Contante waarde berekening, is de berekening juist?

Pagina: 1
Acties:
  • 377 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Ik moet een netto contante waarde (NCW) berekening maken, ik ben hier al best een eind mee maar twijfel over het laatste deel:

Wat heb ik gedaan:
Resultatenrekening voor 10 jaar bepaald, deze gecorrigeerd naar de cashflow (afschrijvingen verwijderd, resteert casflow).
Op basis van disconteringsvoet deze cashflow teruggerekende naar euro's van nu.
De cashflow in het 10e jaar eeuwigdurende doorgerekend en ook obv disconteringsvoet naar euro's van nu teruggerekend.

Wat heb ik nu:
De NCW van de toekomstige kasstromen.

Maar:
Om deze kasstromen te behalen heb ik een tweetal dingen nodig:
* Een investering
* Een pot met geld om deze investering mogelijk te maken

Hoe ga ik om met deze twee elementen? De afschrijvingen zitten niet in de cashflow.
De rentelast van de lening weer wel.

Het uitgangspunt is dat de investering in 30 jaar wordt afgeschreven en de lening in 30 jaar wordt terugbetaald. Moet ik nu de leningsom in jaar 30 terugrekenen naar euro's van nu?
En moet ik de investering aftrekken van de NCW van de toekomstige opbrengsten?

Graag jullie input.

[ Voor 4% gewijzigd door Jivecar op 04-07-2006 10:11 ]

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 18:15

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

contante waarde != netto contante waarde, die twee begrippen ben je nu door elkaar aan het halen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Ik bedoel in alle gevallen de netto contante waarde (NCW).

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightH4wk
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Kosten van de lening ook van de CW van de cashflows halen lijkt me idd. Het is ook netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180832

Ik ga er maar even vanuit dat de NCW correct is berekend... nog wel ff een vraagje: waarom heb je de cashflow vanaf het 10e jaar eeuwigdurend doorgerekend? Veranderd de groeivoet o.i.d. ofzo ineens na 10 jaar? En waarom eeuwigdurend... het gaat toch tenslotte maar om 30 jaar?

Maargoed, NCW is dus de huidige waarde van alle opbrengsten die je in de toekomst gaat krijgen. Vergelijk dit met de investering die je nu gaat doen (is natuurlijk de NCW van de investering). Hou je geld over van je investering? Prima, da's de NCW van de toekomstige winsten. Kom je geld tekort? Dan lijkt het me niet zo'n goed plan...

En over die pot met geld om dit mogelijk te maken... ga eens met ABN AMRO praten.

En over die leningsom terugrekenen naar nu: je kunt geen appels met peren vergelijken, dus eerst van álles de NCW berekenen voordat je gaat vergelijken.

Nog even een laatste opmerking: wat heb je gebruikt als disconteringsvoet? Rekening gehouden met de relatie tussen nominale rente en inflatie? Dit gaat namelijk aanzienlijk meetellen als je over 30 jaren praat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Anoniem: 180832 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 17:58:
Ik ga er maar even vanuit dat de NCW correct is berekend... nog wel ff een vraagje: waarom heb je de cashflow vanaf het 10e jaar eeuwigdurend doorgerekend? Veranderd de groeivoet o.i.d. ofzo ineens na 10 jaar? En waarom eeuwigdurend... het gaat toch tenslotte maar om 30 jaar?

Maargoed, NCW is dus de huidige waarde van alle opbrengsten die je in de toekomst gaat krijgen. Vergelijk dit met de investering die je nu gaat doen (is natuurlijk de NCW van de investering). Hou je geld over van je investering? Prima, da's de NCW van de toekomstige winsten. Kom je geld tekort? Dan lijkt het me niet zo'n goed plan...

En over die pot met geld om dit mogelijk te maken... ga eens met ABN AMRO praten.

En over die leningsom terugrekenen naar nu: je kunt geen appels met peren vergelijken, dus eerst van álles de NCW berekenen voordat je gaat vergelijken.

Nog even een laatste opmerking: wat heb je gebruikt als disconteringsvoet? Rekening gehouden met de relatie tussen nominale rente en inflatie? Dit gaat namelijk aanzienlijk meetellen als je over 30 jaren praat...
Het gaat om meer dan 30 jaar.
De investeringen zijn in de cashflow meegenomen als onderhoud. Het pand blijft dus tot in de eeuwigheid staan.
De lening is na 30 jaar afgelost.

De disconteringsvoet is een variabele in het model; de directie besluit deze op basis van de strategische beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Jivecar schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 10:35:
[...]

Het gaat om meer dan 30 jaar.
De investeringen zijn in de cashflow meegenomen als onderhoud. Het pand blijft dus tot in de eeuwigheid staan.
De lening is na 30 jaar afgelost.

De disconteringsvoet is een variabele in het model; de directie besluit deze op basis van de strategische beslissing.
Een pand heeft een technische levensduur van 50 jaar. Althans, daar wordt het op ontworpen. De economische levensduur kan veel korter zijn, maar dat ligt specifiek aan waar het voor gebruikt wordt. Een kantoor is na 10 jaar meestal wel verouder, een woning kan veel langer mee, terwijl een AMD productiehal maar een paar jaar relevant is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1