[WC] Tips over installatie en koelvloeistof

Pagina: 1
Acties:

• Muscleduck
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-01 11:49
Goeiemiddag Tweakers.

Ik heb na 3 jaar met mijn Athlon XP3000+( @3200+ :P) en 9800pro te werken besloten dat het eindelijk tijd is om een nieuwe pc te kopen.

Ik heb al een pc samengesteld, hier geef ik ff de specs:
- AMD 64 X2 4400+ Toledo (kan je clocken naar FX60 B))
- 2x X1900XT crossfire
- DFI Lanparty UT CFX3200-DR
- Corsair TWINX 2048-3200C2 (heb ik al)
- 2 caviar schijven van WD van 160gb (heb ik al)
- 1 Raptor schijf van 74gb (heb ik al)
- Lian Li PC-V2000 plus ( :9~ )

Nu wou ik daar ook waterkoeling bij (zal wel nodig zijn denk ik met zo bakbeesten)
Ik heb volgende set samengesteld bij DangerDen:
)- Maze 4 chipset blok
- RBX blok voor CPU
Tyee blokken voor GPU (deze moet ik nog bestellen).
Verder heb ik ook nog MCT-40 als koelvloeistof en een black ice micro en een black ice micro II

Nu heb ik over deze set wel nog enkele vragen.

moet ik mijn koelvloeistof verdunnen, en moet daar nog anti corrosie vloeistof bij?
En dan over de volgorde van de componenten:
Ik had gedacht aan deze volgorde (sry, bad paint skills :P)
Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/2977/cooling0sf.jpg
Ter verduidelijking: helemaal bovenaan zit een fillport, links het groene is een reservoir, daaronder de pomp.
Helemaal onderin de case ligt de Black ice Micro, rechts zit boven de PSU een Black Ice Micro II
(de gewone micro is een verkeerde bestelling eigenlijk die ik nu nog nuttig kan aanwenden).
die met de 3 slangen is de RBX blok en links ervan zit de northbridge.
De bovenste zijn de Grafische kaarten.
Ook nog ff melden dat de CPU blok 2 outtakes heeft die samen komen op de linkse fitting van de kleine koeler met een Y stuk (en dat de fillport ertussen hangt met een T stuk).

Zoals je ziet (of mss niet ;)) wil ik dus met de kleine radiator de CPu en NB koelen en met de grote rad wil ik de 2 GPU's koelen.
Zou deze opstelling lukken denken jullie?
Of hebben jullie advies om het anders te doen?
Ik had al gedacht om anders een Black ice Xtreme (of hoe heten die) te kopen (een 120x120), die kan ik achteraan ik de kast hangen, rechts van de CPU blok (je ziet de koeler hangen).
Hopelijk kunnen jullie wat tips geven over mijn watercooling, want ik zou het graag in 1x goed hebben ;)

laters :)

[ Voor 5% gewijzigd door Muscleduck op 04-07-2006 12:20 ]

• Muscleduck
Niemand met tips over de koelvloeistof of over de volgorde? (of algemene tips?)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat dubbele rad voor je gpu's zul je wel nodig hebben. Maar ik betwijfel of je enkele rad wel genoeg is voor een overgeclockte cpu(ben je van plan concludeer ik) en een hete chipset. Als je het kwijt kunt zou ik hiervoor ook een dubbel rad nemen. Dus met 2 x 120 mm fans. Ook zul je een sterke pomp nodig hebben. Een goede liang ofzo. Je koelvloeistof is goed hoor. Dit zijn volgens mij kant en klare flessen en hoef je niet te verdunnen enz. Ik gok dat je 2 liter nodig hebt met zo'n uitgebeide setup.

Mss kun je je tekening nog wat verbeteren met andere slangkleuren enz. Is beetje chaotisch zo. Voor de rest ziet het er wel goed uit volgens mij.

Edit: Mss ligt het aan de tekening maar als ik zo kijk valt het me op dat de chipset als laatste komt en daarna in het reservoir gaat? Dan krijgt je cpu dus al warmer water aangevoerd.

[ Voor 14% gewijzigd door TEAMIKKE op 04-07-2006 20:58 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Die rad daar liggend onderaan vind ik niet zo goed idee. Volgens mij is de airflow dan onvoldoende... Hij moet goed koude lucht aan kunnen zuigen! Ook denk ik dat er zo veel stof (van de grond) door je rad geblazen zal worden, waardoor deze verstopt en slechter gaat werken...

edit: jij hebt trouwens wel geld teveel zeg... GPU blokken van 250 euro per stuk... 2*X1900XT...

[ Voor 16% gewijzigd door MeMoRy op 04-07-2006 22:37 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Muscleduck
Ik krijg binnenkort een schadevergoeding van een accident dat ik heb gehad, 't kan eraf ;)
En ja op koelblokken besparen zou ik nogal stom vinden... beter wa extra voor koelblokken dan over een maand nieuwe VGA kaarten aan mijn been :) en ze kosten trouwens samen 250 dollar, het is een crossfire setje ;) niet per stuk :)

Maar bedankt voor de tips.
En het is idd de bedoeling de CPU te overclocken, ik wil hem tot op FX60 snelheid krijgen (hopelijk draait hij dan nog stabiel, wat wel moet lukken denk ik want het is dezelfde core etc.)

@TEAMMIKE: Het probleem is dus idd dat ik geen 120x240 radiator kwijt kan in die case.
Ik kan wel een 80x160 kwijt, ik zal er zo 1 bestellen voor mijn CPU en NB. (is toch al beter dan 80x80).
Ik zal straks nog eens zoeken in google achter een grotere foto zodat ik de slangen duidelijker kan aanduiden.
Bedankt voor je opmerking over de NB trouwens, ik had het helemaal niet in de gaten en je hebt gelijk.
@MeMoRy: Ik zou die onderste radiator ook kunnen plaatsen waar de PSU zit, maar waar moet die dan naartoe :P
Stof aantrekken zal trouwens goed meevallen, ik kan als het nodig is een stoffilter installeren (dampkapfilter is daar trouwens heel goed voor) en mijn PC staat op mijn bureau, en dat is meestal toch redelijk stofvrij :)

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
Muscleduck schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 01:31:

@TEAMMIKE: Het probleem is dus idd dat ik geen 120x240 radiator kwijt kan in die case.
:)
Dremelen dan geen optie? Is zo gedaan hoor! :7

• Muscleduck
't is dat ik nog nooit een Dremel heb vastgehad :X (misschien eens tijd? :7 )
Ik had nochtans al gedacht van een mooi gat te maken ter hoogte van de rechtse HD ruimte maar die is te smal denk ik (voor verticaal dus ;))
Hier heb ik trouwens de basis van de case:
Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/4825/case0ge.jpg
Daarmee mag je je anders ook allemaal eens uitleven in paint om de ideale setup te maken (zie die skills opnieuw ;))
enige condities zijn dat er 1 80x160 rad in moet (die kan er net in in de diepte) en dan kan ik nog een 2de 80x160 neme, of een 240x120, maar dan met casemod dus.
En andere conditie is dat de CPU een RBX blok heeft dat dus 2 ingang en 2 uitgangen heeft :)

EDIT: Onder de DVD drives moet nog een reservoir komen, vergeten tekenen :)
En bovenaan (je kiest maar) moet een fillport komen :)
EDIT zoveel: Ik heb er ook al aan gedacht om een 2de pomp te nemen en dan gewoon 2 apparte koelsystemen in mijn kast in te bouwen. (maar dat zijn weeral kosten :+ )

[ Voor 23% gewijzigd door Muscleduck op 05-07-2006 01:58 ]

• TEAMIKKE
  • Niet online
En neemt meer ruimte in. Een setup moet te doen zijn en je zei dat je een normaal budget had dus dan kan je ook wel een goede sterke pomp veroorloven. Als je het voor de stilte doet zou ik 2 80x160 nemen maar voor de prestatie zou ik toch een groter rad nemen. Dan maar een beetje dremelen. Of je vraagt iemand die handig is om dat even voor je te doen.

• Muscleduck
Ow juist, ik heb nog niet gezegd welke pomp ik heb... ik heb een DangerDen DD12v-DD5 nu.
En dan nog over het dremelen... wat is het handigst, een dremel of een wipzaag?

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10-2025
Welk res ga je nemen?

Mijn ervaring met die Laing-D5 is dat maar weinig res's geschikt zijn voor standje 4>.

Kepi_nl

• Muscleduck
reservoir bedoel je?
Heb een 5.25 inch bay reservoir. (even groot als een CD drive)
EDIT: En wat is het probleem dan? Trekt de pomp lucht ofzo?

[ Voor 27% gewijzigd door Muscleduck op 05-07-2006 14:23 ]

• Muscleduck
Ik heb een tijdje zitten zoeken om de WC mooi in de case te krijgen en het is moeilijker dan ik dacht.
Ik zou dus graag de radiator voor de 2 GPU's boven de PSU steken (80x160 is wel genoeg daarvoor?).
Dan blijft dus het probleem van de rad voor de CPU en NB... hier zeggen jullie dat 120x240 beter zou zijn dan 160x80 (zou te weinig zijn) maar dan moet ik dus gaan dremelen... maar waar steek ik die rad best?
De bovenkant van de case zou ideaal zijn maar daar is veel te weinig ruimte... maar waar kan ik die dan wel het best steken?
Ik ga er bij mijn opstelling van uit dat het water tegenwijzerzin stroomt, maar als ik mijn pomp onderaan bij de HD's steek dan kan ik zorgen dat het water anders stroomt geloof ik... iemand advies?

PS: ik had over het hoofd gezien dat ik eventueel een flowmeter en/of een inline temperatuurmeter kan inbouwen... weet iemand of die bestaan met 1/2" OD voor 1/2" ID slangen?

Verwijderd

je zou het ook net zoals als mij kunne doen, ik heb een 3x 120mm radiator (NexXos Xtreme III) buiten me kast liggen, gewoon lange slangen eraan en door zo'n pci slot heen doen :Y) en het is nog kouder ook buite je kast

• Muscleduck
Ik heb nog een extra vraag: bij het vullen van een WC setup moet je soms je pomp even aanzetten om het water rond te pompen zag ik... maar hoe zet je je pomp zomaar aan? Als je die aansluit op de voeding moet je toch de voeding op 1 of andere manier kunnen aansteken? Of gebruiken jullie een adaptor?
En iemand info over mijn vorige vragen?

(ps: sorry voor de tripple post, maar bumpen is toegestaan toch als er even geen reply is?)

Verwijderd

Muscleduck schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 18:06:
Ik heb nog een extra vraag: bij het vullen van een WC setup moet je soms je pomp even aanzetten om het water rond te pompen zag ik... maar hoe zet je je pomp zomaar aan? Als je die aansluit op de voeding moet je toch de voeding op 1 of andere manier kunnen aansteken? Of gebruiken jullie een adaptor?
daarmoet je 2 punten door verbinden bij de 20 pin's kabel van je voeding, als je naar dit plaatje kijkt moet je de 4de en de 6de pin van de bovenste rij met elkaar verbinden.
Dan zal je voeding automatisch aan gaan (gebruik wel een oude voeding die je niet meer gebruikt want je weet maar nooit)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2006 18:26 ]

• Muscleduck
Thanks... maar niemand die ff zijn paint skillz wil showen en zo tonen hoe de ideale setup eruit ziet? :)

• rabor
  • Laatst online: 14-10-2025
Welk reservoir heb je precies? En ja het is een sterke pomp die in het verkeerde res een schuimbad creeert.

Kepi_nl

• PilatuS
  • Niet online
Ik zou voor 2x 120mm rads gaan. X1900 kaarten en die CPU zullen aardig wat warmte produceren. Pak daar een aantal Papst fans bij en een fancontroller. (Met de fancontroller kan je mooi je fans zacht zetten en ze harder zetten als het nodig is)

Kwa koelvloeistof geef ik de voorkeur aan gedestileerdwater met water-wetter. Speciale vloeistof is niet nodig.

De voeding kan je ook aanzetten door 2 pinnen in de ATX connector te verbinden. Zelf heb ik gewoon een knopje van een oude lamp gepakt om de pomp aan en uit te zetten.

offtopic:
Kicken (bumpen) is pas toegestaan na 24 uur.

• Muscleduck
@ Rabor: Ik heb een 5.25 in,ch bay reservoir: dit model

@ PilatuS: Ik neem 2 apparte rads he.
1 voor de CPU en NB en 1 voor de GPU's.
Zou het echt nodig zijn een 120x240 rad te gaan voor de GPU's?
Een fancontroller heb ik trouwens ook al (en zelfs gemod met een faceplate uit mijn case 8)) 't Is een zalman ZM-MFC1.
Papst fans heb ik ook al, maar ik zal er moeten bijbestellen, maar dat komt in orde :)
En koelvloeistof heb ik ook al gekocht, maar ik zal een extra fles moeten kopen omdat ik maar 1liter heb.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Hmmm, ik blijf twijfelen over die onderste rad... die x1900's zijn echt kachels...

U vraagt, wij antwoorden.

• Muscleduck
Hmm... dan toch 240x120 moeten makken zeker :P
Die andere radiators zal ik wel kunnen verpatsen op een 2dehands site.
Ik had ze al gekocht omdat ik eerst een minder straffe pc had gekocht maar die heb ik doorverkocht aan mijn neef omdat ik plots een beetje extra geld had :)

EDIT:
PS: weet iemand hoeveel Watt 590kcal/h is?
Of kan dat niet omgerekend worden?
Dat is namelijk hoeveel energie die black ice micro II kwijt kan.

EDIT 2: ik heb ff gegoogled en ik kwam 662 watt uit... klopt dit?
Dat is toch meer dan voldoende voor 2 GPU's dan...

[ Voor 36% gewijzigd door Muscleduck op 08-07-2006 03:04 ]

• TEAMIKKE
  • Niet online
Uiteraard is het voldoende maar of je temps echt laag zullen zijn? Ik denk het niet. Wat je mss ook nog kan doen: 3 radiators nemen. Als je het voor de stilte doet kan een 12x24 die gpu's wel koelen. Die kun je bijv. boven je PSU doen. Dan neem je een kleiner rad. 12x12 ofzo die je voor onderin doet. Die is dan voor de CPU en NB. Op de casefan die achterin zit kan je ook weer een rad maken. Of zelfs onderin zoals je gepland had. Je krijgt wel veel slangen dan maar dat moet te doen zijn.

Ik weet bijna zeker dat je alles er wel in krijgt zonder te dremelen. Ik zou gaan voor meer radiatoren of een andere kast kiezen als je echt neti wilt dremelen.

• Muscleduck
Dan kan ik voor mijn CPU en NB volgens mij ipv een 12x12 beter mijn 16x8 gebruiken denk ik, en daarbij kan ik nog mijn 8x8 ook achterkoppelen, dan heb ik een groter oppervlak aan radiator dan bij 12x12.
En dan voor de GPU's een 12x24

Maar een 24x12 zonder dremelen is in deze kast uitgesloten (ik wil gerust dremelen/wipzagen).
Ik zou de kast wel willen houden omdat ik ze mooi vind en ze is van zeer goede kwaliteit (ik heb zijn kleine broer al in mijn handen gehad).
En wat bedoel je met 'boven de PSU'? Vertikaal? dat gaat niet. Daarvoor is de case veel te smal (boven de 12x12 fan beginnen de PCI brackets).
Of bedoel je in de backplate vastschroeven zoals op mijn bovenste paint tekening? daarin kan alleen de 16x8.

Heeft iemand anders een mooie alternatieve kast waar ik al die dingen in kwijt kan?
Liefst aluminium look, daar hou ik wel van, en zeker geen premod.

• TEAMIKKE
  • Niet online
Heb mijn idee ff gepaint.

Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/4223/case0gezomoetie1az.th.jpg

De pomp is rood.
Reservoir is geel.
Fillport moet je er zelf bij denken.
Rest is wel duidelijk.

Ik heb er nu 4 in maar dit is puur prestatie. Wss zullen sommige mensen dit overkill vinden. Als je er niet zoveel wilt kun je ergens een 120 weg laten oid. Ik wil alleen maar ff laten zien dat je wss niet hoeft te dremelen.

Eerst wat fout getekend maar ahd geen zin om weer opnieuw te beginnen

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een Black Ice Micro gigantisch tekort gaat schieten bij zo'n setup. Ik had een WC-setup met een Hydor L20, Magnum 390 socket A blok, 14/10mm slangen en een Black Ice Micro. Dat zaakje moest 1 Athlon XP 2000+ T-bred B op stock speeds koelen. De CPU werd dik 60 graden idle en er kwam toch een hitte van die radiator af. 't Leek wel een föhn. Dus ik denk dat voor jouw setup een 120x360mm rad wel aan te raden is, aangezien je er ook nog 2 x1900xt's en een northbridge aan wilt hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rhannie op 10-07-2006 10:10 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• TEAMIKKE
  • Niet online
Hij neemt er meerdere hé. Ik denk zelf ook dat alles nog vrij warm zal worden maar het is iig stiller.

• Muscleduck
Paddixx je moet een beetje beter lezen :)
Ik wil de Micro II samen met een micro gebruiken voor de CPU en NB en dan een apparte 12x24 voor de 2 GPU's.

@TEAMMIKE: Thanx ik kijk ff naar de paint... zal voor straks zijn imageshack doet vreemd

Ik heb je paint ff bekeken en zo zag ik het ook (maar dan dus zonder die 12x12 voorin).
Die 12x12 voorin zal trouwens niet kunnen, aangeziende ruimte daar te smal is voor rad en koeler samen, er kan maar net een koeler tussen.
Maar ik kan mijn 8x8 daar in de plaats hangen, onder de HD's, da's beter dan niks :)

[ Voor 41% gewijzigd door Muscleduck op 11-07-2006 00:04 ]

• TEAMIKKE
  • Niet online
Jup. Als je ze alle 4 gebruikt zul je zeker goede prestaties hebben en zal het stil zijn.

• Muscleduck
Mooi dat zal het dan worden zeker :)
(damn goed dat ik 10ft tubing heb ik zla het nodig hebben).
Pagina: 1