Toon posts:

Northwood P4 3GHz wordt 70°C met Zalman 7700Cu

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Het volgende probleem doet zich voor, (bij een vriend van me). Zijn northwood wordt zoals ik in de topic titel vermeld 70c° onder full load en idle zo'n 55-60c°. Heb nu al alles geprobeerd om dit te laten zakken, van stock koeler naar zalman, 3 verschillende soorten koelprut, dik, dun,... proc is niet overclocked.

In de case heb ik een 120mm fronttake gestoken, en 2x80mm outakes + 1zij intake ( de laatste 2 fans zaten al in de case als hij hem kocht (de case is 1 of ander b merk van Z ofzo).

Verdere specs van z'n pc zijn
asus p4gpl
1gig ram in dual channel
ati x1900xtx
1wd raptor 74gb
1maxtor 200gb
1dvd writer
voeding: casemasters 500w

Kan het zijn dat gewoon de proc de warmte niet weg krijgt (slechte serie northwood ofzo)

Of zou een andere case wonderen doen??? Dacht ik toch niet...

• tudeLati
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 19:33
zit de koeler er wel goed op of is de koelprut wel goed aangebracht?

When in doubt, Ctrl-Q

Verwijderd

Weet je zeker dat de temperatuur die je noemt correct is? Welk programma gebruik je hiervoor?
Als je het via een programma in windows doet, probeer het dan eens via het BIOS. Dit is over het algemeen betrouwbaarder.
Dat lijkt me een aannemelijke verklaring, aangezien ik ook een northwood 3 GHz heb, en die wordt op een hete kamer, boxed cooler, met een kast zonder airflow, idle zo'n 55o C.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

tudeLati schreef op maandag 03 juli 2006 @ 23:54:
zit de koeler er wel goed op of is de koelprut wel goed aangebracht?
Damn, je mag de startpost ook wel eens lezen voordat je iets verstuud hoor :X

@ dufftje
Is de heatsink wel warm dan als je deze aanraakt? Die P4's zijn heethoofden maar 70 graden zou niet mogen imho. Heeft die Zalman trouwens nog verschillende fansnelheden?

🖥️ | 🚗

• rossecorp
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-01 07:24
bijna hetzelfde hier. Prescott 2.8 @ 3.08 --> idle 52 graden met Zalman 7700 koeler.
Lijkt me wel warm, maar niet alarmerend en zeker niet iets wat je met luchtkoelers veel lager kunt krijgen.

/edit: sorry, niet goed gelezen (Northwood)

stressed trouwens 67 graden met cpuburn, 1 x 12 cm casefan

[ Voor 23% gewijzigd door rossecorp op 04-07-2006 00:22 ]

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

rossecorp schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 00:04:
bijna hetzelfde hier. Prescott 2.8 @ 3.08 --> idle 52 graden met Zalman 7700 koeler.
Lijkt me wel warm, maar niet alarmerend en zeker niet iets wat je met luchtkoelers veel lager kunt krijgen.
Dat is een Prescott, dufftje heeft te maken met een Northwood welke bij mij nu met dit weer 55-58 word gestressed. Wat je in ieder geval kan proberen is de zijkant op kap van de kast eraf te halen en kijken wat de temps dan worden. Als je veel (>15) lager zijn dan kan een nieuwe case wel schelen ja.

Verwijderd

Topicstarter
Ja de zalman is echt heet als je hem aanraakt, de fanmate staat op max dus zo'n 2100 toeren. Z'n spel schiet er opeens uit (denk door die cpu die overhit).

Ik zal hem eens open laten aan de zijkant, wie weet, maar toch is die temp echt wel niet normaal te noemen, mijn comp wordt 45 graden stressed bij dit warme weer (wel met coolermaster hyper 6)...

strange, strange

Zou die case nu echt de boosdoener zijn... in de case zitten nochtans ook gaten opzij zodat het mobo ook z'n warmte kwijt kan...

En in de bios geeft hij ook die temps aan, dus speedfan is juist...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 01:13 ]

Verwijderd

Lijkt me toch dat er iets niet goed zit bij je systeem, ik heb hier een p4 northwood 3.0 ghz te draaien en deze heeft een zalman 7700 Alcu er op te zitten. Ik draai nu zon 1440 toeren per minuut en mn proccessor is nu slechts 37 graden. Ik heb verder ook geen intake en outtake fans er in, kast is wel open, maar het is hier nu zo'n 26 graden in huis, dus k denk dat er iets toch niet goed is in je systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat denk ik helaas ook, maar dit is ook mijn systeem niet...

Met de kast open scheelt het niets, dus ik denk dat het de proc is die te veel hitte vanbinnen genereerd zonder dat die het voldoende kan afgeven aan de heatsink...

Nu ja, die vriend van me zal blij zijn dat het terug winter is :)

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:41

n00bs

Het is weer Zomer!

Probleem is gewoon dat het nu erg warm is en de koeler die je gebruikt niet genoeg warmte kan afvoeren. Als je echt met dit weer toch je pc intensief wilt gebruiken zou ik op zijn minst een betere fan erop zetten... dan heb je maar wat meer geluid ;)

Je kan ook het voltage iets lager zetten dan standaard

Verwijderd

heej, ik heb dus PRECIES hetzelfde probleem!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Staat de vCore nog op de standaardwaarde? Want door een hogere vCore wordt een CPU ook flink heter.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik vraag me af of je voeding wel oké werkt Want ik had vroeger bij mijn P4 2,6 Northwood met de vorige voeding ook altijd temps van 55+. Terwijl sinds ik een andere voeding erin heb gegooid de temps +/- 43graden is (met dit weer).
Het probleem is juist, dat wanneer de voeding het benodigde voltage niet kan halen, dat deze de ampèrage omhoog kan gooien om toch het benodigde aantal Watts te bereiken.
Dit leek althans het probleem met mijn vorige voeding.

Verder zou het natuurlijk kunnen dat je case ook een boosdoenertje is, echter ik zit hier met een Aldi-case welke ruk is, bijna elke case is beter :)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• skinnieh
  • Laatst online: 28-01 23:52
Het lijkt me bijna onmogelijk, maar toch even als check:

De cpu ligt gewoon vlak in z'n socket he? Ik herriner mij een review waar een cpu of gpu (lang geleden wel) simpelweg niet vlak genoeg gemonteerd zat, waardoor de koeler niet overal evenredig veel druk uit oefende.

Het hoeft ook niet zo te zijn dat de cpu schuin zit, maar dat eerder de socket waar 'ie in zit schuin op het moederbord zit gemonteerd.

Mocht dat 't niet zijn, dan zou ik inderdaad naar de voeding gaan kijken

Edit: en de vcore ook, omdat dat simpel na te checken is :)

[ Voor 8% gewijzigd door skinnieh op 06-07-2006 00:52 ]

SKiNNiEH

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
ik heb hier een 3.2 prescott met een zalman 7000 en 1 80 mm out take op 5V en word stressed 56 graden :S draait de fan wel op volle toeren??? en hou is een thermometer tegen de heatsink ..

en wat gebeurd er als je de zijkant(en) ervan afhaalt???

1337

Verwijderd

Topicstarter
- Met paneel eraf geen verschil
- 120mm fan vooraan geen verschil
- 2x nieuwe zalman 80mm achteraan geen verschil
- socket zit perfect
- voeding? Nieuw casemaster 500w
- vcore in bios auto
-...

mss. eens de stock koeler er weer opzetten, wie weet...

• GAIAjohan
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 02:56:
- Met paneel eraf geen verschil
- 120mm fan vooraan geen verschil
- 2x nieuwe zalman 80mm achteraan geen verschil
- socket zit perfect
- voeding? Nieuw casemaster 500w
- vcore in bios auto
-...

mss. eens de stock koeler er weer opzetten, wie weet...
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van het merk Casemaster gehoord. Alleen hierom vertrouw ik die voeding niet echt, (net als ik Sweex en Q-tec gewoon niet vertrouw). Als er bv stond: Tagan 420, dan wistk dat de voeding wel oké zou zijn.
Van Q-tec en Sweex is iig bekend dat ze niet lang het door hun genoemde max wattage kunnen leveren. Ze zeggen wel 600W, maar leveren de prestaties van een Fortron 250W.
Misschien is dit ook wel het geval bij deze Casemaster voeding

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-02 19:49

jotheman

Was like that when I got here!

Gaiajohan schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 04:22:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van het merk Casemaster gehoord. Alleen hierom vertrouw ik die voeding niet echt, (net als ik Sweex en Q-tec gewoon niet vertrouw). Als er bv stond: Tagan 420, dan wistk dat de voeding wel oké zou zijn.
Van Q-tec en Sweex is iig bekend dat ze niet lang het door hun genoemde max wattage kunnen leveren. Ze zeggen wel 600W, maar leveren de prestaties van een Fortron 250W.
Voeding kan veel probleempjes veroorzaken, maar een hete processor lijkt me onmogelijk. Wat theorietisch ook wel klopt...

[ Voor 10% gewijzigd door jotheman op 06-07-2006 04:33 ]

I see dead pixels...

• GAIAjohan
  • Nu online
jotheman schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 04:32:
[...]

Voeding kan veel probleempjes veroorzaken, maar een hete processor lijkt me onmogelijk. Wat theorietisch ook wel klopt...
En hoe verklaar je een tempdaling van 12graden dan bij mij?
Het punt is het volgende:

Proc heeft bv 70W nodig
hij wil eigk 1,55V wat dus ong 45A is.

Stel voeding kan die 1,55V niet leveren, en levert 1,40V. Dan moet hij dus 50A leveren, om 70W te halen.

Meer ampère == meer hitte. En dus klopt mijn theorie volgens mij wel.. :?

Verwijderd

Wat is zijn kamertemperatuur bij deze huidige metingen ?

Ik zie wel eens mensen dit soort problemen krijgen, vragen zich af hoe dat komt, maar dan staat de case in de volle zon, of de kamer is te klein, er word daar slecht gekoeld, zitten in een te kleine ruimte met de deur dicht etc etc.

Heeft de huidige pc, of eerdere andere pc's, op dezelfde locatie, last van oververhitting gehad of heeft hij zich er nooit echt mee bezig gehouden ? Sowieso gebruik is persoonlijk altijd het liefst een hightower, juist voor deze weersomstandigheden, vanwege de betere airflow en meer volume in de kast voor lucht verplaatsing.

Ik denk dat je ook wat teveel intake hebt nu, front 120mm en zij intake 80mm. Met de huidige temperaturen jaag je dus imo gewoon extra warmte op de hardware terwijl je juist snel warme lucht wil afvoeren, met name op de cpu/gpu. En jah, het kan best aan de behuizing liggen, kwestie van een beetje de airflow checken binnenin de kast, mogelijk werd die ook praktisch vacuum gezogen.

• Rhannie
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Gaiajohan schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 04:22:
[...]

De 400 watt Casemastervoeding heeft wel 12 ampere op de 12 voltlijn . Die voedingen zijn dus zelfs nog slechter dan Qtec en Sweex. De 300 watt versie kost nieuw ook maar een tientje. Niet echt betrouwbaar, dus :P

Het zou best kunnen dat die voeding dermate warm wordt, dat 'ie de CPU koeler ook opwarmt. Misschien zou je kunnen investeren in een nieuwe case en voeding van een goed merk? Ik denk dat dat een hoop gaat schelen.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gaiajohan schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 04:40:
[...]En hoe verklaar je een tempdaling van 12graden dan bij mij?
Het punt is het volgende:

Proc heeft bv 70W nodig
hij wil eigk 1,55V wat dus ong 45A is.

Stel voeding kan die 1,55V niet leveren, en levert 1,40V. Dan moet hij dus 50A leveren, om 70W te halen.

Meer ampère == meer hitte. En dus klopt mijn theorie volgens mij wel.. :?
Klopt volgens mij van geen kant. Je voeding levert alleen 3.3V 5V en 12V in significante vermogens. Uit één van deze spanningen maakt je mobo die 1.5 volt. Zijn je voedingsspanningen nog acceptabel (binnen de 5% afwijking), dan zou je cpu gewoon keurig 1.5 volt moeten krijgen, tenzij de regelaar het niet aankan. (Is bij mij zo op een MSI neo2 865pe, onder full load krijgt northwood 2.8GHz 0.05V minder en gaat ook de cpu fan langzamer draaien.)

En meer stroom staat niet gelijk aan meer hitte. Je spreekt je zelf al tegen in het begin door te zeggen dat de cpu 70 W nodig heeft en je rekent keurig uit dat hij een hogere stroom nodig heeft bij een lagere spanning om diezelfde 70W te halen. Immers, P=U*I. :)

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-02 19:49

jotheman

Was like that when I got here!

goeievraag schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 11:40:
[...]

Klopt volgens mij van geen kant. Je voeding levert alleen 3.3V 5V en 12V in significante vermogens. Uit één van deze spanningen maakt je mobo die 1.5 volt. Zijn je voedingsspanningen nog acceptabel (binnen de 5% afwijking), dan zou je cpu gewoon keurig 1.5 volt moeten krijgen, tenzij de regelaar het niet aankan. (Is bij mij zo op een MSI neo2 865pe, onder full load krijgt northwood 2.8GHz 0.05V minder en gaat ook de cpu fan langzamer draaien.)

En meer stroom staat niet gelijk aan meer hitte. Je spreekt je zelf al tegen in het begin door te zeggen dat de cpu 70 W nodig heeft en je rekent keurig uit dat hij een hogere stroom nodig heeft bij een lagere spanning om diezelfde 70W te halen. Immers, P=U*I. :)
Precies, hoogstens wordt je voeding warmer waardoor je proc. temperatuur misschien iets stijgt... Je hardware moet een stabiele lijn hebben om te werken, is die er niet gaat ie crashen, rare dingen doen, misschien niet booten. Maar nooit heet worden... Voor zover ik er als ICT-er tegenaan kijken... Maar hij voorganger onderlegt 't veel beter :Y)

I see dead pixels...

• GAIAjohan
  • Nu online
Okay, het zal dan wel, echter dan weet ik niet waar mijn tempverschil van 12graden vandaan komt met een andere voeding :).
Maar ik dacht juist dat dit mogelijk het geval kon zijn, omdat dikkere lampen van 500W ook meer ampères hebben dan 1 van 50W. En tegelijkertijd ook heter zijn. Of komt dit dan alleen door t hogere wattage?
Immers een lampje van 50W heeft bij 220V een stroomsterkte van 0,227A, terwijl de lamp van 500W dan een stroomsterkte heeft van 2,27A.

Maar als ik dan goeievraags post lees, kan het dan óók zijn dat de regelaar van het mobo van de TS niet deugt?

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 06-07-2006 14:03 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:41

n00bs

Het is weer Zomer!

Zie ook mijn eerdere posting: n00bs in "northwood p4 3ghz wordt 70c° met zalman ..."

- Auto voltage: je kan hem altijd wel 1 of 2 stappen lager zetten indien niet overgeclocked (bespaard weer een hoop stroom en scheelt warmte
- Fan van je huidige voeding is niet geschikt voor dit weer, dus vervangen
- Een betere voeding maakt wel degelijk een hoop uit. De voeding die jij hebt zal waarschijnlijk maar 50% efficient zijn. Als jouw computer wanneer je bezig bent 250Watt nodig heeft, dan neemt jouw voeding 500Watt op! en 250Watt gaat verloren in warmte wat in je kast terecht komt!!!
Een Seasonic S12 is ongeveer 84% efficient bij 250Watt en dus veel minder warmte in je kast

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat een krachtigere lamp warmer wordt komt inderdaad simpelweg door het grotere vermogen. Bij een gloeilamp gaat meer dan 90% van het vermogen op aan warmte. Dat er een hogere stroom loopt is nodig om bij een zelfde spanning het hogere vermogen te halen.
De hoeveelheid warmte die onstaat is niet afhankelijk van alleen de stroom, ook de spanning (en daarmee de weerstand) speelt een rol.

Om te controleren of de regelaar niet deugt moet je de Vcore na meten, het liefst met een multimeter. Ik weet alleen niet of dat kan op een mobo.

Je kunt ook de Vcore lager zetten, dan zou er ook minder warmte moeten ontstaan.
edit:
Wat nOObs dus al eerder zei

[ Voor 4% gewijzigd door goeievraag op 06-07-2006 15:43 ]

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de vcore eens 2 stappen zakken en kijken wat hij dan doet, maar omdat die pc niet hier bij mij staat maar bij die vriend, kan ik dat ten vroegste morgen eens testen... (proc is zelfs niet overclocked)

Voor die casemasters voeding heeft hij nog redelijk veel betaald €70 euries als ik me niet vergis, heb hier in m'n kast (geen pc kast :)) een coolermaster 500w igreen liggen maar die hou ik liever voor mezelf (tegen dat m'n q-tec het begeeft, hopelijk snel })), mss. eens testen en kijken wat dat zegt...

De kamer waar hij in werkt is redelijk klein, vandaag ging hij in full load met de kast open zo'n 65c° draaien wat nog redelijk acceptabel is... en idl zo'n 55c°

Volgens mij is het dus een samenloop van omstandigheden, warm weer, kleine kamer, voeding die teveel warmte produceerd, maar hoe verklaar je dan dat hij bij het opstarten (koude boot nog niet gewerkt) al direct 55c° produceerd...

En die fans doen het volgens mij perfect die 2x80mm zalman outakes kunnen genoeg lucht wegblazen zodat er geen vacuum onstaat...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 01:04:
Ik zal de vcore eens 2 stappen zakken en kijken wat hij dan doet(proc is zelfs niet overclocked)
In de bios bij manual oc'en kan je helaas de vcore niet veranderen er staat gewoon auto de vcore staat momenteel op 1.33v wat niet veel is volgens mij...

En het is de voeding volgens dat er hier een paar suggereerden, die komt heeeeeet! concluse casemasters is BROL, shame on the hardware store die dit hem verkocht heeft... :'(

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2006 00:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 01:04:

Volgens mij is het dus een samenloop van omstandigheden, warm weer, kleine kamer, voeding die teveel warmte produceerd, maar hoe verklaar je dan dat hij bij het opstarten (koude boot nog niet gewerkt) al direct 55c° produceerd...
dat vraag ik me dus ook af. ik heb bijna dezelfde specs en hetzelfde probleem. hij is nu 45 graden idle.
door het minder hete iets minder al.

maar bij paar minuten stressed loopt het snel op naar 75 graden.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij kan het gewoon niet anders, dat er een paar brakke series nothwood's tussen zitten... waarbij de core bv. niet goed afgeeft aan het plaatje erboven, dan zou je eventeel die afschermkap er kunnen afnemen ma ja......

Verwijderd

ik heb de temp nu 10 graden omlaag gekregen naar 66 graden stresses. maar dan krijg ik weer die klotebeep! eerst had ik die bij 75 graden.

weet iemand waar dit aan zou kunne liggen?

• jan99999
  • Laatst online: 01-02 21:33
Maak eens de zijkant open van de kast, en zet er een grote ventilator op, zakt dan de temp van de cpu? Indien ja dan is de airflow in de kast niet goed.

Heb je de ventilators de goede kant op blazen, dus van onder naar binnen en boven naar buiten, zijkant zou ik ook naar binnen zetten(minimaal 2500 rpm voor dit warme weer, voor de zijkant).
Zelf heb ik 7 schijven in de kast, de zijkant fan heb ik moeten wijzigen naar 2500rpm, 1500 rpm was niet genoeg met dit warme weer.
Indien je boven in de kast naar binnen blaast dan wordt het warmer in de kast.

Bij de zijkant fan heb ik aan de binnenkant een koker(buis) gemaakt tot precies voor de cpu, dus de koude lucht van buiten de kast gaat direkt naar de cpu.

[ Voor 13% gewijzigd door jan99999 op 10-07-2006 23:22 ]

Pagina: 1