Toon posts:

TWINX2048-3200C2 wil niet booten met cl2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ruim een maand geleden heb ik nieuw geheugen voor mijn pc besteld. Het gaat hier om Corsair TWINX2048-3200C2 geheugen. Doordat ik op dat moment geen behuizing meer had, kon ik het geheugen niet testen. Nadat vrijdag mijn nieuwe Thermaltake Armor en Enermax Liberty 400 W waren aangekomen ben ik als een speer mijn 'nieuwe' pc gaan bouwen.

Nadat ik hiermee klaar was, heb ik even alle bios opties goedgezet, waaronder ook de geheugen timings en het voltage. Tot mijn verbazing kreeg ik totaal geen beeld. Hierna heb ik even de biosbatterij eruit gehaald, en alle timings wat losser gezet. Me pc startte nu wel op, maar ik had mijn geheugen niet op cl2 draaien. Uiteindelijk heb ik weer geprobeerd om op cl 2 te draaien, maar weer geen beeld.

Hierna heb ik besloten om de modules omstebeurt te testen. Wat opviel was dat 1 module ineens wel op cl2 wilde werken, terwijl de andere nog steeds geen beeld gaf. Hierna ik geprobeerd om de 'defecte' module in de andere 3 geheugensloten te stoppen, maar dit mocht ook niet baten.

Uiteindelijk ben ik op het forum van Corsair terecht gekomen, en las ik dat AMD processoren, niet met cl2 overweg konden. Uiteindelijk ben ik op GoT gekomen, en tot mijn verbazing zie ik dat er mensen zijn die een AMD 64 hebben en hun geheugen op cl 2 draaien. Mijn vraag is, heb ik recht op nieuw geheugen, een module werkt wel op cl2, andere niet. Of moet ik het accepteren dat ik cl2 geheugen op cl2.5 moet draaien. Hieronder nog een opsomming van ondernomen acties + specs

Wat gedaan?
- Voltage verhoogd tot 2.85V (geen beeld met beide modules)
- Timings minder strak gezet naar cl2.5 (wel beeld met beide modules)
- Modules los getest (een module wil wel op cl2 werken, andere niet)
- Geheugen in verschillend sloten getest (geen enkel nut)

Systeem:

-AMD Opteron 144 @1.8 GHZ (heeft altijd 2.4 GHZ gedraaid, maar op dit moment wilde ik alleen geheugen testen)
-MSI K8N Neo 2 Platinum
-Corsair TWINX2048-3200C2
-HIS X850XT (PE)
-Enermax Liberty 400 W

Wie o wie kan mij helpen?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Welke timings en snelheid heb je precies ingesteld? Corsair garandeerd 2-3-3-6 @200MHz op zowel Intel als AMD based systemen (zie specsheet)

Niet dat je het verschil tussen CL2 en CL2.5 zult merken, maar als Corsair het zo verkoopt zou het zo moeten werken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geheugen op 2-3-3-8 @ 200MHZ getest. Vervolgens heb ik ook nog gekozen voor een commandrate van 1T. Dit werkte bij de werkende module ook pas op 2.85V in plaats van de geadviseerde 2.75V. Via de webshop waar ik het geheugen heb gehaald is het 100% onmogelijk dat het geheugen defect of verkeerde gestikkerd is, omdat ze alles testen. Persoonlijk vind ik het raar dat in de manual staat dat het geheugen zowel op Intel als op AMD gebasseerde systemen is getest terwijl deze link: http://tsxpress.corsairmemory.com/ aangeeft dat het het geheugen op cl2.5 moet worden gezet bij een AMD systeem. Verder vind ik het raar dat 1 van de modules wel correct werkt , dus het is mijn inziens uit te sluiten dat mijn Opteron niet overweg kan met dit geheugen.

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 16:44
Probeer eens op 2T te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik het geheugen getest heb, ben ik met 2T begonnen. Hierbij kreeg ik ook geen beeld. Hier kan het dus ook niet aanliggen. Toen ik de modules per stuk ging testen, heb ik bij de module die wel op cl2 draait de command rate naar 1T gezet. Dit resulteerde eerste instantie in foutmeldingen in memtest. Een verhoging van 0.1V, van 2.75V naar 2.85V zorgde ervoor dat deze module wel weer stabiel liep in memtest.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik had met deze moederbord/geheugen combo ook dat ik niet kon booten op CL2, maar ik ben er nog steeds niet achter of het nu aan de Corsair modules lag of aan het moederbord. Er zijn voor dat moederbord zoveel verschillende biossen met elk zoveel verschillende 'issues' dat ik de moed na 6 verschillende biossen met 6 verschillende resultaten maar opgegeven heb. Het kan zijn dat ik een maandagmorgen exemplaar had, maar dat bord is imho niet geschikt om te overclocken of de limiet van je geheugen op te zoeken.

Ik heb nu een DFI Lanparty UT NF4 en daar draait het geheugen al heel wat beter op, echter nog steeds niet stabiel op CL2, hoewel dat in deze test van AMDZone wel lukte.

Als het echt zo is dat Corsair CL2 garandeerd ruil ik de modules morgen om, want volgens mij moet je die bewering met een korreltje zout nemen...

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem zit hem naar mijn weten niet in de combo van MB en geheugen, want 1 module werkt zowiezo niet op cl2 terwijl de andere het wel doet. Dat is het rare van de hele kwestie. Waren beide modules niet te booten met cl2 was het een ander verhaal. Mijn gevoel zegt dat 1 van de modules defect is, maar dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Dit gevoel baseer dus op het feit dat de andere module wel op cl2 werkt, alleen heb ik geen zin om de modules (via de webshop) naar Corsair te sturen en dat ik simpelweg antwoord krijg dat de modules gewoon hun werk doen.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 00:24:
Het probleem zit hem naar mijn weten niet in de combo van MB en geheugen, want 1 module werkt zowiezo niet op cl2 terwijl de andere het wel doet. Dat is het rare van de hele kwestie. Waren beide modules niet te booten met cl2 was het een ander verhaal. Mijn gevoel zegt dat 1 van de modules defect is, maar dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Dit gevoel baseer dus op het feit dat de andere module wel op cl2 werkt, alleen heb ik geen zin om de modules (via de webshop) naar Corsair te sturen en dat ik simpelweg antwoord krijg dat de modules gewoon hun werk doen.
Ze moeten allebei op 2-3-3-6 en 2,75V draaien. Dat zijn de specs en daar heb je ook voor betaald. Of ze nou kapot zijn of niet, ze voldoen niet aan de normen die notabene door de fabrikant zelf aan deze reepjes gesteld zijn. Dat is: de TWINX-reepjes in dualchannel draaien met de genoemde timings en het genoemde voltage.
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 00:03:
Persoonlijk vind ik het raar dat in de manual staat dat het geheugen zowel op Intel als op AMD gebasseerde systemen is getest terwijl deze link: http://tsxpress.corsairmemory.com/ aangeeft dat het het geheugen op cl2.5 moet worden gezet bij een AMD systeem.
Dat was ooit de bewering ja. Maar die bewering is nu door Corsair zelf bijgesteld.
MadMarky schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 00:17:
*knip*

Als het echt zo is dat Corsair CL2 garandeerd ruil ik de modules morgen om, want volgens mij moet je die bewering met een korreltje zout nemen...
Compatibiliteit en productiefouten daargelaten, MOET dit geheugen op cl2 lopen. En dat hoef je echt niet met een korreltje zout te nemen. :)
This memory has been verified to operate at 200 MHz (DDR400) at aggressive latencies of 2-3-3-6.
Daarnaast loopt het bij mij en iedereen die ik ken met die modules, gewoon perfect.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat al langer te twijfelen, maar ik heb nu besloten om het geheugen RMA te sturen. Bij de webshop waarbij ik het geheugen besteld heb krijg ik geen reactie meer op me mail, terwijl ik daarvoor al reactie na 5 minuen kreeg. Als ik het geheugen direct naar Corsair stuur moet ik eerst toestemming krijgen van Ramguy en vervolgens het geheugen naar Amerika opsturen. Deze optie neemt een ruime tijd in beslag dus zal zeker niet mijn voorkeur genieten. Mag ik eigenlijk niet verwachten dat de webshop mij kostenloos hetzelfde setje aanbied?

Verwijderd

heb je de geheugens met memtest getest? Als er errors zijn, dan sta je veel sterker. Als je ze ook nog eens test in een ander systeem en memtest geeft daar ook errors dan hoor je gegarandeerd nieuwe modules te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk ben ik overstag gegaan en heb ik beide modules ook apart in me Intel systeem getest. Nadat ik de timings weer op 2-3-3-6 had gezet was het tijd voor memtest. Het eerste wat me opviel, was dat ik met beide modules kon booten. Als eerste heb ik de 'defecte' module getest. Wat blijkt, deze module gaf na 1 seconde al 17 errors. Ik ben toen gelijk opgehouden met deze test. Gelijk hierna de andere module getest en deze gaf geen errors na 1 pass. Hieruit mag ik toch opmaken dat de ene module niet naar behoren werkt. Het nadeel van deze testmethode is dat ik niet weet op welk voltage de modules hebben gelopen, omdat dit niet in te stellen in de Intel 865PERL bios. Nu ik er van uitga dat 1 van de modules defect is, zou ik graag snel nieuwe willen. Het probleem is dat de modules 12 juni verstuurd zijn, en we nu al meer dan twee weken verder zijn. Heb ik het recht om bij deze webshop nieuwe modules te eisen, zonder eeuwenlang te wachten, of moet ik wachten totdat zij de modules naar Corsair hebben gestuurd? Daarnaast is het probleem dat ik nog steeds geen antwoord op mijn mail heb gekregen en de desbetreffende webshop geen telefoonnummer heeft. Daarnaast is het volgens een eerdere mail van de webshop al 100% uitsluitbaar dat de modules defect zijn 8)7 . Wat rest mij te doen?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Een webshop kan _nooit_ beweren dat een defect 100% uit te sluiten is, dat kan namelijk niemand. Contact opnemen dus, vertel ze jouw bevindingen, dat één DIMM in twee compleet verschillende systemen getest is en dat je beide keren errors en problemen hebt. Als contact opnemen niet wil (geen tel. nr. en geen antwoord op mail), kijk dan op de bon voor adresgegevens.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk toch antwoord op men email gehad. Ik kan het geheugen RMA sturen, maar ik moet wel waarschijnlijk een tijdje wachten, omdat zij het geheugen eerst naar Corsair sturen. Toch bedankt voor alle replys en nu maar hopen dat het geen weken gaat duren :'(

Verwijderd

Op dit moment heb ik, heel toevallig, ook Corsair TWINX2048-3200C2 in RMA staan (bij Salland). Bij mij was ook 1 reepje kapot. Ik heb toen beide reepjes in andere systemen getest (intel, ik heb zelf een AMD 64 systeem) en daar startte ie ook niet op en gaf ie errors met memtest.
Een week geleden heeft Salland de modules ontvangen. Vandaag heb ik teruggemaild hoe het met mijn RMA stond en toen zeiden ze dat ze op het punt stonden om getest te worden.... Dus waarschijnlijk gaan ze ze zelf testen en krijg ik hopelijk van Salland zelf weer een nieuw setje (ipv dat ze ze eerst naar Corsair gaan opsturen...).
Pagina: 1