[XP upgrade prof en W98] problemen met Nforce 3 mobo en XP

Pagina: 1
Acties:

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 09:45
Ik heb dus een nieuw moederbordje besteld en en processor. Hieruit heb ik een nieuwe PC samengesteld. (ik weet het, PCI express is zoveel beter maar goed ik ga geen videokaart van 150 euro laten wegstoffen terwijl ik er pas een half jaartje mee draai)
DFI lanparty UT nF3 ULTRA-D
amd 3700+ San diego
Asus V9999 td 6800
2 x veritech 512 Mb DDR RAM(goedkoop merkje maar wel zelfde dus dual channel is mogelijk)
Zalman CPNS7000B AlCu als CPU koeling
Antec smartpower 500 W
1 x maxtor diamondmax 10 80 Gb of 1 x western digital 80 Gb schijf
Verder nog een diskette drive en cd-rom speler enzo. Gewoon standaard spul en wat extra casefans.

Ik heb vandaag de laatste onderdelen ontvangen en ik ben het systeem gaan bouwen. Het leverde niet al te veel problemen op. Ik twijfelde alleen over de hoeveelheid koelpasta die ik op mijn CPU moest doen. Ik heb waarschijnlijk te veel omdat hij na een tijdje rebooten en in de bios kijken al tegen de 40 C liep. Dus dat gaan we even overnieuw doen zodra ik het heb kunnen controleren in windows. Ik heb op beide harde schijven Windows 98 geinstalleerd en vervolgens meteen geupgrade naar XP professional + SP2 + alle updates. Ook virusscan en firewall en antispyware zijn aanwezig.

Mijn probleem is nu dat beide schijven werken in een PC zonder Nforce 3 chipset. dus ik dacht dat hij gewoon zou booten als ik de verse harde schijf aan zou sluiten. Dat was dus helaas niet zo en hiermee begint al het gedonder. Als de pc opstart krijg ik netjes een bootschermpje waarin aangegeven wordt wat er allemaal gedecteerd word enzo en het is ook mogelijk om in de bios te komen en in het bootscherm. Vervolgens krijg je het XP laadscherm te zien. Het scherm waar je dan onderin een aantal blauwe blokjes ziet langschuiven. Vervolgens krijg je een fractie van en seconde een blauw scherm te zien. Waarschijnlijk bevinden zich daar foutmeldingen op. Vervolgens reboot de PC. Netjes weer een schermpje met gedecteerde harde schijven enzo en vervolgens krijg ik de keus hoe ik windows op wil starten. (elke optie geprobeerd behalve de 3e veilige modus, dat is met netwerkmogelijkheden en nog iets)

Dus ik dacht misschien heb ik te wild gedaan met de harde schijf. Vervolgens weer overgeplaatst naar een oude PC.
Asus a7v600X
Sempron 2400+
FX5200
512 V-data DDR 1 ram
350 W Q-tech

Zoals ik al dacht was er niks mis met de harde schijf. Ik heb hier de maxtor harde schijf gebruikt.
Dus ik ben op internet gaan zoeken naar informatie. Tot mijn schrik lees ik dat sommige moederborden met Nforce chipsets niet werken met Maxtor diamondmax 10 schijven.
Vervolgens heb ik de western digital geinstalleerd in het nieuwe systeem en die gaf exact hetzelfde probleem. (de software op beide schijven is vrijwel identiek. De Western Digital heeft iets minder speciale programmas rivatuner en speedfan erop staan)

Ik weet dat Nforce chipsets geen Windows 98 of ME ondersteunen. Ik verwachtte echter niet dat dit enige problemen op zou leveren omdat ik gewoon de upgrade uitgevoerd heb. Weet iemand of er verschil zit tussen de upgrade en de retail of OEM versie van windows XP ?
Het lijkt er namelijk op dat of mijn hardware kapot is of dat bij de XP upgrade iets achterblijft van windows 98. Dit is eigenlijk alles wat ik tot nu toe gevonden heb. Ik heb de search gebruikt om te zoeken op verschillen tussen de XP pro upgrade en de retail en OEM versie. Daar heb ik geen antwoord uit gekregen wat het probleem op zou kunnen lossen.

Morgen ga ik waarschijnlijk contact zoeken met microsoft en als dat geen oplossing biedt zoek ik contact met de webwinkel waar het moederbord vandaan komt.

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-03 23:45
Ik weet niet of ik het goed begrepen heb, maar ik maak op uit je verhaal dat je je schijven in je oude PC hebt gezet, daar windows 98 (waarom overigens eerst windows 98, en niet meteen beginnen bij XP?) opgezet en die meteen ge-upgrade naar windows XP met SP2, updates enzovoorts, en die vervolgens in je nieuwe PC hebt gehangen?

Als dat zo is, dan klopt het dat het niet werkt. Je zal windows XP echt moeten installeren op de computer waarvoor hij is. Als je hem namelijk installeert op je oude computer, zal hij de besturingsprogramma's gaan installeren voor alle apparaten van de oude computer (moederbord, processor, geheugen, enzovoorts). Als je hem dan vervolgens in je nieuwe PC zet, dan komen die drivers niet overeen met de apparaten, en krijg je dus conflicten wat resulteert in een bluescreen.

Als ik jou was, zou ik de schijf dus gewoon in de nieuwe PC zetten, en ook vanaf die PC de Windows XP setup starten en draaien. Begin overigens ook meteen met de Windows XP setup, en niet eerst met windows 98 en daarna upgraden ;)

Sorry als ik je verhaal verkeerd begrepen heb :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Ernie
Ik heb op de maxtor harde schijf geen enkele driver geinstalleerd voor het moederbord of chipset ofzo. En voor en CD speler maakt het niet uit. Dat levert geen conflicten op. Net als de videokaart. Daar pakt hij ook automatisch de juiste driver voor (als ik het goed heb).

Ik wil best in mijn nieuwe pc windows xp gaan installeren. Ik weet echter niet hoe dat moet aangezien ik niet en retail of oem versie heb. Ik heb 2 x een upgrade hier liggen. Ik heb geprobeerd met een lege harde schijf op te starten en in dos te komen (via een w98 opstartdiskette) en vervolgens setup uit te voeren. Dan geeft hij echter aan dat dit niet kan.
Ik heb nu net de 6 windows xp sp2 setupdiskettes gemaakt. Ik ga het hier nog maar eens mee proberen. Ik denk echter niet dat het zal werken angezien het nog steeds een XP upgrade blijft en niet een retail of oem versie.

[edit]
Het is natuurlijk logisch dat ik geen zin heb om 250 euro te betalen voor een retail XP als ik al 2 xp upgrades PRO met sp2 ingebakken thuis heb liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernie op 04-07-2006 00:09 ]

• Morax
arno e schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 00:06:
Ik heb op de maxtor harde schijf geen enkele driver geinstalleerd voor het moederbord of chipset ofzo. En voor en CD speler maakt het niet uit. Dat levert geen conflicten op. Net als de videokaart. Daar pakt hij ook automatisch de juiste driver voor (als ik het goed heb).
Nee, die drivers voor moederbord en chipset en dergelijke installeert hij al automatisch voor je. Het komt erop neer dat je hele windows XP installatie al staat afgesteld op je oude PC, en dan dus conflicten oplevert als je hem ineens op een compleet andere PC gaat draaien :)

• Ernie
Ok nou dat zou dus het probleem kunnen zijn.
Ik ga dus morgen mijn pc opnieuw formatteren en dan installeren op de nieuwe pc.
Hierbij zal ik wel wat hulp nodig hebben aangezien mijn Nforce 3 chip geen Windows 98 of Me ondersteund en ik alleen de Xp upgrade heb.
Is het dus mogelijk om met een XP upgrade XP te installeren zonder eerste w98 te installeren?
en zo ja. Hoe dan ? :)

• Ernie
sorry dubbelpost.

[ Voor 94% gewijzigd door Ernie op 04-07-2006 00:18 ]

• Morax
Helaas kan ik je niet vertellen wat je wel en niet kan met een upgrade CD, die heb ik nooit in handen gehad. Maar als er een originele key bij zit, dan kan je misschien de CD van iemand anders eens lenen of iets dergelijks, want het gaat uiteindelijk om de CK-key ;) Zorg dan wel dat je eenzelfde versie hebt als waar de key van is (PRO of HOME dus) :)

• Ernie
Dus ik zou zelfs een niet helemaal legale versie op een cdtje kunnen zetten en mijn key gebruiken?

Owja ik heb geen echte upgrade ik heb hem via mijn school gekocht. Mijn versie is illegaal zonder speciale licentie. Die licentie hebben ze op school dus mag het :)
In ieder geval bedankt voor de informatie. :)

[edit]
Ik heb net op de lege maxtor windows XP geinstalleerd met de upgrade CD zonder gebruik te maken van een oude windows versie. Hij vroeg hier niet om bij de installatie. Een beetje raar maar als het werkt hoor je mij niet klagen :)
Het enige probleem wat ik nu nog heb is dat de boel aardig warm wordt. Maar hier maak ik wel een topic over bij hardware.

[ Voor 46% gewijzigd door Ernie op 04-07-2006 16:50 ]

Pagina: 1