Toon posts:

Suggesties voor projectiescherm

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel de volgende setup;

- Panasonic PT AE900E
- Een kamer met semi gedimd licht (luxaflex)
- Contrast ratio 5500:1
- 1100 ANSI Lumen
- Een scherm van bouwbehang
- Projectieformaat is nu ongeveer 300cm x 220cm (het nieuwe scherm zal waarschijnlijk iets kleiner in formaat worden, alhoewel de resolutie op 720p bij dit formaat nog best mooi is.)

Iig, voor het scherm ben ik dus op zoek naar een alternatief voor het bouwbehang wat me genoeg gain geeft voor een semi gedimde licht condities, maar zeker ook niet teveel want ook bij volledige verduistering moet het beeld nog goed zijn.

De constructie is echter iets waar ik me nog niet echt mee bezig wil houden, maar ik dacht hierbij aan een scherm te denken op basis van een dunne kunstof/triplex plaat met daarop een stuk (kunstof)doek verlijmd om spannings problemen te voorkomen. Dit alles gemaskeerd met een zwart vilt/velour frame.

Maar voor ik die stap ga maken zou ik eerst wat meer inzicht willen krijgen (lees overigens ook de verschillende fora maar het blijft allemaal chocolade voor me) hoe gain zich verhoudt tot de contrast ratio van de beamer en lichtop brengst in combinatie met de licht situatie in de woonkamer.

Zoals gezegd heb ik dus geen idee wat de gain van het scherm zou moeten zijn in deze situaties. Zelf heb ik het idee dat een zilver/grijs scherm om contrast verhogend te werken niet echt noodzakelijk is met de contrast ratio die de beamer heeft, maar als iemand me hier wat meer inzicht in kan geven graag.

Alvast bedankt voor de input :)

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Wat ik vaak heb gehoord is dat de achterkant van een rolgordijn (te halen bij gamma/praxis/karwei/hornback/doeland,etc) bijzonder goed zou moeten werken voor het geld. Is vaak ook zilverkleurig (zonweerkaatsing).

Daarnaast heb je van die speciale verf (is duur), of doek op rol (ook duur). Je kunt eventueel een mdf plaat o.i.d. verven/spuiten, maar dan moet je dat wel netjes doen.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik was eerst ook van plan om zelf iets in elkaar te flansen, maar heb vanwege kwaliteit en luiheid toch gekozen voor een Projecta scherm. Gewoon een soort rolgordijn, in breedbeeld, met zwarte rand. En het belangrijkste: het is het zgn. High Contrast materiaal, het ding is namelijk lichtgrijs en lichtelijk reflecterend.

Wat je hier in de praktijk van merkt is een beter contrast (doordat zwart een heel klein beetje zwarter wordt) maar vooral de reflectie zorgt ervoor dat het beeld nauwelijks last heeft van een (schemer)lampje hier of daar. Eerst (toen projecteerde ik op wit behang) moest ik de ruimte volledig verduisteren voor prachtig beeld, nu mag er best een lampje bij aan, en als je voetbal kijkt met biertje en chipje enzo is het niet echt handig om de ruimte volledig verduisterd te hebben.

Het ding is 1.80m en kostte me in 2005 een kleine 300 euro. Zou hem niet willen missen.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Ik heb zelf een vierkant frame van pan-latten gemaakt, schapsteuen in de hoeken en met een niet pistool verduisterings gordijn eromheen getrokken.

Verduisterings gordijn werkt erg goed! Is namelijk erg wit en geeft een hoop licht terug.
Afbeeldingslocatie: http://www.evilkaas.nl/Fotoalbum/DIY_Bios_Nieuw/Scherm.jpg