Dat zal niet zo'n prbleem zijn denk ik toch, maar aluminium kan nooit kwaad natuurlijk. Er zit denk ik toch wel meer apparatuur aan boord. Die zal vast ook nog werken. Dus ik zie niet in waarom een PC niet zal werken. De airflow gaat toch alleen naar de voeding en de processor als je geen luxe videokaart gaat gebruiken en die kunnen daar wel tegen lijkt me.
Voeding kan het heel misschien wat sneller begeven, maar ik denk niet dat dat merkbaar is op de levensduur van de PC. Als er al verschil is merk je dat effect niet binnen 5 jaar.
Anders zouden mensen die aan zee wonen ook allemaal last hebben.

Laat ff weten wat je gekocht hebt en hoe het staat, vind het wel interessant :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

franssie

Save the albatross

media center op een boot > bedoel je niet een DIVX speler? of zit er een sat ontvanger aan gekoppeld? Wil je echt dingen opnemen dan?
Voor de meeste navigatie en radar software heb je echt niet zoveel CPU kracht nodig.
zoals al eerder gezegd: ga zeker voor een RS232 aansluiting en als het kan zelfs twee, aan boord heb je die seriele meuk nodig (GPS is via NMEA via RS232 wel uit te lezen, je boord instrumenten hebben soms een aparte RS232 poort nodig).
Om en nabij de kiel beneden beweegt een boot het minst(minste versnelling) maar let wel op vocht, hoe lager hoevochtiger. Probeer de PC zoals ook al gezegd op je boordnet aan te sluiten ipv via de omvormer, omvormers vreten stroom en stroom is echt net zo schaars als zoet water als je op zee zit (24 volt aanwezig misschien?).
Ik gebruik derhalve eigenlijk alleen mijn Laptops op boten, al denk ik eraan een mac mini bij mijn ouders aan boord te plaatsen als ik weet dat ik er een RS232 aan kan knopen - samen met een LCD-TV/Monitor icm digitenne/DVB-T. GSM/GPRS verbinding overt blauwtand erbij en je hebt altijd de weerberichten die je hebben wil ter beschikking alsmede email.

/edit: als de mast er nog afmoet/kan eventueel zoeken naar Wifi antennetje dat erbij geplaats kan worden (weet niet of die bestaan) maar in steeds meer havens is er wifi en anders is er wellicht een nabije buur die out-of-the-box aan het zenden is ;) wil ik zelf ook nog gaan installeren maar moet er nog een nachtje over googlen

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 11-07-2006 01:05 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1