Enhanced podcasting is al een lang bestaand begrip. Er wordt echter nog weinig over geschreven. Laat staan in combinatie met portable devices naast de iPod. Een goede aanleiding dus om het onderwerp eens aan te kaarten; allereerst mijn bevindingen, vervolgens een beroep op jullie:
Wat ik weet over Enhanced podcasts
Via Apple, MakeZine en Pierre Gorissen ben ik al één en ander te weten gekomen over enhanced podcasts. De voornaamste verschillen t.o.v. "normale" podcasts zijn:
Enhanced podcasts are AAC encoded audio files (m4a or m4b, m4p) with new data inside them that can be time based, like an image or a URL to appear at a certain time.
APPLE DOCS: You can use Chapter Tool to create Enhanced Podcasts that work with iTunes 4.9 or later. Enhanced podcasts are podcasts that contain chapters. Chapters can be modified to display pictures or web links that can be displayed within the iTunes song artwork pane.
On a color iPod the "chapters" can be skipped to and a new image will be displayed as the playhead reaches the time stamp you created and display the image you wish.
Met deze mogelijkheden kunnen podcasts naar mijn mening aantrekkelijker gemaakt worden, zonder dat dit veel extra inspanning kost (vodcasten kost bijvoorbeeld veel meer tijd). Daarom wil ik graag van jullie weten of jullie hiermee geëxperimenteerd hebben met jullie eigen mp3-spelers.
Wat ik graag wil weten (van jullie
)
Wat ik weet over Enhanced podcasts
Via Apple, MakeZine en Pierre Gorissen ben ik al één en ander te weten gekomen over enhanced podcasts. De voornaamste verschillen t.o.v. "normale" podcasts zijn:
- Betere navigatie door opdeling van podcastbestand in hoofdstukken (dus skippen bínnen de podcast)
- Toevoegen van afbeeldingen aan podcasts, welke tijdsafhankelijk zijn. Dus het logo van Nokia tijdens de inleiding van een review en een foto van het toestel wanneer er op details in wordt gegaan
Enhanced podcasts are AAC encoded audio files (m4a or m4b, m4p) with new data inside them that can be time based, like an image or a URL to appear at a certain time.
APPLE DOCS: You can use Chapter Tool to create Enhanced Podcasts that work with iTunes 4.9 or later. Enhanced podcasts are podcasts that contain chapters. Chapters can be modified to display pictures or web links that can be displayed within the iTunes song artwork pane.
On a color iPod the "chapters" can be skipped to and a new image will be displayed as the playhead reaches the time stamp you created and display the image you wish.

Met deze mogelijkheden kunnen podcasts naar mijn mening aantrekkelijker gemaakt worden, zonder dat dit veel extra inspanning kost (vodcasten kost bijvoorbeeld veel meer tijd). Daarom wil ik graag van jullie weten of jullie hiermee geëxperimenteerd hebben met jullie eigen mp3-spelers.
Wat ik graag wil weten (van jullie
- De iPod Photo en Video ondersteunen de enhanced podcasts volledig, maar hoe zit dat met andere mobiele devices (iPod Nano, iPod <5G, Archos, Nokia, Creative ZEN, Sony PSP, etc.)? Kunnen zij deze bestanden afspelen, kunnen zij navigeren, zien zij de foto's, etc?
- Kunnen deze mobiele devices ook gecombineerde RSS-feeds met bijvoorbeeld audio, video en PDF's verwerken/afspelen? (voorbeeld: MakeZine-feed in iTunes)
- Hoe zijn jullie ervaringen tot nu toe en van welke (enhanced) podcasts maken jullie gebruik?
JeeWee