SCSI 15K schijf koeling

Pagina: 1
Acties:

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Simpele vraag maar kan het antwoord niet vinden.
Welke HDD koeling is afdoende voor een 15.000 toeren scsi schijf?

Ik zie genoeg koelers maar geen specs voor welke HDD ze geschikt zijn.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een ventilator voor je HDD rack lijkt me al wel voldoende hoor. Een harde schijf is niet zoals een processor. Zolang er wat koele lucht over heen blaast worden ze meestal al voldoende gekoeld :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En nieuwe 15k schijven blijven al een stuk koeler dan hun voorgangers. Maar enige airflow is een must.

specs

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Ik heb hier gewoon simpel een 9 cm fan ervoor gebruikt. Die blaast genoeg lucht eroverheen om de boel koud te houden. Het gaat overigens om twee atlas 15kII's. Ze worden overigens zonder fan toch nog best redelijk warm. Het is gewoon beter voor je HDD's (levensduur) als je ze gewoon een beetje koeling geeft.

De Seagate 15k3 is overigens voor een 15k schijf een hele koude schijf.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb een Seagate Cheeta 15k3, dus met een simpel hd koelertje op de bodem van de disk moet het lukken?
Die dingen die je over de print schroeft bedoel ik dan.

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Het lijkt me wel. Ik heb de opstelling zeg maar als volgt: =| waarbij het =-teken de schijven zijn en het |-teken de fan is. Zo koelt de hele schijf eigenlijk. Je kan het ff testen door gewoon met je vinger te voelen hoe warm of hoe koud de schijf is, en hoe warm hij is als je er flink mee gaat seeken enzo.
Als het eventueel kan (ik weet je situatie niet) dan zou ik het gewoon zo doen: -| dus gewoon 1 fan recht voor je schijf.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zo'n schroefkoeler koelt de print, en dan is juist hetgeen wat niet gekoeld hoeft te worden. Het zal wel wat helpen maar ik zou toch proberen om "flow" over de boven/zijkanten heen te laten gaan.

Maar misschien blijft door warmteafgifte aan de behuizing en dat koelertje het wel binnen de perken, de 15k3 wordt inderdaad niet zo heel heet. meten is weten.

specs

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:22

PeaceNlove

Deugleuter

gladiool schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 03:25:
Zo'n schroefkoeler koelt de print, en dan is juist hetgeen wat niet gekoeld hoeft te worden. Het zal wel wat helpen maar ik zou toch proberen om "flow" over de boven/zijkanten heen te laten gaan.

Maar misschien blijft door warmteafgifte aan de behuizing en dat koelertje het wel binnen de perken, de 15k3 wordt inderdaad niet zo heel heet. meten is weten.
Bij mijn 'gewone' 80GB, dus geen snelle scsi haalt die koeler toch wel even 10c van de schijftemperatuur af. Het zijn prima dingen die nauwelijks geld kosten.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mediabeast schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 14:52:
[...]
Bij mijn 'gewone' 80GB, dus geen snelle scsi haalt die koeler toch wel even 10c van de schijftemperatuur af. Het zijn prima dingen die nauwelijks geld kosten.
Natuurlijk, omdat de sensor op de print zit :P

Bij de meeste schijven wordt vooral de bovenkant vrij warm. De print wordt natuurlijk ook mee opgewarmd maar bij een fan voor je schijven vang je twee vliegen in één klap ;)

Met zo'n koeler onder je print koel je vooral de print en niet de bovenkant.

Verwijderd

Terwijl inderdaad statische componenten, zoals ICs, niet zo geweldig gekoeld hoeven te worden. In elk geval niet op harde schijven, hoewel WD in het verleden schijven maakte (weet niet of ze dat nu nog doen) waarbij de DSP en de andere logica aan de bovenkant (!) van de PCB zat, waardoor die hun warmte nauwelijks kwijt konden.
Pagina: 1