Toon posts:

Pc crashed, geheugen defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc crashed de laatste tijd regelmatig. Er schiet een zwarte balk boven in beeld, en hij hangt keihard. Dit gebeurt ook als de pc verder niet actief is. Ik heb eerst een systemrecovery gedaan en het zaakje terug gezet naar een tijdstip dat het probleem zich nog niet voordeed, helaas geen resultaat. Nu ga ik er vanuit dat het een hardware probleem is. Heb het geheugen getest met memtest86 en deze geeft 863 fouten in een half uur. Een paar adressen lijken defect te zijn. Kan ik er nu vanuit gaan dat dit het probleem is of zal ik eerst wat andere zaken moeten uitsluiten?

specs: asus a7s300, athlon 1700+, 512mb, geforce2 mx400

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:25
met 863 fouten lijkt het geheugen toch echt kapot te zijn lijkt mij.

hoe oud is het geheugen, misschien dat het (nog net) binnen de garrantie valt.

ik zou opzoek gaan naar een nieuw reepje van 512 MB (of meer als je meer wil ^^)

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-03 17:04
ik zou eerst ander geheugen regelen en daarmee testen, hiermee kan je uitsluiten of het al dan niet je geheugen is, en je eigen geheugen ook even in een andere pc testen, probeer het anders ook even door het in een ander slot te steken

[ Voor 37% gewijzigd door tsunami69 op 04-07-2006 11:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat spul is al een jaar of 4, 5 oud, garantie kan ik vergeten. En de optie om effe ander geheugen te proberen had ik mezelf ook al bedacht, maja voor mij een beetje lastig om dat te regelen. In ieder geval alvast bedankt voor de reacties, alle tips zijn welkom.

Verwijderd

Als het 2 stickjes zijn zou ik eens probeeren om ze om te draaien.
Als het er een is ff eruit en erin stoppen kijken wat het doet.
Heb het met mijn snelleron ook wel eens paar keer gehad.
Zoniet ff nadenken om ander geheugen te koopen.
Je heb 8 daagen omruil garantie dus als het nieuwe geheugen ook niet werkt kun je het terug brengen.

Of als het iets anders is bekeijk ook even de temp van je CPU.
Jou systeem draaid al een tijdje mee het kan wezen dat die niet meer 100% werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 11:23 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Als het altijd goed werkte, en nu memtest fouten geeft, is 95% zeker dat je geheugen brak is. Of de aansturing ervan op het mobo natuurlijk ;).

Verwijderd

Sluit garantie niet zomaaar uit.
Veel geheugen heeft levenslang garantie.
(hopelijk niet levenslangs van het geheugen, maar van jou)

Verwijderd

stefan001 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:22:
Als het altijd goed werkte, en nu memtest fouten geeft, is 95% zeker dat je geheugen brak is. Of de aansturing ervan op het mobo natuurlijk ;).
Was in mijn geval de boosdoener.
Het slot van de mem was beetje brak, na het eruit en erin gestopt te hebben werkte het weer :P
Bij mij deed hij goed, of hij kreeg al meteen probs met inladen XP.

Verwijderd

Topicstarter
Heb net effe de factuur opgezocht en kom tot de conclusie dat er 2x 256mb inzit. Dat is mooi, ik ga even wat testjes doen.

• stefan001
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:31:
Heb net effe de factuur opgezocht en kom tot de conclusie dat er 2x 256mb inzit. Dat is mooi, ik ga even wat testjes doen.
Had je je pc nog niet open gehad? :o :D

Verwijderd

Topicstarter
stefan001 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:33:
[...]

Had je je pc nog niet open gehad? :o :D
Ik was er van overtuigd dat er een strip van 512 in zat, waarom weet ik ook niet. En ik had hem nog niet opengehad omdat ik optisch niet aan zo'n ding zien of hij kapot is. Knap dat jij dat wel kan ;)

Maar ik heb ondertussen de defecte module eruit geplukt. Is van het merk elixir, iemand een idee over de garantie? Ik ga de pc nu effe stressen, kijken of hij nog crashed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:56:
[...]

Ik was er van overtuigd dat er een strip van 512 in zat, waarom weet ik ook niet. En ik had hem nog niet opengehad omdat ik optisch niet aan zo'n ding zien of hij kapot is. Knap dat jij dat wel kan ;)

Maar ik heb ondertussen de defecte module eruit geplukt. Is van het merk elixir, iemand een idee over de garantie? Ik ga de pc nu effe stressen, kijken of hij nog crashed.
http://www.elixir-memory.com/faq.asp

Je kan ze even emailen of de site even verder bekijken wat hun garantie is. Zou zelf even een nieuw bankje halen, is goedkoper en sneller, zal wel niet meer zo heel erg duur zijn :)

Verwijderd

Zet anders voor de zekerheid het goed werkende geheugen, in het bankje van het slecht werkende geheugen. Dan weet je zeker dat je andere geheugen reepje stuk is, en niet de geheugenbank. ;)

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:22:
.........
Jou systeem draaid al een tijdje mee het kan wezen dat die niet meer 100% werkt.
Mmmm, niet door de ouderdom, zo oud is 4 of 5 jaar nie. Procs hebben vaak het eeuwige leven (met normale behandeling ;) )

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• stefan001
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:56:
[...]ik had hem nog niet opengehad omdat ik optisch niet aan zo'n ding zien of hij kapot is. Knap dat jij dat wel kan ;)
Als er een condensatortje stuk is kan je dat zien hoor ;).

Verwijderd

Topicstarter
Het geheugen lijkt de boosdoener, ik ga 512mb nieuw geheugen bijzetten. Iedereen bedankt voor de reactie :) .
Pagina: 1