HP Compaq d530 P4 2,6 GHz gaat zo maar uit in windows

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Ik repareer voor vrienden en bekenden regelmatig pc's (zonder vergoeding voordat ik daar vragen over krijg) Doorgaans kom ik er wel snel uit maar nu heb ik echt iets onverklaarbaars. Ik heb een HP Micro PC'tje plaatje. Deze gaat in windows zomaar uit. Na enkele minuten of soms al eerder gaat het beeld op zwart, alsof de monitor geen informatie meer krijgt. Dan reageert hij ook nergens meer op. Ik kan op alt ctrl del drukken tot ik een ons weeg, het verandert niets. Ik kom er niet uit wat het is.

het systeem:
P4 2.66 FSB 533
256 MD DDR 3200
Maxtor Diamondmax Plus 8 40 GB

Voor de rest kan ik vanwege de anatomie van de machine niet goed ontdekken wat erin zit. Het is een standaard HP office computertje met een Micro-ATX bordje en merkwaardig soort langwerpige platte voeding die niet verwisselbaar is met normale voedingen. Wat ik tot dusverre heb gedaan:

Memtest, na 13 runs geen een foutje
Ander geheugen, maar zelfde probleem
HD gechekt op bad clusters en dergelijke maar helaas niets
HD gedefragd (je moet tenslotte wat) maar ook niets dat daarna veranderd was
In de bios gaat ie trouwens niet uit. Daar kan je hem gerust uren in laten staan.

Ik zit zelf nog te overwegen om knoppix te draaien om uit te zoeken of die dan stabiel blijft. Verder zou ik windows er opnieuw opkunnen zetten maar aangezien het mijn pc niet is doe ik dat liever niet zonder overleg. Daarnaast wil ik toch graag voordat ik zoiets ga doen alle andere dingen getest hebben. Iemand enige suggestie?

-edit- typo's

Specs

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Ander videokaartje proberen? Wat zijn de temperaturen?

http://specs.tweak.to/16567

• Kwak
Oh ja, de Temps. Voorzover ik ze kan meten wat soms wel en soms niet lukt zijn ze goed. CPU iets van 43 graden. De HD is ook goed. Videokaart is onboard en ik kan er helaas hoe graag ik ook zou willen geen PCI kaartje inprikken.

Specs

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het kan een BSOD zijn. Zet dus je BSOD's aan via eigenschappen van deze computer -> opstart herstart instellingen -> automatisch opnieuw opstarten uitvinken. Zo kun je zien wat de fout is.

[ Voor 14% gewijzigd door smvs op 03-07-2006 22:38 ]

• Kwak
Dat staat uiten hij genereert gewoon geen mooie blauwe schermen met informatie dus de fout kan ik niet achterhalen.

-edit-

Nog wat nieuwe informatie. De voeding wordt heel heet, ik kan hem ternauwernood drie seconden aanraken met volle hand. Dus wellicht gaat daar iets mis.

[ Voor 74% gewijzigd door Kwak op 03-07-2006 23:47 ]

Specs

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
dkwakkel schreef op maandag 03 juli 2006 @ 23:42:
Dat staat uiten hij genereert gewoon geen mooie blauwe schermen met informatie dus de fout kan ik niet achterhalen.

-edit-

Nog wat nieuwe informatie. De voeding wordt heel heet, ik kan hem ternauwernood drie seconden aanraken met volle hand. Dus wellicht gaat daar iets mis.
Lijkt me wel. Ben overigens benieuwd of je op zo'n systeem een normale voeding kunt aansluiten. (in de kast passen gaat het natuurlijk nooit, dat begrijp ik)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03:02

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Misschien kun je een eigen (oude) harde schijf erin stoppen met een snelle xp installatie. DIe een tijdje laten draaien om te achterhalen of het aan je installatie ligt :)

Als de voeding te heet wordt. Misschien een betere fan erin stoppen? Mogelijk zit dat ding ook vol met stof, maar dat kan ik niet zien in mijn glazen bol :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Kwak
Het systeem is helaas volledig incompatibel met een normale voeding. Daar zit je dan met je hele voorraad reserve onderelen, past het niet. Het idee van een frisse XP installatie op een oude HD staat mij aan dat ga ik zeker proberen.

Wat wel heel vreemd is dat de pc nu al ruim een uur aanstaat zonder gezeur. Enerzijds ben ik daar blij mee anderszijds baal ik daar van. Ik heb namelijk niets gewijzigd dus ik weet niet wat er aan de hand is. Vannacht laat ik hem aan staan en als hij het morgen vroeg nog doet reboot ik hem een paar keer om te kijken of die stabiel blijft. Zo ja, dan mail ik de eigenaar de blijde boodschap.

Specs

• Kwak
Helaas was het herstel maar van kort duur. Net deed ie het weer.

Specs

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Er past ook geen ATX voeding op het moederbord? Anders kan je 'm zo los er even aan hangen om dat iig uit te sluiten...

Hier stond een dode link.

• Kwak
Als dat kon had ik het gedaan maar helaas volledig incompatibel.

Specs

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:00

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb er gisteren ook even naar mogen kijken. Een hitteprobleem van de cpu kan uitgesloten worden, deze is opnieuw voorzien van koelpasta (Zalman) en het koelblok kon daarna gewoon vastgehouden worden.
Wel werd de behuizing van de voeding zo heet dat we die nauwelijks langdurig konden aanraken.
We vermoeden dus dat de voeding de schuldige is. Helaas is dat dus niet te testen doordat de voeding niet compatible is met de ATXstandaard.

Onze oplossing is dan nu ook eigenlijk dat er een nieuwe kast+voeding+mobo gekocht worden. Op zich een dure grap voor zo'n pc, maar we hebben het idee dat HP ons anders behoorlijk zal laten betalen voor een eventuele reparatie.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:03
mediabeast schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:12:
Ik heb er gisteren ook even naar mogen kijken. Een hitteprobleem van de cpu kan uitgesloten worden, deze is opnieuw voorzien van koelpasta (Zalman) en het koelblok kon daarna gewoon vastgehouden worden.
Wel werd de behuizing van de voeding zo heet dat we die nauwelijks langdurig konden aanraken.
We vermoeden dus dat de voeding de schuldige is. Helaas is dat dus niet te testen doordat de voeding niet compatible is met de ATXstandaard.

Onze oplossing is dan nu ook eigenlijk dat er een nieuwe kast+voeding+mobo gekocht worden. Op zich een dure grap voor zo'n pc, maar we hebben het idee dat HP ons anders behoorlijk zal laten betalen voor een eventuele reparatie.
Heb je al gekeken of de voeding niet helemaal vol met stof zit? Ik haalde laatst ook een P4 PC uit 2003 open en die ventilator in de voeding kon amper nog draaien het stof zat zowat bij de lagers van de fan in :o

Verwijderd

Ik weet niet hoe oud deze pc is maar is dacht dat hier 3 jaar next business day garantie op zat.
Mogelijk dat die nog gewoon binnen de garantie valt.
Mocht dit nou het geval zijn zou ik hem gewoon HP aanmelden bij HP
Als er dan echt iets kapot is komen ze het bijna altijd de volgende dag verhelpen.
Zo niet hebben ze vast wel wat goede tips.

telfoon nummer : 0900-1170000

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:28:
Ik weet niet hoe oud deze pc is maar is dacht dat hier 3 jaar next business day garantie op zat.
Mogelijk dat die nog gewoon binnen de garantie valt.
Mocht dit nou het geval zijn zou ik hem gewoon HP aanmelden bij HP
Als er dan echt iets kapot is komen ze het bijna altijd de volgende dag verhelpen.
Zo niet hebben ze vast wel wat goede tips.

telfoon nummer : 0900-1170000
Als dat waar is...
Het is wel een 2ehandsje, maar het kan altijd geprobeerd worden bij HP.

• skinnieh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-03 10:56
Misschien dat een CD zoals Super WinPE uitkomst kan bieden. Dan kan je windows draaien compleet in RAM. Dan test je gelijk drie dingen zonder dat je rigoreus een nieuwe installatie moet uitvoeren:

1. RAM test (super winpe draait volledig in ram)
2. HD test (hd wordt dus niet gebruikt)
3. Schone windhoos test

SKiNNiEH

• Kwak
Dat telefoonnummer vind ik een geniale tip. Hartelijk dank, ik bel ze morgen direct.

Specs

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-04 23:22
Kwak, heb je ooit een oplossing gevonden voor dit probleem?
Ik heb hier namelijk precies dezelfde machine staan met exact hetzelfde probleem, echter ben ik al zo ver dat ik de HD geformat heb en er een schone Windows op probeer te zetten, maar zelfs dat lukt niet: hij blijft maar op zwart gaan.
De voeding wordt hier overigens niet echt heet, gewoon normaal volgens mij.

Alvast bedankt voor je reactie.

Bekabelde WIFI

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb uiteindelijke een refurbished moederbordje, nieuw kastje+voeding enz genomen op deze pc te repareren. Kwak had er even geen tijd voor.
Na nog eens goed kijken bleken het de condensators op het moederbord te zijn en met hetzelfde geheugen, CPU en harddisk draait de pc nu weer goed.

• fritsjof
Condensators? Dus het moederbord kan ik afschrijven?
Welk nieuw bord heb je ervoor in de plaats gezet?

Bekabelde WIFI

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb nog wel een mobo liggen voor een D530, alleen de onboard NIC daarvan is dood en de PCI sloten ook :P Voor de rest is hij goed :)

Mail of DM me maar als je interesse hebt, misschien voor spare parts.

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 30-05-2007 14:46 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• fritsjof
Dus eigenlijk ook stuk :)

Waar moet ik precies naar zoeken om te weten of de condensatoren stuk zijn? Schroeiplekken? En waar ongeveer? (Ik heb nog hoop dat het niet zo is :o )

Wel zonde, 't is een mooi kastje.
Ik denk maar een nieuwe mobo in een nieuwe kast.

Bekabelde WIFI

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hij is 'stuk' ja, maar als je handig bent kan je misschien de condensatoren vervangen.

Ik heb wel interesse in je D530 mocht je hem weg doen, de kast enzo. Harde schijf hoeft niet perse.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 30-05-2007 14:51 ]

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

fritsjof schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 14:48:
Dus eigenlijk ook stuk :)

Waar moet ik precies naar zoeken om te weten of de condensatoren stuk zijn? Schroeiplekken? En waar ongeveer? (Ik heb nog hoop dat het niet zo is :o )

Wel zonde, 't is een mooi kastje.
Ik denk maar een nieuwe mobo in een nieuwe kast.
Als ze bol staan bovenop of als ze boven gescheurd zijn en er prut uit komt zijn de condensators stuk. Ik heb gewoon een ander Socket 478 bordje uitgezocht. Yorcom had toen een groot aantal refurbished bordjes.
Ik heb toen dat bordje gecombineerd met een kast van Aopen uit de QF50 serie. Dat zijn goede kasten met goede voedingen voor weinig geld.

• fritsjof
Ja, er staan er een paar bol aan de bovenkant, dus die zijn naar de eeuwige jachtvelden.

Wat levert het spul nog op, Gunner?

Bekabelde WIFI

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

fritsjof schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:09:
Ja, er staan er een paar bol aan de bovenkant, dus die zijn naar de eeuwige jachtvelden.

Wat levert het spul nog op, Gunner?
Mail me even op het adres in m'n profiel ;)

• KLK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 10:09

KLK

Ik heb precies hetzelfde probleem, en las op deze link :

http://hardware.mcse.ms/message176226.html

Dat ik gratis een nieuw moederbord opgestuurd kon krijgen. Gebeld met HP, en ja hoor. Ik krijg volgende week een nieuw moederbord toegestuurd.

Doe er je voordeel mee ;)

• Borland
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
klopt zojuist ook gedaan voor 7 pc's. Gewoon ff aanmelden en je krijgt een nieuwe.

Verwijderd

heb ik destijds ook gedaan op m'n stageadres... voor 15 stuks tegelijk :9

Monteren van zo'n bordje is nog wel even pielen, maar met een beetje gedult heb je het zo te pakken.
Pagina: 1