Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

accu opladen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een accu staan waarom staat 12V, 15Ah en een acculader die 12V en 1300mA aangeeft. Nu ben ik niet zo thuis in electronica, en dit zal wel een makkelijke vraag zijn, maar kan ik hiermee die accu goed opladen? Dat doe ik namelijk tot nu toe wel, maar volgens een maat van me laad ie dan maar op tot 1300mA, terwijl ie volgens mij juist 1300mAh oplaad en dat dus gewoon bepaald hoe lang het laden duurt?

Mocht deze lader niet goed zijn, had ik ooit begrepen dat je ook een ATX voeding kon gebruiken als lader? Maar als ik 12V op de accu zet springt de voeding meteen aan, dus lijkt het gewoon de verkeerde kant op te gaan? Krijg overigens ook een mooi vonkje, dus ik hoop niet dat ik een cel heb kortgesloten in de accu.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:35
die 1300mA is de uitgangspower, het zal dus iets van (15 / 1,3 = 11,5 ofzo) 11,5 uur duren voordat hij vol is. Onzin dat hij maar tot 1300mA laadt.

Dat van die ATX voeding dat weet ik niet.

[correct me if I'm wrong]

[ Voor 7% gewijzigd door maarud op 03-07-2006 22:25 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11 17:03

DataGhost

iPL dev

(wat hierboven staat idd)

DUDE doe het niet met je voeding... je begon al met verkeerd aansluiten, je zette spanning de verkeerde kant je voeding op :X moet je niet doen (of je voedingsfan slaat aan op 12v, de verkeerde kant op waarschijnlijk). Verder weet ik ook niet wat de weerstand van die accu is maar het zou zomaar kunnen zijn dat je je voeding ermee opblaast, voor zover het uberhaupt al een verstandig idee is (je zou wel eens 10-20A op je accu kunnen zetten, ik heb geen idee hoe blij ie daarmee is)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:58

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je hebt waarschijnlijk een loodaccu staan.

De acculader pompt 1,3Ampère per uur en je accu kan geladen worden tot 15AmpèreUren, dan is het niet moeilijk om te schatten hoelang het duurt voordat de accu volgeladen is.

Loodaccu's kan je opladen door die aan een voeding te hangen met een diode ertussen, de laadspanning moet wel hoog genoeg zijn. Het is interessant als labo-proef, maar ik zou het afraden om als acculader te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 03-07-2006 22:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
k, dan heb ik toch altijd al goed begrepen, en blijf ik gewoon opladen via de standaard lader.
Wat me wel op valt is dat als ik de radio direct aan de lader hang dat ie het dan niet doet, hang ik ook de accu er tussen doet ie het wel.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:36:
Wat me wel op valt is dat als ik de radio direct aan de lader hang dat ie het dan niet doet, hang ik ook de accu er tussen doet ie het wel.
Een beetje acculader begint pas met laden (spanning leveren) wanneer hij voelt dat 'ie op een accu aangesloten is (restlading). Hierdoor levert de lader geen spanning aan een 'dood' voorwerp zoals je radio.

[ Voor 18% gewijzigd door CodeCaster op 03-07-2006 22:40 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je kan geen ATX (of AT, of überhaupt een computervoeding) gebruiken om een 12V accu op te laden, de laadspanning van de accu ligt hoger dan die 12V (namelijk rond de 13,8V dacht ik)

Je _moet_ het met een acculader opladen, of een voeding die je in kan stellen op die 13,8V, en geen dingen gebruiken die minder spanning leveren.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
k, dan heb ik toch altijd al goed begrepen, en blijf ik gewoon opladen via de standaard lader.
Kan zijn dat de radio ('t zal er wel een met flinke versterker zijn) tot ongeveer 10A trekt waar je lader maar 1.3A kan leveren. Als je dus lader+accu aan de radio hangt en je gaat vrolijk muziek spelen laad je je accu dus niet op, hij wordt er alleen maar leger van!
Opladen betekent dus radio uit ;)

edit: Leuke site, leuke mixes :)
Heb net een nummertje geluisterd, opzich wel relaxed, maar vaak overstemt de muziek je tekst en is het praktisch onverstaanbaar... Probeer bij nieuwe nummers je stem ns wat harder te mixen en evt de muziek 'zachter' zetten als je gaat zingen (je kent die truc wel, vaak gebruikt op tv als er muziek is en er wat gesproken moet worden)

Offtopic: Je moet 'ns HK access aanvragen, dan kun je mss nieuwe nummers posten etc, zonder de strakke regels die in de andere fora gelden ;)

[ Voor 31% gewijzigd door DarthPlastic op 03-07-2006 22:51 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
..., waarom hang je niet gewoon direct de versterker aan de atx voeding :)

Hoef je meteen niet met een accu te zeulen.

Als je toch mobiel wil kunnen gebruiken, laad dan de accu op terwijl je 'm aan een atx hebt hangen (lader aan accu, versterker aan voeding, los van elkaar)

Verwijderd

Topicstarter
In de radio zelf zit een zekering van 10A, dus het is denk ik idd gewoon dat de lader het niet trekt =] Ik laad hem nu gewoon op, en het werkt allemaal als een trein. Bedankt!

@Darth Plastic

Danke :) Het was ons zelf ook al opgevallen, we hebben hier geen goede monitor speakers dus hebben we het afgemixt op een goeie koptelefoon, en een z-5400 set van logitech voor het gehoor. Klonk goed, maar als je daarna op een doorsnee huis tuin en keuken set gaat luisteren blijkt het toch tegen te vallen. Maar goed, voor een huiskamer opname ;)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:02
De goedkopere acculaders hebben een hele kale vorm van gelijkrichting van de wisselspanning die van de trafo komt, soms niet meer dan een enkele diode. Aangesloten wordt deze 'gelijk'spanning door de accu wel afgevlakt, maar 'k zou er kaal geen electronische apparaten aanhangen.
Pagina: 1