Toon posts:

Vmware Server Server specs

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik moet een server gaan aanschaffen waar we VMWare Server op gaan draaien. Het is de bedoeling dat er 10-20 Active Virtual machines (w2k3 Server) gaan draaien op de host machine, applicaties die erop komen zijn IIS, SQL etc...

Preferred brand is HP (partnership). Wie kan me vertellen wat de juiste hardware specs moeten zijn? Dual xeon 3.6 met 4GB geheugen en Raid1 + Raid 5 Config zat ik aan te denken, maar is dat wel genoeg?

Bvd, Sander

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
ik weet niet of ik serieus moet nemen, 10-20 virtual machines op zo'n server? en dan ook nog SQL er op?

denk dat 4gb veel te weinig is, en dual cpu zal denk ik ook aan de krappe kant zijn

Verwijderd

Topicstarter
Sja, is zeker serieus, maar ik kan gewoon nergens op i-net vinden wat nou de aanbevolen hardware specs zijn...

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:50

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Waarom neem je geen contact op met VMware zelf? Ik neem aan dat zij documentatie hebben over het schalen van een VMware server systeem. Ook ik denk dat 4GB aan de zeer krappe kant is wanneer je 20 active machines wilt draaien (w2k3 server) met bijbehorende applicaties waaronder SQL (resource hog).

Kun je de VM's niet splitsen over meerdere machines?

[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 04-07-2006 11:45 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:59

Nakebod

Nope.

4 GB is te weinig zou ik zeggen.
8 GB is dan een betere oplossing. Als je 10 vm's draait, met ieder 512 MB, en dat lijkt me geen overbodige luxe voor w2k3, zit je al op ruim 5 GB. En dus met 20 vm's kom je ook weer te kort.

En CPU, tja, daar ga je zelfs met Dual xeon best wel tekort aan komen, vooral als ik zie dat je een SQL server wilt gaan runnen. Die zou ik sowiezo minimaal 1 GB ram geven ipv 512.

En ik hoop niet dat je dit als bedrijfscritische oplossing gaat doen? 1 server die alles mag verzorgen?
Op het werk hebben wij ook een vmware machine (VMware workstation, niet server) staan, die een exacte kopie is van het normale netwerk, dus de AD, webservers, citrix servers, mail, enz. Die machine is dan ook alleen als testomgeving, en kan nooit het normale netwerk geheel vervangen. Hooguit een klein gedeelte tijdelijk.

Ik zou zeggen: Zoek een reseller, die weten meer dan genoeg over dit soort situaties, en geven je maar al te graag een offerte :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:36:
Sja, is zeker serieus, maar ik kan gewoon nergens op i-net vinden wat nou de aanbevolen hardware specs zijn...
Die zijn ook niet zo generiek te geven. Je hebt SQL server (1 tabelletje die eens per uur wordt uitgelezen) en SQL server (fatsoenlijk grote DB die continu wordt geupdate) en je hebt IIS (statische webpagina) en IIS (uitgebreide applicatie). Hierbij dus ook zeer verschillende requirements.
Ik zelf vond het pas lekker werken bij zo'n 1GB per virtual machine maar dat is dus zeer afhankelijk van het gebruik (grote kans dat jij genoeg hebt aan de helft). Schijfgebruik en IO performance (niet alleen HDD) idem en dan negeer ik nog even failover, backups, etc.

Kortom: probeer het eens uit, of ga IRL praten over jullie specifieke situatie met mensen met ervaring er mee (zoals VMWare zelf).

Maar de specs die je geeft lijken me iig. te weinig :)

edit:
Zegt spuit 11 O-)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Al gekeken naar HP Blade oplossingen? Die hebben wij net binnen gekregen en het lijkt wel veel belovend. Dan zul je echter wel VMWare ESX aan moeten schaffen en dat is een tikkeltje duurder. Als je voor gewone machine gaat zou ik iets als een 4-way opteron met minstens 16 gieg geheugen nemen. Hiermee moet je wel 20 machines kunnen draaien, mits je host os goed geinstalleerd wordt (denk Linux).

-edit- http://h71028.www7.hp.com...he/63237-0-0-225-121.html hierzo ofzo :p

-edit2- Ow, da's dan weer jammer. maar goed, met een hele zware machine moet het ook wel lukken denk ik, zoals eerder gezegt hangt het er ook een beetje van af hoe intensief je servers gebruikt zullen worden. :)

[ Voor 30% gewijzigd door WhizzCat op 04-07-2006 11:58 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-02 18:37

PcDealer

HP ftw \o/

Op de site kan ik veel vinden, maar niet VMWare Server:
http://www.vmware.com/vmtn/resources/
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:23:
Preferred brand is HP (partnership). Wie kan me vertellen wat de juiste hardware specs moeten zijn?
Check je contactpersoon bij HP...

[ Voor 57% gewijzigd door PcDealer op 04-07-2006 11:55 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
WhizzCat schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:53:
Al gekeken naar HP Blade oplossingen? Die hebben wij net binnen gekregen en het lijkt wel veel belovend. Dan zul je echter wel VMWare ESX aan moeten schaffen en dat is een tikkeltje duurder. Als je voor gewone machine gaat zou ik iets als een 4-way opteron met minstens 16 gieg geheugen nemen. Hiermee moet je wel 20 machines kunnen draaien, mits je host os goed geinstalleerd wordt (denk Linux).
Blade en ESX is ver buiten het budget... :)

Verwijderd

als je dan zonodig vmware gaat draaien (in productie) draai dan tenminste ESX. Dit houdt een ongeveer 97% van de resources beschikbaar voor je vm's. GSX zit rond de 80% en heeft natuurlijk een extra SPOF.

Verwijderd

Gezien de processor en memory specs denk ik dat je blij mag zijn als je 6 a 8 actieve Virtual machines kan draaien.
Een quad Xeon 3.6 met 10 GB geheugen komt dus meer in de richting waarin je moet denken om 10-20 VM's te draaien.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
We kunnen natuurlijk lang door blijven speculeren over wat er allemaal mogelijk is op een ESXdoos met deze hardwarespecs. Ik heb zelf tot nu toe wisselende resultaten gezien, maar ook in totaal verschillende bedrijven.
Omdat je totaal niet met cijfertjes komt lijkt het me tijd dat je eens met een VMWare partner belt om je een beetje te laten voorlichten. Dan komt er een consultant langs om een paar uurtjes perfmon te draaien, en nog een berg andere tests, om je vervolgens een op maat gemaakt advies te geven. Ik zou persoonlijk nooit voor een enkele machine gaan, maar minstens twee met shared storage, als je je hele productieomgeving wil virtualiseren.
Tenzij je het risico wil lopen dat als er iets met de hardware is op die machine, er niks meer werkt...

Meer informatie aub.... meer informatie........ Wij kunnen niet zien wat er op je huidige fysieke servers gebeurt qua belasting en hardwarespecs, en ook niet de reden waarom je wil gaan virtualiseren. Die kan vaak ook zwaar meewegen in de beslissing over aanschaf van hardware ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Vraag die nog niemand heeft gesteld.... Moeten die 20 machines concurrent draaien? Zo ja, dan gaat het je niet lukken (althans niet op 1 machine).
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:56:
[...]

Blade en ESX is ver buiten het budget... :)
Kunt niet voor € 0,10 op de eerste rang zitten. 20x lic. 2003 server en sql server 2005 workstation ed. is ook al (grof) € 20.000. Dan moet ESX er ook nog wel af kunnen ;)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Aangezien disk access bij VMware veel tijd in beslag neemt, denk ik eerder dat je aan de DL380 moet gaan denken. Veel CPU, veel geheugen (32GB) en veel harddisks, zodat de disk access over zo veel mogelijk schijven verdeeld wordt. Wellicht zelfs geen raid, maar gewoon 8 disks, met elke schijf dan 2-3 virtuele machines. Zo zitten ze elkaar tenminste niet in de weg.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:11
is het niet zo dat VMware aardig zuinig omgaat met geheugen als het allemaal win2k3 machines zijn.

Heb ik mijn tenminste eens wijs laten maken.
Ook zou ik iig voor de ESX oplossing kiezen als het om 20 virtual servers gaat, en dan ook nog eens 2 servers met shared storage.
Als het bedrijf waar het omgaat tenminste graag uptime en garanties wil wel zo verstandig.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• RutgerDB
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-03-2021
VMWare gebruikt inderdaad een stukje shared memory, als je 20 W2K3 systemen draait op dezelfde bak dan zal dit je misschien 20x50mb opleveren. Hier moet je geen wereldwonderen van verwachten.

Bij de klant waar ik werk wordt ook VMWare ESX gebruikt. Wat ik je kan aanraden, ga voor AMD Opterons! Vanwege de geheugenarchitectuur en de manier waarop de Opterons hiervan gebruik maken presteert je systeem echt veel 'crispier'.

Hier staat 7 x Quad Opteron met 64Gb RAM elk over twee lokaties aan een EVA5000 mirrored SAN.

Hou ook rekening met disk access. Exchange en SQL (zeker zwaarbelaste systemen) moeten goede schijftoegang hebben, anders stort je performance in. Gebruik raw LUN's in geval van een SAN voor schijftoewijzingen en zeker geen vmdk files!

Voor jouw config zou ik aanraden:
Dual Opteron (eventueel mobo laten plaatsen met ondersteuning voor 4 processoren met het oog op de toekomst)
16Gb RAM
SAN of StorageWorks enclosure met snelle schijven (minimaal 10k SCSI, liefst 15k)
Pagina: 1