Ik moet een netto contante waarde (NCW) berekening maken, ik ben hier al best een eind mee maar twijfel over het laatste deel:
Wat heb ik gedaan:
Resultatenrekening voor 10 jaar bepaald, deze gecorrigeerd naar de cashflow (afschrijvingen verwijderd, resteert casflow).
Op basis van disconteringsvoet deze cashflow teruggerekende naar euro's van nu.
De cashflow in het 10e jaar eeuwigdurende doorgerekend en ook obv disconteringsvoet naar euro's van nu teruggerekend.
Wat heb ik nu:
De NCW van de toekomstige kasstromen.
Maar:
Om deze kasstromen te behalen heb ik een tweetal dingen nodig:
* Een investering
* Een pot met geld om deze investering mogelijk te maken
Hoe ga ik om met deze twee elementen? De afschrijvingen zitten niet in de cashflow.
De rentelast van de lening weer wel.
Het uitgangspunt is dat de investering in 30 jaar wordt afgeschreven en de lening in 30 jaar wordt terugbetaald. Moet ik nu de leningsom in jaar 30 terugrekenen naar euro's van nu?
En moet ik de investering aftrekken van de NCW van de toekomstige opbrengsten?
Graag jullie input.
Wat heb ik gedaan:
Resultatenrekening voor 10 jaar bepaald, deze gecorrigeerd naar de cashflow (afschrijvingen verwijderd, resteert casflow).
Op basis van disconteringsvoet deze cashflow teruggerekende naar euro's van nu.
De cashflow in het 10e jaar eeuwigdurende doorgerekend en ook obv disconteringsvoet naar euro's van nu teruggerekend.
Wat heb ik nu:
De NCW van de toekomstige kasstromen.
Maar:
Om deze kasstromen te behalen heb ik een tweetal dingen nodig:
* Een investering
* Een pot met geld om deze investering mogelijk te maken
Hoe ga ik om met deze twee elementen? De afschrijvingen zitten niet in de cashflow.
De rentelast van de lening weer wel.
Het uitgangspunt is dat de investering in 30 jaar wordt afgeschreven en de lening in 30 jaar wordt terugbetaald. Moet ik nu de leningsom in jaar 30 terugrekenen naar euro's van nu?
En moet ik de investering aftrekken van de NCW van de toekomstige opbrengsten?
Graag jullie input.
[ Voor 4% gewijzigd door Jivecar op 04-07-2006 10:11 ]
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......